...ένας ασυμβίβαστος Επίσκοπος!!!
Σχόλιον...
Φόρο τιμής αποτίει στον Άγιο Αμβρόσιο Επίσκοπο Μεδιολάνων,
φέτος η Ενορία μας, των Αγίων Θεοπατόρων Ιωακείμ και Άννης, των Ανθοκήπων της Νέας Ευκαρπίας με την σημερινή της ανάρτηση της ιστοσελίδας της, που είναι αφιερωμένη σε αυτόν τον..."ασυμβίβαστο" Εσπίσκοπο της Εκκλησίας μας, λίγο πριν από την εορτή της Συλλήψεως της Θεοτόκου και την Μικρά Πανήγυρη που κάθε χρόνο ετοιμάζουμε...όσο καλύτερα μπορούμε και όσο μας αφήνει η απειλή της πανδημίας, με το τριήμερο λατρευτικό και λειτουργικό πρόγραμμα της 7ης, 8ης & 9ης Δεκεμβρίου
(...θυμίζουμε πως πέρυσι...το 2020, με πολύ δυσκολία, τέτοιον καιρό, τελέσαμε και την Πανηγυρική Αγρυπνία μας αφιερωμένη σε αυτόν τον μεγάλο Άγιο της Εκκλησίας μας, η οποία ήταν ενταγμένη μέσα στο τριήμερο, πανηγυρικό, εορταστικό, πρόγραμμα μας για την χειμωνιάτικη Μικρά Πανήγυρη της εκκλησίας μας με "πρωταγωνιστή"...ποιόν άλλον, την Αγία Άννα μας, και την εορτή της Συλλήψεως της Παναγίας κόρης της από αυτήν και τον Άγιο Ιωακείμ.
Για φέτος θα τιμήσουμε στην καθιερωμένη Αγρυπνία της Μικράς Πανηγύρεως μας, του 2021, τον Άγιο Πατάπιο, που για αυτόν θα αφιερώσουμε την επόμενη ανάρτηση μας, Αγρυπνία η που θα τελεστεί την Τρίτη το βράδυ, 7 Δεκεμβρίου 2021, στα Προεόρτια της Συλλήψεως της Θεοτόκου από την Αγία Άννα μας και τον Άγιο Ιωακείμ, και η οποία θα ξεκινήσει στις 8.30 μ.μ. ενώ προβλέπεται ...πρώτα και πάντα ο Θεός, μέχρι τις 12.30 μετά τα μεσάνυχτα να έχουμε πει το Δι' ευχών..." και να έχουμε απολύσει. Σας περιμένουμε!!!)
Η γιορτή της Συλλήψεως της Αγίας Άννας, μπορεί να θεσπίστηκε περί τα τέλη του 7ου αιώνα, ίσως αρχές του 8ου, αλλά έγινε επίσημα και με αυτοκρατορική παρέμβαση και έκτοτε ο λαός του Θεού την αγκάλιασε και μάλιστα της έδωσε τέτοια αξία, ώστε την θεώρησε μεγαλύτερη ακόμα και από την Κοίμηση της Αγίας Άννας, την 25η Ιουλίου, οπότε και θα έπρεπε να εορτάζουν όσες γυναίκες τιμητικά φέρουν το όνομα της, όμως χαμένη μέσα στην ιστορία και την παράδοση της η Εκκλησία μας, βρίσκει την σημερινή εποχή τις Άννες μας να εορτάζουν στις 9 Δεκεμβρίου και στην Σύλληψη από αυτήν της Παναγίας κόρης της, κάνοντας μάλιστα και την γιορτή αυτή τραγούδι,
Το άρθρο αυτό που σήμερα καταχωρεί στις αναρτήσεις της η φιλόξενη ιστοσελίδα της Ενορίας μας, είναι μια συγγραφική προσπάθεια του Φιλόλογου καθηγητή κου Χρ. Σαμαρτζίδη, που εκδόθηκε δημοσιευμένη το 2012 στην ιστοσελίδα της Ορθοδόξου Χριστιανικής Αδελφότητος " Απολύτρωσις", και που εμείς απλά αυτούσιο το αναδημοσιεύουμε, στολίζοντας το όμως με εικόνες, έτσι ώστε να ταιριάζει με την καθημερινή ύλη, αλλά και την εμφάνιση των καταχωρήσεων μας, με σκοπό να συμβάλλουμε στην κατήχηση των αναγνωστών και των διαδικτυακών φίλων μας, αλλά και στην ανάδειξη τέτοιων Αγίων της Ορθοδοξίας μας, όπως το πρόσωπο του Αγίου Αμβροσίου Επισκόπου Μεδιολάνων, που μάλιστα το όνομα του είναι και άρρηκτα συνδεδεμένο και με την πόλη μας, την όμορφη Θεσσαλονίκη, με τρόπο που εξηγεί το άρθρο παρακάτω.
Ευχόμαστε από καρδιάς
Χρόνια Πολλά στις σ' όλες τις Άννες μας,
που..."τον Δεκέμβρη στις 9...",
έχουν πάντα την γιορτή τους!!!
Τό φθαρτόν Ἀμβρόσιος ἐκδύς σαρκίον,
Θείας μετέσχεν ἀμβροσίας ἀξίως.
Ἑβδόμη Ἀμβρόσιος ποτί ἄμβροτον ἤλυθεν οὖδας.
Τό ὄνομά του στούς περισσότερους Θείας μετέσχεν ἀμβροσίας ἀξίως.
Ἑβδόμη Ἀμβρόσιος ποτί ἄμβροτον ἤλυθεν οὖδας.
ἴσως νά μή θυμίζει τίποτε, στούς Θεσσαλονικεῖς ὅμως πρέπει ἡ μνήμη του νά εἶναι πάντα ζωντανή. Νά εἴμαστε εὐγνώμονες στόν ἐπίσκοπο Μεδιολάνων (Μιλάνου) ἅγιο Ἀμβρόσιο. Καί τοῦτο γιατί ὁ μεγάλος αὐτός μαχητής τῆς πίστεως ἐταπείνωσε μέ τήν σθεναρά του στάση τόν αὐτοκράτορα Θεοδόσιο Α´, τόν ἀποκληθέντα Μέγα (346395 μ.Χ.). Ἀπέδωσε ἔτσι δικαιοσύνη στούς ἀδικοχαμένους πού σφαγιάστηκαν στόν ἱππόδρομο τῆς Θεσσαλονίκης ἀπό μισθοφόρους τοῦ Θεοδοσίου τό 390 μ.Χ. Βρισκόμαστε στήν ἐποχή πού ἡ Θεσσαλονίκη μέ τόν ἱππόδρομό της στήν περιοχή τῆς σημερινῆς πλατείας Ἱπποδρομίου συγκέντρωνε πολύ κόσμο μιά πού γύρω ἀπό τόν στίβο ὑπῆρχαν θέσεις γιά μεγάλο ἀριθμό θεατῶν. Ὁ διοικητής τῆς γοτθικῆς φρουρᾶς τῆς πόλεως Βοθέριχος, στίς παραμονές ἀγώνων ἁρματοδρομίας, φυλάκισε ἕνα δημοφιλῆ ἡνίοχο.
Ὁ λαός ξεσηκώθηκε καί στήν ἄρνηση τοῦ διοικητοῦ νά τόν ἐλευθερώσει ἐπετέθη ἐναντίον τῆς φρουρᾶς μέ ἀποτέλεσμα νά σκοτωθοῦν ὁ Βοθέριχος καί πολλοί ἀξιωματικοί καί τά σώματά τους
«νά κατασυρθοῦν εἰς τάς ὁδούς». Ἡ γοτθική φρουρά μέ ἐντολή τοῦ Θεοδοσίου, πού συνοψίζεται στό «Ἀφοῦ ὅλοι ἔφταιξαν, ὅλοι θά τιμωρηθοῦν!», παγίδεψε τό λαό στόν ἱππόδρομο καί ἔσφαξεν... «ἐν διαστήματι τριῶν ὡρῶν, ἄνευ διακρίσεως ἀθώων καί ἐνόχων, πολιτῶν καί ξένων, κατά τινάς μέν ἑπτά χιλιάδας κατά τινάς δέ πεντεκαίδεκα χιλιάδας ἀνθρώπων», ὅπως ἀναφέρει ὁ Κων. Παπαρρηγόπουλος στήν «Ἱστορία τοῦ Ἑλληνικοῦ Ἔθνους» (τόμος β´, βιβλίον Η´, σελ. 200). Ὁ ἱππόδρομος ἀπό τότε ἔπαψε νά χρησιμοποιεῖται γιά ἀγῶνες.
Γιά τήν πράξη αὐτή ὁ τότε ἐπίσκοπος Μεδιολάνων Ἀμβρόσιος προσῆλθε ὡς κατήγορος καί τιμητής τοῦ αὐτοκράτορα. Τοῦ ὑπενθύμισε ὅτι «αὐτό πού ἔγινε στή Θεσσαλονίκη δέν ἔχει ὅμοιό του στή μνήμη τῶν ἀνθρώπων» καί τοῦ ὑπέδειξε νά δείξει μετάνοια: «... Θά ἐντραπῆτε, Μεγαλειότατε, νά κάνετε αὐτό πού ἔκανε ὁ βασιλεύς Δαυίδ, ὁ κατά σάρκα πρόγονος τοῦ Χριστοῦ, πού εἶπε στόν Νάθαν: “Ἥμαρτον ἐνώπιον τοῦ Θεοῦ”;»...
Νά πῶς ὁ Κων. Παπαρρηγόπουλος συνοψίζει τά γεγονότα: «Ὁ Θεοδόσιος ὑπήκουσεν εἰς τούς λόγους τούτους, ὑπέκυψεν εἰς τόν ἀπό τῆς Ἐκκλησίας ἀφορισμόν καί ἐπανελθών εἰς τά βασίλεια καθυπέβαλεν ἑαυτόν εἰς τό τῆς Ἐκκλησίας ἐπιτίμιον, ἀπό τοῦ ὁποίου μόλις μετά ὀκτώ μήνας ἐλύθη, γενόμενος πάλι δεκτός εἰς τήν τῆς Ἐκκλησίας κοινωνίαν, κατά τήν ἑορτήν τῆς τοῦ Χριστοῦ Γεννήσεως, ἀφοῦ πρότερον δημοσίᾳ ἐν τῷ ἱερῷ ναῷ ὡμολόγησε τήν ἁμαρτίαν καί, πρηνής κείμενος καί τό Δαυϊτικόν ἐκφωνῶν “Ἐκολλήθη τῷ ἐδάφει ἡ ψυχή μου, ζῆσον με κατά τό λόγιόν σου”, παρεκάλεσεν ἵνα τύχῃ συγγνώμης».
Νά τονίσουμε, ἐπίσης, ὅτι ὁ Ἀμβρόσιος ὑπῆρξε καί δεινός πολέμιος τοῦ Ἀρείου, ρήτωρ σπουδαιότατος καί πολυγραφώτατος καί βαθυστόχαστος ἐκκλησιαστικός συγγραφεύς. Ἀπό τό ὄνομά του ἔλαβε τήν ὀνομασία «Ἀμβροσιανό μέλος» λειτουργικό μουσικό ὑμνολόγιο τοῦ Μιλάνου, παλαιότερο τοῦ Γρηγοριανοῦ, πού ἀποτελεῖ ἀφετηρία καί πηγή τῆς μετέπειτα εὐρωπαϊκῆς μουσικῆς. Μέ ὑπέροχο ἦθος καί ἐξαίρετη μόρφωση, ἀπό διάσημος ρήτορας καί συγκλητικός, ἔγινε ἱεράρχης καί ἅγιος τῆς Ἐκκλησίας τοῦ Χριστοῦ.
Πλήθη λαοῦ συνέρρεαν στά ἐμπνευσμένα κηρύγματά του καί πολλοί μετεστράφησαν στό δρόμο τῆς ἀληθείας, ἀνάμεσα σ᾽ αὐτούς καί ὁ ἱερός Αὐγουστῖνος. Μεγάλη καί ἡ κοινωνική του δράση. Ὅταν κάποτε οἱ Ἀρειανοί κατηγόρησαν τόν Ἀμβρόσιο, γιατί εἶχε πουλήσει τά πολύτιμα ἐκκλησιαστικά σκεύη γιά νά ἐλευθερώσει αἰχμαλώτους, αὐτός ἀπάντησε ὅτι κόσμημα τῆς Ἐκκλησίας δέν εἶναι αὐτά, ἀλλά ἡ ἐξαγορά τῶν αἰχμαλώτων. Ἰδεώδης πράγματι ἐπίσκοπος, ὑποδειγματικός. Κατά τήν φράση τοῦ Σωζομένου «ἀνδρείως καί μάλα θείως τήν Ἱερωσύνην διήνυσεν», ἄσκησε τήν ἱερωσύνη μέ ἀνδρεία καί θεάρεστα.
Ἡ Ἐκκλησία τιμᾶ τή μνήμη του
στίς 7 Δεκεμβρίου.
Δεν υπάρχουν σχόλια
Δημοσίευση σχολίου