Ένας διαφορετικός Θεολόγος &
ὁ σημαντικότερος ἐκπρόσωπος τοῦ ὀρθόδοξου ἀνθρωπισμοῦ
τοῦ 14ου αἰῶνα.
Η μνήμη του γιορτάζεται στις 20 Ιουνίου.
Τώρα όσο για την διδασκαλία του ο Άγιος Νικόλαος Καβάσιλας εμπνεύστηκε ιδιαίτερα από τον Άγιο Συμεών τον Νέο Θεολόγο και τη νηπτική διδασκαλία του. Το σπουδαιότερο έργο του είναι η «Ζωή εν Χριστώ». Τό απλό, αλλά βαθύ, λυρικό και μυστικό ύφος του αποπνέει τη “δροσιά” των πρώτων αποστολικών χρόνων. Έλεγε χαρακτηριστικά ο Άγιος Καβάσιλας: “Ο νόμος του πνεύματος, που είναι η αγάπη για το Θεό, είναι νόμος φιλίας και ευγνωμοσύνης. Για να ακολουθήσει κανείς αυτό το νόμο δεν είναι ανάγκη να καταβάλει κόπους, ούτε έξοδα, ούτε να χύσει ιδρώτα.
Συνεχίζει λέγοντας πως δεν είναι ανάγκη να αφήσεις τη δουλειά σου, ή να αποσυρθείς σε απόμερα μέρη, να διάγεις μια παράξενη ζωή και να φοράς ένα παράξενο ένδυμα. Δε χρειάζεται να κάμεις όλα αυτά. Μπορείς να μείνεις στο σπίτι σου, και, χωρίς να χάσεις τα αγαθά σου, να βρίσκεσαι πάντα στη μελέτη του Θεού και του ανθρώπου, στη μελέτη της συγγενείας του ανθρώπου με το θείο και σε κάθε άλλη τέτοιας λογής μελέτη”. Και προσθέτει ο μεγάλος νηπτικός πατέρας αλλού: “Πρώτα πρώτα, δε χρειάζονται προετοιμασίες για την προσευχή μας, ούτε ειδικοί τόποι, ούτε φωνές όταν επικαλούμαστε το Θεό. Γιατί δεν υπάρχει τόπος από όπου λείπει ο Θεός, δεν είναι δυνατό να μην είναι μαζί μας, αφού ο Θεός είναι πάντα πιο κοντά σε κείνους που τοv καλούν, από όσο είναι η ίδια η καρδιά τους. Θα έλθει προς ημάς, ακόμη κι αν είμαστε κακοί, γιατί ο Θεός είναι αγαθός”. Στον Άγιο Νικόλαο Καβάσιλα δεν τονίζεται τόσο η αντιδικία με τη σάρκα, ενώ κρίνονται οι εξωτερικές συνθήκες και μορφές της ζωής (αναχωρητισμός, ένδυμα κλπ.) όχι απαραίτητες. Η ευσέβεια είναι αποκλειστικά έργο της δικής μας εσωτερικής διαθέσεως, της δικής μας θέλησης. Χρέος μας ιερό, κατά τον άγιο Πατέρα, είναι να μη σβήσουμε τη μέσα μας αναμμένη λαμπάδα, αλλά να ψάξουμε μέσα μας και να ανακαλύψωμε την καθαρή ουσία της αρετής, την αξία της ανθρώπινης φύσης και την φιλανθρωπία του Θεού. Γράφει σχετικά ο Άγιος: “Ούτε οι ναοί, ούτε οτιδήποτε άλλο ιερό, είναι τόσο άγιο όσο ο άνθρωπος με τη φύση του οποίου κοινωνεί ο ίδιος ο Θεός. Εκείνος που θα έλθει καθήμενος επί των νεφών είναι άνθρωπος, όπως είναι ασφαλώς Θεός. Καθένας μας μπορεί να λάμψει περισσότερο από τον ήλιο, να ανέβει στα σύννεφα, να πετάξει προς το Θεό, να τον πλησιάσει, να κάμει ώστε ο Θεός να τον κοιτάξει με γλυκύτητα”. Ακόμη, μεγάλη σημασία για τον πιστό έχει η αυτογνωσία, γιατί μ' αυτή: “αν αναλογισθεί ο άνθρωπος την φτώχεια μέσα στην οποία ζει, ενώ έχει τόσο πλούσια φύση, επειδή άφησε την οκνηρία και τον ύπνο να τον περιτυλίξουν, μεγάλη λύπη και δάκρυα πολλά θα τον συνοδεύουν σε όλη του τη ζωή. Αλλά την ημέρα όμως που θα κάμει τη ζωή του όπως έπρεπε να είναι, από πηγή θλίψεως και δακρύων που ήτανε, θα γίνει τότε η ζωή του πηγή ευδαιμονίας και πνευματικής χαράς”.
Με τα επιχειρήματά του ο Καβάσιλας κατορθώνει να ανακαλύψει τον πνευματικό άνθρωπο όχι μόνο στον αναχωρητή, αλλά και στην ίδια την ανθρώπινη φύση, με την οποίαν επικοινωνεί ο Θεός, ενώ καλεί κάθε Χριστιανό να κάνει την ίδια ανακάλυψη. Έτσι, από τον ασκητισμό του σώματος, τον πόλεμο κατά της σάρκας των ερημιτών της Νιτρίας στην Αίγυπτο, ανεβαίνουμε στην κορυφή της καθαρής πνευματικής χώρας τoυ ανθρώπου. Αυτή είναι η μεγαλύτερη πνευματική νίκη του Βυζαντίου. Άλλο σημαντικό έργο του Αγίου Νικολάου του Καβάσιλα είναι και η Ἑρμηνεία τῆς θείας Λειτουργίας, όπου με απλά λόγια εξηγεί βήμα-βήμα όλα όσα συμβαίνουν κατά την εξέλιξη της Θείας Λειτουργίας. Μεταξύ των άλλων μας λέει: "Έργο τῆς θείας Λειτουργίας εἶναι ἡ μεταβολή τῶν δώρων πού προσφέρουν οἱ πιστοί, τοῦ ἄρτου καί τοῦ οἴνου, σέ σῶμα καί αἷμα Χριστοῦ. Καί σκοπός τῆς εἶναι ὁ ἁγιασμός τῶν πιστῶν, οἱ ὁποῖοι μέ τήν θεία μετάληψη ἀποκομίζουν τήν ἄφεση τῶν ἁμαρτιῶν τους, τήν κληρονομία τῆς βασιλείας τῶν οὐρανῶν καί κάθε πνευματικό ἀγαθό. Σ᾿ αὐτό τό ἔργο καί τόν σκοπό συμβάλλουν οἱ προσευχές, οἱ ψαλμῳδίες, τά ἁγιογραφικά ἀναγνώσματα καί ὅλα ἐκεῖνα πού τελοῦνται καί λέγονται στήν διάρκεια τῆς Λειτουργίας. Μέσα σε αὐτά εἶναι σάν νά βλέπουμε σέ ἕνα πίνακα ζωγραφισμένη ὁλόκληρή τη ζωή τοῦ Χριστοῦ, ἀπό τήν ἀρχή ὡς τό τέλος της. Γιατί ὁ καθαγιασμός τῶν δώρων, ἡ ἴδια δηλαδή ἡ θυσία, διακηρύσσει τόν θάνατο, τήν ἀνάσταση καί τήν ἀνάληψή Του, καθώς τά δῶρα αὐτά μεταβάλλονται στό ἴδιο τό σῶμα τοῦ Κυρίου, δηλαδή τήν ἔλευσή Του στόν κόσμο, τήν δημόσια ἐμφάνισή Του, τά θαύματα καί τήν διδασκαλία Του.
Κι ἐκεῖνα πού ἕπονται τῆς θυσίας, συμβολίζουν τήν κάθοδο τοῦ Ἁγίου Πνεύματος στούς Ἀποστόλους, τήν ἐπιστροφή τῶν ἀνθρώπων στόν Θεό καί τήν κοινωνία τους μαζί Του. Οἱ πιστοί πού ἐκκλησιάζονται καί συμμετέχουν σέ ὅλα αὐτά μέ προσηλωμένο τόν νοῦ, γίνονται πιό σταθεροί στήν πίστη, πιὸ θερμοί στήν εὐλάβεια καί τήν ἀγάπη τους πρός τόν Θεό. Μέ τέτοιες λοιπόν διαθέσεις ἀξιώνονται νά πλησιάσουν καί τήν φωτιά τῶν μυστηρίων καί νά μεταλάβουν μέ κάθε ἀσφάλεια καί οἰκειότητα." Ένα ακόμα κομμάτι της διδασκαλίας, των συγγραμμάτων και των λόγων του, είναι η άποψη του περί πνευματικότητας και επιστήμης. Ο Καβάσιλας, ενώ εξαίρει το βάθος και την σημασία του μυστηρίου για την ζωή τoυ Χριστιανού δεν είναι εντούτοις εχθρός της επιστήμης. Με ιδιαίτερο ζήλο καλλιέργησε την αστρονομία, ενώ ασχολήθηκε και με άλλες επιστήμες. Η εκτίμησή του για την επιστήμη ήταν, τόση, ώστε φτάνει στο σημείο να ονομάσει τους αγίους ατελή όντα, “γιατί δε δέχτηκαν σε τούτο τον κόσμο ένα ανθρώπινο αγαθό, ενώ μπορούσαν να το αποκτήσουν. Και κάθε ον που δεν μπορεί να υψώσει σε ενέργεια ό,τι έχει μέσα του δυνάμει είναι ατελές”, προσθέτει ο Άγιος Νικόλαος. Συνεπώς, με τη διδασκαλία του συμφιλιώνει το θρησκευτικό μυστικισμό με τη σοφία του κόσμου τούτου.
Συγγράμματά του σώζονται σήμερα στην Βιβλιοθήκη του Βατικανού και του Άγιου Τάφου, ενώ πολλά οφείλουμε στον μεγάλο αυτό Άγιο της Εκκλησίας μας, όλοι εμείς οι νεοχριστιανοί, για την προσφορά, την διδασκαλία, αλλά και ότι μας άφησε παρακαταθήκη και κληρονομιά. Για τον λόγο αυτό η Ενορία μας προς τιμήν του θα τελέσει Αγρυπνία στην μνήμη του από την παραμονή, Παρασκευή 19 Ιουνίου 2020 στις 8.30 μ.μ μέχρι τις 12.30 μετά τα μεσάνυχτα, το Σάββατο 20 Ιουνίου 2020, ανήμερα της εορτής του. Σας περιμένουμε στον υπέργειο πλέον, περικαλλή και περίλαμπρο Ιερό Ναό μας, των Αγίων Θεοπατόρων Ιωακείμ και Άννης, των Ανθοκήπων της Νέας Ευκαρπίας, για να τιμήσουμε την μνήμη του.
Ας έχουμε την ευλογία του,
αλλά και τις πρεσβείες του στο Ζωοδότη Χριστό που τόσο αγάπησε!!!
*****************************
“Ως θείος διδάσκαλος, και υποφήτης σοφός, δογμάτων της πίστεως, και αρετών ιερών, Νικόλαε Όσιε, έλαμψας εν τω κόσμω, διά βίου και λόγου. Όθεν Θεσσαλονίκη, τη ση δόξη καυχάται, και πόθω εορτάζει, την πάνσεπτον μνήμην σου”.
******************************






Δεν υπάρχουν σχόλια
Δημοσίευση σχολίου