Το γενεαλογικό δέντρο
του Ιησού Χριστού.
"Βίβλος γενέσεως Ἰησοῦ Χριστοῦ, υἱοῦ Δαυΐδ, υἱοῦ Ἀβραάμ. Ἀβραὰμ ἐγέννησε τὸν Ἰσαάκ, Ἰσαὰκ δὲ ἐγέννησε τὸν Ἰακώβ, Ἰακὼβ δὲ ἐγέννησε..."

Λίγες μόνο ημέρες πριν από την παραμονή των Χριστουγέννων, στο Κυριακάτικο Ευαγγέλιο της 20ης Δεκεμβρίου 2020, θα ακούσουμε από τους ιερείς μας ανά την υφήλιο να διαβάζουν στους ναούς τήν ἀρχή τοῦ κατά Ματθαῖον Εὐαγγελίου. Εἶναι ὁ γνωστός κατάλογος τῶν προγόνων τοῦ Χριστοῦ. Ἄλλα ἀπό τά ὀνόματα πού θα ἀκούσουμε μᾶς εἶναι γνωστά, όπως τοῦ Ἀβραάμ, τοῦ Ἰσαάκ, τοῦ Ἰακώβ, τοῦ Δαυίδ, ενώ τά πιό πολλά για τους περισσοτέρους από εμάς μᾶς, εἶναι ἄγνωστα. Αὐτός ὁ κατάλογος μᾶς δείχνει τήν πορεία τῆς φροντίδας τοῦ Θεοῦ γιά τό ἀνθρώπινο γένος. Τά ὀνόματα αὐτά εἶναι ἀντιπροσωπευτικά τῶν ἀνθρώπων, πού γενιές ὁλόκληρες περίμεναν τήν μεγάλη ὥρα, τόν ἐρχομό τοῦ Σωτῆρος Χριστοῦ. Εἶναι οἱ πρόγονοι τοῦ Χριστοῦ, οἱ ἄνθρωποι ἐκεῖνοι πού ἀπό γενιά σέ γενιά πρόσμεναν τήν στιγμή κατά τήν ὁποία οἱ ἐπαγγελίες τοῦ Θεοῦ, οἱ ὑποσχέσεις του, θά γίνονταν πραγματικότητα, είναι το γενεαλογικό δέντρο του ενσαρκωμένου Θεού.

Θά περίμενε κανείς ὁ κατάλογος αὐτός τῶν προγόνων τοῦ Χριστοῦ νά εἶναι ἕνα ἁγιολόγιο. Ὅμως ὁ εὐαγγελιστής Ματθαῖος δέ διστάζει νά χρησιμοποιήσει ξένες, προσήλυτες ἤ μέ πρότερο μεμπτό βίο γυναῖκες γιά τήν ἀνάδειξη τῶν προγόνων τοῦ Μεσσία. Οὔτε φοβᾶται νά ἀναφερθεῖ σέ ἀνθρώπους σκληρούς καί βίαιους, ὅπως ἦταν μερικοί ἀπό τούς βασιλιάδες τοῦ Ἰούδα. Καί τό κάνει αὐτό γιατί θέλει νά τονίσει πώς ὁ Θεός δέ βλέπει πρόσωπα, καταγωγή, ἠθικότητα σύμφωνα μέ τά ἀνθρώπινα κριτήρια ἤ καί θρησκευτικότητα κατά τήν ἐπέμβασή Του στήν ἀνθρώπινη ἱστορία γιά νά πραγματοποιήσει τό σχέδιο τῆς Οἰκονομίας Του. Τό πλήρωμα τοῦ χρόνου, ἄλλωστε, δέ διακρίνεται γιά τίς πνευματικές ἀναζητήσεις του ἤ γιά τήν ἠθική προκοπή του. Ἀντίθετα προχωρεῖ ὅλο καί πιό κάτω"... στοῦ κακοῦ τή σκάλα", ὅπως λέει ὁ ποιητής.
Μέ βάση τά ἀνθρώπινα κριτήρια, λοιπόν, ὁ Θεός δέν ἐκπλήρωσε τίς ἐπαγγελίες του σάν ἀμοιβή γιά τήν ἀνθρώπινη ἀνταπόκριση στίς ἐντολές του. Ἀφοῦ, ὅπως εἴδαμε, ἀκόμη καί ἀνάμεσα στούς προγόνους τοῦ Χριστοῦ ὑπάρχουν ἀρκετοί πού μέ τά ἀνθρώπινα κριτήρια τῆς θρησκευτικῆς καί ἠθικῆς τελειότητας βρίσκονται πολύ μακριά ἀπό τήν κορυφή.
Φαίνεται ἔτσι πώς τά κριτήρια τοῦ Θεοῦ ἦταν διαφορετικά. Γιατί ἀκριβῶς τήν ὥρα πού τό σκοτάδι εἶχε ἁπλωθεῖ πάνω σέ ἔθνη καί λαούς καί πού ἡ ἀπομάκρυνση ἀπό τό δρόμο τοῦ Θεοῦ εἶχε γενικευθεῖ, τότε ἀκριβῶς διάλεξε τήν ὥρα ὁ Θεός γιά νά ἐκπληρώσει τίς ἐπαγγελίες του. Δέν στηρίζεται ἡ ἐνέργειά Του στήν ἠθικότητα τῶν ἀνθρώπων οὔτε στή θρησκευτική τους πρόοδο. Δέν περιμένει νά δείξουν ὑπακοή στό νόμο του, γιά νά τούς ἀνταποδώσει τήν τήρηση τῆς διαθήκης μέ τό βραβεῖο τῆς σωτηρίας. Ἐπεμβαίνει στόν κόσμο γιά νά ἐκπληρώσει τίς ὑποσχέσεις Του τήν ὥρα τῆς κατάπτωσης τόσο τοῦ λαοῦ Του ὅσο καί τῶν ἄλλων ἀνθρώπων.
Εἶναι ὁπωσδήποτε διαφορετικά ἀπό τά δικά μας τά κριτήρια τοῦ Θεοῦ, τήν ὥρα τῆς Ἐνσάρκωσης τοῦ Λόγου Του. Ποιά εἶναι αὐτά; Εἶναι ἡ ἀπέραντη ἀγάπη Του γιά τόν ἄνθρωπο, τόν κάθε ἄνθρωπο. Καί εἶναι καί τό ἔλεός Του, ἡ συγνώμη πού χορηγεῖ στόν ἁμαρτωλό ἄνθρωπο, χωρίς κάν νά περιμένει νά τοῦ τήν ζητήσει ἐκεῖνος. Αὐτά τά δύο, ἡ ἀγάπη καί τό ἔλεος τοῦ Θεοῦ, δείχνουν ἀκόμη τήν φιλανθρωπία Του, τήν πατρική Του ἀγάπη γιά τόν ἄνθρωπο. Δέ συγχωρεῖ ἁπλῶς καί μόνο τόν ἄνθρωπο ὁ Θεός, ἀλλά καί τοῦ χαρίζει δῶρα ἀπρόσμενα, τόν κάνει παιδί Του καί τόν προικίζει μέ τίς δωρεές τοῦ ἁγίου Πνεύματος.

Αγαπητοί αναγνώστες τις ιστοσελίδας του Ιερού Ναού μας, αναγνώστες και φίλοι μας αγαπημένοι...διαδικτυακοί και μή, εδώ και αρκετές μέρες, ουσιαστικά από την αρχή της "Μικρής Σαρακοστής" των Χριστουγέννων, την 15η Νοεμβρίου, η Εκκλησία συνεχώς μας προτρέπει να υψωθούμε από τα γήινα στα ουράνια, να εγκαταλείψουμε τα μάταια και να ποθήσουμε τα αιώνια. “Χριστός γεννάται, δοξάσατε, Χριστός εξ' ουρανών, απαντήσατε, Χριστός επί γης, υψώθητε...”. Ας μην μείνουμε, λοιπόν, μόνο στην εξωτερική προετοιμασία. Ας ευπρεπίσουμε την καρδιά μας με την πίστη και την μετάνοια. Ας καθαρίσουμε όλοι μας την ψυχή μας μέσα από το κάλεσμα της Εκκλησίας μας για φιλανθρωπία και μέσα από την αγάπη μας για τον γείτονα και συνάνθρωπο μας. Ας ετοιμασθούμε κατάλληλα για να επικοινωνήσουμε μεταξύ μας και με τον νεογέννητο Χριστό μέσα από τα Μυστήρια της Εκκλησίας μας, την Εξομολόγηση και ιδιαίτερα την Θεία Κοινωνία με το Σώμα και το Αίμα Του.
Θα αναρωτηθείτε, είμαι σίγουρος, φίλοι αναγνώστες, και δικαίως...
...Πως, Πότε και με Ποιόν τρόπο...
...θα τα κάνω όλα αυτά, αφού οι εκκλησιές μας είναι κλειστές, οι Θείες Λειτουργίες τελούνται "κεκλεισμένων των θυρών" και οι λίγοι που συμμετέχουμε σε αυτές είμαστε είτε "παράνομοι", είτε φέρουμε ειδικά διαπιστευτήρια από τον προϊστάμενο του ναού μας, ως συνεργάτες και μέλη των Εκκλησιαστικών Συμβουλίων της Ενορίας;
Οι δυσκολίες για την συνέχιση της λατρευτικής ζωής μας, ολοένα και μεγαλώνουν, ενώ αντί να σταματήσουν οι απαγορεύσεις στην άσκηση των θρησκευτικών μας αναγκών αυτές θεριεύουν, και τότε η δυσφορία μας για την "στοχοποίηση" της Πίστης μας περισσεύει στις μέρες μας. Εν' όψει δε των εορτών των Χριστουγέννων, η δυσφορία γίνεται θυμός και παρότι το Πάσχα δεν κάναμε Ανάσταση και μείναμε "αλειτούργητοι" και "ακοινώνητοι", τώρα με μεγαλύτερη ίσως "γενναιοδωρία", μας ζητείτε το ίδιο περίπου και για τα Χριστούγεννα.
Η λύση και πάλι δεν είναι ικανοποιητική, όμως η Εκκλησία έθεσε τα ζητήματα του λαού του Θεού στην Πολιτεία και στην επιτροπή των ειδικών, αυτοί έδειξαν κατανόηση και στην δύσκολη εποχή του κορωνοϊού και της πανδημίας του, μέσα στις εορτές των Χριστουγέννων μας δίνεται η..."ευκαιρία", με όλες τις προφυλάξεις που επιβάλλονται, να εκκλησιαστούμε ανήμερα των εορτών, της Γεννήσεως του Χριστού μας στις 25/12/2020, της Περιτομής Του και του Αγίου Βασιλείου την 1/1/2021, και των Θεοφανίων στις 6/1/2021, με προσοχή και με μικρό εκκλησίασμα, ανάλογα με το μέγεθος της εκκλησίας.
Δεν ξέρω αν πρέπει να πω "Δόξα τω Θεώ" για αυτές τις αποφάσεις της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου, που ελήφθησαν κατόπιν διαπραγματεύσεων με την Πολιτεία, και τους λοιμοξιωλόγους, ή να διαμαρτυρηθώ, ξέρω όμως πως, αφού ο Θεός επιτρέπει όλη αυτή την ζοφερή κατάσταση, εγώ μαζί με τον συνεφημέριο μου και όλους τους ιερείς της ελληνικής επικράτειας θα κάνουμε το αυτονόητο και μπροστά στα Θυσιαστήρια των Ιερών Ναών μας, θα τελέσουμε όλες τις εορταστικές Θείες Λειτουργίες, με ή χωρίς πιστούς, ενώ θα προτάξουμε και πάλι την Θεία Κοινωνία ως μέσω επι-κοινωνίας μας με τον νεογέννητο Χριστό μας, εκφωνώντας από την Ωραία Πύλη και προσκαλώντας το εκκλησίασμα μας...όσο και αν είναι αυτό, το "Όσοι πιστοί προσέλθετε".
Μακριά από την Εκκλησία, χωρίς Θεία Λειτουργία, Εξομολόγηση και Θεία Κοινωνία, τα Χριστούγεννα είναι μια κούφια λέξη χωρίς νόημα, χωρίς ελπίδα, χωρίς ευτυχία και χαρά. Τα Χριστούγεννα, παρότι σημαίνουν στην κυριολεξία την Γέννηση του Χριστού μας, για όσους δεν την εννοούν με αυτόν τον τρόπο, τότε παραμένει ουσιαστικά, μια απλή γιορτή χωρίς όμως τον εορταζόμενο της, ένα "Δωδεκαήμερο" χωρίς τον Ζωοδότη, Νεογέννητο Χριστό μας, χωρίς την φάτνη και τους τρείς μάγους με τα δώρα τους από την Ανατολή, χωρίς το Άστρο της Βηθλεέμ να φωτίσει τις ψυχές τους...μια λέξη όπως όλες οι άλλες, όμορφη δε λέω, μα μόνο μια λέξη, χωρίς να σημαίνει τίποτα!!! Καλά και ευλογημένα...
..."πραγματικά" Χριστού γεννα!!!
*παρακάτω θα δείτε τα Αναγνώσματα (τον Απόστολο και το Ευαγγέλιο) της Κυριακής προ της Χριστού Γεννήσεως στο πρωτότυπο κείμενο και σε νεοελληνική απόδοση...
Κυριακή 20 Δεκεμβρίου 2020Προ της Χριστού Γεννήσεως
Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ.
(Προς Εβραίους: κεφ. ια΄ στίχ.9-10, 32-40)
Πρωτότυπο κείμενο:
Απόδοση στη νεοελληνική:
Με πίστη παροίκησε στη γη τής υπόσχεσης ως ξένη, κατοικώντας σε σκηνές, μαζί με τον Ισαάκ και τον Ιακώβ, τους συγκληρονόμους τής ίδιας υπόσχεσης επειδή, περίμενε την πόλη που είχε τα θεμέλια, της οποίας τεχνίτης και δημιουργός είναι ο Θεός. Και τι να λέω ακόμα; Επειδή, θα μου λείψει ο καιρός να διηγούμαι για τον Γεδεών, και τον Βαράκ και τον Σαμψών και τον Ιεφθάε, και τον Δαβίδ και τον Σαμουήλ και τους προφήτες οι οποίοι με την πίστη καταπολέμησαν βασιλείες, εργάστηκαν δικαιοσύνη, πέτυχαν τις υποσχέσεις, έφραξαν στόματα λιονταριών, έσβησαν δύναμη φωτιάς, διέφυγαν από στόματα μάχαιρας, ενδυναμώθηκαν από ασθένεια, έγιναν ισχυροί σε πόλεμο, έτρεψαν σε φυγή στρατεύματα ξένων πήραν γυναίκες τούς νεκρούς τους, αφού αναστήθηκαν άλλοι, όμως, βασανίστηκαν, χωρίς να δεχθούν την απολύτρωση, για να αξιωθούν μιας καλύτερης ανάστασης και άλλοι δοκίμασαν εμπαιγμούς και μάστιγες, ακόμα δε και δεσμά και φυλακή λιθοβολήθηκαν, πριονίστηκαν, πέρασαν από πειρασμούς, πέθαναν με σφαγή μάχαιρας, περιπλανήθηκαν με δέρματα προβάτων, με δέρματα κατσικιών με στερήσεις, με θλίψεις, με κακουχίες, για τους οποίους ο κόσμος δεν ήταν άξιος περιπλανώμενοι μέσα σε ερημιές και σε βουνά και σε σπήλαια και στις τρύπες τής γης.
Και όλοι αυτοί, αν και έλαβαν καλή μαρτυρία διαμέσου τής πίστης, δεν απόλαυσαν την υπόσχεση επειδή, ο Θεός προέβλεψε για μας κάτι καλύτερο, για να μη πάρουν την τελειότητα χωρίς εμάς.
**********
ΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ.
(Κατά Ματθαίον κεφ. α΄ στίχ. 1-25)
Πρωτότυπο κείμενο:
Πᾶσαι οὖν αἱ γενεαὶ ἀπὸ Ἀβραὰμ ἕως Δαυῒδ γενεαὶ δεκατέσσαρες, καὶ ἀπὸ Δαυῒδ ἕως τῆς μετοικεσίας Βαβυλῶνος γενεαὶ δεκατέσσαρες, καὶ ἀπὸ τῆς μετοικεσίας Βαβυλῶνος ἕως τοῦ Χριστοῦ γενεαὶ δεκατέσσαρες. Τοῦ δὲ Ἰησοῦ Χριστοῦ ἡ γένεσις οὕτως ἦν· μνηστευθείσης τῆς μητρὸς αὐτοῦ Μαρίας τῷ Ἰωσήφ, πρὶν ἢ συνελθεῖν αὐτοὺς εὑρέθη ἐν γαστρὶ ἔχουσα ἐκ Πνεύματος ἁγίου. Ἰωσὴφ δὲ ὁ ἀνὴρ αὐτῆς, δίκαιος ὢν καὶ μὴ θέλων αὐτὴν παραδειγματίσαι, ἐβουλήθη λάθρᾳ ἀπολῦσαι αὐτήν. ταῦτα δὲ αὐτοῦ ἐνθυμηθέντος ἰδοὺ ἄγγελος Κυρίου κατ' ὄναρ ἐφάνη αὐτῷ λέγων· Ἰωσὴφ υἱὸς Δαυῒδ, μὴ φοβηθῇς παραλαβεῖν Μαριὰμ τὴν γυναῖκά σου, τὸ γὰρ ἐν αὐτῇ γεννηθὲν ἐκ πνεύματός ἐστιν ἁγίου· τέξεται δὲ υἱὸν καὶ καλέσεις τὸ ὄνομα αὐτοῦ Ἰησοῦν, αὐτὸς γὰρ σώσει τὸν λαὸν αὐτοῦ ἀπὸ τῶν ἁμαρτιῶν αὐτῶν. Τοῦτο δὲ ὅλον γέγονεν ἵνα πληρωθῇ τὸ ῥηθὲν ὑπὸ τοῦ Κυρίου διὰ τοῦ προφήτου λέγοντος· Ἰδοὺ ἡ παρθένος ἐν γαστρὶ ἕξει καὶ τέξεται υἱόν, καὶ καλέσουσι τὸ ὄνομα αὐτοῦ Ἐμμανουήλ, ὅ ἐστιν μεθερμηνευόμενον Μεθ' ἡμῶν ὁ Θεός. Διεγερθεὶς δὲ ὁ Ἰωσὴφ ἀπὸ τοῦ ὕπνου ἐποίησεν ὡς προσέταξεν αὐτῷ ὁ ἄγγελος Κυρίου καὶ παρέλαβε τὴν γυναῖκα αὐτοῦ, καὶ οὐκ ἐγίνωσκεν αὐτὴν ἕως οὗ ἔτεκε τὸν υἱόν αὐτῆς τὸν πρωτότοκον, καὶ ἐκάλεσε τὸ ὄνομα αὐτοῦ Ἰησοῦν.

Και μετά τη μετοικεσία τής Βαβυλώνας, ο Ιεχονίας γέννησε τον Σαλαθιήλ και ο Σαλαθιήλ γέννησε τον Ζοροβάβελ και ο Ζοροβάβελ γέννησε τον Αβιούδ και ο Αβιούδ γέννησε τον Ελιακείμ και ο Ελιακείμ γέννησε τον Αζώρ και ο Αζώρ γέννησε τον Σαδώκ και ο Σαδώκ γέννησε τον Αχείμ και ο Αχείμ γέννησε τον Ελιούδ και ο Ελιούδ γέννησε τον Ελεάζαρ και ο Ελεάζαρ γέννησε τον Ματθάν και ο Ματθάν γέννησε τον Ιακώβ και ο Ιακώβ γέννησε τον Ιωσήφ, τον άνδρα τής Μαρίας, από την οποία γεννήθηκε ο Ιησούς, που λέγεται Χριστός.
Όλες, λοιπόν, οι γενεές από τον Αβραάμ μέχρι τον Δαβίδ είναι 14 γενεές και από τον Δαβίδ μέχρι τη μετοικεσία τής Βαβυλώνας είναι 14 γενεές και από τη μετοικεσία τής Βαβυλώνας μέχρι τον Χριστό είναι 14 γενεές.

Αφού η μητέρα του Μαρία αρραβωνιάστηκε με τον Ιωσήφ, πριν βρεθούν μαζί, βρέθηκε έγκυος, από το Άγιο Πνεύμα. Και ο άνδρας της, ο Ιωσήφ, επειδή ήταν δίκαιος, και μη θέλοντας να την εκθέσει δημόσια, θέλησε να τη διώξει κρυφά.
Και ενώ αυτός τα συλλογίστηκε αυτά, ξάφνου, ένας άγγελος του Κυρίου, παρουσιάστηκε σ' αυτόν σε όνειρο, λέγοντας: Ιωσήφ, γιε τού Δαβίδ, μη φοβηθείς να παραλάβεις τη Μαριάμ, τη γυναίκα σου επειδή, αυτό που γεννήθηκε μέσα της είναι από το Άγιο Πνεύμα και θα γεννήσει έναν γιο, και θα αποκαλέσεις το όνομά του Ιησού επειδή, αυτός θα σώσει τον λαό του από τις αμαρτίες τους.
Και όλο αυτό έγινε για να εκπληρωθεί εκείνο που ειπώθηκε από τον Κύριο διαμέσου τού προφήτη, που έλεγε: «Δέστε, η παρθένος θα συλλάβει, και θα γεννήσει έναν γιο, και θα αποκαλέσουν το όνομά του ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ», που ερμηνευόμενο σημαίνει: Μαζί μας είναι ο Θεός.
Και όταν ο Ιωσήφ σηκώθηκε από τον ύπνο, έκανε όπως τον πρόσταξε ο άγγελος του Κυρίου και πήρε τη γυναίκα του. Και δεν τη γνώριζε, μέχρις ότου γέννησε τον πρωτότοκο γιο της και αποκάλεσε το όνομά του ΙΗΣΟΥ.
Δεν υπάρχουν σχόλια
Δημοσίευση σχολίου