στην ιστοσελίδα "Βήμα Ορθοδοξίας" που δημοσιεύτηκε στις 18-1-2019...
"Ο θεμελιωτής του αγιορείτικου κοινοβιακού μοναχισμού"
Το Άγιο Όρος αποτελεί την κιβωτό του ορθόδοξου μοναχισμού εδώ και χίλια χρόνια. Αποτελεί δε δημιούργημα ενός μεγάλου άνδρα της Εκκλησίας μας, του αγίου Αθανασίου του Αθωνίτου. Αυτός υπήρξε ο πρώτος κτήτορας κοινοβιακής μονής στον Άθωνα, της σεβάσμιας Μονής της Μεγίστης Λαύρας.
Γεννήθηκε το 930 μ. Χ. στην Τραπεζούντα του Πόντου από γονείς που είχαν έρθει από τη μακρινή Αντιόχεια. Δυστυχώς πέθαναν νωρίς. Ο πατέρας του πριν γεννηθεί ο Αθανάσιος και λίγο καιρό αργότερα η μητέρα του. Πριν πεθάνει η μητέρα του βάπτισε το νεογέννητο αγόρι και του έδωσε το όνομα Αβράμιος. Μια ευσεβής φίλη της και μοναχή, ανάλαβε να μεγαλώσει το ορφανό.
Το φρόντιζε σαν δικό της παιδί και του ενέπνευσε την πίστη στο Θεό, την ευσέβεια και την αγάπη για το μοναχικό ιδεώδες. Όμως και αυτή, όταν ήταν επτά χρονών το παιδί, αρρώστησε και πέθανε. Κάποιοι άλλοι συγγενείς το περιμάζεψαν και το φρόντισαν ώσπου να ενηλικιωθεί. Τον έστειλαν μάλιστα να σπουδάσει στα ονομαστά σχολεία της περιοχής.

Περί το 950 ήρθε στην Κωνσταντινούπολη για να συμπληρώσει τις σπουδές του, τον οποίο φιλοξένησε και φρόντισε μια πλούσια εξαδέλφη του, σύζυγος ανωτέρου αξιωματικού του βυζαντινού στρατού, Ζεφινεζέρ. Σπούδασε στη σχολή του ονομαστού φιλοσόφου και δασκάλου Αθανασίου. Μάλιστα ήταν τέτοια η επίδοσή του, ώστε μετά την αποφοίτησή , ανάλαβε καθήκοντα διδάσκοντος στη σχολή.
Εκεί είχε την ευκαιρία να γνωρισθεί με έναν άγιο άνθρωπο, τον όσιο Μιχαήλ Μαλεΐνο, ηγούμενο της μονής Κυμινά της Βιθυνίας στη Μικρά Ασία. Ο Μιχαήλ διέκρινε ότι στην ψυχή του νεαρού Αβράμιου ήταν κρυμμένος ο πόθος της μοναχικής ζωής και ασκήσεως.
Γι’ αυτό και του δίδαξε τους κανόνες της μοναχικής ζωής. Αλλά την ίδια περίοδο είχε και μια άλλη γνωριμία, η οποία θα έπαιζε σημαντικό ρόλο στην κατοπινή του πορεία, τον ανεψιό του μοναχού Μιχαήλ, Νικηφόρο Φωκά, τον μετέπειτα αυτοκράτορα του Βυζαντίου.

Γι’ αυτό και του δίδαξε τους κανόνες της μοναχικής ζωής. Αλλά την ίδια περίοδο είχε και μια άλλη γνωριμία, η οποία θα έπαιζε σημαντικό ρόλο στην κατοπινή του πορεία, τον ανεψιό του μοναχού Μιχαήλ, Νικηφόρο Φωκά, τον μετέπειτα αυτοκράτορα του Βυζαντίου.
Ο Αβράμιος ακολούθησε τον Μιχαήλ στη Μονή του, όπου εκάρη μοναχός και έλαβε το μοναχικό όνομα Αθανάσιος. Έδειξε δε μεγάλο ζήλο για τη μοναχική ζωή και απέκτησε πλούσια πνευματική καρποφορία.
Μετά από τέσσερα χρόνια αποσύρθηκε στην έρημο, για μεγαλύτερη άσκηση, κάθαρση και πνευματικό αγώνα. Μόνο που ο ηγούμενος Μιχαήλ τον όρισε ως πνευματικό πατέρα και καθοδηγητή του Νικηφόρου Φωκά. Ύστερα από λίγο καιρό, πλήθος ανθρώπων από τη γύρω περιοχή έτρεχε στο ερημητήριό του για να εξομολογηθεί και να ζητήσει τις πνευματικές του συμβουλές και να πάρει την ευλογία του.

Αυτό όμως δεν άρεσε στον ασκητή Αθανάσιο, διότι, λόγω της ταπεινότητάς του, δεν πίστευε ότι ήταν ικανός για μια τέτοια πνευματική ακτινοβολία. Η κοσμική φήμη τον αρρώσταινε. Γι’ αυτό πήρε τη μεγάλη απόφαση να καταφύγει στον απομονωμένο τότε Άθωνα, σε κάποιο μοναστήρι, του Ζυγού, όπου συστήθηκε ως μοναχός Βαρνάβας. Αλλά ύστερα από λίγο καιρό έγινε γνωστή η ταυτότητά του. Μάλιστα μαθεύτηκε η νέα του διαμονή και ως την Κωνσταντινούπολη, στον Νικηφόρο Φωκά, ο οποίος έχασε τον πολύτιμο πνευματικό του πατέρα.
Μετέβηκε μάλιστα στον Άθωνα για να τον συναντήσει και να του εκμυστηρευτεί την επιθυμία του να γίνει και εκείνος μοναχός κοντά του. Δεν είχε γίνει ακόμη αυτοκράτορας, ήταν ανώτερος αξιωματικός (δομέστικος) του στρατού. Το 960 του ανατέθηκε να εκστρατεύσει εναντίον των Αράβων, οι οποίοι είχαν καταλάβει την Κρήτη και έσφαζαν τον εκεί πληθυσμό.
Ένα χρόνο αργότερα, αφού νίκησε τους εισβολείς και απελευθέρωσε το νησί, γύρισε με πλούσια λάφυρα, μέρος των οποίων έδωσε στον Αθανάσιο για να κτίσει μοναστήρι στον Άθωνα.

Ένα χρόνο αργότερα, αφού νίκησε τους εισβολείς και απελευθέρωσε το νησί, γύρισε με πλούσια λάφυρα, μέρος των οποίων έδωσε στον Αθανάσιο για να κτίσει μοναστήρι στον Άθωνα.
Το 963, τη χρονιά που ο Νικηφόρος έγινε αυτοκράτορας, αρχίζει η ανοικοδόμηση του τεραστίου συγκροτήματος της Μονής Μεγίστης Λαύρας, της οποίας έγινε ηγούμενος ο Αθανάσιος.
Στον άλλοτε έρημο εκείνο τόπο κτίσθηκε τώρα μια μικρή πολιτεία. Γύρο από το καθολικό της Μονής κτίσθηκαν κελιά, μαγειρείο, τράπεζα, νοσοκομείο, ξενώνες, εργαστήρια, αποθήκες, νερόμυλος, υδραγωγείο, κλπ. Πολλοί μοναχοί και ερημίτες της περιοχής ήρθαν να επανδρώσουν το λαμπρό μοναστήρι.
Ο άγιος Αθανάσιος, με βάση τους μοναχικούς κανόνες της αρχαίας Εκκλησίας, σύνταξε νέους κανονισμούς κοινοβιακού μοναχισμού, οι οποίοι θα αποτελέσουν κατόπιν τη βάση του αγιορείτικου μοναχισμού. Έτσι ο άγιος Αθανάσιος θεωρείται ο θεμελιωτής του.

Ο άγιος Αθανάσιος, με βάση τους μοναχικούς κανόνες της αρχαίας Εκκλησίας, σύνταξε νέους κανονισμούς κοινοβιακού μοναχισμού, οι οποίοι θα αποτελέσουν κατόπιν τη βάση του αγιορείτικου μοναχισμού. Έτσι ο άγιος Αθανάσιος θεωρείται ο θεμελιωτής του.
Ποίμανε τη Μονή για σαράντα περίπου χρόνια και ευτύχησε να φτάσει ακόμα και τους χίλιους μοναχούς. Ο Νικηφόρος Φωκάς είχε εκδηλώσει την επιθυμία να αφήσει το θρόνο και να ντυθεί το μοναχικό σχήμα στη Μονή του Αθανασίου, όμως τον πρόλαβε η φρικτή δολοφονία του το 969 από τον ανεψιό του Ιωάννη Τσιμισκή.

Είναι πολύ σημαντικό να προβάλλονται στις μέρες μας μορφές της Εκκλησίας μας, σαν τον άγιο Αθανάσιο τον Αθωνίτη, διότι αποτελούν πρότυπα ζωής για τον σύγχρονο αποπροσανατολισμένο πνευματικά άνθρωπο.
Άγιοι, σαν τον άγιο Αθανάσιο, βίωσαν με συνέπεια την ασκητική του ορθοδόξου μοναχικού ιδεώδους, η οποία είναι το μοναδικό αντίδοτο στον δικό μας καταναλωτικό βαρβαρισμό, ο οποίος ευθύνεται πρωτίστως για την σύγχρονη παγκόσμια οικονομική (και όχι μόνο) κρίση. Ειδικά ο αγιορείτικος κοινοβιακός μοναχισμός, τον οποίο θεμελίωσε ο άγιος Αθανάσιος, αποτελεί το νοητό πνευματικό φάρο και την ελπίδα για μια καλλίτερη και ανθρωπινότερη κοινωνία, στα πρότυπα του ορθοδόξου τρόπου ζωής και πολιτείας.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Σχόλια της ιστοσελίδας μας.
Στο άρθρο αυτό, του Λάμπρου Κ. Σκόντζου, Θεολόγου – Καθηγητού, που βρήκαμε στην ιστοσελίδα "Βήμα Ορθοδοξίας" το οποίο δημοσιεύτηκε στις 18-1-2019 και εμείς σήμερα το αναδημοσιεύουμε προσθέτοντας μόνο μερικά δικά μας σχόλια, αλλά και εικόνες,
μα και το διαμορφώνουμε έτσι ώστε να ταιριάζει με το ύφος των άρθρων της
ιστοσελίδας μας, θα θέλαμε να εναποθέσουμε με ευλάβεια και εμείς την δική μας πινελιά με πολύ λίγα λόγια και ένα μικρό βίντεο που βρήκαμε "σερφάροντας" στο διαδίκτυο ψάχνοντας για τον βίο και την πολιτεία του Αγίου Αθανασίου του Αθωνίτη.
ιστοσελίδας μας, θα θέλαμε να εναποθέσουμε με ευλάβεια και εμείς την δική μας πινελιά με πολύ λίγα λόγια και ένα μικρό βίντεο που βρήκαμε "σερφάροντας" στο διαδίκτυο ψάχνοντας για τον βίο και την πολιτεία του Αγίου Αθανασίου του Αθωνίτη.



ευλάβεια από τους Ηγουμένους των Μοναστηριών, τους Γέροντες των Κελλιών, αλλά και τους Καλογήρους και τους υποτακτικούς τους, που εγκαταβιώνουν σε αυτόν τον ευλογημένο τόπο.


η οποία λες και χωρά όλο το μεγαλείο της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας και της Βασιλεύουσας Κωνσταντινούπολης και της Εκκλησίας των Εκκλησιών, της Αγίας Σοφίας, των Μεγάλων Αυτοκρατόρων και των Πατριαρχών, και όλα αυτά μέσα σε μια μικρή μα ευλογημένη χερσόνησο.
Λες και η ένδοξη ελληνική ιστορία των αρχαίων χρόνων, πριν τον Χριστό μας, όπου και πάλι μεγαλούργησε η Ελλάδα μας, που ήταν και το επίκεντρο του τότε κόσμου, και πολύ αργότερα αμέσως μετά την άλωση της Κωνσταντινούπολης το 1453 και της ουσιαστικής πτώσης της

αλλά και πολλούς Αγίους νεομάρτυρες της
αιματοβαμμένης εκείνης σκλαβωμένης εποχής, που μαρτύρησαν για την Πίστη τους στον Χριστό από τον Τούρκο, επί 500 χρόνια, κατακτητή.
Λες και ένδοξοι Μακεδονομάχοι, οι ατρόμητοι εκείνοι υπερασπιστές της ελληνικής γης, της μοναδικής σε όλον τον κόσμο Μακεδονίας μας,


Όλα αυτά αντιπροσωπεύει για τον Έλληνα, χιλιάδες χρόνια τώρα, το Άγιον Όρος, όλα αυτά συμβολίζει το "Περιβόλι της Παναγίας" μας για τον χριστιανό, μια

κοιτίδα της ήρεμης δύναμης της Ορθοδοξίας μέσα στον ταραγμένο παγκόσμιο χάρτη, όλην αυτήν την ιστορία χωρά αυτή η σπιθαμή της ελληνικής Μακεδονικής γης. Και όλα αυτά τα χρωστούμε στον Άγιο Αθανάσιο τον Αθωνίτη που ίδρυσε και οργάνωσε την Αθωνική Πολιτεία πριν από 1000 χρόνια.
Όλη η Ορθοδοξία χρωστά στον Άγιο Αθανάσιο πολλά, ενώ στο Συναξάρι της η Εκκλησία μας, "Αθωνίτη" τον αποκαλεί, αυτό είναι το προσωνύμιο που τον ακολουθεί ανά τους αιώνες, και του αποδίδει ιδιαίτερες δόξες και τιμές
μέσα στην υμνολογία της,
που μόνο αυτή ξέρει με τον δικό της τρόπο να χαρίζει στους αγωνιστές της, τιμές τις οποίες όμως ο ίδιος ο Άγιος ποτέ δεν ζήτησε, μάλιστα κρυβόταν και άλλαζε το όνομα του, και πήγαινε σε ερημητήρια και σπηλαίες για να μην τον βρουν,
ενώ απέφευγε την συναναστροφή με τον πολύ κόσμο, και μάλλον έδειχνε να τον ενοχλεί όλη αυτή η αγάπη, η στοργή και ο σεβασμός με την οποία τον περιέβαλε ο πιστός λαός που τόση ανάγκη είχε τις συμβουλές και τις νουθεσίες του, αλλά και τις προσευχές του.

που μόνο αυτή ξέρει με τον δικό της τρόπο να χαρίζει στους αγωνιστές της, τιμές τις οποίες όμως ο ίδιος ο Άγιος ποτέ δεν ζήτησε, μάλιστα κρυβόταν και άλλαζε το όνομα του, και πήγαινε σε ερημητήρια και σπηλαίες για να μην τον βρουν,
ενώ απέφευγε την συναναστροφή με τον πολύ κόσμο, και μάλλον έδειχνε να τον ενοχλεί όλη αυτή η αγάπη, η στοργή και ο σεβασμός με την οποία τον περιέβαλε ο πιστός λαός που τόση ανάγκη είχε τις συμβουλές και τις νουθεσίες του, αλλά και τις προσευχές του.
"οὐδεὶς λύχνον ἅψας καλύπτει αὐτὸν σκεύει ἢ ὑποκάτω κλίνης τίθησιν, ἀλλ᾿ ἐπὶ λυχνίας ἐπιτίθησιν, ἵνα οἱ εἰσπορευόμενοι βλέπωσι τὸ φῶς.", δηλαδή
"Κανεὶς δὲν ἀνάβει λυχνάρι καὶ τὸ σκεπάζει μὲ ἕνα σκεῦος ἢ τὸ βάζει κάτω ἀπὸ τὸ κρεββάτι, ἀλλὰ τὸ βάζει ἐπάνω εἰς τὸν λυχνοστάτην, διὰ νὰ βλέπουν τὸ φῶς ὅσοι μπαίνουν".

![]() |
Φέτος το προσκύνημα μας θα γίνει το Σάββατο 18 Ιουλίου 2020 (κάντε κλικ και δείτε τις λεπτομέρειες...) |
όπου συμμετέχουν αντιπροσωπείες και από τις 20 Ιερές Μονές του Αγίου Όρους,
αλλά και από τις Ιερές Σκήτες και τις Ιερές Καλύβες, αλλά και οι μοναχοί από τα Κελλιά και τα Σπίτια, που είναι διάσπαρτα στις ερήμους και στην οργιώδη βλάστηση του Περιβολιού της Παναγίας μας, μα συρρέουν εκείνη την περίοδο κάθε χρόνο στην Μονή της Μεγίστης Λαύρας και πλήθος ανδρών ευλαβών προσκυνητών, για να πάρουν την ευλογία του εορταζομένου Αγίου, μα και να ζήσουν έστω και για λίγο το μεγαλείο της Ορθοδοξίας μέσα από αγιορείτικο τυπικό και την λατρεία του Θεού μέσα από την καθημερινότητα των απλοϊκών μοναχών.
(μαζί με το άρθρο μας, σας προβάλλουμε και ένα πολύ όμορφο βίντεο ενός προσκυνητή που ήταν στην Μεγάλη αυτή Πανήγυρη προπέρυσι, το 2018. Δείτε το με ένα κλικ πάνω στον σύνδεσμο...)



ενώ στον γυρισμό βλέπουμε όλα της μοναστήρια των δυτικών ακτών της χερσονήσου του Άθω από απόσταση 500 μέτρων, όσο μας επιτρέπεται από τους αυστηρούς κανονισμούς της Αγιορείτικης Πολιτείας και μαθαίνουμε μερικά αξιόλογα στοιχεία για την ιστορία της κάθε Μονής

1) "ΜΙΑ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ ΑΠΟ ΘΑΛΑΣΣΗΣ ΣΤΟ ΑΓΙΟΝ ΟΡΟΣ "ΤΟ ΠΕΡΙΒΟΛΙ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ" (μέρος 1 ον)"
& 2) "ΜΙΑ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ ΑΠΟ ΘΑΛΑΣΣΗΣ ΣΤΟ ΑΓΙΟΝ ΟΡΟΣ "ΤΟ ΠΕΡΙΒΟΛΙ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ" (μέρος 2 ον)"


των Αγίων Θεοπατόρων στους Αθόκηπους της Νέας Ευκαρπίας, της οποίας τα Θυρανοίξια τελέσθηκαν "...δόξη και τιμή..." το Σαββατοκύριακο της 12ης και 13ης Οκτωβρίου 2019,

Σας προσκαλούμε και σας περιμένουμε όλους...
...στον "Περίπλου του Αγίου Όρους" το Σάββατο 18 Ιουλίου 2020...
...στην Μικρή τριήμερη Πανήγυρη μας για την εορτή της Κοιμήσεως της Αγίας Άννας, στις 23, 24, 8 & 25 Ιουλίου 2020...
...στην Μικρή τριήμερη Πανήγυρη μας για την εορτή της Κοιμήσεως της Αγίας Άννας, στις 23, 24, 8 & 25 Ιουλίου 2020...
... & τέλος, στην Μεγάλη τετραήμερη Πανήγυρη μας, για την εορτή της Συνάξεως των Αγίων Θεοπατόρων, στις 6, 7, 8 & 9 Σεπτεμβρίου 2020...
Δεν υπάρχουν σχόλια
Δημοσίευση σχολίου