Από το "Ωσαννά" ως το
"Χριστός Ανέστη."
(του π. Χρυσοστόμου Τελίδη...)
Η Μεγάλη Εβδομάδα είναι μια ιδιαίτερη περίοδος μέσα στα γεγονότα της Ορθοδοξίας και η Εκκλησία μας καθημερινά με το Τυπικό της μας καθοδηγεί και μας συμβουλεύει έτσι ώστε από το "Ωσαννά" μέχρι το "Χριστός Ανέστη" να ζήσουμε, όχι απλά ώς ακροατές ή ως θεατές το Θείο Πάθος αλλά να συμμετάσχουμε στον Πόνο και στην Ταπείνωση του Κυρίου μας, στην Σταύρωση και στον Ενταφιασμό Του και τέλος στην Δόξα με την Ανάσταση Του.
Έτσι αφουγραζόμενοι οι Πατέρες της Εκκλησίας μας την δυσκολία των πιστών να παρακολουθήσουν την καθημερινή λατρευτική ζωή της, προσάρμοσαν κατ' οικονομίαν την ώρα τέλεσης των Ακολουθιών για πρακτικούς λόγους, όπως η εργασία, η έλλειψη χρόνου, η κόπωση από τις βιοτικές μέριμνες και τόσα ακόμα, και άλλαξαν προσωρινά το Τυπικό της, βάζοντας τον Όρθρο της κάθε ημέρας της Μεγάλης Εβδομάδος να τελείτε το βράδυ της προηγουμένης και κάποιες ακόμα αλλαγές που διευκολύνουν τον πιστό στο να ζήσει τις μεγάλες αυτές στιγμές της χριστιανοσύνης.
Ας δούμε λοιπόν βήμα-βήμα την κάθε ημέρα της Μεγάλης Εβδομάδος και με περιληπτικό τρόπο να φρεσκάρουμε στο μυαλό και στην καρδιά μας, μέσω αυτού του μικρού άρθρου που θα αναρτήσουμε σήμερα στην ιστοσελίδα του ναού μας, τα γεγονότα που άλλαξαν τον ρου της ιστορίας, που χώρισαν πριν από περίπου δύο χιλιάδες χρόνια το παγκόσμιο κοσμικό ημερολόγιο σε προ Χριστού και μετά Χριστού εποχή, αλλά και το εκκλησιαστικό ημερολόγιο, δηλαδή το Μεγάλο Σχέδιο του Θεού για τον άνθρωπο, σε Παλαιά και Καινή Διαθήκη.
(το βράδυ της Κυριακής των Βαΐων)
Τιμάμε μια μεγάλη προσωπικότητα της Παλαιάς Διαθήκης, τον Ιωσήφ τον Πάγκαλο, ο οποίος είναι ο ίδιος, με τα άδικα παθήματά του, τύπος του Χριστού και επίσης ενθυμούμαστε το γεγονός της «ξηρανθείσης συκής» από τον Κύριο, ως ζωντανή προτροπή στους πιστούς για παραγωγή πνευματικών καρπών.
(το πρωϊ της Μεγάλης Δευτέρας)
Τελείται η Προηγιασμένη Θεία Λειτουργία και "κοινωνούν" οι πιστοί των προηγιασμένων Τιμίων Δώρων.
(το πρωϊ της Μεγάλης Δευτέρας)
Τελείται η Προηγιασμένη Θεία Λειτουργία και "κοινωνούν" οι πιστοί των προηγιασμένων Τιμίων Δώρων.
(το βράδυ της Μεγάλης Δευτέρας)
Ενθυμούμαστε τις διδακτικότατες παραβολές των Δέκα Παρθένων και των Ταλάντων, οι οποίες έχουν υψίστη σημασία για τη σωτηρία μας, υπενθυμίζοντάς μας την φοβερή και αδέκαστη Δευτέρα Παρουσία του Κυρίου.
(το πρωϊ της Μεγάλης Τρίτης)
Τελείται η Προηγιασμένη Θεία Λειτουργία και "κοινωνούν" οι πιστοί των προηγιασμένων Τιμίων Δώρων.
(το πρωϊ της Μεγάλης Τρίτης)
Τελείται η Προηγιασμένη Θεία Λειτουργία και "κοινωνούν" οι πιστοί των προηγιασμένων Τιμίων Δώρων.
*Την Μεγάλη Τετάρτη.
(το βράδυ της μεγάλης Τρίτης)
Τιμάμε τη μετάνοια της αμαρτωλής γυναικός, η οποία άλειψε με μύρο από ευγνωμοσύνη τα πόδια του Κυρίου, λίγο πριν το Πάθος Του και ακόμα τη μέρα αυτή θυμόμαστε την προδοσία του άθλιου Ιούδα. Το βράδυ της Μεγάλης Τρίτης ψάλλετε στους Ιερούς Ναούς το Τροπάριο της Κασσιανής.
(το πρωϊ της Μεγάλης Τετάρτης)
Τελείται η Προηγιασμένη Θεία Λειτουργία και "κοινωνούν" οι πιστοί των προηγιασμένων Τιμίων Δώρων.
(το πρωϊ της Μεγάλης Τετάρτης)
Τελείται η Προηγιασμένη Θεία Λειτουργία και "κοινωνούν" οι πιστοί των προηγιασμένων Τιμίων Δώρων.
*Την Μεγάλη Πέμπτη.
(το βράδυ της Μεγάλης Τετάρτης)
Εορτάζουμε τα σωτήρια γεγονότα που συνέβηκαν κατά τη διάρκεια του Μυστικού Δείπνου, τον ιερό Νιπτήρα, την παράδοση της Θείας Ευχαριστίας, την Αρχιερατική Προσευχή του Κυρίου και την σύλληψη του Κυρίου. Το βράδυ της Μεγάλης Τετάρτης τελείτε στους Ιερούς Ναούς το Ιερό Μυστήριο του Ευχελαίου.
(το πρωϊ της Μεγάλης Πέμπτης)
Τελείται ο Εσπερινός και η Θεία Λειτουργία του Αγίου Βασιλείου, ενώ θεωρείτε ως η ημέρα κατά την οποία αθρόως "κοινωνούν" οι χριστιανοί των Τιμίων Δώρων, ενώ οι καμπάνες προσκαλούν τους πιστούς από νωρίς το πρωί. Επίσης σε κάποιους Ναούς προετοιμάζετε και ο "προηγιασμένος Άρτος", που θα χρησιμοποιηθεί από τον ιερέα για να μεταλαμβάνει τους ανήμπορους και άρρωστους ενορίτες του καθ' όλη την διάρκεια του έτους. Το έθιμο επιτάσσει να βάφονται κόκκινα αυγά την Μεγάλη Πέμπτη και μάλιστα οι πιστοί να τα φέρνουν στην εκκλησία για να ευλογηθούν, τα οποία τα παίρνουν πίσω ευλογημένα μετά την Πρώτη Αναστάσιμη Θεία Λειτουργία, που γίνεται το πρωΐ του Μεγάλου Σαββάτου.
(το πρωϊ της Μεγάλης Πέμπτης)
Τελείται ο Εσπερινός και η Θεία Λειτουργία του Αγίου Βασιλείου, ενώ θεωρείτε ως η ημέρα κατά την οποία αθρόως "κοινωνούν" οι χριστιανοί των Τιμίων Δώρων, ενώ οι καμπάνες προσκαλούν τους πιστούς από νωρίς το πρωί. Επίσης σε κάποιους Ναούς προετοιμάζετε και ο "προηγιασμένος Άρτος", που θα χρησιμοποιηθεί από τον ιερέα για να μεταλαμβάνει τους ανήμπορους και άρρωστους ενορίτες του καθ' όλη την διάρκεια του έτους. Το έθιμο επιτάσσει να βάφονται κόκκινα αυγά την Μεγάλη Πέμπτη και μάλιστα οι πιστοί να τα φέρνουν στην εκκλησία για να ευλογηθούν, τα οποία τα παίρνουν πίσω ευλογημένα μετά την Πρώτη Αναστάσιμη Θεία Λειτουργία, που γίνεται το πρωΐ του Μεγάλου Σαββάτου.
Προσκυνούμε τα άγια και σωτήρια και φρικτά Πάθη του Κυρίου μας Ιησού Χριστού. Το βράδυ της Μεγάλης Πέμπτης διαβάζονται από τους ιερείς τα Δώδεκα Ευαγγέλια, που παραστατικότατα μας εισαγάγουν με τις περιγραφές των γεγονότων στις τελευταίες ημέρες του Κυρίου μαζί μας πάνω στην γη, ενώ κατά παράδοση ξενυχτούν οι πιστοί στους Ναούς στολίζοντας τον Επιτάφιο και ψάλλοντας τα Εγκώμια του.
Τελούνται οι Μεγάλες Ώρες στους Ναούς της Ορθοδοξίας και στο τέλος τελείται ο Εσπερινός της Αποκαθηλώσεως.
*Το Μεγάλο Σάββατο.
(το βράδυ της Μεγάλης Παρασκευής)
Τελείτε η Ακολουθία του Επιταφίου Θρήνου, όπου τιμάμε τη θεόσωμο Ταφή του Κυρίου μας και την εις Άδου Κάθοδόν Του. Μετά το πέρας της Ακολουθίας, κατά παράδοση, περιφέρεται ο στολισμένος Επιτάφιος στους δρόμους και στις πλατείες των χωριών και των πόλεων συνοδεία όλων των πιστών.
Τελείτε η Ακολουθία του Επιταφίου Θρήνου, όπου τιμάμε τη θεόσωμο Ταφή του Κυρίου μας και την εις Άδου Κάθοδόν Του. Μετά το πέρας της Ακολουθίας, κατά παράδοση, περιφέρεται ο στολισμένος Επιτάφιος στους δρόμους και στις πλατείες των χωριών και των πόλεων συνοδεία όλων των πιστών.
(το πρωΐ του Μεγάλου Σαββάτου)
Τελείτε η Πρώτη Ανάσταση, δηλαδή ο Εσπερινός και η Θεία Λειτουργία του Μεγάλου Βασιλείου, όπου κατά την διάρκεια της ψάλλεται το «Ανάστα ο Θεός…» και προκαλείται από τους πιστούς δυνατός κρότος και εκκωφαντικός θόρυβος χτυπώντας τις καμπάνες και τα στασίδια, ενώ ο ιερέας, εξερχόμενος εκ της Ωραίας Πύλης, περιφέρεται μέσα στον ναό πετώντας δάφνες και εορτάζοντας με θορυβώδη χαρά την αποχώρηση του διαβόλου με την Ανάσταση του Κυρίου μας.
*Την Κυριακή του Πάσχα.
(το βράδυ του Μεγάλου Σαββάτου)
Τελείται μέσα στους ναούς η Αφή του Αγίου Φωτός με το «Δεύτε λάβετε Φως…», Άγιο Φώς που έρχεται από τα Ιεροσόλυμα με ιδιαίτερες τιμές και διανέμετε σε πόλεις και χωριά της επικράτειας και το οποίο πολύ ενόχλησε κάποιους ευαίσθητους αθεϊστές που δυσκολεύονται να αφουγκραστούν την πίστη του λαού που κυβερνούν, και κατόπιν έξω στα προαύλια και τις πλατείες των εκκλησιών διαβάζετε το Αναστάσιμο Ευαγγέλιο και ψάλλετε δεκάκις το «Χριστός Ανέστη…», ενώ αμέσως μετά τελείτε η Αναστάσιμη Θεία Λειτουργία μέχρι τις πρώτες πρωινές ώρες.
(Το πρωί της Κυριακής του Πάσχα)
Τελείτε η Ακολουθία του Εσπερινού της Αγάπης, όπου διαβάζετε το Ευαγγέλιο της Ανάστασης από κλήρο και λαό σε όλες τις γλώσσες. Η ελληνική φύση έχει την τιμητική της, σε όλη την επικράτεια σουβλίζονται αρνιά, παραφράζοντας οι Έλληνες ένα εβραϊκό έθιμο, κάνοντας το όμως να δένει απόλυτα με την παράδοση τους, ανταλλάσσονται επισκέψεις και στήνοντας μεγάλα τραπέζια, ενώ το αναστάσιμο μήνυμα «Χριστός Ανέστη…» μεταδίδεται αστραπιαία παντού για να υπάρξει άμεσα η ανταπάντηση, «Αληθώς Ανέστη…», η επιβεβαίωση της πληροφορίας αυτής που συντάραξε όλον τον κόσμο πριν από δύο χιλιάδες χρόνια και ακόμα η θεϊκή ισχύς του δεν λέει να κοπάσει σε ολόκληρο τον κόσμο.
Οι Άγιοι Πατέρες της Ορθοδόξου Εκκλησίας του Χριστού μας στόλισαν τη Μεγάλη Εβδομάδα με υμνολογικό περιεχόμενο υψίστης ποιητικής και μουσικής αξίας. Οι μεγαλύτεροι υμνογράφοι της Εκκλησίας μας, εμπνευσμένοι από το Θεό, με πίστη και ευλάβεια, συνέθεσαν για τη Μεγάλη Εβδομάδα ύμνους ύψιστης θεολογικής και αισθητικής αξίας. Η υμνολογία της Μεγάλης Εβδομάδος αποτελεί το
απόγειο της παγκοσμίου ποιήσεως. Μεγάλοι μουσουργοί έντυσαν αυτούς με έξοχη μελωδία. Ποια ανθρώπινη καρδιά δεν μένει ασυγκίνητη στο άκουσμα του κατανυκτικού τροπαρίου «Ιδού ο Νυμφίος έρχεται», ή του άφθαστου δοξαστικού «Κύριε η εν πολλαίς αμαρτίαις περιπεσούσα γυνή», η του συγκλονιστικού καθίσματος «Σήμερον Κρεμάται επί ξύλου», ή του περίφημου δοξαστικού «Εξέδυσάν με τα ιματιά μου» ή των μελωδικότατων εγκωμίων του Επιταφίου «Η Ζωή εν τάφω»;, ενώ ποιος δεν ρίγησε σύγκορμος ακούγοντας από τον ιερέα το «Ανάστα ο Θεός» κατά την Πρώτη Ανάσταση.
Ας αφεθούμε και εμείς αγαπητοί αναγνώστες και φίλοι της ιστοσελίδας και της Ενορίας μας, των Αγίων Θεοπατόρων Ιωακείμ και Άννης, των Ανθοκήπων της Νέας Ευκαρπίας, και ας ζήσουμε την ζωντανή πραγματικότητα των Αγίων αυτών ημερών, από την Κυριακή των Βαΐων μέχρι την Ανάσταση, ας οδηγήσουμε τα βήματα μας στις εκκλησιές που εσείς χτίσατε με την αγάπη σας, και που αυτές τις μέρες μας
καλούν όλους με το γλυκό χτύπο της καμπάνας τους και ορθάνοιχτες αναμένουν όλη την ημέρα να μαλακώσουν την σκληροκαρδία της ψυχής μας και να μας ζεστάνουν μέσα στην ψυχρή κοινωνική συγκυρία που μαστίζει τον τόπο μας, την όμορφη Ελλάδα μας, με τις πρωΐνές και βραδινές Ακολουθίες τους.
Άς προσευχηθούμε γοερά στον Σταυροθέντα και Αναστάντα Χριστό να μας κάνει μέλη της Βασιλείας Του στον ουράνιο Παράδεισο, όπως έκανε και τον μετανοούντα
ληστή, ας ζητήσουμε τις πρεσβείες της Παναγίας μητέρας Του και αυτές των γονέων της και προστατών Αγίων μας, του Ιωακείμ και της Άννας, των Δικαίων Θεοπροπατόρων, της Γιαγιάς και του Παππού της Ορθοδοξίας και προγόνων Του, και ας ονειρευτούμε αντάμα με όσους έχουν προσπαθήσει μαζί μας για την ανέγερση αυτού του Ναού, την επόμενη Μεγάλη Εβδομάδα, αυτήν του 2018, να την ζήσουμε στον υπέργειο περίλαμπρο Ναό μας, που με γοργούς ρυθμούς ετοιμάζεται και σύντομα θα παραδοθεί στους ενορίτες μας για να στεγάσουν, όπως τόσα χρόνια το επιθυμούν, την δυνατή πίστη τους στον Χριστό και Σωτήρα μας.
Καλή Ανάσταση!!!
Αρχιμανδρίτης Χρυσόστομος Τελίδης
Δεν υπάρχουν σχόλια
Δημοσίευση σχολίου