«…Ὃς δ᾿ ἂν πίῃ ἐκ τοῦ ὕδατος οὗ ἐγώ δώσω αὐτῷ, οὐ μή διψήσῃ εἰς τόν αἰῶνα.»

Είναι καταμεσήμερο και λίγο έξω από την πόλη της Σαμάρειας Σιχάρ, στο πηγάδι του Ιακώβ, ο Κύριος κάθεται να ξεκουραστεί. Ο τόπος είναι έρημος, μα κάποια Σαμαρείτισσα πλησιάζει με την στάμνα της για να πάρει νερό, συναντιέται με τον Χριστό και εξελίσσεται μεταξύ τους ένας διάλογος με απλά αλλά μεστά και δυνατά νοήματα και άλλα τόσα διδάγματα.
Καθώς την βλέπει ο Κύριος, της λέει: «Δώς μου να πιω». Η γυναίκα απορεί: «Πώς εσύ τολμάς και ζητάς νερό από μένα, μια Σαμαρείτισσα;» Οι Σαμαρείτες ήταν μια από τις φυλές του Ισραήλ που δεν συγχνωτίζονταν με τους Ιουδαίους, οι οποίοι τους θεωρούσαν "μίασμα και βδέλυγμα" και ήταν άσπονδοι εχθροί. Ο Χριστός της αποκρίνεται: «Εάν γνώριζες τη δωρεά του Αγίου Πνεύματος και ποιος σου ζητά νερό, εσύ θα του ζητούσες και θα σου έδινε νερό που δεν στερεύει ποτέ».
Η γυναίκα δεν κατάλαβε και ρωτά: «Κύριε, ούτε στάμνα έχεις και το πηγάδι είναι βαθύ· από πού λοιπόν έχεις το αστείρευτο νερό;» Και ο Χριστός της απαντά: «Καθένας που πίνει από το νερό αυτό του πηγαδιού, θα διψάσει πάλι. Εκείνος όμως που θα πιει από το νερό που θα του δώσω εγώ, δεν θα διψάσει ποτέ, αλλά θα αναβλύζει από την ψυχή του αστείρευτο νερό για να του χαρίζει ζωή αιώνια».
Η Σαμαρείτισσα παρακαλεί τον Χριστό έκπληκτη και με αγωνία, "Κύριε, δώς μου το νερό αυτό, για να μη διψώ ποτέ", μην λησμονούμε πως το νερό σε εκείνες τις άνυδρες και έρημες περιοχές ήταν ένα πολύτιμο αγαθό. Ο Κύριος τότε της λέει: «Πήγαινε και φέρε εδώ και τον άνδρα σου» και η αγωνία της γυναικός πια μετατρέπεται σε αισχύνη. «Δεν έχω άνδρα», απαντά εκείνη και ο παντογνώστης Κύριος της αποκαλύπτει όλη της τη ζωή: «Αλήθεια είπες.
Πέντε άνδρες έχεις πάρει κι αυτός που τώρα έχεις δεν είναι άνδρας σου». Η γυναίκα πια σαστίζει και νοιώθει την δύναμη Αυτού που έχει απέναντι της και βρίσκει την ευκαιρία να λύσει μια απορία της:
«Κύριε, καταλαβαίνω ότι είσαι προφήτης. Πες μου, πού πρέπει να προσκυνούμε τον Θεό, στο βουνό μας Γαριζείν ή στα Ιεροσόλυμα;» Και ο Κύριος απαντά: «Σε λίγο καιρό ούτε μόνο στο Γαριζείν ούτε μόνο στα Ιεροσόλυμα θα λατρεύετε τον Θεό. Ο Θεός είναι πνεύμα, κι όσοι Τον λατρεύουν, πρέπει να Τον προσκυνούν με αφοσίωση και επίγνωση».

«Κύριε, καταλαβαίνω ότι είσαι προφήτης. Πες μου, πού πρέπει να προσκυνούμε τον Θεό, στο βουνό μας Γαριζείν ή στα Ιεροσόλυμα;» Και ο Κύριος απαντά: «Σε λίγο καιρό ούτε μόνο στο Γαριζείν ούτε μόνο στα Ιεροσόλυμα θα λατρεύετε τον Θεό. Ο Θεός είναι πνεύμα, κι όσοι Τον λατρεύουν, πρέπει να Τον προσκυνούν με αφοσίωση και επίγνωση».
Σίγουρη πλέον η γυναίκα αυτή για την θεϊκή δύναμη του συνομιλητή της του λέει: «Γνωρίζω ότι έρχεται ο Μεσσίας. Όταν έλθει εκείνος, θα μας τα διδάξει όλα» για να λάβει την απάντηση από τον Κύριο μας, που θα διαβεβαίωνε ίσως και την αρχική υποψία της. "Εγώ είμαι ο Μεσσίας". Η γυναίκα τότε αναστατωμένη αλλά με άκρατο ενθουσιασμό άφησε τη στάμνα της εκεί, έφυγε στην πόλη και άρχισε να φωνάζει: «Ελάτε να δείτε έναν άνθρωπο που μου είπε όλα όσα έκανα. Μήπως είναι αυτός ο Χριστός;» Και οι Σαμαρείτες άρχισαν να έρχονται προς το πηγάδι, να δουν τον Κύριο σαν τα διψασμένα ελάφια προς την πηγή.




Οι Σαμαρείτες ήταν ένα πνευματικό χωράφι έτοιμο για θερισμό. Πλήθος ψυχών που ποθούσαν να ακούσουν το κήρυγμα του Χριστού και να σωθούν. Γι’ αυτό παρακάλεσαν τον Κύριο να μείνει στην πόλη τους. Δεν είχαν δει πολλά θαύματα. Ένα τους συγκλόνισε, η μεταστροφή της συμπατριώτισσάς τους. Και ο Κύριος με το λόγο Του και με τη χάρη Του τους βοήθησε να πιστέψουν και να μετανοήσουν.
Αλλά οι Σαμαρείτες εκείνοι αποτελούσαν μία προτύπωση, μια εικόνα όλης της ανθρωπότητας. Μιας ανθρωπότητας που χωρίς συχνά να το συνειδητοποιεί, διψά να ακούσει το μήνυμα της λυτρώσεως, να ξεδιψάσει από το ύδωρ της ζωής. Πόσοι άνθρωποι και σήμερα βρίσκονται στην άγνοια, στην πλάνη, στο σκοτάδι! Και ζητούν λίγη χαρά, λίγη ανάπαυση.
Ζητούν κάπου να πιαστούν, κάπου να βρουν λίγη ελπίδα, λίγο φως. Κι έχουμε χρέος όλοι μας να κάνουμε το έργο της Σαμαρείτιδος αυτής, της Αγίας και μεγαλομάρτυρος Φωτεινής αργότερα, που η Εκκλησία μας την στεφάνωσε και την εορτάζει την 26η Φεβρουαρίου εκάστου έτους για την θυσία της, την αφιέρωση όλης της την ζωή της στην διάδοση του Ευαγγελίου, αρχικά στα βάθη της Αφρικής και κατόπιν στην Ρώμη όπου και μαρτύρησε με τρομερά βασανιστήρια από τον ίδιο τον Αυτοκράτορα Νέρωνα, όταν αυτός έμαθε πως ακόμα και τις κόρες του τις έκανε χριστιανές. Μαρτύρησε για τον Χριστό της χωρίς δεύτερη σκέψη, για Αυτόν που της έδωσε να πιεί εκείνο το νερό, το οποίο από τότε που το ήπιε δεν δίψασε ποτέ ξανά. Να μιλήσουμε λοιπόν σ’ αυτούς μιμούμενοι την Αγία Φωτεινή, με το λόγο μας, αλλά και με το παράδειγμά μας, για την εμπειρία της εν Χριστῷ ζωής, που βιώνουμε κάθε Κυριακή, γιορτή και σχόλη, εδώ μέσα στον ολοκαίνουργιο Ιερό Ναό μας.

Οι ψυχές αυτής της ανθρωπότητας που μέρος της είμαστε όλοι, είναι διψασμένες, είναι πολλές, είναι όμορφες και περιμένουν, περιμένουν εμάς, πρώτα τους ιερείς να γίνουμε μπροστάρηδες στον αγώνα τους και μετά όλους εσάς, τον πιστό και περιούσιο λαό του Θεού μας, για να μεταδώσετε αυτά που θα ακούσετε αύριο, Κυριακή Φ' από του Πάσχα, Κυριακή τη Σαμαρείτιδος, από τα χείλη τους, που θα δείτε με τα μάτια της ψυχής σας μέσα στο "σπίτι" Του, τις εκκλησιές Του, που θα νιώσετε όταν μοιραστείτε με τους υπολοίπους αδελφούς σας "τα σα εκ των σών". Αυτές οι ψυχές είναι έτοιμες για θερισμό. Κάποιος πρέπει να τρέξει κοντά τους.



Και ας μας έχουν απογοητεύσει οι ηγέτες της, ας σιώπησαν όταν έπρεπε να φωνάξουν τις αγωνίες μας, ας συμφώνησαν να κλείσουν οι εκκλησιές μας, που εμείς τις χτίσαμε με τον ιδρώτα μας, ας άφησαν με την ολιγωρία στις αποφάσεις τους να κατηγορηθεί η Θεία Κοινωνία ως εστία μετάδοσης του κορωνοϊού, ας άφησαν ακάλυπτους τους ιερείς και τους αρχιερείς που "τόλμησαν" να αντισταθούν, ας είπαμε Χριστός Ανέστη μέσα στις εκκλησιές μας, υπό αστυνομική επιτήρηση πέρυσι και πέρυσι, ας μας κατέδωσαν επειδή ανοίξαμε τα μεγάφωνα στην Ανάσταση οι αγαπημένοι γείτονες μας, ας χτυπούσαν με φειδώ , εξαιτίας του κορωνοϊού οι καμπάνες μας χαρμόσυνα στα καμπαναριά μας για να εορτάσουμε την Ανάσταση του Κυρίου μας, επειδή κάποιοι ενοχλούνταν, ας ανοιγοκλείνουν ακόμα , μετά από αυτά τα δυο τελευταία έτη και περισσότερο, οι εκκλησίες κατά το δοκούν, ή ας ήταν "μισοάδειες", ή "μισογεμάτες", αναλόγως την οπτική του καθενός, αλλά ευτυχώς τώρα με ανοιχτά σχεδόν τα πάντα και με προοπτική να ανοίξουν και τα υπόλοιπα, ένεκα καλοκαιριού και της έναρξης του τουρισμού...μην νομίζεται!!! και τον Σεπτέμβριο βλέπουμε τι θα γίνει!!!

Το πρωΐ λοιπόν, κάθε Κυριακή, τουλάχιστον, αλλά και κάθε γιορτή και σχόλη, πηγαίνουμε στην εκκλησία της γειτονιάς μας, που μας έλειψε εδώ και δυο και βάλε χρόνια με την πανδημία, και το άνοιξε-κλείσε, τα πρόστιμα και τις υπόλοιπες ασχήμιες του, ξυπνάμε με το κάλεσμα της καμπάνας από τα καμπαναριά των Ενοριών μας για την εβδομαδιαία Κυριακάτικη, Αναστάσιμη Θεία Λειτουργία, ή την καθημερινή Θεία Λειτουργία στις μικρές και μεγάλες εορτές της Ορθοδοξίας μας, ή στον Όρθρο, αλλά και το απόγευμα στον Εσπερινό, στην Αγρυπνία, στην Παράκληση, με σκοπό την Θεία Ευχαριστία, την Θεία Κοινωνία και την επικοινωνία μας με τον Θεό και τους ανθρώπους, λαμβάνοντας τα Θεία Δώρα ή τον Αγιασμό, ή το αντίδωρο, ή την ευλογία από το χέρι του ιερέως. Πηγαίνουμε "διψασμένοι" για να πιούμε το νερό αυτό που έδωσε και στην Σαμαρείτισσα και αυτή δεν δίψασε ποτέ ξανά. Καθημερινά φροντίζουμε να έχουμε επαφή με την εκκλησιά της γειτονιάς μας, την Ενορία μας, τον Χριστό μας, την Παναγία μητέρα του, τους Αγίους Θεοπάτορες γονείς της, τον Ιωακείμ και την Άννα και όλους τους Αγίους μας, τον ιερέα μας και το πετραχήλι που του φόρεσε ο ιδρυτής της Εκκλησίας, ο Χριστός μας για να μας συγχωρεί και να μας βάζει στον ίσιο δρόμο κάθε φορά που λοξοδρομούμε.
Καθημερινά, ναι, αλλά από όλη την εβδομάδα, η Κυριακή είναι η κορωνίδα των ημερών και η Αναστάσιμη Θεία Λειτουργία, που προηγείται πάντων, είναι το "νερό" για την διψασμένη ψυχή μας, ενώ κατά την ίδια επίσημη και σημαντική ημέρα της Κυριακής, μετά την Θεία Λειτουργία, πρόταση μου προσωπική είναι να συγκεντρωνόμαστε πάντα την ημέρα αυτή της γιορτής της Αγάπης και σε κοινή τράπεζα με την οικογένεια μας, συγγενείς και φίλους, να ενωνόμαστε και να αγαπιόμαστε με αυτούς αλλά και με τους συνανθρώπους μας, να αγγίζουμε τις ψυχές μας ο ένας του αλλουνού, να ζούμε με τα παιδιά και τα υπόλοιπα μέλη της οικογένειας την ζωή που μας αξίζει, και ας είναι ανοιχτές οι αγορές του κόσμου περιέργως, και ας έχουν βάλει στόχο κάποια οικονομικά...και όχι μόνο κέντρα εξουσίας, την απαξία στην ημέρα της Κυριακής, θέλοντας να την καταστήσουν σαν μια καθημερινή ημέρα, χωρίς Ανάσταση, χωρίς Χριστό, χωρίς χαρά, χωρίς το ευχαριστώ μας στον Θεό...που τόσο πολύ τους ενοχλεί!!!

Χριστός Ανέστη!!!
Καλωσορίσατε αδελφοί μου,
σήμερα Κυριακή, γιορτή και σχόλη,
Ανάσταση και Πάσχα μαζί,
στο όμορφο και ολοκαίνουργιο "σπίτι" σας.
Μας λείψατε!!!
*παρακάτω, θα δείτε το Ευαγγέλιο της Κυριακής Ε' από του Πάσχα, Κυριακή της Σαμαρείτιδος, Κυριακή 22 Μαΐου 2022, σε πρωτότυπο κείμενο και σε νεοελληνική απόδοση...
ΚΥΡΙΑΚΗ Ε΄ ΑΠΟ ΤΟΥ ΠΑΣΧΑ
"ΤΗΣ ΣΑΜΑΡΕΙΤΙΔΟΣ"
(Ιωάν. δ΄ 5-42).
Πρωτότυπο κείμενο:Τω καιρώ εκείνω έρχεται Ιησούς εις πόλιν της Σαμαρείας λεγομένην Συχάρ, πλησίον του χωρίου ο έδωκεν Ιακώβ Ιωσήφ τω υιώ αυτού· ην δε εκεί πηγή του Ιακώβ. ο ουν Ιησούς κεκοπιακώς εκ της οδοιπορίας εκαθέζετο ούτως επί τη πηγή· ώρα ην ωσεί έκτη. έρχεται γυνή εκ της Σαμαρείας αντλήσαι ύδωρ. λέγει αυτή ο Ιησούς· δος μοι πιείν. οι γαρ μαθηταί αυτού απεληλύθεισαν εις την πόλιν ίνα τροφάς αγοράσωσι. λέγει ουν αυτώ η γυνή η Σαμαρείτις· πως συ Ιουδαίος ων παρ΄ εμού πιείν αιτείς, ούσης γυναικός Σαμαρείτιδος; ου γαρ συγχρώνται Ιουδαίοι Σαμαρείταις. απεκρίθη Ιησούς και είπεν αυτή· ει ήδεις την δωρεάν του Θεού, και τις εστίν ο λέγων σοι, δος μοι πιείν, συ αν ήτησας αυτόν, και έδωκεν αν σοι ύδωρ ζων. λέγει αυτώ η γυνή· Κύριε, ούτε άντλημα έχεις, και το φρέαρ εστί βαθύ· πόθεν ουν έχεις το ύδωρ το ζων; μη συ μείζων ει του πατρός ημών Ιακώβ, ος έδωκεν ημίν το φρέαρ, και αυτός εξ αυτού έπιε και οι υιοί αυτού και τα θρέμματα αυτού; απεκρίθη Ιησούς και είπεν αυτή· πας ο πίνων εκ του ύδατος τούτου διψήσει πάλιν· ος δ΄ αν πίη εκ του ύδατος ου εγώ δώσω αυτώ, ου μη διψήση εις τον αιώνα, αλλά το ύδωρ ο δώσω αυτώ, γενήσεται εν αυτώ πηγή ύδατος αλλομένου εις ζωήν αιώνιον. λέγει προς αυτόν η γυνή· Κύριε, δος μοι τούτο το ύδωρ, ίνα μη διψώ μηδέ έρχωμαι ενθάδε αντλείν. λέγει αυτή ο Ιησούς· ύπαγε φώνησον τον άνδρα σου και ελθέ ενθάδε. απεκρίθη η γυνή και είπεν· ουκ έχω άνδρα. λέγει αυτή ο Ιησούς· καλώς είπας ότι άνδρα ουκ έχω· πέντε γαρ άνδρας έσχες, και νυν ον έχεις ουκ έστι σου ανήρ· τούτο αληθές είρηκας. λέγει αυτώ η γυνή· Κύριε, θεωρώ ότι προφήτης ει συ. οι πατέρες ημών εν τω όρει τούτω προσεκύνησαν· και υμείς λέγετε ότι εν Ιεροσολύμοις εστίν ο τόπος όπου δει προσκυνείν. λέγει αυτή ο Ιησούς· γύναι, πίστευσόν μοι ότι έρχεται ώρα ότε ούτε εν τω όρει τούτω ούτε εν Ιεροσολύμοις προσκυνήσετε τω πατρί. υμείς προσκυνείτε ο ουκ οίδατε, ημείς προσκυνούμεν ο οίδαμεν· ότι η σωτηρία εκ των Ιουδαίων εστίν. αλλ΄ έρχεται ώρα, και νυν εστίν, ότε οι αληθινοί προσκυνηταί προσκυνήσουσι τω πατρί εν πνεύματι και αληθεία· και γαρ ο πατήρ τοιούτους ζητεί τους προσκυνούντας αυτόν. πνεύμα ο Θεός, και τους προσκυνούντας αυτόν εν πνεύματι και αληθεία δει προσκυνείν.

Νεοελληνική απόδοση:


Δεν υπάρχουν σχόλια
Δημοσίευση σχολίου