Η παραβολή του καλού σπορέως
"ἐξῆλθεν ὁ σπείρων τοῦ σπεῖραι τόν σπόρον αὐτοῦ..."
Στα τρία χρόνια του δημόσιου κηρύγματος Του, περιόδευε ο Χριστός από πόλη σε πόλη και από χωριό σε χωριό, διδάσκοντας για το χαρμόσυνο άγγελμα της βασιλείας του Θεού. Κοντά του συγκεντρωνόταν πολύ κόσμος, και σε μια ανάλογη περίπτωση, τους είπε την εξής παραβολή: «Βγήκε ο σπορέας για να σπείρει το σπόρο του. Καθώς έσπερνε, μερικοί σπόροι έπεσαν στο δρόμο, όπου καταπατήθηκαν και τους έφαγαν τα πουλιά. Άλλοι έπεσαν στις πέτρες και, όταν φύτρωσαν, ξεράθηκαν, γιατί δεν είχε υγρασία. Άλλοι σπόροι έπεσαν ανάμεσα στα αγκάθια και, όταν αυτά φύτρωσαν μαζί τους, τους έπνιξαν. Άλλοι όμως έπεσαν στο γόνιμο έδαφος, φύτρωσαν κι έδωσαν καρπό εκατό φορές περισσότερο». Αφού τα είπε όλα αυτά, πρόσθεσε με έμφαση: «Όποιος έχει αυτιά για ν’ ακούει, ας τα ακούει».
Εκείνος τους εξήγησε: «Ο σπόρος είναι ο λόγος του Θεού. Οι σπόροι που έπεσαν στο δρόμο, είναι εκείνοι που άκουσαν το λόγο του Θεού. Έρχεται ύστερα όμως ο διάβολος και τον υφαρπάζει από τις καρδιές τους, για να μην πιστέψουν και σωθούν. Οι σπόροι που έπεσαν στο πετρώδες έδαφος, είναι εκείνοι που, όταν ακούσουν το λόγο, τον δέχονται με χαρά, δεν έχουν όμως ρίζα. Γι’ αυτό πιστεύουν για λίγο διάστημα και, όταν έρθει ο καιρός της δοκιμασίας, απομακρύνονται. Αυτοί που έπεσαν στα αγκάθια, είναι εκείνοι που άκουσαν το λόγο, συμπορεύονται όμως με τις φροντίδες, με τον πλούτο και τις απολαύσεις της ζωής, πνίγονται απ’ αυτά και δεν καρποφορούν. Με το σπόρο που έπεσε σε γόνιμο έδαφος εννοούνται όσοι άκουσαν το λόγο με καλή και αγαθή καρδιά, τον φυλάνε μέσα τους και καρποφορούν με υπομονή».
Η παραβολή αυτή διασώζεται πρώτη από τους συνοπτικούς ευαγγελιστές και η Εκκλησία μας την παραθέτει, κατά την έναρξη του ετήσιου αγιαστικού έργου της και την θεωρεί μάλιστα και ως επίσημη αρχή της κατηχητικής αποστολής της, αφού η Κυριακή του σπορέως σηματοδοτεί με απόφαση της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος και την έναρξη των κατηχητικών Σχολείων στις Ενορίες της, θέλοντας έτσι να τονίσει ότι ο Χριστός και η Εκκλησία ως προέκτασή Του, είναι ο μοναδικά σίγουρος δρόμος για τον αγιασμό και τη λύτρωση των ανθρώπων.
Γιατί όμως ο Ιησούς δίδασκε με παραβολές, δηλαδή με αλληγορικές ιστορίες από την καθημερινή ζωή, και δεν ξεκαθάριζε από την αρχή ερμηνευτικά τα λεγόμενά του; Για τρεις κυρίως λόγους:
*Καταρχάς, απαιτείται όχι ορθολογιστική προσέγγιση στις αλήθειες του Θεού, αλλά πίστη και εμπιστοσύνη στο θέλημά του.
*Κατά δεύτερον, γιατί οι εικόνες μένουν πολύ περισσότερο στο νου, κάνουν εντύπωση και προσπαθεί κανείς με ιδιαίτερο ζήλο να καταλάβει τι εννοούν.
*Και κατά τρίτον, γιατί δεν ήθελε ο Κύριος να παρεξηγήσουν οι Ιουδαίοι και οι Ρωμαίοι τα λεγόμενά του και να θεωρήσουν είτε ότι είναι πολιτικοθρησκευτικός μεσσίας είτε ότι κινδυνεύει η Ρώμη από έναν επίδοξο σφετεριστή της βασιλείας της.
Ο Χριστός συχνά πρόσθετε στο τέλος των λόγων του το: «Όποιος έχει αυτιά για ν’ ακούει, ας ακούει». Αυτό σημαίνει ότι απαιτείται θεολογική δεκτικότητα στους ακροατές του θείου
λόγου και ότι ευθύνη για τη σωτηρία του έχει ο καθένας προσωπικά, που δίδει ή δεν δίδει την πρέπουσα σημασία στην αποκάλυψη της αλήθειας δια Χριστού Ιησού.
λόγου και ότι ευθύνη για τη σωτηρία του έχει ο καθένας προσωπικά, που δίδει ή δεν δίδει την πρέπουσα σημασία στην αποκάλυψη της αλήθειας δια Χριστού Ιησού.
Γιατί δεν απέδωσε όμως πολύ στην πράξη η χριστιανική διδασκαλία, 2.000 χρόνια μετά τον Χριστό, και γιατί παρατηρούνται ακόμη μίση, έχθρες και διεθνείς συρράξεις; Σε αυτήν την ερώτηση απαντά η συγκεκριμένη παραβολή. Ο Κύριος θέλει να διδάξει ότι το ποιος θα δεχθεί και ποιος θα υλοποιήσει το θέλημα του Θεού, δεν εξαρτάται από τη διδασκαλία Του, που είναι σαφώς μοναδική, ούτε μόνο από την αξία και εργατική προσφορά των διδάσκαλων που όρισε, ποιμένες, αρχιερείς και ιερείς της Εκκλησίας Του, που και αυτοί με την σειρά τους επέλεξαν τα λαϊκά στελέχη, τους βοηθούς τους, κατηχητές και κατηχήτριες, ιεραποστόλους της σύγχρονης Εκκλησίας Του, αλλά κυρίως από το "ποιόν", την ψυχοσύνθεση, την σκληρότητα ή όχι, τον εγωισμό ή την ταπείνωση, την αδιαφορία ή την θέληση και ελευθερία του αποδέκτη του μηνύματος, που μπορεί να είναι Ιουδαίος ή Εθνικός, πιστός ή άπιστος, μικρός ή μεγάλος, άντρας ή γυναίκα.
Αποκαλύπτει ακόμη ο Χριστός
ότι οι απόστολοι, αλλά και οι μαθητές Του, και οι κληρικοί και οι διδάσκαλοι, αλλά και οι Άγιοι Πατέρες και οι Επίσκοποι της Εκκλησίας Του σε όλες τις εποχές, όπως και αυτούς που εορτάζουμε σήμερα και η Εκκλησία μας τους τιμά και τους μνημονεύει στο Συναξάρι της αυτήν την Κυριακή για την μεγάλη προσφορά και την συνεισφορά τους στην μεγαλόπρεπη ιστορία της, τους Αγίους και Θεοφόρους πατέρες της Ζ' Οικουμενικής Συνόδου που έγινε το 787 στην Νίκαια της Βιθυνίας, οι οποίοι και αποκήρυξαν και καταδίκασαν την αίρεση της εικονομαχίας που ταλάνισε την Εκκλησία για 50 και πλέον έτη, δεν θα έχουν πάντοτε επιτυχίες στα ακροατήριά τους, αλλά και αποτυχίες στο έργο τους, στενοχώριες και διώξεις, από τις οποίες και δεν πρέπει να καταβάλλονται και να λιποψυχούν.
ότι οι απόστολοι, αλλά και οι μαθητές Του, και οι κληρικοί και οι διδάσκαλοι, αλλά και οι Άγιοι Πατέρες και οι Επίσκοποι της Εκκλησίας Του σε όλες τις εποχές, όπως και αυτούς που εορτάζουμε σήμερα και η Εκκλησία μας τους τιμά και τους μνημονεύει στο Συναξάρι της αυτήν την Κυριακή για την μεγάλη προσφορά και την συνεισφορά τους στην μεγαλόπρεπη ιστορία της, τους Αγίους και Θεοφόρους πατέρες της Ζ' Οικουμενικής Συνόδου που έγινε το 787 στην Νίκαια της Βιθυνίας, οι οποίοι και αποκήρυξαν και καταδίκασαν την αίρεση της εικονομαχίας που ταλάνισε την Εκκλησία για 50 και πλέον έτη, δεν θα έχουν πάντοτε επιτυχίες στα ακροατήριά τους, αλλά και αποτυχίες στο έργο τους, στενοχώριες και διώξεις, από τις οποίες και δεν πρέπει να καταβάλλονται και να λιποψυχούν.
Δεν θα πρέπει επομένως ούτε εμείς να αποθαρρυνόμαστε, αλλά να αφήνουμε την τελευταία λέξη και ενέργεια στο Θεό, τον μόνο που γνωρίζει τα άδηλα βάθη των ψυχών, αλλά και την λεπτομερή κατάληξη της ιστορίας. Εξάλλου, ο σπόρος που έπεσε σε γόνιμο έδαφος και αυξήθηκε και απέδωσε εκατό φορές περισσότερο, σημαίνει ότι το έργο της Εκκλησίας θα αποδώσει
πολύ, και περισσότεροι είναι εκείνοι που θα σωθούν παρά εκείνοι που θα χαθούν.
πολύ, και περισσότεροι είναι εκείνοι που θα σωθούν παρά εκείνοι που θα χαθούν.
Η ακαρπία πολλών ανθρώπων, σύμφωνα με την παρούσα παραβολή, οφείλεται είτε στον σατανά, που είναι ο ηθικός αυτουργός στον ξεπεσμό του ανθρώπου, είτε στις δοκιμασίες και θλίψεις και αιρέσεις που απομακρύνουν πολλούς, είτε στις απολαύσεις και επιπολαιότητες και πάθη της ζωής, που ξεστρατίζουν αρκετούς από την πνευματική οδό προς τη βασιλεία του Θεού και οδηγούν δυστυχώς στις ψυχικές διαταραχές, το επίμονο άγχος και τον υπαρξιακό φόβο. Το βασικό όμως είναι, μας επισημαίνει η Εκκλησία, ότι ένας είναι ο δρόμος της σωτηρίας μας, η γνωριμία με το Χριστό-σπορέα και η κατά χάριν ένωση μαζί Του μέσω των Μυστηρίων της Εκκλησίας Του.
Η Κυριακή του καλού σπορέως όμως, μεταφορικά αλλά και ουσιαστικά έχει να κάνει και με το κατηχητικό έργο της Εκκλησίας, δηλαδή τον Λόγο του Θεού που πρώτα ακούγεται στις εκκλησιές μας και κατόπιν ερμηνεύεται ή καλύτερα διδάσκεται ή ακόμα καλύτερα αναλύεται στα κατηχητικά σχολεία, των παιδιών μας κυρίως, αλλά και των ενηλίκων με τους Κύκλους Μελέτης Αγίας Γραφής.
Η Εκκλησία του Χριστού μας λοιπόν, πρώτα καλλιεργεί στις ψυχές μας, μετά σπέρνει τον λόγο του Θεού και κατόπιν θερίζει απολαμβάνοντας τους καρπούς της, τα "στρατολογημένα" από αυτήν μέλη του πιο όμορφου και ειρηνικού "στρατού" της, δηλαδή τους πιστούς χριστιανούς που συρρέουν κοντά της με απώτερο σκοπό την σωτηρία τους.
Η Εκκλησία του Χριστού μας λοιπόν, πρώτα καλλιεργεί στις ψυχές μας, μετά σπέρνει τον λόγο του Θεού και κατόπιν θερίζει απολαμβάνοντας τους καρπούς της, τα "στρατολογημένα" από αυτήν μέλη του πιο όμορφου και ειρηνικού "στρατού" της, δηλαδή τους πιστούς χριστιανούς που συρρέουν κοντά της με απώτερο σκοπό την σωτηρία τους.
Γιαυτό και έχει επιλεγεί η Κυριακή αυτή από την Ιερά Σύνοδο της Εκκλησίας της Ελλάδος, να είναι και επίσημα η ημέρα έναρξης των Κατηχητικών Συνάξεων σε όλες τις Ενοριακές Νεανικές Εστίες και τους Κύκλους Μελέτης Αγίας Γραφής των Ιερών Ναών όλης της Ελλάδος, να είναι το νέο ξεκίνημα, αρχίζοντας από την 1η Σεπτεμβρίου την νέα εκκλησιαστική χρονιά και από την Κυριακή του Σπορέως, την νέα κατηχητική χρονιά, οπότε και τον καινούργιο χρόνο που απλώνεται μπροστά μας στις νέες περιπέτειες μας, ξεκινώντας το ταξίδι για να βρούμε την όμορφη "Ιθάκη" μας, την αγκαλιά του Χριστού μας για το κατηχητικό έτος 2021-2022. Ας ευχηθούμε να μην διακοπεί βιαίως όπως η περσινή και την προπέρσινη χρονιά, αλλά να είναι μια όμορφη, δραστήρια, επικοδομητική...αλλά και υγιής χρονιά, με την πανδημία του κορωνοϊού απλά ως καταγεγραμμένο γεγονός που τελείωσε μέσα στο 2021, αφού οι περισσότεροι πια εμβολιαστήκαμε, κατ' επιταγήν της λογικής, αλλά και της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος, αρκετοί νοσήσαμε, μερικοί δε βαριά...ακόμα και θανατηφόρα κάποιοι αδελφοί μας, και εν τέλει αποκτήσαμε...οι περισσότεροι εξ' ημών, την κανονικότητα που είχαμε προ πανδημίας.
Αυτό κάναμε και εμείς εδώ στην Ενορία μας, το Σάββατο που μας πέρασε, στις 16 Οκτωβρίου 2021, και το κάναμε γιορτή και το κάναμε πανηγύρι, τηρώντας φυσικά και όλα τα μέτρα ασφάλειας για κατηχητόπουλα και κατηχητές, αλλά και για όλους εσάς τους γονείς, που μετά τις σαββατιάτικες συναντήσεις μας, τα περιμένετε με λαχτάρα πίσω στα σπίτια σας, υγιή και χαρούμενα. Τελέσαμε για αυτά ξεχωριστή Θεία Λειτουργία εκτός του Ιερού, στον Σολέα για να δουν όλη την διαδικασία της, τελέσαμε και Αγιασμό για την καινούργια κατηχητική χρονιά 2021-2022, προβάλαμε και το βίντεο του 2019, 2020 & 2021, με τις σκανδαλιές μας στην κουτσουρεμένη προηγούμενη και παραπροηγούμενη κατηχητική χρονιά, αφού και πάλι κλείσαμε και εμείς λόγω κορωνοϊού, κεραστήκαμε και μετά βγάλαμε τις μάσκες μας και στην τεράστια πλατεία μας βγήκαμε για παιχνίδι και διασκέδαση...και πάλι με προσοχή, μην νομίζετε!!!
Όμως μαζί με το ξεκίνημα της κατηχητικής χρονιάς, η Εκκλησία μας την Δ΄ Κυριακή του Λουκά, τιμά και εορτάζει παράλληλα και την μνήμη των Αγίων Πατέρων της Ζ’ Οικουμενικής Συνόδου, η οποία συνήλθε στη Νίκαια της Βιθυνίας από τις 24 Σεπτεμβρίου έως τις 13 Οκτωβρίου 787 μ.Χ., με πρωτοβουλία της αυτοκράτειρας Ειρήνης, που ασκούσε τότε χρέη αντιβασιλέως και υπό την προεδρία του Πατριάρχου Κωνσταντινουπόλεως και μετέπειτα Αγίου της Ορθοδοξίας μας, Ταρασίου. Η κύρια αιτία της σύγκλισης των τριακοσίων πενήντα ορθοδόξων επισκόπων στην Οικουμενική αυτή Σύνοδο, όπου σε αυτούς κατά την διάρκεια προστέθηκαν άλλοι δεκαεπτά ιεράρχες, Σύνοδος η οποία και κρίθηκε τότε απαραίτητη, ήταν η αίρεση της Εικονομαχίας, η οποία και δίχασε βαθιά το πλήρωμα της Εκκλησίας.
Όμως στην Εικονομαχία αφιερώσαμε το επόμενο άρθρο της ιστοσελίδας μας αναλυτικά. Μια αίρεση, η οποία αφού δημιούργησε μέγα χάσμα τότε μεταξύ Εκκλησίας και Πολιτείας, αλλά και πόλεμο μεταξύ του λαού. Θέλοντας σήμερα να κάνουμε έναν ατυχή παραλληλισμό κατ' εμέ, με τις αντίστοιχες δύσκολες και αποκαλυπτικές μέρες που ζούμε στην σημερινή εποχή, ξυπνούν στην μνήμη μας οι οπαδοί της αναγκαιότητας της μάσκας μέσα στους Ιερούς Ναούς και σε αυτούς που θεωρούν την χρησιμοποίηση της ως ολιγοπιστία, δημιουργώντας στους κόπους της Μίας Αγίας και Αποστολικής Εκκλησίας μας, τους αρνητές και τους ομολογητές της Πίστης μας, πράγμα άκρως επικίνδυνο για την ενότητα μας. Τελευταία δε, ως σοβαρό πρόβλημα παρουσιάζεται και με το μεγάλο επίτευγμα της επιστημονικής, ανά τον κόσμο, κοινότητας, το εμβόλιο κατά της πανδημίας, ως μέγα θεολογικό-εκκλησιαστικό ζήτημα, που το θεωρούν κάποιοι αδελφοί μας ικανό για να μας διχάσει άλλη μια φορά μέσα στην εκκλησιαστική ιστορία. Παρακαλούμε τους πιστούς, αλλά και όλον τον ελληνικό λαό, που απαρτίζει τον πιο ειρηνικό "στρατό", αυτόν της Εκκλησίας του Χριστού μας, τους λαϊκούς, έτι περαιτέρω δε τους κληρικούς, για ηρεμία, αγάπη, προσοχή, περισσότερη προσευχή και σύνεση στις πράξεις και ιδιαίτερα στα λόγια μας, που ως γνωστόν...."και κόκαλα σπάνε".
Καλή κατηχητική χρονιά
σε όλα τα παιδιά της "Ιθάκης" μας!!!
** δείτε, αν θέλετε, το Ευαγγέλιο της Κυριακής του Σπορέως σε πρωτότυπο αρχαίο κείμενο και νεοελληνική απόδοση...
To Ευαγγέλιο της Κυριακής
17ης Οκτωβρίου 2021
"Ἡ παραβολή τοῦ σπορέως"
κατά Λουκάν η΄ 5-15
Αρχαίο πρωτότυπο κείμενο:
Ἐξῆλθεν ὁ σπείρων τοῦ σπεῖραι τὸν σπόρον αὐτοῦ. καὶ ἐν τῷ σπείρειν αὐτὸν ὃ μὲν ἔπεσε παρὰ τὴν ὁδόν, καὶ κατεπατήθη, καὶ τὰ πετεινὰ τοῦ οὐρανοῦ κατέφαγεν αὐτό· καὶ ἕτερον ἔπεσεν ἐπὶ τὴν πέτραν, καὶ φυὲν ἐξηράνθη διὰ τὸ μὴ ἔχειν ἰκμάδα· καὶ ἕτερον ἔπεσεν ἐν μέσῳ τῶν ἀκανθῶν, καὶ συμφυεῖσαι αἱ ἄκανθαι ἀπέπνιξαν αὐτό. Καὶ ἕτερον ἔπεσεν εἰς τὴν γῆν τὴν ἀγαθήν, καὶ φυὲν ἐποίησε καρπὸν ἑκατονταπλασίονα. ταῦτα λέγων ἐφώνει· Ὁ ἔχων ὦτα ἀκούειν ἀκουέτω. Ἐπηρώτων δὲ αὐτὸν οἱ μαθηταὶ αὐτοῦ λέγοντες· Τίς εἴη ἡ παραβολή αὕτη; Ο δὲ εἶπεν· Ὑμῖν δέδοται γνῶναι τὰ μυστήρια τῆς βασιλείας τοῦ Θεοῦ, τοῖς δὲ λοιποῖς ἐν παραβολαῖς, ἵνα βλέποντες μὴ βλέπωσι καὶ ἀκούοντες μὴ συνιῶσιν.
Ἔστι δὲ αὕτη ἡ παραβολή· ὁ σπόρος ἐστὶν ὁ λόγος τοῦ Θεοῦ· οἱ δὲ παρὰ τὴν ὁδόν εἰσιν οἱ ἀκούσαντες, εἶτα ἔρχεται ὁ διάβολος καὶ αἴρει τὸν λόγον ἀπὸ τῆς καρδίας αὐτῶν, ἵνα μὴ πιστεύσαντες σωθῶσιν. Οἱ δὲ ἐπὶ τῆς πέτρας οἳ ὅταν ἀκούσωσι, μετὰ χαρᾶς δέχονται τὸν λόγον, καὶ οὗτοι ῥίζαν οὐκ ἔχουσιν, οἳ πρὸς καιρὸν πιστεύουσι καὶ ἐν καιρῷ πειρασμοῦ ἀφίστανται. Τὸ δὲ εἰς τὰς ἀκάνθας πεσόν, οὗτοί εἰσιν οἱ ἀκούσαντες, καὶ ὑπὸ μεριμνῶν καὶ πλούτου καὶ ἡδονῶν τοῦ βίου πορευόμενοι συμπνίγονται καὶ οὐ τελεσφοροῦσι. Τὸ δὲ ἐν τῇ καλῇ γῇ, οὗτοί εἰσιν οἵτινες ἐν καρδίᾳ καλῇ καὶ ἀγαθῇ ἀκούσαντες τὸν λόγον κατέχουσι καὶ καρποφοροῦσιν ἐν ὑπομονῇ.
“Εβγήκε ο σπορεύς στο χωράφι, δια να σπείρη τον σπόρον του. Και καθώς αυτός έσπερνε, άλλο μεν μέρος του σπόρου έπεσε κοντά στον δρόμον, κατεπατήθη από τους διαβάτας και τα πτηνά του ουρανού το κατέφαγαν. Και άλλο έπεσε εις την πετρώδη γην και αφού εφύτρωσε, εξηράνθη, διότι δεν είχε υγρασίαν. Και άλλο έπεσε ανάμεσα εις αγκάθια και καθώς εβλάστησαν και εμεγάλωσαν τα αγκάθια, το έπνιξαν εντελώς. Και άλλο έπεσεν εις την εύφορον και καλήν γην και αφού εφύτρωσε, έκαμε καρπόν εκατονταπλάσιον”. Ενώ δε έλεγε αυτά, είπε με φωνήν μεγάλην·
“Εκείνος που έχει αυτιά πνευματικά, δια να ακούη την αλήθειαν του Θεού, ας ακούη αυτά που εγώ διδάσκω”. Τον ερωτούσαν δε οι μαθηταί του λέγοντες· “ποιό είναι το νόημα αυτής της παραβολής;” Αυτός δε είπεν· “εις σας που έχετε αγαθήν διάθεσιν, εδόθη από τον Θεόν το προνόμιον και η χάρις να γνωρίζετε τας μυστηριώδεις αληθείας της βασιλείας του Θεού. Τους άλλους δε (επειδή δεν έχουν αγαθήν διάθεσιν και ενδιαφέρον να ακούσουν και δεχθούν την αλήθειαν και δια να τους προφυλάξω από την μεγάλη ευθύνην, που θα είχαν ενώπιον του Θεού, αν εκαταλάβαιναν και περιφρονούσαν τας θείας αληθείας) τους διδάσκω με παραβολάς, ώστε, ενώ βλέπουν να μη ημπορούν να εισχωρήσουν στο βαθύτερον νόημα, και ενώ ακούουν να μη ημπορούν να ενοήσουν την αλήθειαν.
Το νόημα δε της παραβολής αυτής είναι το εξής· Ο σπόρος συμβολίζει τον λόγον του Θεού. Εκείνοι δε που ομοιάζουν προς το έδαφος κοντά στον δρόμον, είναι όσοι ήκουσαν και δεν επρόσεξαν τον λόγον του Θεού. Επειτα έρχεται ο διάβολος και παίρνει τον λόγον από την καρδία των, δια να μην πιστεύσουν και σωθούν. Εκείνοι δε που συμβολίζονται με την πετρώδη γην, είναι όσοι όταν ακούσουν δέχονται με χαράν τον λόγον του Θεού, δεν έχουν όμως βαθειές ρίζες εις την καρδία των και δι' αυτό ολίγον καιρόν πιστεύουν και εις εποχήν πειρασμού απομακρύνονται από την πίστιν. Το δε μέρος του σπόρου, που έπεσε εις τα αγκάθια, συμβολίζει εκείνους οι οποίοι, όταν ήκουσαν τον λόγον του Θεού, τον εδέχθησαν και επροσπάθησαν να τον τηρήσουν με κάποιαν προθυμίαν, αλλά πνίγονται από αγωνιώδεις φροντίδας δια την απόκτησιν πλούτου και από τας υλιστικάς απολαύσεις της ζωής αυτής, και έτσι δεν προχωρούν μέχρι τέλους, ώστε να έχουν καλούς και μονίμους καρπούς. Το δε μέρος του σπόρου, που εσπάρθηκε εις την εύφορον γην, συμβολίζει τους καλοπροαιρέτους ανθρώπους, οι οποίοι με καλήν και αγαθήν καρδίαν, αφού ήκουσαν τον λόγον του Θεού, τον κρατούν με προσοχήν και ευλάβειαν μέσα των και έχουν ως καρπούς τα έργα της αρετής μαζή με την υπομονήν, την οποίαν θα δεικνύουν εις διαφόρους θλίψεις και περιπετείας.
Δεν υπάρχουν σχόλια
Δημοσίευση σχολίου