«Αύτη η κλητή και αγία ημέρα, η μία των Σαββάτων, η βασιλίς και κυρία, εορτή εορτών και πανήγυρις εστί πανηγύρεων!…»
Ωστόσο οι Πασχάλιες πανηγύρεις, και εδώ πρέπει στην Κυριακή του Πάσχα να συνδέσουμε και τη Μεγάλη Πέμπτη και την Μεγάλη Παρασκευή, δίνουν στο Μυστήριο των Χριστουγέννων το πλήρωμα του περιεχομένου τους και αποτελούν το αναγκαίο προοίμιο της Πεντηκοστής. Το Πάσχα είναι λοιπόν το κέντρο, η καρδιά και ο πυρήνας του εκκλησιαστικού έτους. Από την ημερομηνία αυτή εξαρτάται όλος ο λειτουργικός κύκλος, επειδή από αυτή καθορίζονται όλες οι κινητές γιορτές του ημερολογίου.
Η Ανάσταση του Χριστού διακηρύσσεται με κάθε επισημότητα κατά τον Όρθρο της Κυριακής του Πάσχα, μια ακολουθία που τελείται είτε την Κυριακή το πρωί πολύ νωρίς, αλλά κατά το σύνηθες, όπως όλοι γνωρίζουμε, τα μεσάνυχτα του Μεγάλου Σαββάτου (για φέτος, εν έτι 2021 και για πρώτη φορά στις 9.00 μ.μ. λόγω πανδημίας) αμέσως μετά την Τελετή της Αναστάσεως και μέσα της κρύβει όλην την Ορθόδοξη Θεολογία, όλη την ομορφιά και την Χάρη της Χαρμολύπης της Πίστης μας, κατά την οποία οι πιστοί βιώνουν από την αρχή της Μεγάλης Εβδομάδος, "Ερχόμενος ο Κύριος προς το εκούσιον πάθος..." την πορεία προς τον Γολγοθά, τα ανείπωτα Πάθη του Κυρίου μας, τον Πόνο, την φρίκη του Θανάτου Του, ενώ μαζί Του σταυρωνόμαστε, ενταφιαζόμαστε, αλλά και μαζί του ανασταινόμαστε το Μεγάλο Σάββατο μεταφέροντας με κάθε τρόπο, με θόρυβο και με λαχτάρα το χαρμόσυνο μήνυμα. "Χριστός Ανέστη" για να πάρουμε αμέσως την επαλήθευση του μηνύματος "Αληθώς Ανέστη".
Φέτος, εν μέσω της πανδημίας που πλήττει την υφήλιο, μη μπορώντας να ζήσουμε εμείς οι χριστιανοί Ορθόδοξοι εκ του σύνεγγυς...όχι όλοι τουλάχιστον, την λαμπρή εορτή των εορτών και την πανήγυριν των πανηγύρεων, θα σας "κρύψουμε", θα "καμουφλάρουμε", επιτρέψτε μου, για λίγο την πραγματικότητα της φρίκης του πιο "ασεβή" και του πιο "ανίερου" από καταβολής κόσμου, κορονοϊού, με ένα τρομακτικό ονοματεπώνυμο παρακαλώ, covid-19, μιας αρρώστιας, μια νόσου, ενός λοιμού κατά το εκκλησιαστικόν, που πλανάται εδώ και παραπάνω από ένα χρόνο πάνω από την ζωή του καθενός μας, υποτάσσοντας την σε μια νέα τάξη πραγμάτων, όπου κλεισμένοι μέσα στα σπίτια μας, ή και έξω από αυτά, φοβισμένοι...τι φοβισμένοι!!!
Όμως, αντίδοτο αυτής ή άλλης ασχήμιας εμείς οι χριστιανοί τότε, παλαιά...πάντα θαρρώ είχαμε, όπως και πριν ανέφερα, την εκκλησιά μας για αποκούμπι και βοήθεια. Όταν μας έκανε κάποιος κακό τρέχαμε σε αυτές και λέγαμε το παράπονο μας, "γκρινιάζαμε" στην Παναγιά, στην Μάνα μας, παρακαλούσαμε τους Αγίους μας, και κάτω από το πετραχήλι του πνευματικού, κοινωνούσαμε το Σώμα και το Αίμα του Χριστού μας και έτσι επικοινωνούσαμε με τον Θεό Πατέρα μας. Εξάλλου όλη η Θεολογία της Ορθοδοξίας μας βασίζεται πάνω στην Θεία Ευχαριστία και στην Θεία Κοινωνία. Αφαιρέστε την για λίγο από την διδασκαλία της Πίστης των Πατέρων μας και θα το καταλάβετε.!!! Ή Θεία Κοινωνία ήταν, είναι και θα είναι το οξυγόνο και η ανάσα μας, που εν μια νυκτί μας έκοψαν την παροχή το 2020, βάζοντας μας σε αναπνευστήρα και ξαπλώνοντας μας στην εντατική τους φροντίδα, την φροντίδα ενός κράτους ανελέητου και "δημοκρατικού", όσο ήταν και σε παλαιότερα "όμορφα" και "ελεύθερα" χρόνια. Θυμάστε;
Γιαυτό και αναφέρω αυτόν τον κορονοϊό ως "ανίερο" και "ασεβή" και "ανευλαβή", γιατί βάλλει κατά της Εκκλησίας, είναι φανερό πια, χτυπά τα θεμέλια της και αγωνίζεται να ξηλώσει το οικοδόμημα δυο χιλιάδων χρόνων, ένα οικοδόμημα που ιδρυτή του έχει τον Χριστό μας και αυτός είναι ο στόχος του, κατά τον μακαριστό Χριστόδουλο. Θυμηθείτε τα λόγια του!!! Και φυσικά δεν αναφέρομαι στον covid-19, το καταλαβαίνεται φυσικά. Αυτός ήταν η αφορμή, το εφαλτήριο για να μας επιβληθούν απίστευτα μέτρα, απαγορεύσεις, πρόστιμα, λοιδορίες και εξευτελισμοί, ειδικά για εμάς τους χριστιανούς που τολμούμε να επιζητούμε ακόμη, εν μέσω πανδημίας να κοινωνήσουμε το Σώμα και το Αίμα του Χριστού μας, δίχως να νοιαζόμαστε για το "δημόσιο καλό".
Όμως καλά, το κλείσιμο των εκκλησιών, τον εγκλεισμό μας για το Πάσχα το 2020 και όλα τα συμπαραμαρτούντα, όλα αυτά τα αντιλαμβάνομαι. Υπερβολικά, απαραίτητα μα υπερβολικά, αν θελήσω δε να μιλήσω και για την "διάδοση" της νόσου μέσω των καμπανών και των μεγαφώνων των Ιερών Ναών, θα βάλω την λέξη όχι απλά υπερβολικά, αλλά και απίστευτα και ύποπτα. Αλλά τα καταλαβαίνω...με δυσκολία, τα δέχομαι...με θυμό, τα ασπάζομαι...με υποψία, τα κατανοώ μέχρι ενός σημείου...δεν τα συμμερίζομαι. Την Θεία Κοινωνία όμως, δεν μπορώ να την διαπραγματευτώ. Άραγε πως δέχονται οι ταγοί της Εκκλησίας μας να την ενοχοποιούν, "εκκλησιολόγοι" πολιτικοί και φθασμένοι "μεγαλοθεολόγοι" δημοσιογράφοι, γιατροί επί παντός επιστητού και επιστήμονες κάθε είδος, ως μέσο μεταφοράς αρρωστιών και άλλων μεταδιδόμενων νόσων, ετοιμάζοντας οι Ιεράρχες μας μάλιστα αμέσως και τα Συνοδικά Δικαστήρια τους για την παραδειγματική τιμωρία των παρανόμων κληρικών τους, αντί να πουν ευθαρσώς στον λαό, και στους κυβερνώντες αυτόν...για όσο τους το επιτρέψει ακόμα, μην το λησμονούμε ούτε αυτό, ότι η Θεία Κοινωνία μόνο την Χάρη του Χριστού και Θεού μας μπορεί να μεταδώσει και μάλιστα με μεγάλη ευκολία και ταχύτητα, θεραπεία μπορεί να γίνει για τον πιστό, αντίδοτο στο δηλητήριο που τον πότιζαν μέχρι τώρα ανεπιτυχώς και σήμερα με μεγάλη επιτυχία, "εμβόλιο" στην πανδημία της ασχήμιας της ζωής μας μπορεί να γίνει, και για να μην παρεξηγηθώ, με την "σωστή δοσολογία" και με κάθε μέτρο προφύλαξης συγχρωτισμού και ασφάλειας της "δημόσιας υγείας", μια νοσηρή υγεία που την επικαλείται πια και η κουτσή Μαρία, για να κάνει ότι του κατέβει, ο καθείς φυσικά για τα δικά του συμφέροντα και για τις δικές του ανάγκες. Ήταν τότε 2020 και σήμερα...ένα χρόνο και βάλε, Πάσχα του 2021!!!
Η ιστοσελίδα μας, με το πασχάλιο αυτό άρθρο της, θα σας μεταφέρει με όσο το δυνατόν πιο γλαφυρό τρόπο, στο παρελθόν και στην Κυριακή του Πάσχα παλαιοτέρων χρόνων. Πρώτα ας συνδεθούμε με τις προηγούμενες ημέρες που με λεπτομέρεια αναγράφονται σε προηγούμενα άρθρα μας, ένα για κάθε μια ημέρα της Μεγάλης Εβδομάδος. Την Παρασκευή μετά την Περιφορά του στολισμένου Επιταφίου, λεβέντες, παλικάρια, νέοι και καμιά φορά νέες, τον σήκωσαν ψηλά και από κάτω πέρασαν όλοι οι συμμετέχοντες της Λιτανείας και κατόπιν οι ιερείς ήραν τον κεντημένο «Επιτάφιο», που είχε τοποθετηθεί πάνω στο ανθοστόλιστο κουβούκλιο του Επιταφίου και τον μετέφεραν στο Ιερό Βήμα και τον τοποθέτησαν στην Αγία Τράπεζα. Το πρωί του Μεγάλου Σαββάτου, πάνω στον Επιτάφιο αυτόν τέλεσαν την Πρώτη Ανάσταση που σας περιγράψαμε σε προηγούμενο άρθρο.
Η νύχτα όμως είναι αυτή, που ανάλογη δεν υπάρχει στον κόσμο όλον, παρά μόνο εδώ στην Ελλάδα της Ορθοδοξίας, και η οποία ξεκινά στις 11.00 μ.μ (....για φέτος στις 9.00 μ.μ. για λόγους που δεν καταλαβαίνουμε αλλά τηρούμε όσο πιο πιστά μπορούμε!!!) με την Ακολουθία της Παννυχίδος, όπου ακούγονται οι ενδιάτακτοι ύμνοι σύμφωνα με την διατάξη του Πεντακοσταρίου πια, αρχικά σε απόλυτο σκοτάδι πίσω από την Αγία Τράπεζα του Αγίου Βήματος εκ των ιερέων και ιεροψαλτών με τους προκαθορισμένους ύμνους και κατόπιν ανοίγεται το παραπέτασμα της Ωραίας Πύλης και οι ιερείς με το Ευαγγέλιο, ενδεδυμένοι άπασαν την ιερατική τους στολή, την πιο λαμπερή, την πιο όμορφη, στολισμένοι και ζωσμένοι με τα οφίκκια του ο καθείς και με το ανέσπερο Φώς εκ του Παναγίου Τάφου στα Ιεροσόλυμα στις λαμπάδες τους, εξέρχονται με τον ύμνο που εναλλάξ ακούγεται μεταξύ ιερέων και ιεροψαλτών, το "Δεύτε λάβετε φώς...", και μεταδίδουν το Άγιον Φώς μέσα στον Ιερό Ναό στους πιστούς. "Δεύτε λάβετε φως εκ του ανεσπέρου φωτός και δοξάσατε Χριστόν τον αναστάντα εκ νεκρών". Σε εξέδρες και σε πλατύσκαλα ανεβαίνουν ψηλά για να τους βλέπουν οι πιστοί και ακούγεται από τους ιερείς το Αναστάσιμο, το κατά Μάρκον Ιερό Ευαγγέλιο (Κεφάλαιον 16, Στίχοι 1-8) "Καί διαγενομένου τοῦ σαββάτου Μαρία ἡ Μαγδαληνή καί Μαρία ἡ τοῦ ᾿Ιακώβου καί Σαλώμη ἠγόρασαν ἀρώματα ἵνα ἐλθοῦσαι ἀλείψωσιν αὐτόν...". Και στις 12.00 τα μεσάνυχτα, όταν η μια ημέρα παραδίδεται άνευ όρων στην άλλην, τότε ακούμε και το αναστάσιμο μήνυμα, "Χριστός ἀνέστη ἐκ νεκρῶν, θανάτῳ θάνατον πατήσας καί τοῖς ἐν τοῖς μνήμασι ζωήν χαρισάμενος... " και όχι μια και δυο, αλλά δέκα φορές το επαναλαμβάνουν ιερείς και ιεροψάλτες μαζί με τον λαό του Θεού. Ευλογημένη φασαρία, κρότοι, λάμψεις, ενίοτε και παρανόμως φωτοβολίδες, καμπάνες, ευχές...πόσες ευχές... οι πιστοί βγάζουν τα κόκκινα αυγά τους ευλογημένα από την Μεγάλη Πέμπτη κάτω από την Αγία Τράπεζα και τα τσουγκρίζουν, και το μήνυμα της Ανάστασης, το "Χριστός Ανέστη" από στόμα σε στόμα, μεταφέρεται στα βάθη και στα πλάτη της οικουμένης για να έρθει η απάντηση, "Αληθώς Ανέστη".
Τότε είναι που ο ιερέας μπαίνει ξανά στην εκκλησιά του υπό τους ήχους του Αναστάσιμου Κανόνας που αποδίδεται στον άγιο Ιωάννη τον Δαμασκηνό: «Αναστάσεως ημέρα, λαμπρυνθώμεν λαοί…» «Φωτίζου, φωτίζου, η Νέα Ιερουσαλήμ…» «Ω, Πάσχα το μέγα και ιερώτατον, Χριστέ…» και καλεί όλους τους πιστούς να έρθουν μαζί του να ζήσουν την πιο λαμπρή, την πιο όμορφη, την πιο ζωντανή Θεία Λειτουργία όλου του ημερολογιακού και εκκλησιαστικού έτους. Την Αναστάσιμη Θεία Λειτουργία. Λιγοστοί πιστοί τον ακολουθούν. Άλλοι πάλι, οι υπόλοιποι...δυστυχώς οι περισσότεροι, τρέχουν να φάνε στο σπίτι τους την μαγειρίτσα, το τσουρέκι και τα αυγά που τσουγκρίσανε στο προαύλιο του Ναού τους. Όμως στον Ιερό Ναό ο Όρθρος συνεχίζεται και ως αποκορύφωμα ακολουθείται από τη Θεία Λειτουργία του Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου. Το αποστολικό ανάγνωσμα από τις Πράξεις των Αποστόλων αναφέρεται στο γεγονός της Αναστάσεως. Στους αποστόλους ο Αναστημένος «παρέστησεν εαυτόν ζώντα μετά το παθείν αυτόν εν πολλοίς τεκμηρίοις».
Ίσως μας φανεί παράξενο ότι το Ευαγγέλιο αυτής της λαμπρής ημέρας. Δεν είναι μία ακόμη διήγηση της Αναστάσεως. Η Εκκλησία στην εορτή του Πάσχα επιλέγει την αρχή τού κατά Ιωάννην Ευαγγελίου: «Εν αρχή ην ο Λόγος…». Ίσως ο λόγος αυτής της επιλογής να είναι η προτίμηση των Ελλήνων χριστιανών για ό,τι συμβαίνει «εν πνεύματι», ότι δηλαδή πέρα από την κατά σάρκα ανάσταση του Χριστού, υπάρχει η νίκη του φωτός επί του σκότους. Διότι ο στίχος «και το φως εν τη σκοτία φαίνει και η σκοτία αυτό ου κατέλαβε» δεν σημαίνει ότι το σκότος δεν δέχθηκε το φως, αλλά μάλλον ότι το σκότος στάθηκε ανίκανο να ελέγξει και να σβήσει το φως, αυτό το φως του οποίου τον θρίαμβο βλέπουμε σήμερα. «Και εθεασάμεθα την δόξαν αυτού…» Ίσως, επίσης, επειδή η γιορτή αυτή μιλά περισσότερο στην ψυχή των χριστιανών της Ανατολής, θέλησε η Εκκλησία να τους δώσει αυτή τη συγκλονιστική περικοπή από το τέταρτο Ευαγγέλιο, ως επιτομή ολόκληρου του χριστιανικού μηνύματος.«…Ει τις από της πρώτης ώρας ειργάσατο, δεχέσθω σήμερον το δίκαιον όφλημα… ει τις μετά την έκτην έφθασε, μηδέν αμφιβαλλέτω, και γαρ ουδέν ζημιούται. Ει τις υστέρησεν εις την ενάτην προσελθέτω μηδέν ενδοιάζων. Ει τις εις μόνην έφθασε την ενδεκάτην, μη φοβηθή την βραδύτητα. Φιλότιμος γαρ ων ο Δεσπότης, δέχεται τον έσχατον καθάπερ και τον πρώτον…εισέλθετε πάντες εις την χαράν του Κυρίου ημών…εγκρατείς και ράθυμοι την ημέραν τιμήσατε, νηστεύσαντες και μη νηστεύσαντες, ευφράνθητε σήμερον… πάντες απολαύσατε του συμποσίου της πίστεως… Μηδείς οδυρέσθω πταίσματα, συγγνώμη γαρ εκ του τάφου ανέτειλε…»
Ωστόσο ο Κύριος μας, μέσα στο μέγα Του έλεος, επιφυλάσσει αυτήν την ημέρα, την διαφορετική από όλες τις άλλες, στον εαυτό Του το δικαίωμα να ανατρέψει την τάξη των πραγμάτων. Αποκάλυψε στους αποστόλους τον θρίαμβό Του, πριν τους συνδέσει με το Πάθος Του. Όλοι, εκτός από έναν, Τον εγκατέλειψαν κατά τις οδυνηρές ώρες του Γολγοθά, κι όμως τους δέχεται απευθείας στην χαρά της Αναστάσεώς Του. Αυτό δεν σημαίνει ότι άλλαξε η οικονομία της σωτηρίας μας, χωρίς τον Σταυρό η δόξα της Αναστάσεως δεν μπορεί να γίνει δική μας. Αλλά ο Σωτήρας οικονομεί την αδυναμία των μαθητών Του. Τους χαρίζει σήμερα τη χαρά του Πάσχα, παρότι είναι τόσο λίγο προετοιμασμένοι γι’ αυτήν.
Απέχουμε πολύ, τουλάχιστον οι περισσότεροι από εμάς, από του να έχουμε πιει το ποτήρι του Πάθους. Δεν βοηθήσαμε τον Ιησού να σηκώσει τον Σταυρό Του. Δεν συσταυρωθήκαμε μαζί Του. Την ώρα της αγωνίας Του κοιμόμασταν. Τον εγκαταλείψαμε. Τον αρνηθήκαμε με τις ποικίλες αμαρτίες μας και ακούσαμε τον "αλέκτορα φωνήσαι". Κι όμως, παρά την ελάχιστη ετοιμασία μας, παρά το ότι δεν είμαστε καθαροί, ο Ιησούς μας προσκαλεί να εισέλθουμε στην Πασχάλια χαρά.
Αν ανοίξουμε ειλικρινά την καρδιά μας στην συγγνώμη που ανέτειλε από τον Τάφο Του, αν αφήσουμε να την πλημμυρίσει το Φως της Αναστάσεως, αν προσκυνήσουμε την παρουσία του Αναστάντος, τότε και μόνο τότε θα δεχθούμε κι εμείς την δύναμη της Αναστάσεως, την οποία το δώρο της Πεντηκοστής θα τελειοποιήσει. Τότε και μόνο τότε θα καταλάβουμε το νόημα του Σταυρού και θα μπορέσουμε να διεισδύσουμε, όσο μας επιτρέπουν οι φτωχές μας δυνάμεις, στο Μυστήριο του Πάθους. Να λοιπόν πως εξηγείται η έκκληση του Ιερού Χρυσοστόμου, ή μάλλον η υπόσχεσή του, σε όσους δεν είναι έτοιμοι, στους «μη νηστεύσαντες». Η Εκκλησία έκανε μια θαυμάσια επιλογή εντάσσοντας αυτή την ομιλία στην ημέρα του Πάσχα. Ας την ξαναδιαβάσουμε, ειδικά τώρα που οι δυσκολίες περισσεύουν, όπως και οι ελεύθερες ώρες μας, λόγω του εγκλεισμού μας από τον κορονοϊό και την πανδημία του. Δεν θα βρούμε αυτές τις ευλογημένες ημέρες της Ανάστασης και της Διακαινησίμου Εβδομάδος που θα ακολουθήσουν, καλύτερο υλικό για στοχασμό.
Και αφήσαμε για το τέλος την επαύριο, ανήμερα του Πάσχα. Στις εκκλησιές χτυπούν χαρμόσυνα οι καμπάνες και πάλι, καλώντας τους πιστούς στον Εσπερινό της Αγάπης, μια Ακολουθία ανεπανάληπτη, έναν Εσπερινό με Ευαγγέλιο το οποίο απαγγέλλεται σε όλες τις γλώσσες, σε όλες τις διαλέκτους του κόσμου, σε όσες μπορεί ο ιερέας να πει και από όσους πιστούς βρει για να συμμετάσχουν, αφού ως γνωστόν, το αρνί ήδη από νωρίς μπήκε στην σούβλα από τους άνδρες που άναψαν στην φωτιά και οι γυναίκες ξεκίνησαν τις ετοιμασίες για το πασχαλινό τραπέζι. Τις επόμενες ημέρες της Διακαινησίμου, θα ακολουθήσει καθημερινός εκκλησιασμός αφού η μια ημέρα διαδέχεται την άλλην, και συνάμα η μια Πανήγυρις την άλλην. Την Δευτέρα της Διακαινησίμου, του Αγίου Γεωργίου του Τροπαιοφόρου, την Τρίτη της Διακαινησίμου, των Αγίων Νεοφανών Αγίων Ραφαήλ, Νικολάου και Ειρήνης, την Τετάρτη στις 5/5, της Αγίας Ειρήνης της Μεγαλομάρτυρος, για φέτος μέσα στην Διακαινήσιμο, την Παρασκευή της Διακαινησίμου, της Ζωοδόχου Πηγής, και του Αγίου Παχωμίου του Ευκαρπιώτου, του τοπικού Αγίου μας, που Μικρό Πανηγύρι κάθε χρόνο την 7η Μαΐου του κάνουμε στο παρεκκλήσι του, αλλά φέτος λόγω πανδημίας θα αρκεστούμε να τον εορτάσουμε μόνο μέσα στον ναό μας, το Σάββατο στις 8/5, τον Ευαγγελιστή Ιωάννη τον Θεολόγο, και την Κυριακή του Αντίπασχα, του Θωμά, μαζί με την εορτή του Αγίου Χριστοφόρου του προστάτη των οδηγών, που και σε αυτόν παρεκκλήσι όμορφο του χτίσαμε και το πανηγυρίζουμε στις 9/5 κάθε χρόνο, φέτος μόνο στον ναό μας με Αγιασμό για τα οχήματα και την ευλογία τους με αυτόν έξω στο μεγάλο προαύλιο μας. Ο καθορισμός της ημερομηνίας του Πάσχα, η ονομασία του, αλλά και η σημασία του.
Και πριν κλείσουμε το αναστάσιμο άρθρο μας αυτό, σας παραθέτουμε και μερικά στοιχεία για τον καθορισμό της ημερομηνίας του Πάσχα, την ονομασία του, αλλά και η σημασία του. Η γιορτή του Πάσχα είναι η μεγαλύτερη κινητή εορτή, δηλαδή δεν εορτάζεται κάθε χρόνο την ίδια ημερομηνία. Αυτό καθορίστηκε από την Α' Οικουμενική Σύνοδο της Νίκαιας το 325 μ.Χ. Τότε ορίστηκε ότι η Κυριακή του Πάσχα θα ήταν η πρώτη Κυριακή που ακολουθεί την πανσέληνο μετά την εαρινή ισημερία στις 21 Μαρτίου. Αν η πανσέληνος ήταν ημέρα Κυριακή, τότε το Πάσχα θα ήταν την επόμενη Κυριακή. Τώρα για τον εορτασμό του Πάσχα των Καθολικών που είναι σε αντιδιαστολή με το Πάσχα των Ορθοδόξων, είναι μια ολόκληρη ιστορία, που σας προτείνω να μπείτε με τον σύνδεσμο που σας βρήκα, στην ιστοσελίδα Last Poin, και όποιος καταλάβει...κατάλαβε. Πάντως με βάση αυτόν τον ορισμό το Πάσχα πέφτει πάντα ανάμεσα στις 4 Απριλίου και στις 8 Μαΐου. Για την προέλευση της λέξης Πάσχα πιστεύεται ότι υπάρχουν δύο εκδοχές. Η πρώτη προέρχεται από την εβραϊκή λέξη Peshah ή Pasah που σημαίνει πέρασμα, διάβαση. Στο εβραϊκό Πάσχα γιορτάζεται η απελευθέρωση των Εβραίων από τους Αιγυπτίους και η διάβαση της Ερυθράς θάλασσας με τον Μωυσή. Η δεύτερη εκδοχή πιστεύετε ότι προέρχεται από την ελληνική λέξη Πάσχειν προς τιμήν των Παθών του Χριστού. Πιο πολύ θα μου άρεσε η δεύτερη και "ελληνικότατη", "ελληνοπρεπείς" πιο σωστά, εκδοχή!!!"Τα Ελληνικά έθιμα του Πάσχα"
Σε αυτά τα έθιμα προσθέστε και άλλα, και άλλα, διαπιστώνοντας ότι μπορείτε, αν θέλετε, να γεμίσετε πολύτομη εγκυκλοπαίδεια συμπεριλαμβάνοντας τα όλα, αλλά και πάλι κάτι θα ξεχάσετε. Πιστέψτε με!!! Οπότε μην το επιχειρήσετε. Διδάξετε αυτά που ξέρετε στα παιδιά σας, δείξτε τους την ελληνική παράδοση και αφήστε τα κατόπιν να προσθέσουν και αυτά την πινελιά τους διαμορφώνοντας την νέα παράδοση, βασισμένη στον "παλιό καλό καιρό" και όχι στον "κακό μας τον καιρό"....κατά το σύνηθες!!!
Χριστός Ανέστη!!!
Το Ευαγγελικό Ανάγνωσμα
της Κυριακής του Πάσχα
(Ιωάν. α΄ 1-17)
1 Ἐν ἀρχῇ ἦν ὁ Λόγος, καὶ ὁ Λόγος ἦν πρὸς τὸν Θεόν, καὶ Θεὸς ἦν ὁ Λόγος. (Ιωάν. α΄ 1-17)
Πρωτότυπο κείμενο:
2 Οὗτος ἦν ἐν ἀρχῇ πρὸς τὸν Θεόν.
3 πάντα δι’ αὐτοῦ ἐγένετο, καὶ χωρὶς αὐτοῦ ἐγένετο οὐδὲ ἕν ὃ γέγονεν.
4 ἐν αὐτῷ ζωὴ ἦν, καὶ ἡ ζωὴ ἦν τὸ φῶς τῶν ἀνθρώπων. 5 καὶ τὸ φῶς ἐν τῇ σκοτίᾳ φαίνει, καὶ ἡ σκοτία αὐτὸ οὐ κατέλαβεν.
6 Ἐγένετο ἄνθρωπος ἀπεσταλμένος παρὰ Θεοῦ, ὄνομα αὐτῷ Ἰωάννης·
7 οὗτος ἦλθεν εἰς μαρτυρίαν, ἵνα μαρτυρήσῃ περὶ τοῦ φωτός, ἵνα πάντες πιστεύσωσιν δι’ αὐτοῦ.
8 οὐκ ἦν ἐκεῖνος τὸ φῶς, ἀλλ’ ἵνα μαρτυρήσῃ περὶ τοῦ φωτός.
9 Ἦν τὸ φῶς τὸ ἀληθινόν, ὃ φωτίζει πάντα ἄνθρωπον, ἐρχόμενον εἰς τὸν κόσμον.
10 ἐν τῷ κόσμῳ ἦν, καὶ ὁ κόσμος δι’ αὐτοῦ ἐγένετο, καὶ ὁ κόσμος αὐτὸν οὐκ ἔγνω.
11 εἰς τὰ ἴδια ἦλθεν, καὶ οἱ ἴδιοι αὐτὸν οὐ παρέλαβον.
12 ὅσοι δὲ ἔλαβον αὐτόν, ἔδωκεν αὐτοῖς ἐξουσίαν τέκνα Θεοῦ γενέσθαι, τοῖς πιστεύουσιν εἰς τὸ ὄνομα αὐτοῦ,
13 οἳ οὐκ ἐξ αἱμάτων, οὐδὲ ἐκ θελήματος σαρκὸς, οὐδὲ ἐκ θελήματος ἀνδρὸς, ἀλλ’ ἐκ Θεοῦ ἐγεννήθησαν. 14 Καὶ ὁ Λόγος σὰρξ ἐγένετο καὶ ἐσκήνωσεν ἐν ἡμῖν, καὶ ἐθεασάμεθα τὴν δόξαν αὐτοῦ, δόξαν ὡς μονογενοῦς παρὰ πατρός, πλήρης χάριτος καὶ ἀληθείας.
15 Ἰωάννης μαρτυρεῖ περὶ αὐτοῦ καὶ κέκραγεν λέγων· Οὗτος ἦν ὃν εἶπον, Ὁ ὀπίσω μου ἐρχόμενος ἔμπροσθέν μου γέγονεν, ὅτι πρῶτός μου ἦν.
16 Καὶ ἐκ τοῦ πληρώματος αὐτοῦ ἡμεῖς πάντες ἐλάβομεν, καὶ χάριν ἀντὶ χάριτος·
17 ὅτι ὁ νόμος διὰ Μωϋσέως ἐδόθη, ἡ χάρις καὶ ἡ ἀλήθεια διὰ Ἰησοῦ Χριστοῦ ἐγένετο.
Απόδοση σε νεολληνική:
1 Εις την αρχήν της πνευματικής και υλικής δημιουργίας, άναρχος και προαιώνιος, υπήρχεν ο Υιός και Λογος του Θεού. Και ο Λογος ήτο πάντοτε αχώριστος από τον Θεόν και πλησιέστατα προς αυτόν, και ο Λογος ήτο Θεός απειροτέλειος, όπως ο Πατήρ και το Αγιον Πνεύμα.
3 Ολα τα δημιουργήματα έγιναν δι’ αυτού και χωρίς αυτόν δεν έλαβε ύπαρξιν κανένα, από όσα έχουν γίνει.
4 Εις αυτόν υπήρχε ζωή και ως άπειρος πηγή ζωής εδημιούργησε και διατηρεί κάθε ζωήν. Δια δε τους ανθρώπους δεν είναι μόνον η φυσική ζωη, αλλά και το πνευματικόν φως, που φωτίζει τον νουν των εις κατανόησιν και αποδοχήν της αληθείας.
5 Και το φως λάμπει μέσα στο σκοτάδι και το σκοτάδι δεν ημπόρεσε ποτέ να το επισκιάση και το εξουδετερώση.
6 Προάγγελος αυτού του φωτός κατά τας ημέρας εκείνας έγινεν ένας άνθρωπος, σταλμένος από τον Θεόν, του οποίου το όνομα ήτο Ιωάννης.
7 Αυτός ήλθε με κύριον σκοπόν να μαρτυρήση περί του φωτός, δηλαδή περί του Ιησού Χριστού, και με το κήρυγμά του να προπαρασκευάση τους ανθρώπους, ώστε να πιστεύσουν όλοι στο φως.
8 Δεν ήτο εκείνος το φως, αλλ’ ήλθε να μαρτυρήση δια το φως.
9 Ο Υιός και Λογος του Θεού ήτο πάντοτε το αληθινόν φως, το οποίον φωτίζει κάθε άνθρωπον, που έρχεται στον κόσμον.
10 Ήτο εξ αρχής στον κόσμον, ως δημιουργός και κυβερνήτης, και ο κόσμος όλος, ορατός και αόρατος, έλαβεν ύπαρξιν δι’ αυτού. Και όμως όταν το φως, ο Υιός του Θεού έγινε άνθρωπος, ο κόσμος δεν τον ανεγνώρισε και δεν τον εδέχθη.
11 Ηλθε μεταξύ των ιδικών του, δηλαδή των Ιουδαίων, τους οποίους με ιδιαιτέραν στοργήν δια μέσου των αιώνων είχε προστατεύσει, και αυτοί οι ιδικοί του δεν τον εδέχθησαν ως Σωτήρα και Θεόν των.
12 Αλλοι όμως τον εδέχθησαν. Εις όσους δε τον εδέχθησαν με πίστιν ως Σωτήρα και Θεόν των έδωκε το δικαίωμα να γίνουν τέκνα Θεού, εις αυτούς δηλαδή που πιστεύουν στο όνομά του.
13 Αυτοί δεν εγεννήθησαν από ανθρώπινα αίματα ούτε από θέλημα σαρκός ούτε από θέλημα ανδρός, αλλά εγεννήθησαν από τον Θεόν.14 Και ο Υιός και Λογος του Θεού έγινε άνθρωπος κατά υπερφυσικόν τρόπον και κατεσκήνωσεν με οικειότητα εν τω μέσω ημών και ημείς είδαμεν την μεγαλειώδη δόξαν του, δόξαν όχι ανθρωπίνην, αλλά θείαν και απέραντον, την οποίαν είχεν ως φυσικήν του κατάστασιν από τον Πατέρα, σαν Υιός του Θεού μονογενής, γεμάτος χάριν και αλήθειαν.
15 Ο Ιωάννης μαρτυρεί δι’ αυτόν και κράζει με μεγάλην φωνήν, λέγων· “αυτός ήτο εκείνος, δια τον οποίον σας είπα, ότι ο ερχόμενος ύστερα από εμέ είναι ασυγκρίτως ανώτερος από εμέ, διότι ως Υιός μονογενής του Πατρός υπήρχε ήδη, πριν εγώ γεννηθώ”.
16 Και από τον άπειρον πνευματικόν πλούτον αυτού όλοι ημείς ελάβαμεν και χάριν επάνω εις την χάριν. 17 Διότι ενώ ο νόμος εδόθη δια του Μωϋσέως, δούλου του Θεού, η χάρις και η αλήθεια ήλθαν δια του Ιησού Χριστού, Υιού του Θεού.






Δεν υπάρχουν σχόλια
Δημοσίευση σχολίου