*άρθρον Ενορίας Αγίων Θεοπατόρων Ιωακείμ και Άννης,
Ανθοκήπων Νέας Ευκαρπίας, Θεσσαλονίκη, Μακεδονία, Ελλάς.
Περίοδος "Μικράς Τεσσαρακοστής Χριστουγέννων" Πέμπτη 26η Νοεμβρίου 2020.
Κηδεία ή Μνημοσυνο;
Πρώτα ρωτάμε τον ιερέα μας...
Από την αρχή της διακονίας μου στην Ενορία των Αγίων Θεοπατόρων Ιωακείμ και Άννης στους Ανθόκηπους της Νέας Ευκαρπίας, διαπίστωσα πως οι ενορίτες μας είχαν άγνοια για πολλές Ακολουθίες της Εκκλησίας μας, στην καλύτερη των περιπτώσεων, μα τις περισσότερες φορές είχαν λανθασμένες αντιλήψεις και πληροφορίες για σημαντικά θέματα, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται προβλήματα παρερμηνείες, αλλά και παρεξηγήσεις.
Έτσι επιτακτική ανάγκη θεώρησα να ενημερωθούν οι κάτοικοι στην μικρή Ενορία μας, και προχώρησα στην έκδοση, υπό μορφή δίπτυχου φυλλαδίου αρχικά, αυτών των πληροφοριών, που στην συνέχεια μοιράστηκε στο εκκλησίασμα ή βρίσκονται πάντα στις προθήκες στον Νάρθηκα του Ιερού Ναού μας,
αλλά κατόπιν ανεβάσαμε και ως άρθρα πια στις ιστοσελίδες και στα υπόλοιπα μέσα δικτύωσης που διαθέτει η Ενορία μας, με προοπτική να γίνουν η αφετηρία της σωστής συμπεριφοράς των πιστών σε πρακτικά αλλά και θεολογικά θέματα, για όλους τους αναγνώστες και φίλους μας.
αλλά κατόπιν ανεβάσαμε και ως άρθρα πια στις ιστοσελίδες και στα υπόλοιπα μέσα δικτύωσης που διαθέτει η Ενορία μας, με προοπτική να γίνουν η αφετηρία της σωστής συμπεριφοράς των πιστών σε πρακτικά αλλά και θεολογικά θέματα, για όλους τους αναγνώστες και φίλους μας.
================================================
* διαβάστε τα άρθρα μας με απλά θέματα λατρείας και εκκλησιαστικής συμπεριφοράς με τίτλους όπως:
"Η προσφορά μας στην Εκκλησία" σε τρία μέρη:
* διαβάστε τα άρθρα μας με απλά θέματα λατρείας και εκκλησιαστικής συμπεριφοράς με τίτλους όπως:
"Η προσφορά μας στην Εκκλησία" σε τρία μέρη:
αλλά και περισσότερα επίκαιρα άρθρα που αφορούν όλους μας:
"Τα Ψυχοσάββατα της Ορθοδοξίας",
"Το Ιερόν Μυστήριον της Μετανοίας (Εξομολόγησις),
"Η νηστεία στην Εκκλησία μας",
"Το Ευχέλαιο στο σπίτι ή στον Ναό μας",
"Η Αρτοκλασία στην Ενορία μας",
"Ο Ιερέας στο σπίτι μας",
"Ο Αγιασμός στην Ενορία μας",
"Ο Ύμνος της Αγάπης",
"Οι Παρακλήσεις της Παναγίας",
"Τα Ψυχοσάββατα της Ορθοδοξίας",
"Το Ιερόν Μυστήριον της Μετανοίας (Εξομολόγησις),
"Η νηστεία στην Εκκλησία μας",
"Το Ευχέλαιο στο σπίτι ή στον Ναό μας",
"Η Αρτοκλασία στην Ενορία μας",
"Ο Ιερέας στο σπίτι μας",
"Ο Αγιασμός στην Ενορία μας",
"Ο Ύμνος της Αγάπης",
"Οι Παρακλήσεις της Παναγίας",
"Οι Χαιρετισμοί της Θεοτόκου"
"Τα Επτά Μυστήρια της Εκκλησίας μας",
"Το Σχίσμα των Εκκλησιών",
"Το παλαιό και το νέο ημερολόγιο",
"Το Σύμβολο της Πίστεως, το Πιστεύω",
το σημερινό άρθρο μας με τίτλο:
"Κηδείες και Μνημόσυνα στην Εκκλησία μας",
"Τα Απολυτίκια του Ιερού Ναού μας"
Τα άρθρα αυτά εμπλουτίζονται από καιρό σε καιρό, ειδικά στην περίοδο της Μικρής Τεσσαρακοστής των Χριστουγέννων, αλλά και της Μεγάλης Τεσσαρακοστής, με επίκαιρα θέματα που αφορούν τις Ακολουθίες της εκάστοτε περιόδου, αλλά και περισσότερα ακόμα σημαντικά θέματα που μας αφορούν όλους, και είτε δημοσιεύονται στο διαδίκτυο, είτε εκδίδονται ως δίπτυχα φυλλάδια και μοιράζονται στο εκκλησίασμα ή και βρίσκονται στις προθήκες του Ιερού Ναού μας για όσους ενδιαφέρονται να ενημερωθούν, μαζί πάντα και με το λεπτομερές μηνιαίο λατρευτικό πρόγραμμα των Ιερών Ακολουθιών και των δραστηριοτήτων της Ενορίας μας.
"Τα Επτά Μυστήρια της Εκκλησίας μας",
"Το Σχίσμα των Εκκλησιών",
"Το παλαιό και το νέο ημερολόγιο",
"Το Σύμβολο της Πίστεως, το Πιστεύω",
το σημερινό άρθρο μας με τίτλο:
"Κηδείες και Μνημόσυνα στην Εκκλησία μας",
"Τα Απολυτίκια του Ιερού Ναού μας"
Τα άρθρα αυτά εμπλουτίζονται από καιρό σε καιρό, ειδικά στην περίοδο της Μικρής Τεσσαρακοστής των Χριστουγέννων, αλλά και της Μεγάλης Τεσσαρακοστής, με επίκαιρα θέματα που αφορούν τις Ακολουθίες της εκάστοτε περιόδου, αλλά και περισσότερα ακόμα σημαντικά θέματα που μας αφορούν όλους, και είτε δημοσιεύονται στο διαδίκτυο, είτε εκδίδονται ως δίπτυχα φυλλάδια και μοιράζονται στο εκκλησίασμα ή και βρίσκονται στις προθήκες του Ιερού Ναού μας για όσους ενδιαφέρονται να ενημερωθούν, μαζί πάντα και με το λεπτομερές μηνιαίο λατρευτικό πρόγραμμα των Ιερών Ακολουθιών και των δραστηριοτήτων της Ενορίας μας.
Καλή δύναμη σε όλους μας...
...θα μας χρειαστεί τώρα που διανύουμε
το 2ο κύμα του επικίνδυνου κορωνοϊού,
που καραδοκεί εκεί έξω!!!
ÃåíéêÜ ãéá ôá ìíçìüóõíá
Σύμφωνα με τους Αποστόλους τα μνημόσυνα είναι τα εξής:
■Τὰ «τριήμερα» συμβολίζουν τὴν Ἀνάσταση τοῦ Κυρίου μετὰ τὴν τριήμερη παραμονή Του στὸν τάφο καὶ τελοῦνται μὲ τὴν εὐχὴ ν᾿ ἀναστηθεῖ καὶ ὁ νεκρὸς στὴν οὐράνια βασιλεία.
■Τὰ «ἐννιάμερα» τελοῦνται γιὰ τὰ ἐννέα τάγματα τῶν αΰλων ἀγγέλων, μὲ τὴν εὐχὴ νὰ βρεθεῖ κοντά τους ἡ ἄϋλη ψυχὴ τοῦ νεκροῦ.
■Τὰ «τεσσαρακονθήμερα» τελοῦνται γιὰ τὴν Ἀναλήψη τοῦ Κυρίου, ποὺ ἔγινε σαράντα μέρες μετὰ τὴν Ἀνάστασή Του, μὲ τὴν εὐχὴ νὰ «ἀναληφθεῖ» καὶ ὁ νεκρός, νὰ συναντήσει τὸ Χριστὸ στοὺς οὐρανοὺς καὶ νὰ ζήσει γιὰ πάντα μαζί Του.
■Τὰ «ἐτήσια», τέλος, τελοῦνται τὴν ἐπέτειο ἡμέρα τοῦ θανάτου, σὲ ἀνάμνηση τῶν γενεθλίων τοῦ νεκροῦ, καθώς, γιὰ τοὺς πιστοὺς χριστιανούς, ἡμέρα τῆς ἀληθινῆς γεννήσεως εἶναι ἡ ἡμέρα τοῦ σωματικοῦ θανάτου καὶ τῆς μεταστάσεως στὴν αἰώνια ζωή.
Μνημόσυνα, ἀντίστοιχα μὲ τὰ παραπάνω, χωρίς αυτά βέβαια να συμπεριλαμβάνονται στο τυπικό της Εκκλησίας μας, μα περισσότερο στην παράδοση της και στην ανάγκη εκδήλωσης της αγάπης των ανθρώπων για τους οικείους τους που δεν ζούν πλέον μαζί τους, τελοῦνται τὸν τρίτο, ἕκτο καὶ ἔνατο μῆνα ἀπὸ τὴν ἡμέρα τοῦ θανάτου,(«τρίμηνα», «ἑξάμηνα», «ἐννεάμηνα») κατόπιν αδείας, "ευλογίας", του αρμοδίου ιερέως.
Επίσης μέσα στην μέριμνα της η Εκκλησία για τους οικείους μας που χάσαμε, έχει καθιερώσει τα δύο Ψυχοσάββατα, της Πεντηκοστής και της Απόκρεω, όπου τα έχει αφιερώσει ιδιαίτερα για τους νεκρούς μας αδελφούς, όπως όμως και όλα τα Σάββατα, αλλά για αυτό έχουμε εκδώσει ιδιαίτερα φυλλάδια με εκτενέστερες αναφορές, τα οποία και έχουμε μοιράσει στον ναό μας.
Τὴν μεγαλύτερη βέβαια ὠφέλεια στοὺς νεκροὺς τὴν προξενεῖ ἡ τέλεση τῆς Θείας Λειτουργίας στὴ μνήμη τους, γιατὶ τότε, μὲ τὶς μερίδες τους στὸ ἅγιο δισκάριο, «ἐνώνονται ἀόρατα μὲ τὸ Θεὸ καὶ ἐπικοινωνοῦν μαζί Του καὶ παρηγορούνται καὶ σώζονται καὶ εὐφραίνονται ἐν Χριστῷ» (ἅγιος Συμεὼν Θεσσαλονίκης).
Πρέπει νὰ σημειωθεῖ, ἂν καὶ είναι αὐτονόητο,ὅτι ἡ Ἐκκλησία τελεῖ μνημόσυνα μόνο γιὰ τοὺς ὀρθοδόξους χριστιανοὺς ποὺ κοιμήθηκαν μέσα στοὺς κόλπους της και όχι για αλλόθρησκους ή αιρετικούς αδελφούς μας.
Την ημέρα της κηδείας, οι συγγενείς θα προμηθευτούν από τον ιερέα το φυλλάδιο αυτό, που εξηγεί όλα όσα θα επακολουθήσουν της κηδείας και πρέπει οι συγγενείς του κεκοιμημένου να γνωρίζουν και να φροντίσουν.
Συνεννοούνται με τον ιερέα για τα «τριήμερα» και τα «εννιάμερα» τρισάγια στα κοιμητήρια της Ενορίας, όπως και για το Τρισάγιο στο μνήμα, μια ημέρα πριν την τέλεση των Μνημοσύνων, όπου εκεί στον τάφο πρέπει να ανάβει το κανδήλι και το θυμιατό και να έχουμε προαιρετικά ένα πιατάκι κόλλυβο και λίγο κρασί για να ευλογήσει ο ιερέας.
Ἡ τέλεση τῶν Μνημοσύνων στήν παράδοση τῆς Ἐκκλησίας μας γίνεται πάντοτε στό τέλος τῆς Θείας Λειτουργίας, κυρίως Σάββατο ή Κυριακή, αλλά και άλλες ημέρες, πάντα όμως προηγείται η Θεία Λειτουργία. Δεν τελούνται δε, από το Σάββατο του Λαζάρου μέχρι την Κυριακή του Θωμά, αλλά και κατά τις Δεσποτικές και Θεομητορικές εορτές, κατά την ημέρα που πανηγυρίζει η Ενορία και ο Ναός της και την 28η Οκτωβρίου.
Ἐγκαίρως νά γίνεται ἡ συνεννόηση γιά τήν ἡμερομηνία τελέσεως τοῦ Μνημοσύνου (τεσσαρακονθήμερου ή ετησίου), των οποίων η σωστή θέση είναι ακριβώς στην ημερομηνία της επετείου από την κοίμηση του οικείου μας, αλλά αυτό για πρακτικούς λόγους μπορεί να αλλάξει (συνήθως τελούνται τις Κυριακές, αλλά και τα Σάββατα πολλές φορές) πάντα όμως με την ευλογία του εφημερίου της Ενορίας μας, έτσι ώστε να τελεστεί λίγες ημέρες πριν, που είναι και το σωστότερον, αλλά και λίγες ημέρες μετά. Οι συγγενείς του εκλιπόντος πρέπει επίσης να συνεννοηθούν όσο το δυνατόν νωρίτερα με τον ιερέα υπεύθυνο, ἄν θά ἐπακολουθήσει δεξίωση στον ναό και για πόσα άτομα, ὥστε νά το γνωρίζουν τά στελέχη καί οι διακονητές τοῦ ἱεροῦ ναοῦ και να είναι όλα έτοιμα και στην ώρα τους.
Τά εἴδη πού θά προσφερθοῦν γιά τήν τέλεση τοῦ ἱεροῦ μνημοσύνου και μπορείτε να τα προμηθευτείτε από την έκθεση του ναού μας:
β. Κρασί (νάμα για την Θεία Κοινωνία)
γ. Λάδι και φυτιλάκια (για τα καντήλια του ναού)
δ. Θυμίαμα και καρβουνάκια (για την Θεία Λειτουργία)
ε. Δύο μεγάλες λαμπάδες (από μελισσοκέρι, για την Αγία Τράπεζα)
στ. Μία μικρή λαμπάδα (από μελισσοκέρι, για το τραπέζι του κολλύβου)
ζ. Το κόλλυβο (για να μοιραστεί στο εκκλησίασμα και στους προσκεκλημένους στο τέλος της Θείας Λειτουργίας, ενώ πάνω στο τραπέζι του κολλύβου, εκτός από την αναμμένη λαμπάδα, μπορούν να τοποθετηθούν προαιρετικά, μια ανθοδέσμη και η φωτογραφία του εκλιπόντος συγγενή μας)
* άν γίνει η δεξίωση στον Ιερό Ναό μας, τότε η οικογένεια πρέπει εγκαίρως να φέρει τον καφέ, την ζάχαρη, το κονιάκ, τα κεράσματα για τον κόσμο και ότι άλλο θελήσει.
Αὐτά τά συγκεκριμένα εἴδη προσφέρονται κατά ἀρχαιοτάτη παράδοση ἀπό τούς πιστούς γιά τήν τέλεση τῆς Θείας Λειτουργίας καί ἐν συνέχεια τοῦ μνημοσύνου, μέ ἀγαθή προαίρεση καί ἀνυπόκριτη πίστη.
Μποροῦν νά βρίσκονται τά ἀνωτέρω εἴδη στον ναό, εἴτε ἀπό τήν προηγούμενη ἡμέρα τό ἀπόγευμα εἴτε νωρίς το πρωί τής ἡμέρας τελέσεώς τους.
Επίσης κατά παράδοση, η οικογένεια για την ψυχή του εκλιπόντος, προσφέρει προαιρετικά ένα αντίτιμο για την αίθουσα, όπως και για τις δραστηριότητες του ναού (Φιλόπτωχο Ταμείο, Νεανική Εστία κ.τ.λ).
Επίσης κατά παράδοση, η οικογένεια για την ψυχή του εκλιπόντος, προσφέρει προαιρετικά ένα αντίτιμο για την αίθουσα, όπως και για τις δραστηριότητες του ναού (Φιλόπτωχο Ταμείο, Νεανική Εστία κ.τ.λ).
Οι συγγενείς πρέπει να προσέρχονται από νωρίς το πρωΐ στην εκκλησία για να προσευχηθούν από κοινού για την ψυχή του ανθρώπου τους, και σίγουρα κατά την έναρξη της Θείας Λειτουργίας, ενώ συνήθως καλόν είναι να καταλαμβάνουν τις πρώτες θέσεις στα στασίδια του ναού, και όποτε αυτό είναι εφικτό, οι γυναίκες να κάθονται από την αριστερή πλευρά και οι άνδρες από την δεξιά, ως είθισται.
Ç óçìáóéá ôïõ êüëëõâïõ
Κατά τή διδασκαλία τῆς Ὀρθόδοξης Πίστης μας, το κόλλυβο συμβολίζει τήν Ἀνάσταση τῶν φθαρτῶν σωμάτων μας. Ὅπως ὁ σπόρος τοῦ σταριοῦ, ἀφοῦ θαφτεῖ καί σαπίσει, ἐν συνέχεια φυτρώνει, βλασταίνει καί δίνει καρπό. Ἔτσι πιστεύουμε καί γιά τούς κεκοιμημένους ἀδελφούς μας. Ἀφοῦ ἐνταφιασθεῖ τό σῶμα, σαπίσει καί λιώσει, στή συνέχεια θά ἀναστηθεῖ κατά τήν Ἀνάσταση τῶν πάντων καί θά ζήσει αἰώνια στή Βασιλεία τοῦ Θεοῦ.
Δέν ἔχει σημασία ἄν εἶναι πιάτο ἤ δίσκος, ἁπλό ἤ ἐξεζητημένα στολισμένο τό κόλλυβο. Ἡ σημασία δίνεται στό ὑλικό καί στήν πνευματική του προέκταση.
Ὁ δίσκος ἤ τό πιάτο μέ τό κόλλυβο θά πρέπει νά βρίσκεται στό εἰδικό τραπεζάκι τοῦ Ναοῦ στίς 7.00 π.μ., ὥρα ἐνάρξεως τῆς ἀκολουθίας τοῦ Ὄρθρου. Καλό θά εἶναι οἱ συγγενεῖς νά παρευρίσκονται στόν ἱερό ναό γιά νά συμμετέχουν μέ τήν προσευχή τους γιά τήν ἀνάπαυση τοῦ ἀνθρώπου τους ὅσο νωρίτερα μποροῦν καί ὄχι πρός τό τέλος τῆς Θείας Λειτουργίας, όπως και παραπάνω αναφέραμε, και σίγουρα όχι να παρακολουθήσουν το Μνημόσυνο από το προαύλιο.
Γιά ὁποιαδήποτε προαιρετική συνεισφορά σας, πέραν του αντιτίμου της αιθούσης, ὑπέρ του Φιλοπτώχου Ταμείου μας ή υπέρ της ανεγέρσεως τοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ μας, μπορεῖτε νά συνεννοηθεῖτε μέ τόν ἱερέα, καθώς καί γιά ὁποιαδήποτε ἄλλη λεπτομέρεια πού ἐνδεχομένως νά μήν ἀναφέρεται στό παρόν άρθρο, ή στο φυλλάδιο που θα πάρετε.
Επίσης τα χρήματα που δίνονται, για τους υπερβολικούς στολισμούς, τα τραπέζια με τα εξεζητημένα εδέσματα κ.ά, που ακολουθούν συνήθως των μνημοσύνων και των κηδειών και είναι παντελώς ανούσια, μπορούν να διατεθούν από τους συγγενείς, υπέρ της ψυχής των κεκοιμημένων στον Ιερό Ναό μας, βοηθώντας έτσι τις φιλανθρωπικές και άλλες δραστηριότητες της Ενορίας μας, ή και για την αποπεράτωση του, μιας και τα Θυρανοίξια του μπορεί να τελέστηκαν τον Οκτώβριο του 2019 που μας πέρασε, όμως πολλά είναι αυτά που πρέπει ακόμα να γίνουν για να τελειοποιηθεί το εσωτερικό αλλά και το εξωτερικό της ολοκαίνουργιας εκκλησιάς μας.
Αρχιμανδρίτης Χρυσόστομος Τελίδης
Δεν υπάρχουν σχόλια
Δημοσίευση σχολίου