"και έφαγον πάντες και εχορτάσθησαν..."
Το να αφήσει κάποιος το σπίτι του και τις εργασίες του και να τρέξει να βρει τον Ιησού Χριστό, είναι ενδεικτικό βαθύτατης πίστης. Και κάτι άλλο ακόμα. Το να κάθονται άνθρωποι, άνδρες, γυναίκες και παιδιά, από το πρωί ως το βράδυ να ακούν τη διδασκαλία του Ιησού είναι πράξη επίσης ενδεικτική πίστεως και αφοσίωσης μεγάλης.
Η εικόνα που μας παρουσιάζει το Ευαγγέλιο που ακούγετε στους Ναούς όλης της Ορθοδοξίας από τους ιερείς μας, την Κυριακή Η΄του Ματθαίου, είναι η εξής: Ο ήλιος κοντεύει να βασιλέψει και οι μαθητές προειδοποιούν τον Κύριο να αφήσει τους ανθρώπους να φύγουν για να αγοράσουν τροφές επειδή εδώ που βρίσκονται ο τόπος είναι έρημος.
Η υπαίθρια Αρτοκλασία μας, στο παρεκκλήσι του Αγίου Παχωμίου του Ευκαρπιώτου, στο Πανηγύρι του την 7η Μαΐου. |
Ο τόπος είναι έρημος, αλλά «ο τρέφων την οικουμένην παρέστιν». Ο Χριστός που είναι εκείνος που τρέφει και συντηρεί τα σύμπαντα δεν μπορεί να χορτάσει τους ανθρώπους που κρέμονται όλη μέρα από τα χείλη του;
Για τούτο και προστάζει τους μαθητές του να προσφέρουν ότι έχουν για να φάνε οι άνθρωποι. Οι μαθητές του έχουν 5 ψωμιά και δυο ψάρια.
Ο Χριστός τα ευλογεί, οι μαθητές τα μοιράζουν στα πλήθη, όλοι κάθονται καταγής «και έφαγαν πάντες και εχορτάσθηκαν»και μάλιστα περισσεύουν και 12 κοφίνια πλήρη τεμάχιων άρτων.
Για τούτο και προστάζει τους μαθητές του να προσφέρουν ότι έχουν για να φάνε οι άνθρωποι. Οι μαθητές του έχουν 5 ψωμιά και δυο ψάρια.
Ο Χριστός τα ευλογεί, οι μαθητές τα μοιράζουν στα πλήθη, όλοι κάθονται καταγής «και έφαγαν πάντες και εχορτάσθηκαν»και μάλιστα περισσεύουν και 12 κοφίνια πλήρη τεμάχιων άρτων.
Στο θαύμα αυτό, του πολλαπλασιασμού των άρτων από τον Χριστό έγκειται και η ευλογημένη Ακολουθία της Εκκλησίας μας, η Αρτοκλασία, η οποία τελείτε από τους ιερείς μας με τις προσφορές των χριστιανών, συνήθως την ημέρα της ονομαστικής τους εορτής, αλλά και όποτε άλλοτε το θελήσουν για ευλογία στα σπιτικά τους, και που στο τέλος της Ακολουθίας αυτής ακούγονται από όλο το εκκλησίασμα, κλήρο και λαό, τα όμορφα και διδακτικά λόγια, τα οποία και συνάδουν απόλυτα με την σημερινή μας ανάρτηση στην ιστοσελίδα του Ναού μας:«Πλούσιοι επτώχευσαν και επείνασαν, οι δε εκζητούντες τον Κύριον, ουκ ελαττωθήσονται παντός αγαθού». (κάντε κλικ στον σύνδεσμο, για να δείτε παλαιότερο άρθρο μας για την Ακολουθία της Αρτοκλασίας)
Άς κάνουμε όμως τώρα μερικές παρατηρήσεις ή εκτιμήσεις πάνω στο σημερινό Ευαγγέλιο της αυτής της Κυριακής, της 14ης Αυγούστου 2016, το οποίο και σύμφωνα με το εκκλησιαστικό Τυπικό, θα το ακούσουμε από τα χείλη των ιερέων μας:
1) Όποιος είναι χορτασμένος πνευματικά με την επιλεγμένη τροφή της διδασκαλίας του Χριστού μας, που είναι και το σημαντικότερο όλων, χορταίνει και σωματικά με οποιαδήποτε τροφή του παρέχεται ή την κερδίζει. Η πνευματική πληρότητα, ο πνευματικός χορτασμός, που είναι ταυτόχρονα και υγεία και χαρά και ευχαρίστηση, είναι το ζητούμενο στην επίγεια ζωή μας.
2) Δεν περισσεύουν ολόκληροι άρτοι αλλά τεμάχια, σύμφωνα με το κείμενο, που έμειναν από τους άρτους που έφαγαν οι πεινασμένοι, γεγονός που με αυτόν τον τρόπο επιβεβαιώνεται το θαύμα του χορτασμού των 5000 ανθρώπων.
3) Η περισυλλογή από τα κομμάτια των άρτων και των ψαριών, τα οποία περίσσευσαν για μελλοντική χρήση, που γίνεται με παραγγελία του Ιησού, είναι πράξη συμβολική κατά της σπατάλης.
4) Έχουμε δώδεκα κοφίνια, ένα για κάθε μαθητή για να διακονήσουν εξίσου και όλοι το θαύμα, με τη μεταφορά των περισσευμάτων του φαγητού, κατάλοιπα της θαυματουργικής υπέρβασης που μόλις έγινε.
5) Και μια τελευταία παρατήρηση. "Χόρτασαν" χιλιάδες ανδρών, γυναικών και παιδιών, που δείχνει το γενικό ενδιαφέρον όλων να δουν, να γνωρίσουν, να ακούσουν, να δεχθούν την θεραπευτική ευλογία του Ιησού Χριστού.
Ο άγιος ευαγγελικός λόγος είναι πάντοτε λόγος πνοής και ζωής, λόγος σοβαρός και πειστικός, ευλογημένος και θαυματουργός. Αυτό επιβεβαιώνεται ποικιλότροπα από το θαύμα του πολλαπλασιασμού των 5 άρτων και τον χορτασμό των χιλιάδων ακροατών του Ιησού καθώς και όλων των άλλων που είχαν προστρέξει κοντά του πάσχοντες από διάφορες ασθένειες, οι οποίοι μόλις αντίκριζαν τον Ιησού, θεραπεύονταν.
Ο λόγος του Θεού, είναι δυνατός, παντοδύναμος, πληρώνει, γεμίζει δηλαδή, τις δικές μας ανθρώπινες αδυναμίες και συμβάλλει στο ξεπέρασμα των δυσκολιών της καθημερινότητας μας, και την λύση των προβλημάτων μας στην οικογένεια και στον χώρο της εργασίας μας, ακόμα και στις διακοπές μας τώρα το καλοκαίρι, όπου φροντίζουμε να μην απομακρυνόμαστε από την Εκκλησία του Χριστού μας.
Μπορεί να υπάρχουν τριβές μέσα στην καθημερινότητα μας, αλλά με τη χάρη και την ευλογία του Θεού, πάντοτε
καταφέρνουμε να αποφεύγονται οι εντάσεις, το κλίμα γίνεται ηπιότερο, η ανεκτικότητα συλλειτουργεί, η αλληλοκατανόηση ανταποκρίνεται, η ειρήνη επικρατεί, τα πρόσωπα γαληνεύουν, τα μάτια γελούν, η ζωή γίνεται χαρά και ευχαρίστηση, όταν μέσα στην ζωή μας αφήνουμε χώρο για να εγκατασταθεί ο Χριστός και να μαλακώσει την σκληροκαρδία μας.
Όμως όλοι μας γνωρίζουμε πως το καλοκαίρι και ιδιαίτερα τον Αύγουστο, πρωταγωνιστής της εκκλησιαστικής και της λατρευτικής ζωής μας, είναι η γλυκύτατη Παναγία μας. Σε όλην την Ελλάδα απ' άκρη σ' άκρη, έτσι και στους Ανθοκήπους της Νέας Ευκαρπίας, στην δική μας την Ενορία των Αγίων Θεοπατόρων Ιωακείμ και Άννης και στην ομώνυμη εκκλησιά της, την προσωρινή κατακόμβη μας, όπου τελούμε όλες τις Ακολουθίες μέχρι να αποπερατωθεί ο επάνω περίλαμπρος Ναός μας, που με ταχείς ρυθμούς ετοιμάζουμε, καθ' όλη την περίοδο του Δεκαπενταυγούστου, "το Πάσχα του καλοκαιριού",
όπως ο λαός μας χαριτωμένα ονομάζει, με το κάλεσμα της καμπάνας κάθε απόγευμα αφήσαμε για λίγο την καθημερινότητα μας στην άκρη και ήρθαμε στην εκκλησιά της Ενορίας μας, για να ψάλλουμε την Μικρή και την Μεγάλη Παράκληση στην Θεοτόκο.
Στολίσαμε την Εικόνα της με τα πιο ευωδιαστά λουλούδια της γειτονιάς των Ανθοκήπων μας.
Μια την όμορφη Παναγία την Χρυσαφίτισσα, μια την Παναγία Σουμελά που αγαπάμε λόγω εντοπιότητας, αλλά και την Βρεφοκρατούσα μας, την Γοργοεπήκοο και πολλές ακόμη που στολίζουν τον Ιερό Ναό μας, την τοποθετήσαμε στο κέντρο του κάνοντας την και επίκεντρο της ζωής μας, ανάψαμε τα καντήλια της, της κάψαμε λαμπάδες από μελισσοκέρι, την βάλαμε ψηλότερα από ότι συνήθως, την προσκυνήσαμε, της τάξαμε, την καμαρώσαμε, την παρακαλέσαμε, την ψάλλαμε, της δείξαμε όλη την αγάπη μας και την Κυριακή της 14ης Αυγούστου, παραμονή της Αγίας Κοιμήσεως της, θα έρθουμε και πάλι το βράδυ εδώ, για να της ψάλλουμε τον Εσπερινό της μεγάλης αυτής εορτής της Ορθοδοξίας, και αύριο Δευτέρα 15 Αυγούστου, πρώτα ο Θεός,
ανήμερα της εορτής της, θα τελέσουμε την Θεία Λειτουργία και προς τιμήν της τα Απολυτίκια της θα ψάλλουμε όλοι μαζί, κλήρος και λαός, για να της δείξουμε πόσο πολύ την αγαπάμε και πόσο την αποζητούμε καθημερινά στην ζωή μας.
Η Παναγία ήταν εδώ μαζί μας, όπως είναι και πάντα άλλωστε αφού εδώ είναι το "πατρικό" της, το "σπίτι" των γονιών της, του Ιωακείμ και της Άννας. Συντρόφεψε γλυκά την βιοτή μας από την 1η Αυγούστου και για δεκαπέντε ημέρες μέχρι και σήμερα, όπου νηστεία αυστηρή θέσπισε η Εκκλησία μας για αυτήν την περίοδο, κάποιοι την λένε "Δεκαπενταύγουστο", κάποιοι άλλοι την ονομάζουν "Θερινή Σαρακοστή", άλλοι πάλι "Πάσχα του καλοκαιριού" την ονομάζουν, αλλά όπως και αν εμείς θέλουμε να την λέμε, αυτή εκτός από νηστεία επιτάσσει και Μετάνοια με Εξομολόγηση και συχνή Θεία Κοινωνία, θέλει εκκλησιασμό τακτικό, ελεημοσύνη, περισυλλογή, σιωπή και προσευχή από όλους μας.
Άς κάνουμε όμως τώρα μερικές παρατηρήσεις ή εκτιμήσεις πάνω στο σημερινό Ευαγγέλιο της αυτής της Κυριακής, της 14ης Αυγούστου 2016, το οποίο και σύμφωνα με το εκκλησιαστικό Τυπικό, θα το ακούσουμε από τα χείλη των ιερέων μας:
1) Όποιος είναι χορτασμένος πνευματικά με την επιλεγμένη τροφή της διδασκαλίας του Χριστού μας, που είναι και το σημαντικότερο όλων, χορταίνει και σωματικά με οποιαδήποτε τροφή του παρέχεται ή την κερδίζει. Η πνευματική πληρότητα, ο πνευματικός χορτασμός, που είναι ταυτόχρονα και υγεία και χαρά και ευχαρίστηση, είναι το ζητούμενο στην επίγεια ζωή μας.
Η Αρτοκλασία από τον Επίσκοπο μας στην Μικρή Πανήγυρη για την Σύλληψη της Αγίας Άννης, την 9η Δεκεμβρίου 2015. |
3) Η περισυλλογή από τα κομμάτια των άρτων και των ψαριών, τα οποία περίσσευσαν για μελλοντική χρήση, που γίνεται με παραγγελία του Ιησού, είναι πράξη συμβολική κατά της σπατάλης.
4) Έχουμε δώδεκα κοφίνια, ένα για κάθε μαθητή για να διακονήσουν εξίσου και όλοι το θαύμα, με τη μεταφορά των περισσευμάτων του φαγητού, κατάλοιπα της θαυματουργικής υπέρβασης που μόλις έγινε.
Η Αρτοκλασία από την Μεγάλη Πανήγυρη μας, την 9η Σεπτεμβρίου του 2015. |
Ο άγιος ευαγγελικός λόγος είναι πάντοτε λόγος πνοής και ζωής, λόγος σοβαρός και πειστικός, ευλογημένος και θαυματουργός. Αυτό επιβεβαιώνεται ποικιλότροπα από το θαύμα του πολλαπλασιασμού των 5 άρτων και τον χορτασμό των χιλιάδων ακροατών του Ιησού καθώς και όλων των άλλων που είχαν προστρέξει κοντά του πάσχοντες από διάφορες ασθένειες, οι οποίοι μόλις αντίκριζαν τον Ιησού, θεραπεύονταν.
Ο λόγος του Θεού, είναι δυνατός, παντοδύναμος, πληρώνει, γεμίζει δηλαδή, τις δικές μας ανθρώπινες αδυναμίες και συμβάλλει στο ξεπέρασμα των δυσκολιών της καθημερινότητας μας, και την λύση των προβλημάτων μας στην οικογένεια και στον χώρο της εργασίας μας, ακόμα και στις διακοπές μας τώρα το καλοκαίρι, όπου φροντίζουμε να μην απομακρυνόμαστε από την Εκκλησία του Χριστού μας.
Μπορεί να υπάρχουν τριβές μέσα στην καθημερινότητα μας, αλλά με τη χάρη και την ευλογία του Θεού, πάντοτε
Η δική μας Παναγιά η Χρυσαφίτισσα, την οποία και στολίσαμε στην 1η μας Μικρή Παράκληση... |
Όμως όλοι μας γνωρίζουμε πως το καλοκαίρι και ιδιαίτερα τον Αύγουστο, πρωταγωνιστής της εκκλησιαστικής και της λατρευτικής ζωής μας, είναι η γλυκύτατη Παναγία μας. Σε όλην την Ελλάδα απ' άκρη σ' άκρη, έτσι και στους Ανθοκήπους της Νέας Ευκαρπίας, στην δική μας την Ενορία των Αγίων Θεοπατόρων Ιωακείμ και Άννης και στην ομώνυμη εκκλησιά της, την προσωρινή κατακόμβη μας, όπου τελούμε όλες τις Ακολουθίες μέχρι να αποπερατωθεί ο επάνω περίλαμπρος Ναός μας, που με ταχείς ρυθμούς ετοιμάζουμε, καθ' όλη την περίοδο του Δεκαπενταυγούστου, "το Πάσχα του καλοκαιριού",
...και μετά την Βρεφοκρατούσα Παναγιά, στην Μεγάλη Παράκληση... |
Στολίσαμε την Εικόνα της με τα πιο ευωδιαστά λουλούδια της γειτονιάς των Ανθοκήπων μας.
Μια την όμορφη Παναγία την Χρυσαφίτισσα, μια την Παναγία Σουμελά που αγαπάμε λόγω εντοπιότητας, αλλά και την Βρεφοκρατούσα μας, την Γοργοεπήκοο και πολλές ακόμη που στολίζουν τον Ιερό Ναό μας, την τοποθετήσαμε στο κέντρο του κάνοντας την και επίκεντρο της ζωής μας, ανάψαμε τα καντήλια της, της κάψαμε λαμπάδες από μελισσοκέρι, την βάλαμε ψηλότερα από ότι συνήθως, την προσκυνήσαμε, της τάξαμε, την καμαρώσαμε, την παρακαλέσαμε, την ψάλλαμε, της δείξαμε όλη την αγάπη μας και την Κυριακή της 14ης Αυγούστου, παραμονή της Αγίας Κοιμήσεως της, θα έρθουμε και πάλι το βράδυ εδώ, για να της ψάλλουμε τον Εσπερινό της μεγάλης αυτής εορτής της Ορθοδοξίας, και αύριο Δευτέρα 15 Αυγούστου, πρώτα ο Θεός,
...αλλά και την όμορφη Παναγία Σουμελά, την Παναγιά των Ποντίων. |
Η Παναγία ήταν εδώ μαζί μας, όπως είναι και πάντα άλλωστε αφού εδώ είναι το "πατρικό" της, το "σπίτι" των γονιών της, του Ιωακείμ και της Άννας. Συντρόφεψε γλυκά την βιοτή μας από την 1η Αυγούστου και για δεκαπέντε ημέρες μέχρι και σήμερα, όπου νηστεία αυστηρή θέσπισε η Εκκλησία μας για αυτήν την περίοδο, κάποιοι την λένε "Δεκαπενταύγουστο", κάποιοι άλλοι την ονομάζουν "Θερινή Σαρακοστή", άλλοι πάλι "Πάσχα του καλοκαιριού" την ονομάζουν, αλλά όπως και αν εμείς θέλουμε να την λέμε, αυτή εκτός από νηστεία επιτάσσει και Μετάνοια με Εξομολόγηση και συχνή Θεία Κοινωνία, θέλει εκκλησιασμό τακτικό, ελεημοσύνη, περισυλλογή, σιωπή και προσευχή από όλους μας.
Εμείς πως "τα πήγαμε" τον Δεκαπεντάυγουστο;;;
Καλή Παναγία αδελφοί μου!!!
*παρακάτω με ένα κλικ στο "Διαβάστε περισσότερα", θα δείτε το Ευαγγέλιο αυτής της Κυριακής, τόσο στο αρχαίο πρωτότυπο κείμενο, όσο και σε νεοελληνική απόδοση...
ΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ Η΄ ΜΑΤΘΑΙΟΥ
(Ματθαίου ιδ΄ 14-22)
"Το θαύμα του πολλαπλασιασμού των άρτων"
Πρωτότυπο κείμενο:
Τῷ καιρῷ ἐκείνῳ, εἶδεν ὁ ᾿Ιησοῦς πολὺν ὄχλον, καὶ ἐσπλαγχνίσθη ἐπ᾿ αὐτοῖς καὶ ἐθεράπευσε τοὺς ἀρρώστους αὐτῶν. ᾿Οψίας δὲ γενομένης προσῆλθον αὐτῷ οἱ μαθηταὶ αὐτοῦ λέγοντες· ῎Ερημός ἐστιν ὁ τόπος καὶ ἡ ὥρα ἤδη παρῆλθεν· ἀπόλυσον τοὺς ὄχλους, ἵνα ἀπελθόντες εἰς τὰς κώμας ἀγοράσωσιν ἑαυτοῖς βρώματα. ῾Ο δὲ ᾿Ιησοῦς εἶπεν αὐτοῖς· Οὐ χρείαν ἔχουσιν ἀπελθεῖν· δότε αὐτοῖς ὑμεῖς φαγεῖν. Οἱ δὲ λέγουσιν αὐτῷ· Οὐκ ἔχομεν ὧδε εἰ μὴ πέντε ἄρτους καὶ δύο ἰχθύας. ῾Ο δὲ εἶπε· Φέρετέ μοι αὐτοὺς ὧδε. Καὶ κελεύσας τοὺς ὄχλους ἀνακλιθῆναι ἐπὶ τοὺς χόρτους, λαβὼν τοὺς πέντε ἄρτους καὶ τοὺς δύο ἰχθύας, ἀναβλέψας εἰς τὸν οὐρανὸν εὐλόγησε, καὶ κλάσας ἔδωκε τοῖς μαθηταῖς τοὺς ἄρτους, οἱ δὲ μαθηταὶ τοῖς ὄχλοις. Καὶ ἔφαγον πάντες καὶ ἐχορτάσθησαν, καὶ ἦραν τὸ περισσεῦον τῶν κλασμάτων δώδεκα κοφίνους πλήρεις. Οἱ δὲ ἐσθίοντες ἦσαν ἄνδρες ὡσεὶ πεντακισχίλιοι χωρὶς γυναικῶν καὶ παιδίων. Καὶ εὐθέως ἠνάγκασεν ὁ ᾿Ιησοῦς τοὺς μαθητὰς αὐτοῦ ἐμβῆναι εἰς τὸ πλοῖον καὶ προάγειν αὐτὸν εἰς τὸ πέραν, ἕως οὗ ἀπολύσῃ τοὺς ὄχλους.
***************
Νεοελληνική απόδοσις:
Εκεῖνο τὸν καιρό, ὁ ᾿Ιησοῦς εἶδε πολὺν κόσμο καὶ τοὺς σπλαχνίστηκε, καὶ γιάτρεψε τοὺς ἀρρώστους των. ῞Οταν ἔπεσε τὸ δειλινό, τὸν πλησίασαν οἱ Μαθητές του καὶ τοῦ εἶπαν· ῾Ο τόπος εἶναι ἐρημικός, καὶ ἡ ὥρα πιὰ περασμένη. Διῶξε τὸν κόσμο νὰ πᾶνε στὰ χωριὰ γιὰ ν᾿ ἀγοράσουν φαγητὰ νὰ φᾶνε. ῾Ο ᾿Ιησοῦς ὅμως τοὺς εἶπε· Δὲν ὑπάρχει λόγος νὰ φύγουν, δῶστε τους ἐσεῖς νὰ φᾶνε. Δὲν ἔχουμε ἐδῶ παρὰ πέντε ψωμιὰ καὶ δύο ψάρια, τοῦ ἀπαντοῦν. Φέρτε μοῦ τα ἐδῶ, τοὺς λέει. Κι ἀφοῦ πρόσταξε τὸν κόσμο νὰ καθίσει γιὰ φαγητὸ πάνω στὸ χορτάρι, πῆρε τὰ πέντε ψωμιὰ καὶ τὰ δύο ψάρια, ἔστρεψε τὸ βλέμμα του στὸν οὐρανό, τὰ εὐλόγησε, ἔκοψε τὰ ψωμιὰ σὲ κομμάτια καὶ τὰ ἔδωσε στοὺς μαθητές, καὶ οἱ μαθητὲς στὸ πλῆθος. ῎Εφαγαν ὅλοι καὶ χόρτασαν. Καὶ μάζεψαν τὰ περισσεύματα ἀπὸ τὰ κομμάτια, δώδεκα κοφίνια γεμᾶτα. Αὐτοὶ ποὺ ἔφαγαν ἦταν περίπου πέντε χιλιάδες ἄντρες, χωρὶς τὶς γυναῖκες καὶ τὰ παιδιά. ᾿Αμέσως ὕστερα ὁ ᾿Ιησοῦς ὑποχρέωσε τοὺς μαθητές του νὰ μποῦν στὸ καΐκι καὶ νὰ πᾶνε νὰ τὸν περιμένουν στὴν ἀπέναντι ὄχθη, ὡσότου αὐτὸς διαλύσει τὰ πλήθη.
Δεν υπάρχουν σχόλια
Δημοσίευση σχολίου