Σχόλιον:
Σαν αύριο και πριν από 120 χρόνια, συγκεκριμένα την 13η Οκτωβρίου του 1904, πέφτει νεκρός ο μεγάλος Μακεδονομάχος Παύλος Μελάς από τούρκικο βόλι, πολεμώντας ανδρεία και με αυταπάρνηση για την Μακεδονία και συνολικά για την πατρίδα του, την Ελλάδα.
Όλοι οι σημερινοί Μακεδόνες...έστω και λίγο κουτσουρεμένοι από τα βόρεια...αν καταλαβαίνεται τι θέλω να πω!!! χρωστούμε πολλά...ίσως πάρα πολλά!!! στον ήρωα Μακεδονομάχο Παύλο Μελά και στους υπολοίπους ήρωες του Μακεδονικού αγώνος.
Η ιστοσελίδα μας, της Ενορίας μας, των Αγίων Θεοπατόρων Ιωακείμ και Άννης, των Ανθοκήπων της Νέας Ευκαρπίας, του Δήμου Παύλου Μελά, εδώ στην Δυτική Θεσσαλονίκη και στην Μακεδονία μας, ως ελάχιστο φόρο τιμής, στην επέτειο της ημέρας του θανάτου του Παύλου Μελά, φέτος Κυριακή 13 Οκτωβρίου 2024, του αφιερώνει με σεβασμό και αγάπη αυτό το άρθρο, που συνολικά αναφέρεται στους Μακεδονικούς Αγώνες 1904-1908, που οδήγησαν αργότερα, κατά τους Βαλκανικούς πολέμους το 1912-1913, στην απελευθέρωση της Θεσσαλονίκης και συνολικά της Μακεδονίας.
Την Κυριακή λοιπόν της 13ης Οκτωβρίου του 2024 (...αν δεν έπεφτε Κυριακή θα εορτάζονταν την 1η Κυριακή μετά τον θάνατο του Παύλου Μελά, που έγινε επαναλαμβάνουμε, στις 13/10/1904 και σύμφωνα με το βασιλικό διάταγμα του 1969 του Ελληνικού κράτους) εορτάζουμε την Ημέρα του Μακεδονικού Αγώνα, και για τον λόγο αυτό η Ενορία μας εκτός της αναφοράς του ιερέως της στο κυριακάτικο κήρυγμα, θα τελέσει και Επιμνημόσυνο Δέηση για τον ήρωα Παύλο Μελά & για όλους τους Μακεδονομάχους, οι οποίοι θυσιάστηκαν στον αγώνα για την ελευθερία της Μακεδονίας.
Δείτε το, &...
...Χρόνια Πολλά Μακεδονία!!!
Η Ημέρα του Μακεδονικού Αγώνα τιμάται κάθε χρόνο στην Μακεδονία και την Θράκη την πρώτη Κυριακή μετά την 13η Οκτωβρίου, ημέρα θανάτου του Παύλου Μελά το 1904, σύμφωνα με το Βασιλικό Διάταγμα 157 της 25/2/1969 (ΦΕΚ 46/11.3.1969)
Η μεγάλη και ένδοξη ιστορία της πατρίδας μας, της πανέμορφης Ελλάδας μας, είναι γεμάτη με πολέμους, ήρωες, μεγάλους στρατηγούς, πατριώτες και έξυπνους πολιτικούς, αλλά και προδότες και λιπόψυχους κυβερνήτες, από τους αρχαίους χρόνους μέχρι και λίγες δεκαετίες πίσω, μιας και η γεωπολιτική θέση της πατρίδας μας στον παγκόσμιο χάρτη είναι το πέρασμα από την Ανατολή στην Δύση, ενώ οι δαντελένιες ακτές, τα νησιά, η μορφολογία του εδάφους της και ο πλούτος που κρύβει, ήταν πόλος έλξης και η αφορμή για τους πολεμοχαρείς...εκ δυσμών και ανατολών, γειτόνων μας, και ίσως να είναι ακόμα, αφού συνεχίζουν να εποφθαλμιούν την κυριαρχία της και να διεκδικούν κομμάτια από τα κυριαρχικά δικαιώματα της, δικαιώματα που βασίζονται όμως πάντα στις διεθνείς συνθήκες και στο παγκόσμιο δίκαιο, αν όλα αυτά έχουν κάποια αξία στις μέρες μας. Προσφάτως δε οι γείτονες μας, οι Τούρκοι, στα πλαίσια του... εγκεντρισμού τους να πω!!! και συγκεκριμένα ο νεο..."σουλτάνος" τους, ονειρεύεται τις γαλάζιες πατρίδες του και τα σύνορα της καρδιά του...αλλά ορέγεται και πολλά από τα νησιά μας!!!
Στην διάρκεια αυτής της ένδοξης ιστορίας ανά τους αιώνες, θα δούμε τους Έλληνες να θριαμβεύουν σε νικηφόρους αγώνες που ακόμα και σήμερα είναι αντικείμενο μελέτης στα Πανεπιστήμια όλου του κόσμου, αλλά η ιστορία της δυστυχώς περιέχει και ήττες, θάνατο, προσφυγιά, πόνο, θυσία, πείνα, καταστροφή, και εξουθένωση και προδοσία, με πρόσφατο παράδειγμα αυτό της Μικρασιατικής καταστροφής του '22 (...πριν λίγα χρόνια κλείσαμε 100 χρόνια από τότε 1922-2022, και οι ψυχές μας ριγούν στην θύμηση όλων των γεγονότων που διαδραματίστηκαν τότε) και τα οδυνηρά αποτελέσματα της για τους κατοίκους της γλυκιάς Μικράς Ασίας και του Πόντου, αλησμόνητων πατρίδων της πάλαι ποτέ Βυζαντινής Αυτοκρατορίας.Κομμάτι αυτών των αγώνων των Ελλήνων για την ελευθερία και την εδαφική τους ακεραιότητα και κυριαρχία, ήταν και οι ένδοξοι Μακεδονικοί αγώνες, ένα κομμάτι το οποίο όμως μέχρι τις μέρες μας δεν έχει την αρμόζουσα θέση στην ιστορία της, μιας και λόγω έλλειψης ενημέρωσης, παραλείψεων στην διδακτική ύλη των σκολειών μας, αλλά και λόγω έλλειψης ανάδειξης των γεγονότων εκείνων που χάραξαν την ιστορία της Μακεδονίας μας και της Βορείου Ελλάδος γενικότερα, μα και μικρού ενδιαφέροντος από τους δημοτικούς και πολιτικούς άρχοντες μας, η ιστορία αυτή τείνει να ξεχαστεί και οι Μακεδόνες ήρωες, όπως ο Παύλος Μελάς,
Η Ενορία μας, των Αγίων Θεοπατόρων, Ιωακείμ και Άννης, των Ανθοκήπων της Νέας Ευκαρπίας, σε προηγούμενα έτη, είχε την ευκαιρία να τιμήσει τους Εθνομάρτυρες του γένους μας έτι περισσότερο, αφού η ημέρα αυτή συνέπεσε μαζί με τα Θυρανοίξια του υπέργειου, περίλαμπρου και περικαλλή Ιερού Ναού μας, το Σαββατοκύριακο της 12ης και 13ης Οκτωβρίου 2019, οπότε και με την παρουσία του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου μας, Νεαπόλεως και Σταυρουπόεως, κ.κ Βαρνάβα, αλλά και τον πηγαίο και όλο νοήματα λόγο του, αναφέρθηκε εκτενώς και διθυραμβικά στους Μακεδονικούς αγώνες και στους Μακεδονομάχους ήρωες μας, αλλά και τελέστηκε και Μνημόσυνο "υπέρ αναπαύσεως των ψυχών αυτών".
Παλαιότερα, και με φόντο την πανδημία, τον κορωνοϊό σε κάθε έκφανση της ζωής και της καθημερινότητας μας, αλλά και τους θανάτους, τις εντατικές, τις μάσκες, τα εμβόλια και άλλες τέτοιες ασχήμιες, η Ενορία μας, τίμησε εκ νέου, όσο πιο εμφαντικά μπορούσε, τους Μακεδονομάχους πολεμιστές της λευτεριάς μας, την Κυριακή 18 Οκτωβρίου 2020, με Μνημόσυνο και πάλι στο τέλος της Θείας Λειτουργίας και με κόλλυβο φτιαγμένο με πολύ αγάπη από τις κυρίες της διακονίας του Ιερού Ναού μας, το οποίο και ευλογήθηκε από τους ιερείς μας για να μοιραστεί εν τέλει σε όλους εμάς τους απογόνους των ηρώων αυτών που υπερέβαλαν εαυτόν για την πατρίδα μας, για την Μακεδονία και την ελευθερία της.
Το ίδιο επαναλήφθηκε και τις επόμενες χρονιές, Κυριακή 17η Οκτωβρίου του 2021, με τον κορωνοϊό να κυριαρχεί και πάλι στις ζωές μας, και το 2022 με κόλλυβο την Κυριακή 16 Οκτωβρίου, ενώ το ίδιο έπραξε η Ενορία μας και την Κυριακή 15η Οκτωβρίου του 2023. Για την φετινή χρονιά και αφού πέφτει ημέρα Κυριακή η 13η Οκτωβρίου 2024 και η θλιβερή επέτειος του θανάτου του Παύλου Μελά, σχεδιάζουμε, πρώτα και πάντα ο Θεός!!! να κάνουμε τα ίδια, και μάλιστα σε πιθο πανηγυρικό τόνο, θα αναφερθεί στο κυριακάτικο κήρυγμα από τον ιερέα μας, ενώ και κόλλυβο θα ευλογηθεί στην μνήμη των πεσόντων ηρώων μας του Αγώνα για την απελευθέρωση της Μακεδονίας μας.
ατόπιν όμως, συνεχίζοντας στην Ενορία μας την προσπάθεια αυτή της εκμάθησης της ελληνικής ιστορίας του γένους μας, αλλά και προς τιμήν των ηρώων Μακεδονομάχων μας και της ενημέρωσης των ενοριτών της, αλλά και των φίλων, ακολούθων και αναγνωστών της ιστοσελίδας της, για την ιστορία της χώρας μας, αναρτούμε και αυτό το ειδικό αφιέρωμα στην ιστοσελίδα μας, του Ιερού Ναού μας, των Αγίων Θεοπατόρων Ιωακείμ και Άννης, των Ανθοκήπων της Νέας Ευκαρπίας, εδώ στην Δυτική Θεσσαλονίκη και στην Μακεδονία μας, με αφορμή την ανακήρυξη της πρώτης Κυριακής μετά την ημέρα του ηρωικού θανάτου του Παύλου Μελά, που όπως αναφέραμε και παραπάνω, έγινε την 13η Οκτωβρίου του 1904, ως "Ημέρα του Μακεδονικού αγώνα", και με την ιδιαίτερη ευαισθησία που έχουμε εμείς οι βορειοελλαδίτες για την Μακεδονία μας, και ότι για τον καθένα μας σημαίνει αυτή η "λέξη", αλλά και τους αγώνες της, λόγω εντοπιότητας, αλλά και λόγω του ονόματος του Δήμου μας, που προσφάτως μετονομάστηκε σε Δήμο Παύλου Μελά, όταν ενώθηκαν οι τρεις παλαιότεροι Δήμοι της περιοχής μας, της Πολίχνης, της Σταυρούπολης και της Νέας Ευκαρπίας, δημιουργώντας τον νέο Καλλικρατικό Δήμο με το ένδοξο όνομα του ήρωα Παύλου Μελά. | και λάμπει από Ελλάδα και Ορθοδοξία. |
Έτσι μέσα από τα στοιχεία από την ιστοσελίδα "Θέματα στρατιωτικής ιστορίας" από όπου αντλούμε όλες τις πληροφορίες, και στην κατηγορία "Μακεδονικός αγώνας 1904-1908" βλέπουμε τους ένδοξους Μακεδονικούς αγώνες, με περισσότερα στοιχεία και ιστορικά γεγονότα εκείνης της ταραχώδους εποχής που όμως χάραξαν την ελληνική ιστορία βαθιά και βοήθησαν λίγο αργότερα στην απελευθέρωση της Μακεδονίας μας, της Θεσσαλονίκης μας και την ένωση τους με την υπόλοιπη πατρίδα μας, δημιουργώντας την Ελλάδα του σήμερα.
Ο αγώνας αυτός ήταν ιδιαίτερα δυσχερής για τους Έλληνες, γιατί οι κατακτητές, Τούρκοι ουσιαστικά, κώφευαν και σε πολλές περιπτώσεις επενέβαιναν κατά του ελληνικού στοιχείου και των ελληνικών δικαίων και υπέρ των Βουλγάρων. Επιπλέον, σε ορισμένες περιπτώσεις, οι Έλληνες βρέθηκαν αντιμέτωποι ακόμα και των Σέρβων, καθώς και των οπαδών της ρουμανικής προπαγάνδας. Αλλά και οι Μεγάλες Δυνάμεις (Αγγλία, Γαλλία, Ρωσία, Αυστρουγγαρία, Γερμανία), επιθυμώντας τη ρύθμιση του μεγάλου Μακεδονικού Προβλήματος σύμφωνα με τα συμφέροντά τους, αδιαφορούσαν για την τύχη του δοκιμαζόμενου τότε Μακεδονικού Ελληνισμού.Η Βουλγαρική Δράση στη Μακεδονία μέχρι το 1904.
Με τη συνθήκη του Αγίου Στεφάνου, του 1878, που επιβλήθηκε, μετά το Ρωσοτουρκικό Πόλεμο του 1877, από τη Ρωσία στην Τουρκία, θα επιζητηθεί η δημιουργία της Μεγάλης Βουλγαρίας. Τα όρια αυτής προβλεπόταν να περιλάβουν ολόκληρη τη Μακεδονία, πλην Θεσσαλονίκης – Χαλκιδικής, και να φτάσουν μέχρι το Δούναβη και την Κορυτσά. Η δημιουργούμενη με αυτήν τη Συνθήκη θανάσιμη απειλή κατά της Μακεδονίας και η γενικότερη επί του Ανατολικού Ζητήματος αναστάτωση, προκάλεσαν την αντίδραση, όχι μόνο της Ελλάδας και της Σερβίας, αλλά και ολόκληρης σχεδόν της Ευρώπης. Τελικά, με τη Συνθήκη του Βερολίνου του 1878, η Συνθήκη του Αγίου Στεφάνου ανατράπηκε.
Όμως, το όνειρο της Μεγάλης Βουλγαρίας θα εξακολουθήσει να αποτελεί στόχο της βουλγαρικής πολιτικής. Η προσπάθεια εκβουλγαρισμού της Μακεδονίας θα κατευθύνεται από τη Σόφια, από την οποία το 1885 εκπορεύεται το πραξικόπημα προσαρτήσεως της αυτόνομης περιοχής της Ανατολικής Ρωμυλίας στη Βουλγαρία. Η επιτυχία του πραξικοπήματος είχε κατόπιν ως συνέπεια τη σταδιακή εκρίζωση και μερική εξόντωση 100.000 Ελλήνων, που κατοικούσαν στην περιοχή, με αποκορύφωμα τα γεγονότα του έτους 1906.
Κατά τα έτη 1897 -1899, η δράση των κομιτατζήδων εντάθηκε σε ολόκληρη τη Μακεδονία, με κύρια χαρακτηριστικά τους διωγμούς και την καταπίεση των Ελλήνων, ακόμα και την κατασυκοφάντησή τους στις Τουρκικές Αρχές. Την περίοδο αυτή, μόνο στην περιοχή Θεσσαλονίκης, δολοφονήθηκαν 40 Έλληνες πρόκριτοι υπό τα αδιάφορα όμματα των Τούρκων. Οι βουλγαρικές θηριωδίες συνεχίστηκαν και κατά τα επόμενα έτη, και ο Άγγλος Πρόξενος Θεσσαλονίκης, σε έκθεσή του κατά το 1902, έγραφε: «Η δολοφονία είναι το κυριότερο όπλο των κομιτάτων. Δεν υποχωρούν προ ουδενός. Οι Έλληνες είναι κυρίως τα θύματά των. Κατά χιλιάδας εφονεύθησαν Έλληνες κατά τα τελευταία 6 έτη».
Στις 20 Ιουλίου 1903, ημέρα του Προφήτη Ηλία, το βουλγαρικό κομιτάτο κηρύσσει την επανάσταση του Ηλί Ντέν (δηλαδή «Ηλιού ημέρα»), η οποία, στην πράξη, αποτελούσε σειρά τρομοκρατικών ενεργειών κομιτατζήδων, άριστα εξοπλισμένων. Επρόκειτο για μία ψευδεξέγερση απελευθερωτικού δήθεν χαρακτήρα, με εντυπωσιακές ενέργειες στην περιοχή Μοναστηριού, στην οποία παρασύρθηκαν και πολλοί Έλληνες αγρότες. Η βουλγαρική προπαγάνδα φρόντισε να παρουσιάσει, στο εξωτερικό, την ψευδεξέγερση αυτήν ως καθολική επανάσταση των χριστιανών της Μακεδονίας. Ακολούθησε επέμβαση του τουρκικού Στρατού για την καταστολή της, με βαριές συνέπειες, κυρίως κατά των Ελλήνων και των χωριών τους, και με αποκορύφωμα την καταστροφή του Κρουσόβου (δυτικά Περλεπέ – όπου κατοικούσαν 8.000 βλαχόφωνοι Έλληνες, ακμαίου ηθικού).
Οι αγριότητες και καταστροφές, που διαπράχτηκαν από τον Τουρκικό Στρατό, προκάλεσαν την επέμβαση των Μ. Δυνάμεων και την αποδοχή από την Τουρκία του Προγράμματος Μεταρρυθμίσεων της Μυρστέγης. Ή Μακεδονία διαιρέθηκε σε 5 ζώνες, ενώ η επίβλεψη της καθεμιάς ανατέθηκε σε μία Ευρωπαϊκή Δύναμη. Το πρόγραμμα αυτό κανένα θετικό στοιχείο δεν είχε να προσφέρει στον Ελληνισμό. Αντίθετα, το βουλγαρικό κομιτάτο αύξησε τις διώξεις εναντίον των Ελλήνων και, το σοβαρότερο, εξαγόραζε τους ξένους αξιωματικούς που διεύθυναν ολόκληρα διαμερίσματα και ασκούσαν έλεγχο στην τουρκική χωροφυλακή. Με την αποτρόπαια δράση του κομιτάτου, μέχρι το 1904, οι Βούλγαροι είχαν επιτύχει την υπαγωγή στην Εξαρχία 130 ελληνικών κοινοτήτων. Ο Ελληνισμός των περιφερειών Μοναστηριού και Θεσσαλονίκης τελούσε υπό συνεχή τρομοκρατία. Οι κομιτατζήδες αποθρασύνθηκαν τελείως και άρχισαν να εισδύουν και να περισφίγγουν τις περιοχές Βέροιας, Νάουσας και Καστοριάς.Η Ελληνική Άμυνα στη Μακεδονία μέχρι το 1904
Ο Καραβαγγέλης, ύστερα από μυστική συνάντηση με το Μακεδόνα οπλαρχηγό Κώττα (ο οποίος βρισκόταν στο βουνό με μια ολιγάριθμη ομάδα, διωκόμενος από τους Τούρκους) και λίγο αργότερα με τον καπετάν Βαγγέλη, οργανώνει την πρώτη ένοπλη αντίσταση του μακεδονικού Ελληνισμού κατά των κομιτατζήδων. Με θαρραλέες μάλιστα περιοδείες του αγωνιστή ιεράρχη σε ολόκληρη την περιοχή του, επιτυγχάνεται και η οργάνωση ενός αποτελεσματικού δικτύου πληροφοριών, που, αργότερα, θα βοηθήσει όλα τα σώματα από την ελεύθερη Ελλάδα. Τα σώματα Κώττα και Βαγγέλη, ύστερα από πλούσια εθνική δράση, θα εξοντωθούν σταδιακά από τους Τούρκους και τους Βουλγάρους, αντίστοιχα.
Την άνοιξη του 1904, βρίσκονται μόνιμα στη Μακεδονία, οι περισσότερες στη Δυτική Μακεδονία – Μοναστήρι, 20 οργανωμένες βουλγαρικές συμμορίες κομιτατζήδων, συνεχώς αυξανόμενες. Η κάθε συμμορία διέθετε δύναμη 150-200 κομιτατζήδες, οι οποίοι δρούσαν σε μικρές Ομάδες, εφαρμόζοντας την τακτική της ενέδρας και γενικά του ανορθόδοξου αγώνα. Απέφευγαν τις συγκρούσεις με τα τουρκικά στρατεύματα και υποστηρίζονταν από τους οπαδούς της ΕΜΕΟ, που ήταν οργανωμένοι σε επαναστατικές επιτροπές στις πόλεις και τα χωριά. Πάντως, σε ολόκληρη τη Μακεδονία, οι οπαδοί της ΕΜΕΟ ήταν, κατά το 1904, περί τις 15 – 20 χιλιάδες.
Στις 30 Αυγούστου 1904, Ο Π. Μελάς και το σώμα του έφτασαν στο Κωσταράζι Καστοριάς και τις επόμενες ημέρες επισκέφτηκαν τα Ασπρώγια Φλώρινας και τις γύρω περιοχές Καστοριάς και Φλώρινας. Παντού γινόταν δεκτός με ακράτητο ενθουσιασμό και πολλοί τον ακολουθούσαν ως αντάρτες. Σε όλα τα χωριά οργανώνει ένοπλες ομάδες για την αυτοάμυνά τους. Μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα, η Δυτική Μακεδονία αλλάζει μορφή. Μάχεται γενναία και με επιτυχία κατά των Βουλγάρων, ενώ στους αιχμαλώτους του και τους χωρικούς που είχαν εκτραπεί συμπεριφέρεται με ανδροπρέπεια και υψηλοφροσύνη. Όλες του τις κινήσεις παρακολουθεί ο ύπουλος μηχανισμός του Βουλγαρικού κομιτάτου (ΕΜΕΟ) και επανειλημμένα προδίδεται στις τουρκικές Αρχές.
Στις 12 Οκτωβρίου 1904, το σώμα Μελά βρέθηκε στο χωριό Στάτιστα (σημερινό όνομα Μελάς) των Κορεστίων (περιοχή Βίτσι όρος), όπου και παρέμεινε μέσα σε σπίτια. Τις εσπερινές ώρες της 13 Οκτωβρίου ισχυρό τουρκικό τμήμα έφτασε στη Στάτιστα και αμέσως κύκλωσε τα σπίτια διαμονής των ανδρών του σώματος. Οι προσχεδιασμένες κινήσεις των Τούρκων έδειχναν σαφώς ότι επρόκειτο για προδοσία της ΕΜΕΟ. Ο Μελάς βρέθηκε σε μη αναμενόμενη κατάσταση και πραγματοποίησε τολμηρή έξοδο από το σπίτι που έμενε, για να αντιληφθεί καλύτερα τα συμβαίνοντα. Πριν όμως περάσει την αυλόθυρα, βλήθηκε από τουρκική βολίδα και ύστερα από λίγο εξέπνευσε. Πριν εκπνεύσει, έβγαλε το σταυρό από το λαιμό του και τον έδωσε στο σύντροφό του Πύρζα, με την παράκληση «να δοθεί στη γυναίκα του Ναταλία». Επίσης, ζήτησε «το ντουφέκι του να δοθεί στο γιο του Μίκη». Το νεκρό έθαψαν πρόχειρα έξω από τη Στάτιστα (Μελάς), σε ασφαλές μέρος.
Μετά από μερικές ημέρες οι συμπολεμιστές του τον ξέθαψαν για να τον μεταφέρουν στο Μοναστήρι. Όμως, αιφνίδια, στην περιοχή έκανε την εμφάνισή του ένα τουρκικό απόσπασμα, οπότε μη δυνάμενοι να μεταφέρουν ολόκληρο το νεκρό, του έκοψαν το κεφάλι και το έθαψαν με τιμές στο παρεκκλήσι της Αγίας Παρασκευής του Πισοδερίου, μπροστά από την Ωραία Πύλη. Ο θάνατος του Π. Μελά διαδόθηκε ταχύτατα στη Μακεδονία και την ελεύθερη Ελλάδα. Παντού θρηνήθηκε ως εθνικός ήρωας. Η συνταρακτική είδηση του χαμού του, αντί να πτοήσει, χαλύβδωσε τις ψυχές όλων, και πολλοί συνάδελφοί του παρακινήθηκαν να ακολουθήσουν το δρόμο του προς τη Μακεδονία. Από τη στιγμή εκείνη όλοι οι Έλληνες αντιλήφθηκαν, ότι ζωτικά συμφέροντα του Έθνους διακυβεύονταν στο Μακεδονικό χώρο.Η Εξέλιξη της Ελληνικής Άμυνας στη Μακεδονία κατά τα Έτη 1905 – 1908
ο έτος 1907, ο ελληνικός αγώνας συνεχίζεται με την ίδια δραστηριότητα. Τα ελληνικά σώματα, ενισχυόμενα και με νέα, προωθούνται βορειότερα, φτάνουν στον Περλεπέ και υπερβαίνουν τη Γευγελή και τη Στρώμνιτσα. Παρόλες όμως τις προόδους, ο ύπουλος μηχανισμός του βουλγαρικού κομιτάτου πέτυχε, από τον Ιανουάριο μέχρι τον Οκτώβριο, να εξοντώσει περί τους 223 Έλληνες και 325 σλαβόφωνους φιλελληνικών τάσεων.![]() |
| Κομιτατζήδες, οι Γενίτσαροι της Μακεδονίας |
Οι Πρωτεργάτες του Ένοπλου Αγώνα και οι Απώλειες.
Διαπιστώσεις-Συμπεράσματα
Ο Ελληνικός Αγώνας στη Μακεδονία, κατά τα έτη 1904-1908, στέφθηκε από επιτυχία και έσωσε τη Μακεδονία από τη βουλγαρική και σλαβική απειλή. Παράλληλα, ανυψώθηκε το πολεμικό φρόνημα του ελληνικού λαού, που είχε καταπέσει μετά τον ατυχή πόλεμο του 1897 και προπαρασκευάστηκε, σε μεγάλο βαθμό, το έδαφος των θριάμβων του ελληνικού Στρατού κατά τους Βαλκανικούς Πολέμους 1912-1913.
Ο Ίων Δραγούμης και ο Γερμανός Καραβαγγέλης, ιδεολόγοι και ενθουσιώδεις, υπήρξαν οι κήρυκες και οι απόστολοι της ιδέας της ένοπλης άμυνας, ενώ ο Δημήτριος Καλλέργης και ο Λάμπρος Κορομηλάς, έμπειροι και γνώστες του μεγάλου μακεδονικού προβλήματος, αναδείχτηκαν οι κατ’ εξοχήν οργανωτές της.![]() |
| Η σημαία της Μακεδονίας κατά τον Μακεδονικό αγώνα |




.jpg)



.jpg)








Δεν υπάρχουν σχόλια
Δημοσίευση σχολίου