«Νενίκηνται της φύσεως οι όροι εν σοι, παρθένε άχραντε· παρθενεύει γαρ τόκος,και ζωήν προμνηστεύεται θάνατος. Η μετά τόκον παρθένος και μετά θάνατον ζώσα,σώζοις αεί, Θεοτόκε, την κληρονομίαν σου» (Ωδή θ’)
Τον Αύγουστο και συγκεκριμένα την 15η του μηνός Αυγούστου, η Εκκλησία τιμά το τέλος της επίγειας ζωής της Παρθένου Μαρίας, το θάνατό της, την Κοίμησή της, όπως είναι πια γνωστή και σε αυτή τη λέξη περικλείονται το όνειρο, η ευλογία, η ειρήνη, η ηρεμία και η χαρά.
Η περίοδος δε από την 1η Αυγούστου μέχρι την 15η ονομάζεται "Δεκαπενταύγουστος" οπότε και ψάλλονται καθημερινά στις εκκλησιές, στα ξωκκλήσια και στις μονές οι Παρακλήσεις της Θεοτόκου εναλλάξ, μια η Μικρή και μια η Μεγάλη, ενώ προς τιμήν της Παναγίας μας η Εκκλησία μας επιτάσσει αυστηρά νηστεία, η οποία διακόπτεται μόνη την ημέρα της Εορτής της Μεταμορφώσεως του Κυρίου, και έχουμε κατάλυσιν ιχθύος.
Δεν γνωρίζουμε λεπτομέρειες για τις συνθήκες της κοίμησης της Παναγίας, της Μητέρας του Κυρίου. Διάφορες ιστορίες και διηγήσεις, γεμάτες αγάπη και τρυφερότητα διασώθηκαν μέχρι τις μέρες μας από την εποχή της πρώτης Εκκλησίας, ακριβώς όμως λόγω της ποικιλότητάς τους, δεν είμαστε υποχρεωμένοι να υποστηρίξουμε την «ιστορικότητα» καμιάς από αυτές.
.jpg)

«Εν τη γεννήσει την παρθενίαν εφύλαξας, εν τη κοιμήσει τον κόσμον ου κατέλιπες Θεοτόκε…».,
ψάλλει η Εκκλησία ατενίζοντας αυτή την εικόνα.
Μας έρχονται στο μυαλό τα λόγια του βαθύτερου και πιο ωραίου ύμνου που απευθύνεται στην Θεοτόκο:
«Χαίρε, αυγή μυστικής ημέρας!» (Ακάθιστος Ύμνος).
Το φως που εκχύνεται από την Κοίμηση προέρχεται ακριβώς από αυτή την ατελεύτητη, μυστική ημέρα. Μελετώντας αυτό το θάνατο και βλέποντας αυτό το νεκροκρέβατο καταλαβαίνουμε ότι πλέον δεν υπάρχει θάνατος, ότι το γεγονός του θανάτου ενός προσώπου έγινε γεγονός ζωής, είσοδος εκεί όπου βασιλεύει η ζωή. Αυτή που έδωσε τον εαυτό της ολοκληρωτικά στο Χριστό, που τον αγάπησε μέχρι τέλους, συναντιέται μαζί του μπροστά στις λαμπρές πύλες του θανάτου και τότε ο θάνατος μετατρέπεται σε ευφρόσυνο συναπάντημα, η ζωή θριαμβεύει, η χαρά και η αγάπη κυριαρχούν πάνω σε όλα.
«Χαίρε, αυγή μυστικής ημέρας!» (Ακάθιστος Ύμνος).
Το φως που εκχύνεται από την Κοίμηση προέρχεται ακριβώς από αυτή την ατελεύτητη, μυστική ημέρα. Μελετώντας αυτό το θάνατο και βλέποντας αυτό το νεκροκρέβατο καταλαβαίνουμε ότι πλέον δεν υπάρχει θάνατος, ότι το γεγονός του θανάτου ενός προσώπου έγινε γεγονός ζωής, είσοδος εκεί όπου βασιλεύει η ζωή. Αυτή που έδωσε τον εαυτό της ολοκληρωτικά στο Χριστό, που τον αγάπησε μέχρι τέλους, συναντιέται μαζί του μπροστά στις λαμπρές πύλες του θανάτου και τότε ο θάνατος μετατρέπεται σε ευφρόσυνο συναπάντημα, η ζωή θριαμβεύει, η χαρά και η αγάπη κυριαρχούν πάνω σε όλα.
.jpg)
«Εν τη γεννήσει σου σύλληψις άσπορος, εν τη κοιμήσει σου νέκρωσις άφθορος…».
Εδώ, σ’ ένα από τους πρώτους ύμνους του όρθρου της γιορτής, βλέπουμε να εκφράζεται η ουσία αυτής της χαράς: «νέκρωσις άφθορος». Ποιό είναι όμως το νόημα αυτής της αντίθεσης των λέξεων; Κατά την Κοίμηση της Θεοτόκου, αποκαλύπτεται σε μας και γίνεται δική μας χαρά όλο το ευφρόσυνο μυστήριο αυτού του θανάτου, διότι η Παναγία, η Παρθένος Μαρία είναι μια από μας.
.jpg)
.jpg)

Έτσι η αγάπη του Αγίου Νεκταρίου αυτή τον οδήγησε στο να γράψει τον Ύμνο "Αγνή Παρθένε Δέσποινα...", τον οποίο έχει αγαπήσει και έχει ψάλλει ο λαός του Θεού όσο κανέναν άλλον, μαζί με τον Μικρό Παρακλητικό Κανόνα, και πάλι για την Παναγία μας.
Σας τον παραθέτουμε παρακάτω με ένα απλό κλικ πάνω στους στίχους, γραμμένο από τον ίδιο τον Άγιο Νεκτάριο και μελοποιημένο από τους πατέρες της Ιεράς Μονής της Σιμονόπετρας του Αγίου Όρους, οι οποίοι και τον ψάλλουν σε αυτό το άρθρο μας. Ακούστε τον και...
...Καλή Παναγιά αδελφοί μου!!!
Ο ΥΜΝΟΣ
"ΑΓΝΗ ΠΑΡΘΕΝΕ ΔΕΣΠΟΙΝΑ..."
Ο ύμνος "Αγνή Παρθένε Δέσποινα" είναι ένας μη-λειτουργικός ύμνος, που συνέθεσε ο Άγιος Νεκτάριος Αιγίνης τον 19ο αιώνα, κατά τη διάρκεια της θητείας του ως διευθυντής της Θεολογική Σχολής στην Ριζάρειο της Αθήνας.
Η παράδοση θέλει την Παρθένο να εμφανίζεται ενώπιον του Αγίου Νεκταρίου στο μοναστήρι της Αίγινας, και να του ζητάει να καταγράψει σε χαρτί έναν ιδιαίτερο ύμνο, όπου οι αγγελικές χορωδίες ήταν έτοιμες να το ψάλλουν. Αυτός ο Ύμνος ήταν ο “Αγνή Παρθένε Δέσποινα”.


Δεν υπάρχουν σχόλια
Δημοσίευση σχολίου