Σχόλιον:
Το μικρό ταχύπλοο "Μικρά Αγία Άννα" που συνδέει με ταχύτητα τις Μονές από την Ουρανούπολη μέχρι τη Σκήτη της Αγίας Άννας και διευκολύνει τους προσκυνητές . |
Το υπέροχο αγιορείτικο ηλιοβασίλεμα όπως φαίνεται μέσα από το "Περιβόλι της Παναγιάς. |
Πατέρες από τα Μοναστήρια επιβιβάζουν στο πλοίο για προσκύνημα Ιερά Λείψανα Αγίων και τελούν Αγιασμό για ευλογία των προσκυνητών. |
΄Σκηνές από το προσκύνημα που κάναμε το 2014, με τα μεγάλα αγόρια των κατηχητικών της Ενορίας μας, στην Σκήτη της Αγίας Άννης. |
Το Διοικητήριο στις Καρυές, την Πρωτεύουσα του Αγίου Όρους. |
Κατά την Βυζαντινή Περίοδο, το Άγιον Όρος γνώρισε μεγάλη ακμή, ο ησυχασμός υποστηρίχτηκε από τους βυζαντινούς αυτοκράτορες και ο αριθμός των μοναχών αυξήθηκε κατά πολύ, ενώ απαγορεύεται πια η είσοδος των γυναικών στην μοναστική πολιτεία, κάτι που τηρείται μέχρι και σήμερα, αλλά και εις τους αιώνας των αιώνων.
Ένας ακόμα χάρτης του Αγίου Όρους με τα Μοναστήρια του. Αυτά που θα δούμε κατά την εκδρομή από το καραβάκι μας, είναι στην δυτική πλευρά του τρίτου ποδιού. |
Το προσκύνημα μας στην Σκήτη της Αγίας Άννας, το Σάββατο της 13ης Ιουλίου 2019, όπου οι πατέρες θα μας φέρουν το αριστερό πόδι της και θα τελέσουμε Αγιασμό πάνω στο καραβάκι μας. |
Στις 2 Νοεμβρίου 1912, το Ελληνικό Ναυτικό απελευθερώνει το Άγιον Όρος με το θωρηκτό «Αβέρωφ» και εντάσσεται πάλι στο ελληνικό κράτος. Κατά την διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, η Ιερά Επιστασία ζήτησε από τους γερμανούς κατακτητές και συγκεκριμένα από τον ίδιο τον Χίτλερ με επιστολή που διασώζεται,
Αυτό θα είναι το καράβι μας, το "Calypso", με το οποίο θα κάνουμε τον περίπλου του Αγίου Όρους, το Σάββατο 13 Ιουλίου 2019. |
Από την δεκαετία του 1970 και μετά παρατηρήθηκε μία νέα αναγέννηση
Η Ορθόδοξος Βυζαντινή Σημαία της Αὐτονόμου Μοναστικής Πολιτείας του Ἁγίου Ὄρους. |
Τα δελφίνια συνοδεύουν συνήθως τους προσκυνητές στο ευλογημένο αυτό ταξίδι τους στο Αγιώνυμο Όρος. |
Στιγμές από το κατάστρωμα του καραβιού, όπου ο ξεναγός μας θα μας δίνει συνεχώς πληροφορίες για τα μοναστήρια από τα οποία θα περνάμε. |
Το λιμάνι της Ουρανούπολης από όπου θα ξεκινήσουμε για τον περίπλου του Αγίου Όρους. Στο βάθος ξεχωρίζει ο βυζαντινός πύργος της Ουρανούπολης. |
Στις 7.00 το πρωΐ του Σαββάτου της 18ης Ιουλίου 2020, ξεκινήσαμε με το λεωφορείο μας από την εκκλησία των Αγίων Θεοπατόρων με κατεύθυνση την Ουρανούπολη της Χαλκιδικής, όπου και καταφθάσαμε γύρω στις 10.00 για να επιβιβαστούμε σχεδόν αμέσως από το λιμάνι της και να αποπλεύσουμε με το καράβι που ναυλώσαμε για να κάνουμε, με την βοήθεια του Θεού, τον περίπλου του Αγίου Όρους, φθάνοντας μέχρι και την Νέα Σκήτη, όπου εκεί ανοιχτά, και χωρίς να ελλιμενιστούμε στον αρσανά της, επιβιβάστηκαν στο πλοίο μας οι πατέρες από το Κυριακό της Σκήτης, μεταφέροντας έτσι την ευλογία από την ίδια την Αγία Άννα, την δική μας
Το Κυριακό της Αγίας Άννας. Μια φωτογραφία τραβηγμένη από την Μικρά Αγία Άννα, την Έρημο του Αγίου Όρους. |
Το προσκύνημα μας στον περίπλου του Αγίου Όρους, τον Ιούλιο του 2016, όπου ήρθε το πόδι της Αγίας Άννας στο καράβι μας και τελέσαμε τον Αγιασμό . |
Το αριστερό πόδι της Αγίας Άννας, που θησαυρίζεται στην Σκήτη της, και θα μας το φέρουν στο καράβι μας οι πατέρες για να το προσκυνήσουμε και θα τελέσουμε τον καθιερωμένο Αγιασμό. |
Το αριστερό πόδι της Αγίας Άννας, που θα προσκυνήσουμε και φέτος στην εκδρομή μας το Σάββατο 13 Ιουλίου 2019. |
Μεγάλες προσωπικότητες επισκέπτονται κατά καιρούς το Άγιον Όρος, ξεχωρίζει ο Πρόεδρος της Ρωσίας, Βλαδιμήρ Πούτιν που πρόσφατα προσκύνησε το "Περιβόλι της Παναγιάς". |
Οι πατέρες του Αγίου Όρους χαιρετίζουν τους προσκυνητές και πάντα μνημονεύουν και προσεύχονται για όλους εμάς. |
2. Την Ιερά Μονή Χιλανδαρίου,
3. Την Ιερά Μονή Βατοπεδίου,
4. Την Ι. Μονή Παντοκράτορος,
5. Την Ιερά Μονή Σταυρονικήτα.
10.Την Σκήτη Αγίας Τριάδος (Καυσοκαλλύβια)
Στο Μοναστήρι μπορείτε να βρείτε μια πλήρη συλλογή μοναστηριακών και αυθεντικών αγιορείτικων ειδών και εξαιρετικών εικόνων, που διαφυλάττουν όλη την πίστη και παράδοση της Εκκλησίας μας.
*Η Ιερά Μονή Βατοπαιδίου:
Η Ιερά Μονή Βατοπαιδίου αντικρύζει τη θάλασσα της βορειοανατολικής όψης του Άθω από ένα παραθαλάσσιο ύψωµα. Η µονή ιδρύθηκε περί το 972- 985 πιθανώς από τρεις πλούσιους άρχοντες, τους Αθανάσιο, Νικόλαο και Αντώνιο, οι οποίοι ήρθαν και µόνασαν στο Άγιον Όρος στα χρόνια του αγίου Αθανασίου που ίδρυσε τη Μεγίστη Λαύρα. Στο Β΄ Τυπικό (1045) κατακτά την δεύτερη θέση την οποία συνεχίζει να κατέχει και σήµερα. Τον 12ο και 13ο αιώνα εκεί µόνασαν οι εθναρχικές µορφές του σερβικού λαού άγιοι Σάββας και Συµεών. Ο κράλης της Σερβίας Στέφανος ∆ουσάν κατά τον 14ο αιώνα ανάµεσα στις πολλές δωρεές που πρόσφερε στη µονή ήταν και ο συνοικισµός Άγιος Μάµανας, ενώ και τον 33 επόµενο αιώνα άλλοι Σέρβοι ηγεµόνες συνέχισαν την θεοφιλή τακτική των αφιερώσεων και δωρεών στο µοναστήρι.
Στην ένδοξη πορεία της µονής δεν έλειψαν και οι δύσκολες στιγµές, όπως οι επιδροµές και λεηλασίες Φράγκων πειρατών, Καταλανών (1307) και αργότερα οθωµανικών φύλων. Όµως αυτού του είδους οι κακοτυχίες δεν ανέστειλαν την αύξηση και προκοπή της µονής. Απεναντίας, κατά καιρούς υπό την κατοχή της περιήλθαν οι µονές Χαλκέως, Βεροιώτου, Ιεροπάτορος, Καλέτζη, Αγίου ∆ηµητρίου, Ξύστρου, Τριπολίτου, και Τροχαλά.Οι Βυζαντινοί αυτοκράτορες επίσης δεν υστέρησαν σε γενναιοδωρία, ενώ δυτικοί ηγεµόνες στους µεταβυζαντινούς χρόνους ενδιαφέρθηκαν για την ακεραιότητα της µονής. Στα τέλη του 15ου αιώνα το Βατοπαίδι έθρεψε στους κόλπους του τον φωτιστή των Ρώσων άγιο Μάξιµο τον Γραικό. Το 1749 στη µονή ιδρύθηκε η γνωστή Αθωνιάδα Σχολή, που σε εποχές δίσεκτες για το Γένος προσέφερε γνώση και µόρφωση πνευµατική. Το ωραίο Καθολικό της µονής τιµάται στον Ευαγγελισµό της Θεοτόκου και χτίστηκε το 10ο αιώνα. Οι παλαιότερές του αγιογραφίες, που έχουν
ωστόσο επιζωγραφηθεί κατά το 18ο και 19ο αιώνα, ανάγονται στον 14ο αιώνα.
*Η Ιερά Μονή Ιβήρων:
Η Ιερά Μονή Ιβήρων ιδρύθηκε προς το τέλος του 10ου αιώνα από τον άγιο Ιωάννη τον Ίβηρα λίγο µετά την ίδρυση της Μεγίστης Λαύρας και της Βατοπαιδίου. Ο άγιος Ιωάννης µόνασε κοντά στον άγιο Αθανάσιο και σύντοµα ήλθαν και άλλοι Ίβηρες. Ανάµεσά τους ήταν και ο 35 γυναικάδελφός του Ιωάννης Τορνίκιος. Ο Ιωάννης Τορνίκιος ως µοναχός κλήθηκε από τον αυτοκράτορα του Βυζαντίου Βασίλειο Β΄ και µαζί κατέστειλαν την ανταρσία του στρατηγού Βάρδα του Σκληρού. Από τα λάφυρα και τις αυτοκρατορικές δωρεές διευρύνθηκε η παλαιότερη µονή του Κλήµεντος και δηµιουργήθηκε η µονή των Ιβήρων. Ο άγιος Ιωάννης και ο κατά σάρκα γιος του άγιος Ευθύµιος -συνκτίτορας της µονής και µετέπειτα ηγούµενος-,αναδείχθηκαν σε φωτιστές των Ιβηριτών.Στην Ιβήρων από νωρίς προστέθηκαν άλλα µικρότερα µονύδρια, όπως του Λεοντίου στη Θεσσαλονίκη, του Ιωάννη Κολοβού στην Ιερισσό, του αγίου Σάββα του Χάλδου και του Κάσπακος. Τον 14ο αιώνα υπέστη καταστροφές από πειρατές Καταλανούς και ενωτικούς της ∆ύσης. Η µονή ωστόσο θα ορθοποδήσει µε την αµέριστη συµπαράσταση των Παλαιολόγων και των ηγεµόνων της Σερβίας και της Γεωργίας. Στις δύσκολες στιγµές του 16ου αιώνα διάφοροι Γεωργιανοί ηγεµόνες
ευεργέτησαν τη µονή και την έβγαλαν από τα οικονοµικά της αδιέξοδα.Στην µονή των Ιβήρων είναι εγκατεστηµένη η εφέστια εικόνα του Αγίου Όρους, η Παναγία η Πορταΐτισσα. Το 1651 αντίγραφο της εικόνας στάλθηκε στην Μόσχα κατόπιν επιθυµίας της τσαρικής οικογένειας. Οι εκεί θαυµατουργίες της Παναγίας βοήθησαν στη συγκέντρωση χρηµάτων, ενώ στη µονή παρεχωρήθη και το µοναστήρι του αγίου Νικολάου στη Μόσχα. Η Ιβήρων δοκίµασε τη λαίλαπα της φωτιάς το 1740 και το 1845. Αλλά η πυρκαγιά που κυριολεκτικά αποτέφρωσε τη µονή ήταν αυτή του 1865. Στα χρόνια της Επανάστασης η µονή δωρίζει τους θησαυρούς για τον Αγώνα, ενώ στο χώρο της έµεινε και ο εθνοµάρτυρας Γρηγόριος Ε΄. Ο 36 τελευταίος Ίβηρας µοναχός κοιµήθηκε το 1955.Το µοναστήρι κατέχει την τρίτη θέση στην ιεραρχία των µονών και από το 1990 αποτελεί κοινόβιο. Το Καθολικό είναι αφιερωµένο στην Κοίµηση της Θεοτόκου. Ο αρχικός του πυρήνας χτίστηκε προς το τέλος του 10ου αιώνα, ακολούθησε µια µετασκευή στις αρχές του 11ου και ανοικοδοµήθηκε το 1513. Γνωστά κειµήλια του Καθολικού είναι η περίφηµη λεµονιά -αργυρή επτάφωτη λυχνία- και η πόρτα από τον εξωνάρθηκα στη λιτή φτιαγµένη από άργυρο και έβενο. Άλλοι γνωστοί θυσαυροί της µονής είναι ο λεγόµενος σάκκος του Ιωάννη Τσιµισκή, η αρχιερατική στολή του πατριάρχη ∆ιονυσίου ∆΄, το µέγα ευαγγέλιο (δώρο του Πέτρου του µεγάλου), σκεύη, άµφια και κεντητά, καθώς και τίµια λείψανα τουλάχιστον από 150 αγίους. Στη βιβλιοθήκη της Ιβήρων περιέχονται πάνω από 2,000 χειρόγραφα και 15 λειτουργικά ειλητάρια, και πάνω από 20,000 βιβλία, µε σπουδαία αρχέτυπα και παλαίτυπα. Στη µονή που ανέδειξε αγίους και λογίους ανήκουν η σκήτη του Τιµίου Προδρόµου, 11 Καθίσµατα, και 26 Κελλιά. Το µοναστήρι διαθέτει 16 παρεκκλήσια και 10 εξωκκλήσια. Σήµερα αριθµεί περί τους 30 µοναχούς.
*Η Ιερά Μονή Χιλανδαρίου:
Η Ιερά Μονή Χιλανδαρίου είναι κτισµένη στη βορειανατολική πλευρά του Άθω. Κάποιοι υποστηρίζουν ότι η ονοµασία της µονής πιθανότατα προέρχεται από τον ιδρυτή παλαιότερου µονυδρίου στον εκεί χώρο, ενώ άλλοι δέχονται την ετυµολογία της λέξης από το βυζαντινό πλοίο "χελάνδιο". Το µοναστήρι όπως σήµερα µας είναι γνωστό, ιδρύθηκε τον 12ο αιώνα από τον ηγεµόνα της Σερβίας Στέφανο Νεµάνια και τον γιο του Ράστκο, τους µετέπειτα µοναχούς Συµεών και Σάββα, που είναι ίσως και οι λαοφιλέστεροι άγιοι της Σερβίας.Το Χελανδάρι αρχικά ανήκε στην µονή Βατοπεδίου, αλλά παραχωρήθηκε στους αγίους Σάββα και Συµεών και το 1198 µε χρυσόβουλλο ο αυτοκράτορας Αλέξιος Γ΄ επικύρωσε τη σερβική κατοχή της µονής. Σταδιακά προσαρτήθηκαν στα όρια του Χελανδαρίου πολλές άλλες µικρότερες ιστορικές µονές, όπως του Ζυγού, του Αγίου Βασιλείου, της Κοµίτισσας, του Κάλυκα, των Παπαρνικίων, του Οµολογητού, της Στροβηλαίας και άλλες. Η συνεχής επάνδρωσή του µε νέο έµψυχο υλικό από την Σερβία και η αµέριστη υποστήριξη του σερβικού λαού και των ηγεµόνων του, εξασφάλησε την άνθηση και τη µακροηµέρευση του µοναστηριού σε χρόνια δίσεκτα, κατά την περίοδο της τουρκοκρατίας. Ανάµεσα στους Σέρβους ηγεµόνες που βοήθησαν κατά πολύ οικονοµικά το Χελανδάρι ήταν ο Στέφανος Μιλούτιν (1282- 1321) -στο όνοµα του οποίου ανεγέρθη ο οµώνυµος πύργος που βρίσκεται στο δρόµο προς τον αρσανά της µονής- και ο Νεαγκόε Μπασαράµπ (1512- 21). Τον 17ο αιώνα η προσέλευση των Σέρβων 38 µοναχών ελαττώνεται ενώ η παρακµή διαπιστώνεται έντονα τον 18ο αιώνα, µετά την καταστροφική πυρκαγιά του 1722. Την εποχή αυτή η µονή ουσιαστικά κατοικούνταν από Βουλγάρους µοναχούς. Η µονή δοκιµάστηκε και πάλι το 1891 από µια εξίσου ολέθρια πυρκαγιά. Το Χελανδάρι συµπαραστάθηκε ενεργά στους εθνικούς αγώνες των Ελλήνων και στους δυο παγκόσµιους πολέµους.Το Καθολικό του µοναστηριού είναι αφιερωµένο στα Εισόδια της Θεοτόκου και κτίστηκε τον 14ο αιώνα. Οι έξοχες αγιογραφίες που φέρει επιζωγραφήθηκαν στις αρχές του 19ου αιώνα. Επίσης, πίσω από το νεώτερο ξυλόγλυπτο τέµπλο υπάρχει το παλαιότερο µαρµάρινο τέµπλο του Καθολικού. Η φιάλη της µονής είναι έργο του 18ου αιώνα, ενώ η τράπεζά της είναι τόσο παλαιά όσο και το Καθολικό. Η µονή κατέχει την τετάρτη θέση στην ιεραρχία των µονών. ∆ιαθέτει 11 παρεκκλήσια και 2 εξωκκλήσια, καθώς και 17 Κελλιά, 15 εκ των οποίων βρίσκονται στις Καρυές. Από τα µετόχια της µονής σήµερα σώζονται τρία: της Κοµίτσας, της Ζωοδόχου Πηγής κοντά στην Ιερισσό, και του Αγίου Νικολάου στη Σωζόπολη της Χαλκιδικής.Ανάµεσα στα πολλά κειµήλια της µονής ξεχωρίζουν η ασηµένια λάρνακα του αγίου Συµεών µε το κλήµα, οι καρποί του οποίου έχουν λύσει τη στειρότητα πολλών γυναικών, οι θαυµατουργές εικόνες της Παναγίας της Τριχερούσας, της Οδηγήτριας και της Αβραµιώτισσας. Επίσης, ξεχωρίζουν κάποια κεντητά άµφια και υφάσµατα, δυο σταυροί µε Τίµιο Ξύλο, το δίπτυχο µε τις 24 µικρογραφίες, το καλάµι και το σάβανο του Χριστού και πολυθρόνες κοσµηµένες µε φίλντισι. Στη βιβλιοθήκη του µοναστηριού περιέχονται 181 ελληνικοί και 809 σλαβικοί κώδικες, τουλάχιστον 20,000 έντυπα βιβλία εκ των οποίων 3,000 είναι ελληνικά, καθώς επίσης και 400 έγγραφα διαφόρων γλωσσών. Στη µονή σήµερα κατοικούν 22 µοναχοί.
*Η Ιερά Μονή Παντοκράτορος:
Ιδρυτές της μονής ήταν οι δυο αξιωματικοί του Βυζαντίου, Αλέξιος και Ιωάννης, οι οποίοι στα μέσα του 14ου αιώνα μόνασαν σε κελί. Στην συνέχεια με την ενίσχυση του αυτοκράτορα Ιωάννη Ε’ Παλαιολόγου το κελί πήρε την μορφή μοναστηριού. Μετά την πτώση της αυτοκρατορίας, ηγεμόνες παραδουνάβιων χωρών ήταν αυτοί που ενίσχυσαν οικονομικά την μονή.
Η Μονή έχει στη διάθεση της μια πλούσια συλλογή φορητών εικόνων, εκκλησιαστικών σκευών και ανεκτίμητων κειμηλίων.Με την σειρά της, στην πλούσια βιβλιοθήκη της βρίσκονται 350 χειρόγραφα και πάνω από 3500 βιβλία.
Η Ιερά Μονή Σταυρονικήτα στέκεται αγέρωχη και όμορφη δίπλα στο γαλάζιο της θάλασσας, σε ένα βράχο ύψους πενήντα μέτρων στο ανατολικά του Αγίου Όρους. Η μονή είναι αφιερωμένη στον Άγιο Νικόλαο, ο οποίος κατέχει ιδιαίτερα τιμώμενη θέση στο Άγιον Όρος. Η σημερινή μοναστική δύναμη της Μονής, ανέρχεται περίπου στα 40-45 άτομα.
Το Καθολικό της Μονής ολοκληρώθηκε το 1527 και η αγιογράφηση του εσωτερικού του, που θεωρείται μια από τις πιο θαυμαστές σε ολόκληρο το Άγιον Όρος, πραγματοποιήθηκε το 1546 από τον ξακουστό ζωγράφο της Κρητικής Σχολής Θεοφάνη. Μια γενναιόδωρη προσφορά του βοεβόδα της Βλαχιάς Κατακουζηνού, επέτρεψε το χτίσιμο του επιβλητικού υδραγωγείου στην περιοχή που διευκόλυνε εξαιρετικά την καθημερινότητα των μοναχών.
Στις αρχές του 20ου αιώνα, οι τσάροι της Ρωσίας με τις πλουσιοπάροχες χρηματοδοτήσεις αλλά και η εγκατάσταση Ρώσων μοναχών στα κελιά της μονής, προσέφεραν αξιόλογη υποστήριξη και ουσιαστική προσφορά στην αναγέννηση του μοναστικού βίου. Η κατάσταση ωστόσο την δεκαετία του 1960 ήταν δραματική, καθώς οι μοναδικοί εναπομείναντες στην Μονή ήταν μόνο έντεκα υπερήλικες μοναχοί. Ως εκ θαύματος, το 1968 η ανανεωμένη και ενδυναμωμένη αδελφότητα, ξανάδωσε πνοή στην Μονή, και αποφάσισε να επανέλθει στους αυστηρούς πνευματικούς κοινοβιακούς κανονισμούς.Στην τράπεζα της μονής υπάρχουν πολλές αξιόλογες τοιχογραφίες που αποδίδονται στην Κρητική Σχολή. Στο σκευοφυλάκιο της μονής φυλάσσεται πλούσια συλλογή από τα ιερά λείψανα, πολύτιμα λειτουργικά σκεύη, άμφια και άγιες εικόνες. Εξέχουσα θέση κατέχουν η χρυσοκέντητη εικόνα του Αγίου Νικολάου και κυρίως η ψηφιδωτή εικόνα του Αγίου Προστάτη της Μονής, Αγίου Νικολάου, που είναι και το σπουδαιότερο κειμήλιο στο Καθολικό της μονής. Η εικόνα χρονολογείται στον 14ο αιώνα και σύμφωνα με την ιερά παράδοση βρισκόταν στον βυθό της θάλασσας για 5 αιώνες. Μια μέρα, κάποιοι ταπεινοί ψαράδες την ανέσυραν και την προσέφεραν στους μοναχούς. Σε μια σχισμή στο μέτωπο του Αγίου είχε εγκατασταθεί ένα στρείδι, το οποίο θεωρήθηκε σημάδι των θαυματουργών δυνάμεων της εικόνας και από την παράδοση αυτή βγήκε το όνομα Άγιος Νικόλαος ο Στρειδάς. Το στρείδι που βρέθηκε πάνω στην εικόνα θεωρείται ένα ιερό κειμήλιο της μονής.
Στο Μοναστήρι θα βρείτε μια εξαιρετική συλλογή μοναστηριακών και αυθεντικών αγιορείτικων ειδών και πιστών εικόνων, που διαφυλάττουν με ευλάβεια όλη την παράδοση της Εκκλησίας μας.
Συνεχίζεται...
Δεν υπάρχουν σχόλια
Δημοσίευση σχολίου