Η ΤΣΙΚΝΟΠΕΜΠΤΗ "Έθιμο στις μέρες μας...αλλά ανάγκη του Ελληνορθόδοξου παρελθόντος μας"

ΕΙΔΗΣΙΣ:

Στην Ενορία μας, των Αγίων Θεοπατόρων Ιωακείμ και Άννης, των Ανθοκήπων της Νέας Ευκαρπίας, και στην "Ιθάκη" της, την Ενοριακή Νεανική Εστία των παιδιών των κατηχητικών της, με αφορμή εκκλησιαστικό, αλλά και λαϊκό έθιμο της Τσικνοπέμπτης,  
οργανώνεται από τους κατηχητές και τις κατηχήτριες μας, το Σάββατο 22/2/2020 "Τσικνο...σάββατο", ανάβοντας τις ψησταριές μας, μετά την Θεία Λειτουργία του Ψυχοσάββατου, και κερνώντας σουβλάκια 
(ευγενική προσφορά και αγάπη του Κρεοπωλείου "Παντελής", Π.Π. Γερμανού 14 Νέα Ευκαρπία) στα κάρβουνα και άλλα εδέσματα για τα παιδιά των κατηχητικών της "Ιθάκης"μας.
Τα παιδιά της "Ιθάκης" μας...τα παιδιά σας, προσκαλούν όλους εσάς, τους γονείς και τους φίλους, τους συμμαθητές και δασκάλους τους, και σε αυτήν την όμορφη δραστηριότητα τους.
Ελάτε και εσείς!!!Ενοριακή Νεανική Εστία «Ιθάκη»



  *Άρθρο του Πατρός Νικολάου Λαγουμτζή

Τι είναι και τι συμβολίζει 

η Τσικνοπέμπτη;



      Η τσικνοπέμπτη είναι η Πέμπτη της δεύτερης εβδομάδας του Τριωδίου. (και για την φετινή Αποκριά είναι την Πέμπτη 20 Φεβρουαρίου 2020). Οι άνθρωποι προετοιμάζονται για την μεγάλη νηστεία της Σαρακοστής και δίνει την ευκαιρία στα νοικοκυριά να καταναλώσουν με εορταστικό και χαρούμενο τρόπο ό,τι κόκκινο κρέας τους έχει απομείνει πριν από τη νηστεία της Σαρακοστής.
       Η λέξη “τσικνοπέμπτη” 
προέρχεται από την λέξη “τσίκνα” (η μυρωδιά του ψημένου κρέατος) και από την λέξη “Πέμπτη”. Γιορτάζεται άλλωστε την Πέμπτη, 11 ημέρες πριν την Καθαρά ΔευτέραΕίναι μια μέρα προετοιμασίας για την μεγάλη νηστεία της Σαρακοστής πριν από το Πάσχα, μια προετοιμασία που έγκειται στην προσπάθεια να βιώσουμε τις επερχόμενες ημέρες της Μεγάλης Τεσσαρακοστής.
Αποτέλεσμα εικόνας για Αποτέλεσμα εικόνας για Τι είναι και τι συμβολίζει η Τσικνοπέμπτη;                 Η Τσικνοπέμπτη βρίσκεται στη 2η εβδομάδα της περιόδου που εκκλησιαστικά ονομάζεται Τριώδιο, η οποία αποτελείται από τρεις εβδομάδες πριν εισέλθουμε στην Μεγάλη Τεσσαρακοστή, δηλαδή την νηστεία πριν από το Πάσχα: Την 1η εβδομάδα την λέμε Προφωνή ή Προφωνέσιμη ή και Απολυτή, την 2η εβδομάδα την λέμε Κρεατινή ή Κρεοφάγος και την 3η εβδομάδα την λέμε Τυρινή ή Τυροφάγος που πλέον δεν τρώγεται το κρέας (από εγκράτεια και «φρενάρισμα» των θελημάτων μας), αλλά τρώμε μόνο γαλακτοκομικά προϊόντα (άμα είναι και βιολογικά, ακόμη καλύτερα)!!!
Αποτέλεσμα εικόνας για Τι είναι και τι συμβολίζει η Τσικνοπέμπτη;        Κατά τη διάρκεια της πρώτης εβδομάδας του Τριωδίου, δηλαδή την Απολυτή σταματάει η συνηθισμένη νηστεία της Τετάρτης και της Παρασκευής, ενώ στη δεύτερη εβδομάδα των «απόκρεω» ίσχυε η νηστεία και έτσι η Τσικνοπέμπτη αποκτά ιδιαίτερη σημασία και εθεωρείτο εορτάσιμη ημέρα και το τραπέζι είναι γιορτινό αφού έρχεται μετά από νηστεία και την επομένη έχουμε πάλι νηστεία, δηλαδή προετοιμασία για τα επερχόμενα.
Αποτέλεσμα εικόνας για Αποτέλεσμα εικόνας για Τι είναι και τι συμβολίζει η Τσικνοπέμπτη;        Ο λόγος που έχει καθιερωθεί αυτή η γιορτή να γίνεται ημέρα Πέμπτη είναι πως η ορθόδοξη εκκλησία θεωρεί σημαντικές τις νηστείες της Τετάρτης και της Παρασκευής, οπότε και έγινε επιλογή της ενδιάμεσης ημέρας από την Τετάρτη και την Παρασκευή, δηλαδή την Πέμπτη.
        Επειδή με τον τρόπο που έχει καθιερωθεί το μαγείρεμα της τσικνοπέμπτης, στα κάρβουνα ή τηγανισμένο, αναδύεται έντονη τσίκνα-κάπνα, ονομάζεται τσικνοπέμπτη. Έχει καθιερωθεί να κυριαρχεί το κόκκινο χρώμα την τσικνοπέμπτη, είτε το κρέας είναι αυτό, είτε το κρασί, για να μας θυμίσει το Πάσχα και την χαρά της Αναστάσεως.
Αποτέλεσμα εικόνας για Αποτέλεσμα εικόνας για Τι είναι και τι συμβολίζει η Τσικνοπέμπτη;        Ας θυμηθούμε όμως κάτι πολύ σημαντικό λόγω των γιορτινών συναντήσεων μας και των σχετικών τραπεζωμάτων. Καλή διασκέδαση να έχουμε και όσοι γευθούν το κρασάκι, αυτό να γίνει με το προβλεπόμενο μέτρο, τα ξέρετε άλλωστε, αλλά συγχωρέστε μου την επανάληψη, ΟΧΙ ΥΠΕΡΒΟΛΕΣ και ΚΑΤΑΧΡΗΣΕΙΣ και ασφαλώς ΔΕΝ ΟΔΗΓΟΥΜΕ ΠΟΤΕ εφόσον τα εύγευστα ποτηράκια είναι πλέον των 1-2!! ΔΕΝ ΟΔΗΓΟΥΜΕ!!! 
ΚΑΛΗ ΤΣΙΚΝΟΠΕΜΤΗ!!! 
*Του Πατρός Νικολάου Λαγουμτζή
Και δυο λόγια από εμάς για το νόημα της Τσικνοπέμπτης στην ζωή του χριστιανού...
"Θεοφάνια του 2015"
        Η ιστοσελίδα του Ιερού Ναού μας, συμφωνεί και επαυξάνει στα  γραφόμενα του πατρός Νικολάου Λαγουμτζή, που τον ευχαριστεί για το όμορφο αυτό άρθρο που χωρίς την άδεια του αναδημοσιεύουμε και φέτος, συμπληρώνει δε πως στα παλαιά τα χρόνια, τα αγνά και τα όμορφα, αλλά και χρόνια της φτώχειας και της ανέχειας, ελλείψει της τεχνολογίας και χωρίς τρόπους αποθήκευσης των ευπαθών τροφίμων, οι χριστιανοί που κρατούσαν την νηστεία της Μεγάλης Τεσσαρακοστής κατά γράμμα, 
έπρεπε και για πρακτικούς λόγους να καταναλώσουν οτιδήποτε κρεατικό υπήρχε στο σπίτι ειδάλλως θα χαλούσε και θα έπρεπε να το πετάξουν, 
Την επόμενη χρονιά, το 2016, 
ήταν έτσι τελειωμένος εξωτερικά και τώρα 
συνεχίζετε πια εσωτερικά...χάριν των Αγίων μας!!!

κάτι που ήταν απαγορευτικό λόγω της ανέχειας και της φτώχειας που ήταν το σύνηθες εκείνων των εποχών, οπότε η παράδοσις της Εκκλησίας μας και ο Ορθόδοξος τρόπος ζωής είναι αυτά που οδήγησαν και σε αυτήν την μικρή γιορτή της Τσικνοπέμπτης, λίγο πριν από την έλευση της Σαρακοστής, όπως άλλωστε και τις περισσότερες συνήθεις στην ζωή του Ελληνορθόδοξου λαού μας. 
      Και αυτό το βλέπουμε και παρακάτω, όπου και πάλι η παράδοσις, 
η λαϊκή και η εκκλησιαστική... παλαιότερα δεν ξεχώριζαν αλλά ως ένα μπερδεμένο και όμορφο και ευλογημένο κουβάρι φάνταζε στα αγνά μάτια των ανθρώπων... 
Και μια όμορφη βραδινή φωτογραφία του
 Ναού μαςαπό κάποια Αγρυπνία μας!!!
έκανε και την επόμενη εβδομάδα, την εβδομάδα της Τυρινής, να πάρει το όνομα της από την κατανάλωση των τυροκομικών, των αυγών και των ψαριών για να αδειάσει πια το σπίτι από οτιδήποτε αρτύσιμο και να εισέλθουμε απερίσπαστοι στην Σαρακοστή.
        Όμως, όπως μας έγραψε και ο π. Νικόλαος όλα σε λογικά πλαίσια και με μέτρο, και εμείς συμπληρώνουμε και 
χωρίς μασκαρέματα και ασωτίες ή χυδαιότητα, πράξεις που συνήθως ακολουθούν την περίοδο αυτήν που διανύουμε, κατάλοιπα μιας Ελλάδος με ήθη, 
...και μια περσινή φωτογραφία
με την εκκλησία μας ντυμένη στα λευκά !!!
έθιμα και παραδόσεις που στο διάβα των αιώνων πέρασε από το αρχαίο Ελληνικό ένδοξο πολιτισμό του δωδεκάθεου, στον εκχριστιανισμό της και στην ολοκληρωτική μετάλλαξη της σε κοιτίδα και επίκεντρο της Ορθοδοξίας και του Βυζαντινού μεγαλείου. 

       Επίσης με αφορμή το άρθρο μας αυτό θα σας δείξουμε πως μερικές λέξεις και φράσεις από το λεξιλόγιο αυτών των ημερών, λέξεις καθαρά εκκλησιαστικές, μεταστράφηκαν, αλλοιώθηκαν και άλλαξαν εντελώς την έννοια τους με την πάροδο του χρόνου, την έλλειψη κατήχησης των χριστιανών και της άγνοιας τους, 
Φθινοπωρινό ξημέρωμα το 2019
στην επάνω εκκλησιά μας
αλλά ας μην γελιόμαστε και την ανοχή της Εκκλησίας μας όλα αυτά τα χρόνια.                     
          Η λέξη "Τριώδιο" 
προέρχεται από το βιβλίο της Εκκλησίας μας που περιλαμβάνει όμορφους ύμνους με τρεις ωδές, εξ΄ού και το όνομα του, το οποίο ψάλλεται την περίοδο αυτή, ενώ η λέξη "Καρναβάλι" προέρχεται από το 
λατινικό "Carnevale" που απλά σημαίνει αποχή
από το κρέας, η δε ελληνική λέξη "Αποκριά" δεν συμβολίζει  τίποτε περισσότερο ετυμολογικά και αυτή, παρά μόνο την αποχή από το κρέας. Τα υπόλοιπα, τα μασκαρέματα, τα γλέντια, 
Τέλεση Θυρανοιξίων τον Οκτώβριο του 2019
οι  βωμολοχίες, οι παρελάσεις και οι υπόλοιπες ασχήμιες, που δυστυχώς ισχύουν ως υπολείμματα της διονυσιακής λατρείας για εμάς τους Έλληνες και τρέχα γύρευε για ποιους λόγους στους υπόλοιπους λαούς, καλό είναι ως Χριστιανοί και Έλληνες να τα γνωρίζουμε μεν για ιστορικούς λόγους αφού υφίστανται μέσα στην παράδοση και τα έθιμα μας 
(μιλώντας όμως για τους κουδουνοφόρους του Σοχού, τις Μπούλες στην Νάουσα, τους Μπουμπούνες στην Καστοριά και στην Κοζάνη τους φανούς και τα χάλκινα και άλλα ελληνικά έθιμα που προέρχονται από την δική μας αρχαία ιστορία πριν την έλευση του Χριστού στην γη, 
Εκκλησιασμός του 3ου Δημοτικού Σχολείου
στον επάνω Ναό, κατά την εορτή των Τριών
Ιεραρχών, 30/1/2020...
που ήρθε και άλλαξε τον ρου της ιστορίας σε προ Χριστού και μετά Χριστόν εποχή, και όχι θεωρώντας ως έθιμο το βραζιλιανόφερτο πολύ πρόσφατα καρναβάλι της Πάτρας της Ξάνθης, ακόμα πιο πρόσφατα του Αμαρουσίου και του Ρεθύμνου και άλλων μιμητών μιας χυδαιοποίησης της παράδοσης μας, μάλιστα με πρωτοπόρους 
αυτών των δραστηριοτήτων τους ίδιους τους δημάρχους και άρχοντες των γεωγραφικών διαμερισμάτων της Ελλάδος, ονομάζοντας αυτές τις κακές και φρικτές απομιμήσεις ως ιστορικό ή παραδοσιακό καρναβάλι αυτήν την αντιγραφή εθίμων άλλων λαών, 
άλλων φυλών και άλλων κουλτούρων, λες και εμάς μας λείπει η ιστορία και το παρελθόν...και κλείνω την μεγάλη αυτή παρένθεση) 
...και την ίδια ημέρα όλο το Σχολείο μας
στα σκαλιά της ολοκαίνουργιας & πανέμορφης 
εκκλησιάς τους
αλλά χωρίς να συμμετέχουμε εμείς σε αυτά ή να τους δίνουμε προεκτάσεις υπερφυσικές και αλλότριες με την πίστη μας. 
*οι φωτογραφίες του δικού μας άρθρου είναι παντελώς άσχετες με το θέμα, αλλά και πολύ ωραίες...δεν συμφωνείτε;
Εύχομαι και εγώ από καρδιάς στους αναγνώστες μας... 
...Καλή Τσικνοπέμπτη!!!
π. Χρυσόστομος Τελίδης
TAG