Ο ΙΕΡΕΑΣ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ ΜΑΣ (Ε)...ένα άρθρο με αφορμή την περίοδο της νηστείας των Αποστόλων, που βαίνει προς το τέλος της !!!

...και η ευλογία του στα σπιτικά μας...

Έν Ανθοκήποις Νέας Ευκαρπίας Δυτική Θεσσαλονίκη, ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ, ΕΛΛΑΣ. 
Περίοδος νηστείας Αποστόλων (...από 8 έως 28/6/2026 !!!) 
Τρίτη 23 Ιουνίου 2026
*...άρθρον του π. Χρυσοστόμου Τελίδη
Ε ι σ α γ ω γ ή
Στην προσπάθεια της διακονίας μου στην ευλογημένη Ενορία  των Αγίων Θεοπατόρων Ιωακείμ και Άννης, στους Ανθόκηπους της Νέας Ευκαρπίας, εδώ στο δυτικό μέρος της όμορφης Θεσσαλονίκης, όπου υπηρετώ ως εφημέριος του Ιερού Ναού, τα τελευταία δεκαπέντε και πλέον χρόνια, τον μοναδικό ενοριακό Nαό αφιερωμένο στους Αγίους Θεοπάτορες και γονείς της Παναγίας μας, που συνεχίζουμε την προσπάθεια αποπεράτωσης του, για να στεγάσουμε όπως πραγματικά τους αξίζει τους Αγίους γονείς της Παναγίας μας και προγόνους του Χριστού μας, την "Γιαγιά" και τον "Παππού" της Ορθοδοξίας, τον Ιωακείμ και την Άννα, αλλά και για να διατρανώσουμε την πίστη μας στο Θεό, 
Έτσι πρωτοξεκίνησε  από το 2010
ο Ιερός Ναός μας...

αντιμετώπισα πολλές φορές διάφορα προβλήματα, στην επικοινωνία με τον κόσμο, το ευλογημένο ποίμνιο της Ενορίας μας...τα οποία και ακόμα εξακολουθούν να υφίστανται !!!  κάτι που με οδήγησε αρχικά στην έκδοση υπό μορφή δίπτυχου φυλλαδίου, αυτού του άρθρου που αναρτούμε κατά καιρούς στην ιστοσελίδα του Ιερού Ναού μας...πάντα όμως επικαιροποιημένο !!! αλλά και στα άλλα μέσα κοινωνικής δικτύωσης που διαθέτουμε, το οποίο περιέχει χρήσιμες πληροφορίες για την συμπεριφορά μας ως χριστιανοί και ιδιαίτερα ως Ορθόδοξοι Χριστιανοί. 
    Π
...με πολλές ελλείψεις,
αλλά συνεχίζουμε τις εργασίες
 και εσωτερικά και εξωτερικά...
αρακάλεσα δε τους ενορίτες μου με προσοχή να το διαβάσουν και να διαδώσουν στους γνωστούς και τους φίλους τους το περιεχόμενο αυτού του πονήματος μου,
αλλά και των άλλων συγγραφικών μου προσπαθειών με παρεμφερή πρακτικά κυρίως θέματα, τα οποία βρίσκονται πάντα στις προθήκες του Ναού μας και τα οποία εξέδωσα...και συνεχίζω να γράφω που και που και να προσθέτω συμπληρώνοντας την βιβλιοθήκη της εκκλησιάς μας, 
όποτε έχω χρόνο, με σκοπό την εκκλησιαστική, λατρευτική και λειτουργική επιμόρφωση της Ενορίας μας, 
...ενώ τώρα εν έτι 2021
ο ναός μας λειτουργεί κανονικά,
έχοντας ήδη τελέσει Θυρανοίξια 
τον Οκτώβριο του 2019!!!
την κατήχηση της, αν θέλετε, στο μέγιστο δυνατόν, και μέσω της δύναμης, της ταχύτητας και της αμεσότητας του διαδικτύου, σε όποιον χρειάζεται αυτές τις πληροφορίες, σε όποιον νομίζει πως τον αφορούν και μπορούν να τον βοηθήσουν κατά τον τρόπο λατρείας του στον Θεό.  
      Πάντα όμως θα σας θυμίζω, πως καλά είναι όλα αυτά τα μέσα επικοινωνίας που μας δίνει απλόχερα η επιστήμη και η τεχνολογία στις μέρες μας, τα οποία και πρέπει με προσοχή να τα χρησιμοποιούμε προς διευκόλυνση του κατηχητικού-ιεραποστολικού και επιμορφωτικού έργου της Ενορίας,
...για να γίνει ο Ιερός Ναός μας έτσι...
...το συντομότερο δυνατόν!!!
όμως τίποτα, μα τίποτα, δεν μπορεί να αντικαταστήσει την δια ζώσης σχέση μας με το πλήρωμα της Εκκλησίας του Χριστού μας, ενώ πρωταρχικό και σημαντικό...απαραίτητο θα σας έλεγα !!! για την επικοινωνία των πιστών με τον Τριαδικό Θεό,
είναι ο εκκλησιασμός μας κάθε Κυριακή, γιορτή και σχόλη, είναι η συμμετοχή μας στην Θεία Λειτουργία, της οποίας αποκορύφωμα είναι η Θεία Μετάληψη, η Θεία Κοινωνία, αλλά και η επικοινωνία μεταξύ μας, μέσω του κοινού Αγίου Ποτηρίου, του Σώματος και Αίματος του Κυρίου μας και των Μυστηρίων της Εκκλησίας μας.
...εδώ βλέπεται σημαιοστολισμένη την
καινούργια εκκλησιά μας έτοιμη για την 
ετήσια Πανήγυρη της, στις 9 Σεπτεμβρίου
    Αυτό είναι αναντικατάστατο και αυτό είναι που μας ξεχωρίζει απ' όλους, και μας κάνει Ορθόδοξους Χριστιανούς. Αφού λοιπόν εξασφαλίσουμε αυτήν την καθημερινή επαφή μας με την Εκκλησία του Χριστού μας, τότε μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε και όλα αυτά τα νέα επιτεύγματα, που έχουν πάρει ήδη την θέση τους στην καθημερινότητα και στην λειτουργική και κοινωνική ζωή των Ενοριών, στην ανάδειξη της λατρείας μας στον Θεό, στην κατήχηση και στην επικοινωνία μεταξύ μας... 
...αλλά χρειάζεται προ-σο-χή !!!
*...διαβάστε όλα τα σχετικά άρθρα μας που αφορούν απλά θέματα λατρείας και εκκλησιαστικής συμπεριφοράς, με τίτλους όπως: 
"Η προσφορά μας στην Εκκλησία" σε τρία μέρη:
αλλά και περισσότερα επίκαιρα άρθρα που αφορούν όλους μας: 
"Τα Ψυχοσάββατα της Ορθοδοξίας"
"Το Ιερόν Μυστήριον της Μετανοίας (Εξομολόγησις), 
"Η νηστεία στην Εκκλησία μας"
"Το Ευχέλαιο στο σπίτι ή στον Ναό μας", 
"Η Αρτοκλασία στην Ενορία μας", 
το σημερινό άρθρο μας με τίτλο: 
"Ο Ιερέας στο σπίτι μας", 
"Ο Αγιασμός στην Ενορία μας", 
"Ο Ύμνος της Αγάπης", 
"Οι Παρακλήσεις της Παναγίας", 
"Οι Χαιρετισμοί της Θεοτόκου"
"Τα Επτά Μυστήρια της Εκκλησίας μας", 
"Το Σχίσμα των Εκκλησιών", 
"Το παλαιό και το νέο ημερολόγιο", 
"Το Σύμβολο της Πίστεως, το Πιστεύω", 
"Τα Απολυτίκια του Ιερού Ναού μας", 
"Κηδείες και Μνημόσυνα στην Εκκλησία μας".
Όμως & άλλα άρθρα θα δείτε στις αναρτήσεις και στα δίπτυχα μας, που εκδίδονται και διανέμονται σε συγκεκριμένες χρονικές εκκλησιαστικές περιόδους με θέματα που πηγάζουν από την εκάστοτε περίοδο, της Μικρής Σαρακοστής και της Νηστείας των Χριστουγέννων αργότερα του Δωδεκαημέρου, του Τριωδίου, της Αγίας και Μεγάλης Τεσσαρακοστής, της Μεγάλης & της Διακαινησίμου Εβδομάδος, του Πεντηκοσταρίου,
της  Νηστείας των Αποστόλων που διανύουμε τώρα, του Δεκαπενταυγούστου και της νηστείας της Παναγίας, αλλά και στις περιόδους των Μικρών Πανηγύρεων μας... 
(..."στις 9 του Δεκέμβρη που 'χεις Άννα την γιορτή σου" και την Σύλληψη της Θεοτόκου & στις 25 Ιουλίου στην Κοίμηση της Αγίας Άννας... 
(...κάντε κλικ εδώ και δείτε το πρόγραμμα της Μικρής καλοκαιρινής Πανηγύρεως της Ενορίας μας "Η Κοίμησις της Αγίας Άννης", που συμπεριλαμβάνει αρχικά την εκδρομή-προσκύνημα-τάμα μας με καραβάκι από την Ουρανούπολη για το Άγιον Όρος και την Ιερά Σκήτη της Αγίας Άννας, ή την Νέα Σκήτη φέτος, οπότε και θα προσκυνήσουμε την Αγία μας και θα τελέσουμε Αγιασμό πάνω στο πλοίο που θα ναυλώσουμε...δείτε εδώ με ένα κλικ τις λεπτομέρειες της εκδρομής μας !!! μετά την πανηγυρική Αγρυπνία μας για την εορτή της Αγίας Χριστίνας και προς τιμήν της Αγίας Άννας μας !!!)
...αλλά και στις Μικρές Πανηγύρεις των Παρεκκλησίων μας, στις 23 Σεπτεμβρίου στο νέο Παρεκκλήσι μέσα στον ναό μας για την εορτή της Σύλληψης του Τιμίου Προδρόμου, του Αγίου Παχωμίου του Ευκαρπιώτου στις 7 Μαΐου & του Αγίου Χριστοφόρου στις 9 του ίδιου μήνα !!!)
...και τέλος κατά την περίοδο της Μεγάλης Πανηγύρεως μας... 

(...την 9η Σεπτεμβρίου εκάστου έτους για την Σύναξη των Αγίων Θεοπατόρων Ιωακείμ και Άννης !!!) 
...αλλά και καθ' όλην την διάρκεια του εκκλησιαστικού έτους...ειδικά από την αρχή του,  και που τώρα βαίνει προς το τέλος του, του 2025-2026, που διανύσαμε από την 1η Σεπτεμβρίου, με την χάρη του Θεού, μετά του νέου κατηχητικού έτους, που  ξεκίνησε με την Κυριακή του Σπορέως...στα μέσα του Οκτωβρίου του 2025, το οποίο και αυτό τελείωσε αισίως εκεί κάπου στις αρχές του Ιουνίου του 2026, αλλά και του  ημερολογιακού έτους την 1η Ιανουαρίου 2026, με τίτλους:
"Η Μικρή Σαρακοστή & η νηστεία των Χριστουγέννων", 
"Το Άγιον Δωδεκαήμερο στην Ενορία μας", 
"Ο Άγιος Βασίλειος ο Μέγας", 
"Τριώδιον (Καρναβάλι και Χριστιανισμός)", 
"Τα όπλα της Σαρακοστής" σε δυο συνέχειες, 
"Η Καθαρά Δευτέρα", 
"Οι Κατανυκτικοί Εσπερινοί...της Συγχωρήσεως"
"Η Κυριακή της Ορθοδοξίας"
"Η Κυριακή της Σταυροπροσκυνήσεως"
"Η Προηγιασμένη Θεία Λειτουργία", 
"Τα Μεγάλα Απόδειπνα", 
"Ο Μέγας Κανών"
"Η Μεγάλη & η Διακαινήσιμος Εβδομάδα"  &...

...με αφορμή την νηστεία των Αποστόλων !!!
Κ
αθημερινά όμως τα άρθρα μας αυτά θα συμπληρώνονται και με επίκαιρα θέματα που  αφορούν τις Ακολουθίες της εκάστοτε εκκλησιαστικής περιόδου...
(...αυτή που διανύουμε τώρα λέγεται περίοδος της νηστείας των Αποστόλων, η οποία νηστεία και ξεκινά μια εβδομάδα μετά το τέλος του Πεντηκοσταρίου (...η ονομασία προέρχεται από το βιβλίο που χρησιμοποιεί η Εκκλησία μας στο Τυπικό της από την Ανάσταση μέχρι και την Πεντηκοστή, η οποία και περιλαμβάνει την Κυριακὴ τοῦ Πάσχα, την Κυριακὴ τοῦ Θωμᾶ, την Κυριακὴ τῶν Μυροφόρων, την Κυριακὴ τοῦ Παραλύτου, την Κυριακὴ τῆς Σαμαρείτιδος, την Κυριακὴ τοῦ Τυφλοῦ  την Πέμπτη της Ἀναλήψεως, την Κυριακὴ τῶν Ἁγίων Πατέρων της Α´ Οἰκουμενικής Συνόδου, την Κυριακὴ τῆς Πεντηκοστῆς, την Δευτέρα του Αγίας Τριάδος και τέλος την Κυριακή των Αγίων Πάντων), 
...αμέσως μετά έχουμε μια εβδομάδα όπου και επιτρέπεται κατάλυσις εις πάντα...ακόμα και Τετάρτη και Παρασκευή, και κατόπιν ξεκινά η "ελαφριά" αυτή νηστεία των Αποστόλων (...η οποία και έχει κατάλυσιν ιχθύος...εκτός Τετάρτης και Παρασκευής φυσικά !!!) και τελειώνει πάντα στις 28 Ιουνίου, παραμονή της εορτής των Πρωτοκορυφαίων Αποστόλων Πέτρου και Παύλου στις 29/6, ενώ και την επομένη εορτάζουμε την μνήμη όλων των Αποστόλων με την εορτή των Δώδεκα Αποστόλων (...φέτος η νηστεία των Αποστόλων ξεκίνησε την Δευτέρα 8η του Ιούνη 2026 και κράτησε είκοσι ολόκληρες ημέρες !!!) 
...αλλά και θέματα λειτουργικά, λατρευτικά, ακόμα και κοινωνικά μιας και η Εκκλησία του Χριστού μας πάντα ήταν μέρος της κοινωνίας...ίσως και η κοινωνία η ίδια !!!
Αλλά οι αναρτήσεις μας συμπληρώνονται και με περισσότερα ακόμα σημαντικά θέματα, ειδήσεις της Ενορίας μας, τις εκδρομές και τα προσκυνήματα μας...
(...μέσα στην νηστεία των Αποστόλων, εκεί κάπου προς το τέλος της, θα πραγματοποιήσουμε και μια εκδρομή-προσκύνημα της Ενορίας μας, το Σάββατο 27 Ιουνίου 2026, 
με προορισμό τρία από τα πολλά μοναστήρια της ευρύτερης περιοχής της Βεροίας, την Αγία Κυριακή, την Παναγία Δοβρά και Παναγία Σουμελά, όπου εκεί σε κάποιο από τα όμορφα χωριά του Βερμίου θα καταλύσουμε - και μιας και τελειώνει την επομένη η νηστεία των Αποστόλων, ίσως ο ιερέας συνοδός της εκδρομής μας, ο π. Χρυσόστομος Τελίδης, μας αφήσει και φάμε κρεατικά, μιας και η περιοχή εκεί δεν φημίζεται για τα ψάρια της, τουναντίον !!!) 
...και άλλα νέα από την επικαιρότητα τα οποία και μας αφορούν όλους, ενώ σκοπό έχουν την κατήχηση των αναγνωστών, φίλων και ακολούθων των μέσων δικτύωσης που διαθέτει ο Ιερός Ναός μας, των ενοριτών και των προσκυνητών του Ιερού Ναού μας, όταν αυτά δημοσιεύονται στο διαδίκτυο υπό την μορφή άρθρων, αλλά και παραδοσιακά την κατήχηση όταν αυτά εκδίδονται και διανέμονται ως δίπτυχα φυλλάδια στο εκκλησίασμα ή όταν βρίσκονται στις προθήκες της εκκλησιάς μας για όσους ενδιαφέρονται να ενημερωθούν και δεν έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο ή δεν έχουν τις απαραίτητες γνώσεις που χρειάζονται, μαζί πάντα και με το λεπτομερές μηνιαίο λατρευτικό πρόγραμμα των Ιερών Ακολουθιών και των δραστηριοτήτων της Ενορίας μας. 
Καλή ανάγνωση φίλοι μας &... 
...Καλοφωτισμένοι να' σται όλοι...
 ...& καλό & ευλογημένο το καλοκαίρι !!!
Τι πρέπει να γνωρίζουμε 
για τις κατ' οίκον επισκέψεις 
των ιερέων.
Αποτέλεσμα εικόνας για σκίτσα ο ιερέας ευλογεί τα σπιτικά μας      Πάντα στην Ελληνική Χριστιανική παράδοση η επίσκεψη ενός ιερέα στο σπίτι μας, σήμαινε μεγάλη ευλογία και ιδιαίτερη χάρη για τον σπιτονοικοκύρη και την οικογένεια του.
      Για τον λόγο αυτό και η Εκκλησία μας έχει καθιερώσει τις επισκέψεις των ιερέων στα σπίτια των πιστών και οι κατά τόπον Μητροπόλεις ενθαρρύνουν  τους ιερείς τους προς αυτήν την ευλογημένη συνήθεια, για να μπορέσει η Ενορία με αυτόν τον τρόπο να αποκτήσει κοινή συνείδηση, "Ενοριακή συνείδηση"  και να δώσει προς τα έξω την εικόνα της οικογένειας, που είναι και το ζητούμενο.
    Εκτός όμως από τις εθιμοτυπικές επισκέψεις ενός ιερωμένου στο σπιτικό μας, έχουμε και τις λατρευτικές, όπου ο ιερέας της Ενορίας μας κατόπιν προσκλήσεως διαβάζει ευχές, τελεί διάφορες ακολουθίες, ακόμα και Μυστήρια όπως το Ιερό Ευχέλαιο κ.ά.
Αποτέλεσμα εικόνας για σκίτσα ο ιερέας     Το να προσκαλέσεις όμως τον ιερέα στην οικία σου, προϋποθέτει και κάποιες γνώσεις που είναι ως ενός σημείου φυσικό να μην υπάρχουν και που με αυτήν την ανάρτηση στην ιστοσελίδα μας, αλλά και με δίπτυχα φυλλάδια που μοιράζονται στον ναό μας σε τακτά χρονικά διαστήματα, μα και με κηρύγματα και συζητήσεις από άμβωνος, ή στις Ιερές Παρακλήσεις μας κάθε Τρίτη στους Αγίους προστάτες μας, τους Θεοπάτορες Ιωακείμ και Άννα, αλλά και προστάτες των άτεκνων ζευγαριών και της οικογενείας,  προσπάθησα από την αρχή της διακονίας μου να μεταδώσω στους Ενορίτες μας που τις χρειάζονται και θα ήθελαν να τις γνωρίζουν.
Καλούμε τον ιερέα στο σπίτι μας 
για τους παρακάτω λόγους:
Αγιασμός: 
* Ο Μικρός Αγιασμός τελείτε στον Ιερό Ναό της Ενορίας μας κάθε 1η του μηνός "ο Αγιασμός της πρωτομηνιάς" όμως πολλές φορές έχουμε την ανάγκη επιπλέον ευλογίας στο σπιτικό μας και για τον λόγο αυτό καλούμε τον ιερέα να τελέσει την ακολουθία ιδιαίτερα για εμάς, αγιάζοντας έτσι το σπίτι μας και όλους τους οικείους και τους συγγενείς μας που παραβρίσκονται.

Για την τέλεση της ακολουθίας απαιτούνται:
*Πάνω σε ένα τραπέζι, ένα γυάλινο μπολ με καθαρό νερό.
*Μια εικόνα του Χριστού της Παναγίας, ή του "αγαπημένου" Άγιου μας.
*Μια κανδήλα αναμμένη.
*Ένα θυμιατό αναμμένο.
*Ένα ματσάκι βασιλικός.
*Ένα χαρτί με τα ονόματα των οικείων μας (...ζώντων μόνο !!!)
(...ο Μικρός Αγιασμός της πρωτομηνιάς, που τελείται στην εκκλησία μας, συνήθως στον Εσπερινό της παραμονής του νέου μήνα, υπάρχει πάντα στην διάθεση των πιστών, των ενοριτών και των προσκυνητών, τον οποίο και μπορείτε να τον προμηθευτείτε καθημερινά εδώ στην Ενορία μας όταν ο Ιερός Ναός  μας είναι ανοιχτός - από τις 7.30 π.μ. έως τις 2.00 μ.μ. και από τις 5.30 μ.μ. έως τις 8.00 μ.μ. - από την όμορφη και ολοκαίνουργια μαρμάρινη Κρήνη, που βρίσκεται μπαίνοντας στον ναό αριστερά μέσα στον νάρθηκα και δίπλα στο Παρεκκλήσι του Τιμίου Προδρόμου !!!)
(...ο Μεγάλος Αγιασμός, τελείται μόνο δυο φορές τον χρόνο στον ναό μας, παραμονή και ανήμερα των Θεοφανείων και ο ιερέας μέχρι την απόδοση της εορτής με' αυτόν "φωτίζει" τα σπίτια των ενοριτών του, ο οποίος όμως δεν φυλάσσεται στο σπίτι επ' ουδενί, παρά μόνο στην εκκλησία μας, από όπου και μπορούμε, όποτε τον χρειαστούμε, να τον προμηθευτούμε-κυρίως αντί της Θείας Κοινωνίας-κατόπιν αδείας του ιερέως μας !!!)
Ιερό Ευχέλαιο: 
Το Μυστήριο του Ευχελαίου τελείται στον Ιερό Ναό μας μέσα στην Μικρή Σαρακοστή (Χριστούγεννα) και στην Μεγάλη Τεσσαρακοστή (Πάσχα), την Μεγάλη Τετάρτη, αλλά και στις Πανηγύρεις του Ιερού Ναού μας.
Όμως πολλές φορές χρειαζόμαστε «προς ίασιν ψυχής τε και σώματος» την παρουσία του ιερέως στο σπίτι μας ιδιαίτερα, για να τελέσει το Μυστήριο είτε για κάποιο σοβαρό πρόβλημα υγείας, είτε για κάποιους άλλους λόγους που δημιουργούν ανησυχία στην οικογένεια μας κ.ά.

Για την τέλεση του Μυστηρίου απαιτούνται:
*Ένα γυάλινο μπολ με αλεύρι.
*Επτά μικρά κεριά που στερεώνουμε μέσα στο αλεύρι και από ένα κερί για να κρατήσουν οι παρευρισκόμενοι και συμμετέχοντες.
*Μια εικόνα του Χριστού της Παναγίας, ή του "αγαπημένου" Άγιου μας.
*Ένα θυμιατό αναμμένο.
*Μια κανδήλα αναμμένη.
*Μια χριαλλίδα ή μπατοννέτα για τα αυτιά.
*Ένα χαρτί με τα ονόματα των οικείων μας (ζώντων μόνο) 
Ευχή γεννήσεως: 
Αυτή η ευχή δίνεται από τον ιερέα κανονικά την πρώτη μέρα της γέννησης του βρέφους στο σπίτι ή στο νοσοκομείο, αλλά συνήθως, κατ' οικονομία, διαβάζεται από τον ιερέα κατόπιν προσκλήσεως του στο σπίτι, την όγδοη ημέρα μαζί με την ευχή της ονοματοδοσίας (αν βέβαια γνωρίζουμε το όνομα που θα πάρει το παιδί, αν όχι κατόπιν στον του-στις 40 ημέρες-στην εκκλησία, ή στην Βάπτιση του). Δεν χρειάζεται καμία ιδιαίτερη προετοιμασία παρά μόνο η παρουσία της λεχώνας και του παιδιού και φυσικά, όπως ισχύει καθολικά στα σπιτικά μας, το αναμμένο κανδήλι μπροστά στο εικονοστάσι του σπιτιού μας, αλλά & το αναμμένο θυμιατό κατά την διάρκεια της Ακολουθίας (...ο λεγόμενος μισός σαραντισμός, στις 20 ημέρες δηλαδή, από την γέννηση του βρέφους, δεν υφίσταται στο τυπικό της Εκκλησίας μας !!!)
Η Θεία Κοινωνία: 
Σε  περίπτωση που στο σπίτι μας έχουμε κάποιον άρρωστο που θέλουμε, μα και που θέλει, αλλά και που πρέπει να «κοινωνήσει» καλούμε τον ιερέα, συνήθως πρωινή ώρα (εκτός αν υπάρχει ανάγκη, τότε οποτεδήποτε), έχοντας υπόψη μας και συνειδητοποιώντας πως το σπίτι μας επισκέπτεται ο ίδιος ο Κύριος.
Πρέπει να γνωρίζουμε τα εξής:
*Ο ιερέας δεν μιλά καθ’ όλην την διάρκεια του Μυστηρίου και εμείς, δεν του μιλούμε.
*Ο άρρωστος πρέπει να καταλαβαίνει, να έχει επαφή με το περιβάλλον και συνειδητά να αποζητά την Θεία Κοινωνία.
*Ερχόμαστε και παίρνουμε τον ιερέα από τον Ιερό Ναό για να τον διευκολύνουμε, με αυτοκίνητο.
*Στο τέλος συνοδεύουμε τον ιερέα με την Θεία Κοινωνία πίσω στον Ναό.
*Ετοιμάζουμε τον άρρωστο μας από πριν (καθαριότητα κ.τ.λ.).
*Έχουμε ετοιμάσει έναν χώρο κοντά στον άρρωστο, στον οποίο τοποθετούμε ένα τραπεζάκι που καλύπτουμε με ένα καθαρό πανί για να ακουμπήσει ο ιερέας την Θεία Κοινωνία.
*Έχουμε αναμμένο το κανδήλι μπροστά στο εικονοστάσι του σπιτιού μας.
*Έχουμε αναμμένο το θυμιατό μας.
*Κλείνουμε την τηλεόραση ή το ραδιόφωνο όσο βρίσκεται ο ιερέας στο σπίτι μας.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
*...επίσης ενδεικτικά ας γνωρίζουμε πως σε δυο εκκλησιαστικές περιόδους, αυτήν της Μικρής Σαρακοστής των Χριστουγέννων και αυτής της Μεγάλης Τεσσαρακοστής του Πάσχα, σε συγκεκριμένες ημερομηνίες των παραμονών των δυο μεγάλων αυτών εορτών, οι οποίες και αναγράφονται στο μηνιαίο πρόγραμμα Ακολουθιών & δραστηριοτήτων της Ενορίας, οι πιστοί που θέλουν να κοινωνήσουν στο σπίτι τους οικείους τους με κινητικά προβλήματα και άλλες αρρώστιες, μπορούν να τηλεφωνήσουν στο γραφείο του Ιερού Ναού μας και να συνεννοηθούν με τον ιερέα, που είναι πάντα στην διάθεση του ποιμνίου του.
Τρισάγιον: 
Όταν στο σπίτι μας πεθάνει κάποιος οικείος μας, τότεκαλούμε τον ιερέα για να διαβάσει το καθιερωμένο τρισάγιο στην σωρό του εκλιπόντος, δηλαδή την ευχή υπέρ αναπαύσεως για τον άνθρωπο μας που έφυγε από αυτήν την ζωή.
Τότε θα πρέπει  να γνωρίζουμε τα εξής:
*Δεν καλύπτουμε καθρέπτες και τηλεοράσεις με σεντόνια.
*Δεν σπάμε πιάτα για να φύγει η γρουσουζιά,  ούτε φτύνουμε στον κόρφο μας.
*Δεν ζητούμε από τον ιερέα να κάνει Αγιασμό για να φύγει το "κακό" από το σπιτικό μας (επίσης δεν σταματάμε να εκκλησιαζόμαστε για 40 ημέρες, σύμφωνα με δεισιδαιμονίες έξω από κάθε εκκλησιαστική παράδοση, τουναντίον μάλιστα, συμμετέχουμε στα Μυστήρια της Εκκλησίας συχνότερα και με μεγαλύτερη ζέση)
*Έχουμε αναμμένο το θυμιατό.
*Έχουμε αναμμένο το κανδήλι μπροστά στο εικονοστάσι του σπιτιού.
Ευχή για ψυχοραγούντα: 
Όταν
αντιληφθούμε ότι από κάποιον οικείο μας δυσκολεύεται να βγει η ψυχή του και τυραννιέται... 
(...οι αμαρτίες μας ή η συγχώρεση των αμαρτιών μας, πολλές φορές μας ταλαιπωρούν προς το τέλος της επίγειας ζωής μας !!!) 
...τότε καλούμε τον ιερέα στο σπίτι για να του διαβάσει την ειδική αυτή ευχή για να έχει ένα ειρηνικό και γαλήνιο τέλος.
Εξομολόγησις: 
Το Μυστήριο της εξομολόγησης μπορεί να γίνει από οποιονδήποτε Πνευματικό, της Ενορίας, ή εντός της Ιεράς Μητροπόλεως που ανήκουμε, ο οποίος να είναι διαπιστευμένος εξομολόγος έχοντας την εντολή του τοπικού Επισκόπου, τόσο στον Ιερό Ναό...
(...εδώ στην Ενορία μας πραγματοποιείται κάθε Πέμπτη και πάντα σε συνεννόηση με τον πνευματικό μας, ενώ περιόδους όπως στην Μικρή Σαρακοστή, προ των Χριστουγέννων, και στην Μεγάλη Τεσσαρακοστή προ του Πάσχα, γίνεται τακτικότερα !!!) 
...όσο και στην οικία του ενδιαφερόμενου όταν υπάρχουν κινητικά προβλήματα ή βαριά αρρώστια, και μάλιστα μπορεί κάλλιστα να συνδυαστεί και με το Μυστήριο της Θείας Κοινωνίας, αν κριθεί απαραίτητο. 
Ο ιερέας μας απρόσκλητος στο σπίτι μας; 
Φυσικά!!!
     Την όμορφη περίοδο του "Δωδεκαημέρου" (Χριστούγεννα-Πρωτοχρονιά-Θεοφάνεια) και συγκεκριμένα τα Άγια Θεοφάνεια, κατά παράδοση, ο ιερέας της Ενορίας μας, συνοδεία των ιεροπαίδων του Ιερού Ναού μας, γυρνά από σπίτι σε σπίτι και τα «αγιάζει» (...ο "φωτισμός" των σπιτιών !!!) με τον Μεγάλο Αγιασμό. Οι πιστοί ανοίγουν διάπλατα τις πόρτες των σπιτιών τους και τις καρδιές τους για να υποδεχθούν τον ιερέα τους με τον Μεγάλο Αγιασμό που σύμφωνα με τους Πατέρες της Ορθόδοξης Εκκλησίας είναι τόσο σημαντικός που δίνεται αντί Θείας Κοινωνίας, μερικές φορές στους πιστούς. Αυτή η όμορφη παράδοσις της Εκκλησίας μας τείνει να εξαφανιστεί στις μέρες μας μέσα στις μεγαλουπόλεις, ακόμα και στα χωριά, όπου οι άνθρωποι συχνά απομακρύνονται από τις εκκλησιές, τις Ενορίες και τους ιερείς τους, όμως στην δική μας Ενορία το έθιμο αυτό έχει βρει πρόσφορο έδαφος και δεν θα σταματήσει, όσο ο πιστός λαός του Θεού το αποζητά και το περιμένει κάθε χρόνο, αλλά και όσο μπορούν οι ιερείς της Ενορίας μας...πρώτα και πάντα ο Θεός!!!
Η ιερωσύνη και η σημασία της.

    Τέλος ο ιερέας έχοντας ως υπέρτατο «εργαλείο» το πετραχήλι του και έχοντας την χάρη του Αγίου Πνεύματος και την ευχή του οικείου Μητροπολίτου του για να τελεί τα Μυστήρια και τις Ακολουθίες της Εκκλησίας μας, είναι ο φορέας αυτής της χάριτος και για τον λόγο αυτό παίρνουμε την ευχή του φιλώντας το χέρι του, αποδίδοντας τιμή όχι στο πρόσωπο του αλλά στην Θεία Χάρη που κουβαλά, μεταφέρει και 
μεταδίδει στο ποίμνιο του μετά από την χειροτονία του.
    Επίσης ο σεβασμός μας για την ιερωσύνη του, πρέπει να είναι δεδομένη, πρέπει να τον διευκολύνουμε στο έργο της διακονίας του Θεού και επειδή ο ιερέας είναι δακτυλοδεικτούμενος ξεχωρίζοντας από το σύνολο και έχοντας μόνο ανθρώπινη αμαρτωλή υπόσταση, είναι ευάλωτος σε κάθε λογής συκοφαντίες, ενώ σίγουρα μπορεί να υποπέσει και αυτός σε σφάλματα, που εμείς δεν πρέπει να τα αναδεικνύουμε, ενίοτε να τα μεγαλοποιούμε, ή να τα διαδίδουμε, αλλά ίσως με αγάπη και κατανόηση να τα καλύπτουμε για το ενιαίο καλό της Ενορίας μας, της Εκκλησίας, και της Πίστης μας.
    Όμως και ο ιερέας παράλληλα πρέπει να είναι προσεκτικός και να μην σκανδαλίζει με την εν γένει ζωή του, αλλά και την συμπεριφορά του το ποίμνιο του, αλλά με διάκριση, οικονομία και αγάπη να σκεπάζει όλα τα...  "στραβοπατήματα" των ενοριτών του. 

Με εν Χριστώ αγάπη !!!
...& Καλή φώτιση σ' όλους μας !!!

...& καλό καλοκαίρι αδελφοί μου !!!

Αρχιμανδρίτης Χρυσόστομος Τελίδης
TAG