*...άρθρον Ενορίας Αγίων και Δικαίων Θεοπατόρων Ιωακείμ και Άννης.
Εν Ανθοκήποις Νέας Ευκαρπίας, Θεσσαλονίκη, Μακεδονία, Ελλάς.
Εκκλησιαστικό & Κατηχητικό έτος "2024-2025".
Ημερολογιακό έτος 2025. Περίοδος Τριωδίου 2025.
3η Εβδομάδα Τυρινής, Σάββατο 1η Μαρτίου 2025.
Με αφορμή την περίοδο του Τριωδίου, που διανύουμε την 3η Εβδομάδα του, αυτήν της Τυρινής...με την βοήθεια πάντα και την Χάρη του Θεού !!! αλλά και του εκκλησιαστικού έτους, που ξεκίνησε την 1η του Σεπτέμβρη, και να ακολουθήσει μετά το κατηχητικό έτος, του 2024-2025, εκεί κάπου στα μέσα του Οκτώβρη, μα και του νέου ημερολογιακού έτους, του 2025,
και τώρα της νέας κατανυκτικής, εκκλησιαστικής περιόδου που ανοίγεται μπροστά μας και που υποδεχόμαστε σε λίγες ημέρες, συγκεκριμένα της Δευτέρας που μας έρχεται, της Καθαράς Δευτέρας και κατά συνέπεια της Αγίας και Μεγάλης Τεσσαρακοστής, που θα ακολουθήσει για πενήντα ημέρες περίπου και θα επηρεάσει την λατρευτική αλλά και την κοινωνική ζωή μας, μα κυρίως με αφορμή ενθυμούμενοι και την πολύ διδακτική, την συγκινητική εκείνη περικοπή του Ευαγγελίου μιας Κυριακής εκεί περίπου στα μέσα του μηνός Οκτωβρίου του 2024,


η ιστοσελίδα μας σήμερα ανεβάζει στις καθημερινές αναρτήσεις της και αυτό το άρθρο του π. Χρυσοστόμου Τελίδη, με τίτλο...
"ΟΙ ΚΗΔΕΙΕΣ, ΤΑ ΜΝΗΜΟΣΥΝΑ & ΤΑ ΤΡΙΣΑΓΙΑ
ΣΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΜΑΣ"
...στην προσπάθεια που κάνει η Ενορία μας να κατηχήσει με αγάπη και να..."εκπαιδεύσει", να μάθει και να εντρυφήσει στα νάματα της Ορθοδοξίας τους ενορίτες της, αλλά και τους προσκυνητές της ολοκαίνουργιας εκκλησιάς μας.
Διαβάστε το από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης στην google και στις δυο ιστοσελίδες μας, του Ιερού Ναού μας, www.intheopatoron.gr
και της Ενοριακής Νεανικής Εστίας μας "Ιθάκη", www.enetheopatoron.gr,
αλλά και στο facebook, στο twitter...ή όπως αλλιώς το λένε τελευταία !!! στο youtube, στο viber, και προσφάτως στο instagram, που διαθέτει η Ενορία μας, των Αγίων Θεοπατόρων Ιωακείμ και Άννης, των Ανθοκήπων της Νέας Ευκαρπίας, ή μπορείτε να το προμηθευτείτε από τον Ιερό Ναό μας, σε μορφή δίπτυχου φυλλαδίου.
Πρώτα ρωτάμε τον ιερέα μας...

Κατόπιν, και αφού..."ανακαλύψαμε" στην Ενορία μας το διαδίκτυο ως μέσω διάδοσης των ειδήσεων και των νέων μας, αλλά και της έντονης

* ...διαβάστε όλα τα άρθρα μας που αφορούν απλά θέματα λατρείας και εκκλησιαστικής συμπεριφοράς, με τίτλους όπως:
"Η προσφορά μας στην Εκκλησία" σε τρία μέρη:
αλλά και περισσότερα επίκαιρα άρθρα που αφορούν όλους μας:
"Τα Ψυχοσάββατα της Ορθοδοξίας",
"Το Ιερόν Μυστήριον της Μετανοίας (Εξομολόγησις),
"Η νηστεία στην Εκκλησία μας",
"Το Ευχέλαιο στο σπίτι ή στον Ναό μας",
"Η Αρτοκλασία στην Ενορία μας",
"Ο Ιερέας στο σπίτι μας",
"Ο Αγιασμός στην Ενορία μας",
"Ο Ύμνος της Αγάπης",
"Οι Παρακλήσεις της Παναγίας",
"Τα Ψυχοσάββατα της Ορθοδοξίας",
"Το Ιερόν Μυστήριον της Μετανοίας (Εξομολόγησις),
"Η νηστεία στην Εκκλησία μας",
"Το Ευχέλαιο στο σπίτι ή στον Ναό μας",
"Η Αρτοκλασία στην Ενορία μας",
"Ο Ιερέας στο σπίτι μας",
"Ο Αγιασμός στην Ενορία μας",
"Ο Ύμνος της Αγάπης",
"Οι Παρακλήσεις της Παναγίας",
"Οι Χαιρετισμοί της Θεοτόκου"
"Τα Επτά Μυστήρια της Εκκλησίας μας",
"Το Σχίσμα των Εκκλησιών",
"Το παλαιό και το νέο ημερολόγιο",
"Το Σύμβολο της Πίστεως, το Πιστεύω",
"Τα Απολυτίκια του Ιερού Ναού μας",
"Τα Επτά Μυστήρια της Εκκλησίας μας",
"Το Σχίσμα των Εκκλησιών",
"Το παλαιό και το νέο ημερολόγιο",
"Το Σύμβολο της Πίστεως, το Πιστεύω",
"Τα Απολυτίκια του Ιερού Ναού μας",
και τέλος, το σημερινό άρθρο μας με τίτλο:
Τα άρθρα μας αυτά εμπλουτίζονται από καιρό σε καιρό, ειδικά στην περίοδο της Μικρής Τεσσαρακοστής των Χριστουγέννων και του Αγίου Δωδεκαημέρου, αλλά και της Μεγάλης Τεσσαρακοστής που θα διανύσουμε οσονούπω, του Τριωδίου, του Πεντηκοσταρίου, του Δεκαπενταυγούστου, στην αρχή του νέου εκκλησιαστικού και κατηχητικού, αλλά και ημερολογιακού έτους, στις μεγάλες γιορτές και στις Μεγάλες και Μικρές Πανηγύρεις εδώ της Ενορίας μας, με επίκαιρα θέματα που αφορούν τις Ακολουθίες της εκάστοτε εκκλησιαστικής περιόδου, αλλά και περισσότερα ακόμα σημαντικά θέματα που μας αφορούν όλους, ενώ σκοπό έχουν την κατήχηση της Ενορίας μας, και είτε δημοσιεύονται στο διαδίκτυο υπό την μορφή άρθρων, είτε εκδίδονται ως δίπτυχα φυλλάδια και μοιράζονται στο εκκλησίασμα ή και βρίσκονται στις προθήκες του Ιερού Ναού μας για όσους ενδιαφέρονται να ενημερωθούν, μαζί πάντα και με το λεπτομερές μηνιαίο λατρευτικό πρόγραμμα των Ιερών Ακολουθιών και των δραστηριοτήτων της Ενορίας μας.
(...με ένα κλικ εδώ δείτε το πρόγραμμα του Μαρτίου του 2025 & της Αγίας και Μεγάλης Τεσσαρακοστής που κυκλοφορεί!!!)
*...Θα ακολουθήσουν σε καθημερινή βάση, και όσο με αφήνουν τα αυξημένα λειτουργικά και εφημεριακά μου καθήκοντα λόγω της περιόδου της Αγίας και Μεγάλης Τεσσαρακοστής που θα διανύουμε σε λίγο, και άλλες αναρτήσεις, συνέχεια του μεγάλου, γενικού άρθρου μας, που θα αναρτηθεί σε μέρη:
"Η λατρεία μας μέσα στην Αγία και Μεγάλη Τεσσαρακοστή".
1. "Η ΚΑΘΑΡΑ ΔΕΥΤΕΡΑ"
2. "ΤΟ ΜΕΓΑ ΑΠΟΔΕΙΠΝΟ",
3."Η ΠΡΟΗΓΙΑΣΜΕΝΗ ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ",
5. "ΟΙ ΑΓΙΟΙ ΘΕΟΔΩΡΟΙ"
6. "Η ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ"
7. "Η ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΗΣ ΣΤΑΥΡΟΠΡΟΣΚΥΝΗΣΕΩΣ"
8. "Ο ΚΑΤΑΝΥΚΤΙΚΟΣ ΕΣΠΕΡΙΝΟΣ"
9. "Ο ΜΕΓΑΣ ΚΑΝΩΝ"
10. "ΤΟ ΙΕΡΟ ΕΥΧΕΛΑΙΟ"
Ενώ ήδη εξ' αρχής αναρτήσαμε το διπλό άρθρο μας...
11. "ΤΑ ΟΠΛΑ ΤΗΣ ΣΑΡΑΚΟΣΤΗΣ" (μέρος 1ον)
12. "ΤΑ ΟΠΛΑ ΤΗΣ ΣΑΡΑΚΟΣΤΗΣ" (μέρος 2ον)...
12. "ΤΑ ΟΠΛΑ ΤΗΣ ΣΑΡΑΚΟΣΤΗΣ" (μέρος 2ον)...
...το οποίο θα το δείτε και σε επανάληψη σε επόμενες αναρτήσεις μας στα μέσα πλέον της Σαρακοστής.
Καλή δύναμη σ' όλους...
...& Καλόν μήνα Μάρτιο που διανύουμε τώρα...αλλά & Καλή & ευλογημένη Σαρακοστή που ήδη ξεκίνησε!!!
Καλή δύναμη σ' όλους...
...& Καλόν μήνα Μάρτιο που ξεκινά μαζί με την άνοιξη τώρα...αλλά &...
...Καλή Μεγάλη Σαρακοστή !!!
Γενικά για τα μνημόσυνα:
■Τὰ «τριήμερα» συμβολίζουν τὴν Ἀνάσταση τοῦ Κυρίου μετὰ τὴν τριήμερη παραμονή Του στὸν τάφο καὶ τελοῦνται μὲ τὴν εὐχὴ ν᾿ ἀναστηθεῖ καὶ ὁ νεκρὸς στὴν οὐράνια βασιλεία. Τα "τρίμερα" τρισάγια τελούνται στο μνήμα από τον ιερέα, ύστερα από πρόσκληση των συγγενών του κεκοιμημένου, όπου και στο τέλος ρίχνει λίγα κόλλυβα και λίγο κρασί στον τάφο.
■Τὰ «ἐννιάμερα» τελοῦνται γιὰ τὰ ἐννέα τάγματα τῶν αΰλων ἀγγέλων, μὲ τὴν εὐχὴ νὰ βρεθεῖ κοντά τους ἡ ἄϋλη ψυχὴ τοῦ νεκροῦ. Ισχύουν τα ίδια όπως ακριβώς και τα "τρίμερα".
■Τὰ «τεσσαρακονθήμερα» τελοῦνται γιὰ τὴν Ἀναλήψη τοῦ Κυρίου, ποὺ ἔγινε σαράντα μέρες μετὰ τὴν Ἀνάστασή Του, μὲ τὴν εὐχὴ νὰ «ἀναληφθεῖ» καὶ ὁ νεκρός, νὰ συναντήσει τὸν Χριστὸ στοὺς οὐρανοὺς καὶ νὰ ζήσει γιὰ πάντα μαζί Του. Τελούνται στον Ιερό Ναό που έζησε ο εκλιπών, στην Ενορία του πάντα, με απαραίτητη προϋπόθεση να τελείται εκείνη την ημέρα Θεία Λειτουργία, που γίνεται για την ανάπαυση της ψυχής του κεκοιμημένου αδελφού μας, σαράντα ημέρες μετά τον θάνατο του, συνήθως Σάββατο ή Κυριακή πάντα σε συνεννόηση με τον ιερέα.
■Τὰ «ἐτήσια», τέλος, τελοῦνται στὴν ἐπέτειο ενός χρόνου από την ἡμέρα τοῦ θανάτου, σὲ ἀνάμνηση τῶν γενεθλίων τοῦ νεκροῦ, καθώς, γιὰ τοὺς πιστοὺς χριστιανούς, ἡμέρα τῆς ἀληθινῆς γεννήσεως εἶναι ἡ ἡμέρα τοῦ σωματικοῦ θανάτου καὶ τῆς μεταστάσεως στὴν αἰώνια ζωή.
Μνημόσυνα, ἀντίστοιχα μὲ τὰ παραπάνω, χωρίς αυτά βέβαια να συμπεριλαμβάνονται στο τυπικό της Εκκλησίας μας, μα περισσότερο στην παράδοση της και στην ανάγκη εκδήλωσης της

Επίσης μέσα στην μέριμνα της, η Εκκλησία για τους οικείους μας που χάσαμε, έχει καθιερώσει τα δύο μεγάλα Ψυχοσάββατα. Αυτό της Πεντηκοστής που είναι το πιο κοντινό μας ημερολογιακά
αλλά και το σημαντικότερο Ψυχοσάββατο της Ορθοδοξίας, και κατόπιν αυτό της Απόκρεω, τα οποία και έχει αφιερώσει ιδιαίτερα για τους νεκρούς μας αδελφούς, όπως όμως άλλωστε και όλα τα Σάββατα του έτους. Αντίστοιχα Ψυχοσάββατα χωρίς αυτά να είναι ενταγμένα στο τυπικό της Εκκλησίας μας, είναι για εμάς τους Θεσσαλονικείς...όπως και παραπάνω αναφέραμε, και το Ψυχοσάββατο πριν την εορτή του Αγίου Δημητρίου, αλλά και αντίστοιχα τα Σάββατα πριν την εορτή των πολιούχων Αγίων της κάθε πόλης και του κάθε χωριού της επικράτειας.
(περισσότερες πληροφορίες για τα Ψυχοσάββατα της Ορθοδοξίας, δείτε εδώ με ένα κλικ στον σύνδεσμο, από προηγούμενες αναρτήσεις της ιστοσελίδας μας)

Πρέπει νὰ σημειωθεῖ, ἂν καὶ είναι αὐτονόητο, ὅτι ἡ Ἐκκλησία τελεῖ μνημόσυνα μόνο γιὰ τοὺς ὀρθοδόξους χριστιανοὺς ποὺ κοιμήθηκαν μέσα στοὺς κόλπους της και όχι για αλλόδοξους, αλλόθρησκους ή αιρετικούς αδελφούς μας.
Τι πρέπει να γνωρίζουμε
Την ημέρα της κηδείας, οι συγγενείς θα προμηθευτούν από τον ιερέα το φυλλάδιο αυτό, που εξηγεί όλα όσα θα επακολουθήσουν της κηδείας και πρέπει οι συγγενείς του κεκοιμημένου να γνωρίζουν και να φροντίσουν.
Συνεννοούνται με τον ιερέα για τα «τριήμερα» και τα «εννιάμερα» τρισάγια στα κοιμητήρια της Ενορίας, όπως και για το Τρισάγιο στο μνήμα, μια ημέρα πριν την τέλεση των Μνημοσύνων, όπου εκεί στον τάφο πρέπει να ανάβει το κανδήλι και το θυμιατό και να έχουμε προαιρετικά ένα πιατάκι κόλλυβο και λίγο κρασί για να ευλογήσει και να ρίξει στο χώμα ο ιερέας.
Ἡ ημέρα τέλεσης τῶν Μνημοσύνων στήν παράδοση τῆς Ἐκκλησίας μας, είναι η επέτειος των σαράντα ημερών από τον θάνατο του, ή του έτους, και γίνονται πάντοτε στό τέλος τῆς Θείας Λειτουργίας, κυρίως όμως το Σάββατο, που είναι βάση τυπικού, αφιερωμένο στους νεκρούς μας, ή την Κυριακή για πρακτικούς λόγους, αλλά και άλλες ημέρες, πάντα όμως προηγείται η Θεία Λειτουργία. Δεν τελούνται δε, από το Σάββατο του Λαζάρου μέχρι την Κυριακή του Θωμά, αλλά και κατά τις Δεσποτικές και Θεομητορικές εορτές, κατά την ημέρα που πανηγυρίζει η Ενορία και ο Ναός της και την 28η Οκτωβρίου και την 25η Μαρτίου, στις εθνικές εορτές μας. Ο ιερέας όμως είναι ο καθ' ύλην αρμόδιος να καθορίσει την ημέρα, πάντα σε συνεννόηση με τους συγγενείς.


α. Πρόσφορο (λειτουργιά ζυμωτή ή από τον φούρνο )
β. Κρασί (νάμα για την Θεία Κοινωνία)
γ. Λάδι και φυτιλάκια (για τα καντήλια του ναού)
δ. Θυμίαμα και καρβουνάκια (για την Θεία Λειτουργία)
ε. Δύο μεγάλες λαμπάδες (από μελισσοκέρι, για την Αγία Τράπεζα)
στ. Μία μικρότερη λαμπάδα (από μελισσοκέρι, για το τραπέζι του κολλύβου)
ζ. Το κόλλυβο (για να μοιραστεί στο εκκλησίασμα και στους προσκεκλημένους στο τέλος της Θείας Λειτουργίας, ενώ πάνω στο τραπέζι του κολλύβου, εκτός από την αναμμένη λαμπάδα, μπορούν να τοποθετηθούν προαιρετικά, μια ανθοδέσμη και η φωτογραφία του εκλιπόντος συγγενή μας)
* άν γίνει η δεξίωση στον Ιερό Ναό μας, τότε η οικογένεια πρέπει εγκαίρως να φέρει τον καφέ, την ζάχαρη, το κονιάκ, τα κεράσματα για τον κόσμο και ότι άλλο θελήσει.
Αὐτά τά συγκεκριμένα εἴδη προσφέρονται κατά ἀρχαιοτάτη παράδοση ἀπό τούς πιστούς γιά τήν τέλεση τῆς Θείας Λειτουργίας καί ἐν συνέχεια τοῦ μνημοσύνου, μέ ἀγαθή προαίρεση καί ἀνυπόκριτη πίστη.
Μποροῦν νά βρίσκονται τά ἀνωτέρω εἴδη στον ναό, εἴτε ἀπό τήν προηγούμενη ἡμέρα τό ἀπόγευμα εἴτε νωρίς το πρωί τής ἡμέρας τελέσεώς τους. Επίσης κατά παράδοση, η οικογένεια για την ψυχή του εκλιπόντος, προσφέρει προαιρετικά ένα αντίτιμο για την εκκλησία, την αίθουσα δεξιώσεως, αν υπάρχει στην Ενορία, όπως και για τις δραστηριότητες του ναού (Φιλόπτωχο Ταμείο, Νεανική Εστία κ.τ.λ.), ενώ τελευταία συνηθίζεται, και είναι πολύ ψυχοφελές, αντί στεφάνων, να διατίθενται τα χρήματα στην εκκλησία που τελεί το Μυστήριο, ως φιλανθρωπία προς τους αναγκεμένους ενορίτες της.
Οι συγγενείς πρέπει να προσέρχονται από νωρίς το πρωΐ στην εκκλησία για να προσευχηθούν από κοινού για την ψυχή του ανθρώπου τους, και σίγουρα κατά την έναρξη της Θείας Λειτουργίας, ενώ συνήθως καλόν είναι να καταλαμβάνουν τις πρώτες θέσεις στα στασίδια του ναού, και όποτε αυτό είναι εφικτό, οι γυναίκες να κάθονται από την αριστερή πλευρά και οι άνδρες από την δεξιά, ως είθισται κατά την εκκλησιαστική τάξη και παράδοση.
Η σημασία του κολύβου:
Κατά τήν διδασκαλία τῆς Ὀρθόδοξης Πίστης μας, το κόλλυβο συμβολίζει τήν Ἀνάσταση τῶν φθαρτῶν σωμάτων μας. Ὅπως ὁ σπόρος τοῦ σταριοῦ, ἀφοῦ θαφτεῖ καί σαπίσει, ἐν συνέχεια φυτρώνει, βλασταίνει καί δίνει καρπό. Ἔτσι πιστεύουμε καί γιά τούς κεκοιμημένους ἀδελφούς μας. Ἀφοῦ ἐνταφιασθεῖ τό σῶμα, σαπίσει καί λιώσει, στή συνέχεια θά ἀναστηθεῖ κατά τήν Ἀνάσταση τῶν πάντων καί θά ζήσει αἰώνια στή Βασιλεία τοῦ Θεοῦ.
Ὁ δίσκος ἤ τό πιάτο μέ τό κόλλυβο θά πρέπει νά βρίσκεται στό εἰδικό τραπεζάκι τοῦ Ναοῦ στίς 7.00 π.μ. ὥρα ἐνάρξεως τῆς ἀκολουθίας τοῦ Ὄρθρου. Καλό θά εἶναι οἱ συγγενεῖς νά παρευρίσκονται στόν ἱερό ναό γιά νά συμμετέχουν μέ τήν προσευχή τους γιά τήν ἀνάπαυση τοῦ ἀνθρώπου τους ὅσο νωρίτερα μποροῦν καί ὄχι πρός τό τέλος τῆς Θείας Λειτουργίας, όπως και παραπάνω αναφέραμε, και σίγουρα όχι να παρακολουθήσουν το Μνημόσυνο από το προαύλιο.
Γιά ὁποιαδήποτε προαιρετική συνεισφορά σας, πέραν του αντιτίμου της αιθούσης, ὑπέρ του Ενοριακού Φιλοπτώχου Ταμείου μας ή υπέρ της ανεγέρσεως τοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ μας, μπορεῖτε νά συνεννοηθεῖτε μέ τόν ἱερέα, καθώς καί γιά ὁποιαδήποτε ἄλλη λεπτομέρεια πού ἐνδεχομένως νά μήν ἀναφέρεται στό παρόν άρθρο, ή στο φυλλάδιο που θα πάρετε.

Ο Θεός ας αναπαύσει όλους τους κεκοιμημένους αδελφούς μας!!!
Αρχιμανδρίτης Χρυσόστομος Τελίδης
Δεν υπάρχουν σχόλια
Δημοσίευση σχολίου