11. ΤΑ "ΟΠΛΑ" ΤΗΣ ΣΑΡΑΚΟΣΤΗΣ (μέρος 1ον)

Η ΛΑΤΡΕΙΑ ΜΑΣ 
ΜΕΣΑ ΣΤΗΝ ΑΓΙΑ & ΜΕΓΑΛΗ ΤΕΣΣΑΡΑΚΟΣΤΗ 
11. "ΤΑ ΟΠΛΑ ΤΗΣ ΣΑΡΑΚΟΣΤΗΣ" (μέρος 1ον)
Σαν αρχή των άρθρων μας για την ευλογημένη αυτή περίοδο
που διανύουμε, του Τριωδίου αρχικά και της Αγίας και Μεγάλης Τεσσαρακοστής εδώ και λίγες ημέρες, σας παραθέτουμε τις πρώτες
δυο αναρτήσεις μας, την 11η & την 12η κατά σειράν... ανάποδα όμως αρχίζοντας από το τέλος, που είναι τα δυο μέρη ενός άρθρου με τίτλο: 
"Τα όπλα της Σαρακοστής",
 άρθρα τα οποία αφορούν όλες τις Ακολουθίες, αλλά και τα έθιμα και τις παραδόσεις, εκκλησιαστικές και λαϊκές, από την αρχή του Τριωδίου μέχρι και την Μεγάλη Εβδομάδα.
Στα δυο πρώτα άρθρα μας αυτά που ακολουθούν, θα βρούμε πολλά στοιχεία από την λατρευτική ζωή του χριστιανού και τις κατανυκτικές Ακολουθίες του εκκλησιαστικού Τυπικού της περιόδου της Μεγάλης Τεσσαρακοστής που ζυγώνει, και αν προσέξει κανείς θα δει ότι τα άρθρα αυτά μοιάζουν να είναι περίληψη όλων των υπολοίπων άρθρων που θα κοσμούν από τούδε και στο εξής, αυτές τις ημέρες την ιστοσελίδα μας.
Θα ακολουθήσουν σε καθημερινή βάση, και όσο με αφήνουν ως ιερέα εφημέριο τα αυξημένα λειτουργικά μου καθήκοντα λόγω της περιόδου που διανύουμε, και άλλες αναρτήσεις, συνέχεια του γενικού άρθρου μας:
"Η λατρεία μας μέσα στην Αγία και Μεγάλη Τεσσαρακοστή", 
που άλλα θα είναι καινούργια και άλλα θα είναι τροποποιημένες επαναλήψεις παλαιοτέρων. 
Σε επόμενες αναρτήσεις μας θα ανεβάσουμε στην ιστοσελίδα μας άρθρα για την περίοδο της "Σαρακοστής" με τίτλους ... 
1.  "Η ΚΑΘΑΡΑ ΔΕΥΤΕΡΑ"
2.  "ΤΟ ΜΕΓΑ ΑΠΟΔΕΙΠΝΟ", 
3.  "Η ΠΡΟΗΓΙΑΣΜΕΝΗ ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ", 
4.  "Ο ΑΚΑΘΙΣΤΟΣ ΥΜΝΟΣ" ή "ΟΙ ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΙ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ"
5.  "ΟΙ ΑΓΙΟΙ ΘΕΟΔΩΡΟΙ"
6.  "Η ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ"
7.  "Η ΚΥΡΙΑΚΗ  ΤΗΣ ΣΤΑΥΡΟΠΡΟΣΚΥΝΗΣΕΩΣ"
8.  "Ο ΚΑΤΑΝΥΚΤΙΚΟΣ ΕΣΠΕΡΙΝΟΣ"
9.  "Ο ΜΕΓΑΣ ΚΑΝΩΝ"
10."ΤΟ ΙΕΡΟ ΕΥΧΕΛΑΙΟ"
σήμερα όμως, ως αρχή, σας παραθέτουμε το 1ο μέρος του μεγάλου άρθρου μας με στοιχεία και σχόλια της κατανυκτικής αυτής περιόδου, με τίτλο:
11."ΤΑ ΟΠΛΑ ΤΗΣ ΣΑΡΑΚΟΣΤΗΣ" (μέρος 1ον)
ενώ στην συνέχεια του γενικού άρθρου μας αυτού για τις Ακολουθίες του Τριωδίου και της Αγίας και Μεγάλης Τεσσαρακοστής, θα ανεβάσουμε στην ιστοσελίδα μας και το 2ο μέρος αυτού, 
12."ΤΑ ΟΠΛΑ ΤΗΣ ΣΑΡΑΚΟΣΤΗΣ" (μέρος 2ον
συνεχίζοντας έτσι με αυτά άρθρα, τις αναρτήσεις μας στην περίοδο αυτήν που διανύουμε.  
Σαφώς και ενδιάμεσα θα εμπλουτίζεται η ιστοσελίδα μας και με άλλα θέματα, αλλά και με την επικαιρότητα των ημερών, τα νέα και τις ειδήσεις  στην γειτονιά των Ανθοκήπων και στην Ενορία των Αγίων Θεοπατόρων Ιωακείμ και Άννης.
Καλή Σαρακοστή & Καλή δύναμη στους αγώνες σας!!!
Αποτέλεσμα εικόνας για τα οπλα της σαρακοστής
Στο ‘‘οπλοστάσιο’’ του χριστιανού…
‘‘τα όπλα’’ της Σαρακοστής
     Ανακεφαλαίωση εκ των έσω και απολογισμό της ζωής του χριστιανού μέσα στην Εκκλησία κατά την περίοδο της Αγίας και Μεγάλης Τεσσαρακοστής, θα μπορούσα να χαρακτηρίσω την προσπάθεια μου αυτή να καταγράψω μέσα από την ιστοσελίδα του Ιερού Ναού μας (www.intheopatoron.blogspot.gr), αλλά και με δίπτυχα φυλλάδια που μοιράζονται στην εκκλησιά μας τακτικά, την λατρευτική καθημερινότητα στο Τυπικό της Εκκλησίας μας, αλλά και σύντομη απαρίθμηση, απογραφή, θα έλεγε κανείς, στην αποθήκη των όπλων, όπλα που βάζει στην φαρέτρα του ο χριστιανός, την θωράκιση του ενάντια στο κακό και την δύναμη που αντλεί  κατά την περίοδο του Τριωδίου αρχικά, και κατόπιν της Αγίας και Μεγάλης Τεσσαρακοστής μέχρι την Μεγάλη Εβδομάδα, για να αντιμετωπίσει τους πειρασμούς και τις επιθέσεις στην ψυχή του, που σίγουρα θα δεχτεί μέχρι να φτάσει στο Θείο Πάθος και στο γλυκό φώς της Ανάστασης του Κυρίου μας.
    Στην άδεια αρχικά φαρέτρα μας, που σιγά-σιγά γέμισε με την δύναμη της προσπάθειας μας και με την βοήθεια της Εκκλησίας μας φυσικά, δεσπόζουν οι τέσσερις Κυριακές του Τριωδίου, οι Κυριακές της προετοιμασίας μας για την Μεγάλη Τεσσαρακοστή, την Σαρακοστή όπως την αποκαλούμε εμείς οι χριστιανοί στην καθημερινότητα μας και...«Άρχεται το Τριώδιον» με πρώτη την Κυριακή του Τελώνου και του Φαρισαίου, που μας διδάσκει παραβολικά, με την πομπώδη  μα κούφια προσευχή του Φαρισαίου και την ταπεινή αλλά μεστή νοημάτων του Τελώνου, τον τρόπο με τον οποίο πρέπει να προσευχόμαστε...
..."ὁ Θεός, ἱλάσθητί μοι τῷ ἁμαρτωλῷ." 
για να εισακουστούμε από τον Θεό και να βρεθούμε δικαιωμένοι κοντά Του, ενώ στην εβδομάδα που ακολούθησε οι Πατέρες της Ορθοδόξου Εκκλησίας και το τυπικό της, πρότεινε στους πιστούς μια ιδιότυπη νηστεία επιτρέποντας κατάλυση σε όλες τις τροφές και σε όλες τις ημέρες, ακόμα και της Τετάρτης και της Παρασκευής.      
     Κατόπιν ακολούθησε η δεύτερη Κυριακή, η Κυριακή του Ασώτου υιού, που μας δείχνει τον δρόμο της μετάνοιας και της αποκαταστάσεως μας στην Βασιλεία του Θεού με ένα απλό, πολύ απλό συγνώμη στον Πατέρα μας... 
...«Πάτερ, ήμαρτον εις τον ουρανόν και ενώπιον σου, και ουκέτι ειμί άξιος κληθήναι υιός σου», 
μας αφηγείται ο ευαγγελιστής Λουκάς, ενώ μέσα στην εβδομάδα που ακολούθησε, η παράδοσις μας έβαλε την Τσικνοπέμπτη για να αδειάσουμε από οτιδήποτε κρεατικό τα σπιτικά μας, αλλά έβαλε και το Ψυχοσάββατο της Απόκρεω, όπου οι νοικοκυρές βράζουν κόλλυβα, τα στολίζουν όμορφα με περίτεχνα σχέδια και έναν σταυρό στο κέντρο και στις εκκλησιές τα πάνε για να τα διαβάσει ο ιερέας, τιμώντας έτσι ενθυμούμενοι τους νεκρούς τους, όλους τους κεκοιμημένους αδελφούς μας, «πάππων προς πάππων, των από περάτων έως περάτων της οικουμένης» και έτσι πάντα κοντά μας να τους κρατούμε και ποτέ να μην τους ξεχνούμε, μια παράδοσις που συνεχίζεται για όλα τα Σάββατα της Σαρακοστής, χωρίς όμως αυτά να είναι επίσημα καταγεγραμμένα στο τυπικό της Εκκλησίας μας ως Ψυχοσάββατα, τα οποία είναι μόνο δύο, αυτό της Απόκρεω και το άλλο της Πεντηκοστής,  αλλά ως απλά τρισάγια που απορρέουν από την αγάπη των ανθρώπων  για τους κεκοιμημένους οικείους τους.
     Θα ακολουθήσει αμέσως μετά η Κυριακή της Απόκρεω και της δίκαιης κρίσης μας από τον Θεό κατά την Δευτέρα Παρουσία Του, ανάλογα με τα έργα και την αγάπη μας στον συνάνθρωπο...
...«εφ’ όσον εποιήσατε ενί τούτων των αδελφών μου των ελαχίστων, εμοί εποιήσατε.» 
θα ακούσουμε στο κατά Ματθαίον ευαγγέλιο να λέει ο Κριτής Χριστός «επί  θρόνου δόξης αυτού», ενώ στην εβδομάδα που ακολουθεί, η εκκλησιαστική παράδοσις επιτάσσει μια νηστεία, «λευκή» όπως την ονομάζει ο λαός του Θεού,  με τυροκομικά προϊόντα, αυγά και ψάρι, αλλά «από-κρεω» δηλαδή χωρίς κρέας, εξ’ ού και η ελληνική Αποκριά, αλλά και η λατινική λέξη «carnevale» δηλαδή «αντίο κρέας», το γνωστό μας καρναβάλι, χωρίς όμως μασκαρέματα, χωρίς τρελά ξεφαντώματα και ασωτίες, μα με διαρκή προετοιμασία και το βλέμμα μας στο Θείο Πάθος που έρχεται για να ακολουθήσει η Ανάστασις.
    Στο τέλος έρχεται η Κυριακή της Τυρινής για να μας θυμίσει την εξορία του πρωτόπλαστου Αδάμ από τον παράδεισο, να μας θυμίσει αυτό που είχε ετοιμαστεί από τον Θεό για εμάς και χάθηκε εξαιτίας μας, που είχε κλείσει, είχε χαθεί και που τώρα όμως ξανάνοιξε διάπλατα για να μας υποδεχθεί και πάλι μέσω της Θυσίας του εσταυρωμένου Χριστού και την ανάσταση μας μαζί με την δική Του Ανάσταση.

   Και έτσι δυναμωμένοι και ακαταμάχητοι πια  εισερχόμαστε στην Αγία και Μεγάλη Τεσσαρακοστή, που αρχίζει την Καθαρά Δευτέρα με μια ακόμα παράδοση, που θέλει να πηγαίνουμε στην ύπαιθρο, με τις οικογένειες και τους φίλους μας και σε μια μέρα απόλυτης νηστείας να υποδεχόμαστε την Σαρακοστή ως προοίμιο, προθάλαμο της αιώνιας ζωής, χωρίς υπερβολές και περίτεχνες, νηστίσιμες κατά τα άλλα, λιχουδιές, αλλά με την παραδοσιακή λαγάνα και την ξηροφαγία που επιτάσσει η Εκκλησία μας, αλλά και με έναν χαρταετό που θα πετάξουμε αν ο Θεός το επιτρέψει και δώσει ούριο άνεμο,  ένα έθιμο που μας έρχεται από την μακρινή Κίνα, που βρήκε πρόσφορο έδαφος  και μπλέχτηκε με την ελληνοχριστιανική παράδοση και την κουλτούρα μας και το γαϊτανάκι που έρχεται και αυτό από παλιά με ρίζες όχι και τόσο ελληνικές, αλλά ταιριαστές στην παράδοση μας 
και πολλά ακόμα έθιμα του λαού μας, άλλα όμορφα, που συνάδουν με τον χριστιανικό τρόπο ζωής και είναι αποδεκτά από την Εκκλησία μας και άλλα που είναι απορριπτέα, με ρίζες παγανιστικές και ανάρμοστες.
    Έρχονται μετά οι Κυριακές των Νηστειών και οι ιερείς μας τελούν τις Θείες Λειτουργίες του Αγίου Βασιλείου, με πρώτη την Α΄ Κυριακή των Νηστειών, της Ορθοδοξίας, όπου σε όλες τις εκκλησιές ο λαός του Θεού παίρνει στα χέρια τις εικόνες των Αγίων της και τις περιφέρει, τις λιτανεύει γύρω από τους ναούς, απαγγέλλοντας το Σύμβολο της Πίστης του, σε μια πράξη ανάμνησης της αναστηλώσεως των, το 843 μ.Χ, από την βασίλισσα και κατόπιν Αγία της Εκκλησίας μας, Θεοδώρα, η οποία συνέβαλε τα μέγιστα επικυρώνοντας τις αποφάσεις της Ζ΄ Οικουμενικής Συνόδου, δίνοντας τέλος στην διαμάχη μεταξύ των χριστιανών και στις εικόνες την θέση ακριβώς που τους ταιριάζει και την πραγματική αξία τους.
   Ακολουθεί η Β΄ Κυριακή των Νηστειών, όπου η Αγία Εκκλησία μας προβάλει το πρόσωπο του Αγίου Γρηγορίου, Αρχιεπισκόπου Θεσσαλονίκης, του Παλαμά, ο οποίος ήταν ένας από τους κυριοτέρους εκπροσώπους του Ησυχασμού και των Ησυχαστών μοναχών που κατάφεραν με την αδιάκοπη προσευχή τους να δουν το Άκτιστο Φώς του Θεού και να γεμίσουν από την ζεστασιά και την λάμψη του και να μας το μεταδώσουν.
     Στην Γ΄ Κυριακή των Νηστειών, της Σταυροπροσκυνήσεως, οι ιερείς μας σηκώνουν τον Τίμιο Σταυρό του Κυρίου, με ευλάβεια τον εισοδεύουν και τον τοποθετούν στο πιο κεντρικό σημείο του ναού, για να φαίνεται από παντού, ενώ από νωρίς το πρωί ο πιστός λαός του Θεού φέρνει τα «σταυρολούλουδα» και οι κυρίες τον στολίζουν με τα πιο μυρωδάτα άνθη της Ενορίας τους, που ήδη άρχισαν να ανθίζουν στους κήπους των σπιτιών τους, αφού η άνοιξη είναι μπροστά μας, όπως μπροστά μας είναι και η Ανάσταση.
    Επειδή όμως το άρθρο μας αυτό, ΤΑ "ΟΠΛΑ" ΤΗΣ ΣΑΡΑΚΟΣΤΗΣ, είναι αρκετά μεγάλο και πιθανόν να σας κουράσει, γιαυτό και θα σας το παρουσιάσουμε σε δύο μέρη. 
Αύριο θα αναρτήσουμε το 2ο μέρος του, που θα περιλαμβάνει την Δ΄ & Ε' Κυριακή των Νηστειών, αλλά και όλες τις καθημερινές  και εβδομαδιαίες Ακολουθίες της Αγίας και Μεγάλης Τεσσαρακοστής, το Μέγα Απόδειπνο, τις  Προηγιασμένες Θείες Λειτουργίες, τους  Χαιρετισμούς της Παναγίας, τους Κατανυκτικούς Εσπερινούς των Κυριακών, τον Μέγα Κανόνα, και το Ιερό Ευχέλαιο της Σαρακοστής που τελούμε στις εκκλησιές και στα σπιτικά μας αυτήν την περίοδο, αλλά θα αναφέρουμε και την αναγκαιότητα του Μυστηρίου της Εξομολόγησης, ενώ ξεχωριστή μνεία θα κάνουμε για την μεγάλη διττή Εορτή του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου, μαζί με τους πανηγυρισμούς για την επέτειο της ηρωϊκής ενάρξεως της ελληνικής επαναστάσεως του 1821 κατά των επί τετρακοσίων και πλέον χρόνων  Τούρκων κατακτητών, την 25η Μαρτίου. 
Ειδικά αυτά τα δυο-τρία  τελευταία χρόνια που θυμηθήκαμε ξανά και ξανά την ιστορία μας, άλλοτε με υπερηφάνεια, ιδιαίτερα την προπερσινή χρονιά που έκλεισε με την επέτειο των 200 χρόνων από την έναρξη του λυτρωτικού αγώνα της επαναστάσεως του 1821, και άλλοτε με στενοχώρια και πικρία, μιας και πέρυσι έκλεισαν 100 χρόνια από την Μικρασιατική καταστροφή του 1922. Συντονιστείτε και αύριο στην ιστοσελίδα μας για το 2
ο μέρος του άρθρου μας...
..."ΤΑ "ΟΠΛΑ" ΤΗΣ ΣΑΡΑΚΟΣΤΗΣ"

Συνεχίζεται…
Αρχιμανδρίτης Χρυσόστομος Τελίδης

Μετά τα 200 χρόνια από το...
...φθάσαμε πέρυσι και στην..."πονεμένη επέτειο" των...
...από την Μικρασιατική καταστροφή του '22, και την μνήμη μας στις αλησμόνητες πατρίδες!!!
TAG