Οὐ γὰρ ἀπέστειλεν ὁ Θεὸς τὸν υἱὸν αὐτοῦ εἰς τὸν κόσμον ἵνα κρίνῃ τὸν κόσμον, ἀλλ’ ἵνα σωθῇ ὁ κόσμος δι’ αὐτοῦ.

Στην περικοπή από το ευαγγέλιο του Ιωάννη που θα ακούσουµε αυτήν την Κυριακή 13 Σεπτεμβρίου 2020, μια μέρα πριν την εορτή της Παγκόσμιας Υψώσεως του Τιμίου και Ζωοποιού Σταυρού, ο Χριστός µιλάει και προλέγει το σταυρικό του θάνατο. Μας λέει πως όπως ο Μωϋσής ύψωσε το φίδι στην έρηµο, έτσι και ο ίδιος πρέπει να υψωθεί και να θυσιαστεί ώστε ο καθένας που θα πιστεύει σ’ Αυτόν θα έχει ζωή αιώνιο.
Γιά να βοηθήσει τους µαθητές του να κατανοήσουν το νόηµα των λόγων Του, και γιά να τους προετοιµάσει γιά τα γεγονότα του πάθους Του και της σταυρικής Του θυσίας, χρησιµοποιεί εδώ ένα γεγονός που συνέβη στην Π. Διαθήκη στην εποχή του Μωϋσέως. Τότε, κατά τη διάρκεια της µακρόχρονης περιπλάνησής τους στην έρηµο, οι Ισραηλίτες βρέθηκαν σε ένα τόπο γεµάτο φαρµακερά φίδια που αποδεκάτιζαν το λαό. Ο Θεός συµβούλευσε το Μωϋσή να κατασκευάσει ένα χάλκινο οµοίωµα φιδιού και να το υψώσει σε ένα ξύλο στο µέσο του καταυλισµού, ώστε κάθε φορά που κάποιος πληγωνόταν από φίδι, να στρέφει το βλέµα του προς το χάλκινο οµοίωµα και να θεραπεύεται.
Αυτή η εικόνα, µας λέει ο Χριστός αποτελεί την προτύπωση του σταυρικού Του θανάτου. Μόνο που τώρα ο Χριστός θεραπεύει από τα τραύµατα του νοητού φιδιού, του διαβόλου, και σώζει από τον αιώνιο θάνατο και την κόλαση όλους εκείνους οι οποίοι καταφεύγουν στην αγάπη Του µε πίστη.
Ο Αγιος Ιωάννης ο Χρυσόστοµος κάνει την εξής παρατήρηση: “Πως είναι δυνατό να πιστεύσει κανείς στον Εσταυρωµένο όταν και αυτός είναι κυριευµένος από τον θάνατο; Γι’αυτό κι Εκείνος µας οδηγεί στην παλαιά εκείνη ιστορία. Εάν οι ιουδαίοι, που είχαν πληγωθεί από τα φίδια βλέποντας το κρεµασµένο χάλκινο εκείνο φίδι σωζόντουσαν, πολύ περισσότερο εκείνοι οι οποίοι πιστεύουν στον εσταυρωµένο Υιό του Θεού θα απολαύσουν µεγαλύτερη ευεργεσία”.
Στο σηµερινό ευαγγέλιο ο Κύριός µας τονίζει ότι ο καθένας που θα πιστέψει σ’ Αυτόν δεν πρόκειται να χαθεί, αλλά θα του δοθεί από τον φιλάνθρωπο θεό η αιώνιος ζωή. Τα λόγια του Κυρίου ειναι σαφή: “Ωστε όποιος πιστεύει σ’αυτόν να µη χάνεται, αλλά να έχει αιώνια ζωή” (Ιω. 3,16).
Ετσι ο σταυρός επάνω στον οποίο υψώθηκε κάποια στιγµή το άχραντο και αµόλυντο σώµα του Χριστού, µε την δική Του συγκατάθεση, µεταµορφώθηκε από εργαλείο βασάνων και θανάτου στο ανίκητο σύµβολο της υπέρτατης θυσίας του Θεανθρώπου γιά τη σωτηρία του ανθρωπίνου γένους.
Ο Απόστολος Παύλος πολύ συχνά στις επιστολές του θυµάται τον Σταυρό του Κυρίου, και µας λέει στην προς Γαλάτας επιστολή του: “Εγώ δεν µπορώ να καυχώµαι γιά τίποτε άλλο παρά γιά τον Σταυρό του Κυρίου” (Γαλ. 6,14). Ενώ οι Εβραίοι καυχώνται γιά την περιτοµή και οι εθνικοί καυχώνται γιά τη δόξα της φιλοσοφίας, ο Παύλος καυχάται γιά το µυστήριο του Σταυρού που αποτελεί γιά τους Ιουδαίους σκανδαλο, γιά τους εθνικούς µωρία ενώ γιά τους χριστιανούς είναι η χαρά της σωτηρίας.
Μιλώντας γιά το µυστήριο του Σταυρού ο Αγ. Μάξιµος ο Οµολογητής µας λέει ότι είναι “ο φόβος του Θεού και η µνήµη των άνω, η κυριότης κατά των παθών και η απαλλαγή από την ασφυκτική αγάπη των συγγενών και των φίλων διά τον έρωτα προς τον Θεόν”.
Ο Άγιος Σταυρός έχει κατά τους Αγίους Πατέρας τριπλή ενέργεια. Πρώτη είναι η φυγή η δική µας από την αµαρτία, µετά είναι η αποχώρηση της αµαρτίας απο µέσα µας και τρίτη είναι η θεωρία της δόξης του Θεού. Και το εξηγούν, ότι όπως έφυγαν οι Εβραίοι από την Αίγυπτο αλλά έπρεπε όµως να σβύσουν από µέσα τους την επιθυµία και την ανάµνηση της Αιγύπτου γιά να εισέλθουν κατόπιν στη γη της επαγγελίας, έτσι και οι χριστιανοί, αποµακρύνονται πρώτα από τον κόσµο της αµαρτίας, µετά αποµακρύνουν από µέσα τους και σβύνουν τα πάθη και τις σαρκικές επιθυµίες, και τέλος φθάνουν στη θεωρία της δόξης του Θεού.

Το Ευαγγέλιο της Κυριακής 13ης Σεπτεμβρίου 2020
Κυριακὴ πρὸ τῆς Ὑψώσεως
Κατά Ιωάννην γ΄ 13-17
Πρωτότυπο κείμενο:

Ερμηνευτική απόδοση Ι. Θ. Κολιτσάρα:

Δεν υπάρχουν σχόλια
Δημοσίευση σχολίου