"Το περιβόλι της Παναγιάς" είναι ένα προσωνύμιο που έχει δώσει ο λαός του Θεού σε αυτό το μικρό κομμάτι γης, το Άγιον Όρος, που ξεχωρίζει από όλα τα άλλα, το οποίο βρίσκεται στην βόρεια Ελλάδα και συγκεκριμένα στην Χαλκιδική, έναν από τους πιο δημοφιλείς προορισμούς κοινωνικού και θρησκευτικού τουρισμού, επισκεπτών και προσκυνητών, Ελλήνων αλλά και ξένων κατά την περίοδο του καλοκαιριού, μα και όλο τον χρόνο.
Το "Αγιόνυμον Όρος" όμως, αγαπητοί αναγνώστες και φίλοι της ιστοσελίδας μας, διαδικτυακοί και μή, δεν ξεχωρίζει για την διοικητική δομή που σας περιέγραψα παραπάνω, που λειτουργεί άψογα τόσους αιώνες εν αντιθέσει με τις πολιτικές δομές και το δικό μας κοινοβούλιο, ακόμα-ακόμα δεν ξεχωρίζει ούτε για την καταγάλανη θάλασσα του, ούτε για τις απάτητες και απροσπέλαστες παραλίες του, ούτε για την θηριώδη βλάστηση του και
την αλιεία στα πεντακάθαρα νερά του, συστατικά που σαφώς και συνθέτουν την ζωντανή εικόνα του, αλλά διαφέρει και ξεχωρίζει από οτιδήποτε γνωρίζουμε στον "κόσμο", όπως οι καλόγεροι αναφέρουν την ζωή εκτός του Αγίου Όρους, για την συσσωρευμένη πίστη και προσευχή των μόνιμων κατοίκων του, των μοναχών που αιώνες τώρα εγκαταβιώνουν εκεί, μα και για την άκρατη επιθυμία των προσκυνητών του, που βασανισμένοι από την πολύπλοκη και αδηφάγα βιοτή τους, ακουμπούν προσερχόμενοι στο γαλήνιο αυτό "σπίτι" της Παναγίας, στο "περιβόλι" της, προβλήματα, βάσανα και αγωνίες και αποζητούν την λύτρωση και την ελπίδα από μια και μόνο κουβέντα των πατέρων που το φυλούν και το αγιάζουν με τις καθημερινές και αδιάλειπτες προσευχές τους.
Υπάρχουν 20 μονές στο Άγιο Όρος που απαγορεύεται βάσει κανονισμού να αυξομειωθούν. Είναι μεγάλα πολύπλοκα κτίρια που περιβάλλονται από δυνατό τείχος με κύριο χαρακτηριστικό γνώρισμα τον Πύργο με τις επάλξεις και τις πολεμίστρες που βοηθούσαν στην απομάκρυνση των πειρατών και των κατακτητών στα παραθαλάσσια κυρίως μοναστήρια. Έχουμε δύο ειδών μονές, τις Βασιλικές που λέγονται έτσι είτε γιατί η ίδρυση τους έγινε με εντολή και συνδρομή των Βυζαντινών αυτοκρατόρων ή γιατί επικυρώθηκε με αυτοκρατορικό χρυσόβουλο, και τις Πατριαρχικές και Σταυροπηγιακές γιατί συνδέθηκαν με το Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως που ανέλαβε την πνευματική περισσότερο εποπτεία τους (Πατριαρχικές) και από το σταυρό που τοποθετούσε ο Πατριάρχης ή ένας επίσκοπος στα θεμέλια πριν από την Ίδρυση τους (Σταυροπηγιακές).
Η αρχή της μοναστικής ζωής ξεκινάει με την άφιξη δύο σπουδαίων προσωπικοτήτων αλλά και από τους πρώτους ησυχαστές, τους Αγίους Πέτρο τον Αθωνίτη και τον Ευθύμιο τον Νέο. Και οι δύο συνέβαλαν σημαντικά στην πρώτη οργάνωση της μοναχικής ζωής και άλλαξαν τα μέχρι τότε δεδομένα. Το 985, ο αυτοκράτορας Βασίλειος Β’ Βουλγαροκτόνος με χρυσόβουλο απάλλαξε τους μοναχούς από τις ενοχλήσεις που προκαλούσαν οι κοσμικοί και έτσι αφιερώθηκαν με περισσότερο ζήλο στον μοναχισμό.
Ο Αθανάσιος Αθωνίτης ήταν αυτός που έφερε τις μεγαλύτερες αλλαγές στη ιερή χερσόνησο, με ανοικοδομήσεις μεγάλων μοναστηριών, έχοντας την εύνοια και την υποστήριξη του Ιωάννη Τσιμισκή, ο οποίος με το Τυπικό Α’, γραμμένο πάνω σε δέρμα τράγου, υποστηρίζει κάθε κίνηση του Αγίου Αθανασίου.
Κατά την Βυζαντινή Περίοδο, το Άγιο Όρος γνώρισε μεγάλη ακμή, ο ησυχασμός υποστηρίχτηκε από τους βυζαντινούς αυτοκράτορες και ο αριθμός των μοναχών αυξήθηκε κατά πολύ, ενώ απαγορεύεται πια η είσοδος των γυναικών στην μοναστική πολιτεία, κάτι που τηρείται μέχρι και σήμερα, αλλά και εις τους αιώνας των αιώνων.
Κατά την Οθωμανική κυριαρχία η οικονομική κατάσταση των μονών χειροτέρεψε λόγω της βαριάς φορολογίας που επιβλήθηκε από τους Οθωμανούς. Έτσι λοιπόν τα μοναστήρια αδειάζουν και οι μοναχοί αποχωρούν. Παρόλα αυτά όμως, η ιδέα για την διάδοση της Παιδείας χτίζει την Αθωνιάδα Ακαδημία, στην οποία διδάσκονται θεολογία, φιλοσοφία και λογική. Εκεί δίδαξαν μεγάλοι διδάσκαλοι όπως ο Ευγένιος Βούλγαρης, ο Κοσμάς Αιτωλός και πολλοί άλλοι. Η Επανάσταση της Χαλκιδικής ήταν πραγματικά μία μεγάλη καταστροφή για το Άγιο Όρος. Γυναίκες και παιδιά βρήκαν καταφύγιο στο Άγιο Όρος, όμως τουρκικές στρατιωτικές δυνάμεις σφαγίασαν μοναχούς, γυναικόπαιδα και κατέστρεψαν πολύτιμους θησαυρούς.
Στις 2 Νοεμβρίου 1912, το Ελληνικό Ναυτικό απελευθερώνει το Άγιο Όρος με το θωρηκτό «Αβέρωφ» και εντάσσεται πάλι στο ελληνικό κράτος. Κατά την διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, η Ιερά Επιστασία ζήτησε από τους γερμανούς κατακτητές και συγκεκριμένα από τον ίδιο τον Χίτλερ με επιστολή που διασώζεται, να μην πειράξουν το Άγιο Όρος και να το θέσουν υπό την προστασία τους, κάτι που έγινε δεκτό και έτσι δεν ενοχλήθηκαν οι μονές, έχοντας μάλιστα την προστασία του ιδίου του Χίτλερ βοήθησαν κατά την γερμανική κατοχή τους γειτονικούς πληθυσμούς, ως καταφύγιο για τους κυνηγημένους και ως αποθήκες για τα όπλα των αντιστασιακών και ορμητήριο τους.
Από την δεκαετία του 1970 και μετά παρατηρήθηκε μία νέα αναγέννηση στην χερσόνησο και στην Αθωνική Πολιτεία. Πολλοί μοναχοί και μάλιστα νεαροί σε ηλικία και μορφωμένοι αναζητούν την ασκητική ζωή στο μοναδικό, ανά τον κόσμον, ζωντανό μνημείο Πίστης και Προσευχής, ενώ στις μέρες μας το Άγιον Όρος παραμένει, εν μέσω δυσκολίων, οικονομικής και κοινωνικής κρίσης που μαστίζουν την πατρίδα μας, κοιτίδα και μεγάλο θησαυροφυλάκιο της ιστορίας μας, του ένδοξου πολιτισμού και της λατρείας μας, ενώ με την προσέλευση όλο και περισσοτέρων επισκεπτών και προσκυνητών αποδεικνύεται ένα από τα πιο ιερότερα ησυχαστήρια όπου ο λαός του Θεού βρίσκει αγάπη, θαλπωρή και ψυχική ξεκούραση στα προβλήματα που καθημερινά αντιμετωπίζει.



Κατά την Βυζαντινή Περίοδο, το Άγιο Όρος γνώρισε μεγάλη ακμή, ο ησυχασμός υποστηρίχτηκε από τους βυζαντινούς αυτοκράτορες και ο αριθμός των μοναχών αυξήθηκε κατά πολύ, ενώ απαγορεύεται πια η είσοδος των γυναικών στην μοναστική πολιτεία, κάτι που τηρείται μέχρι και σήμερα, αλλά και εις τους αιώνας των αιώνων.




Λίγο μετά από την αναχώρηση μας και μόλις ανοιχτούμε στην θάλασσα, άλλα μοναστήρια θα τα φανταστούμε, αφού μόνο το λιμάνι τους, ο αρσανάς τους, αγγίζει την θάλασσα και άλλα θα τα δούμε πραγματικά να υψώνονται μπροστά μας στα αριστερά με την σειρά πλοήγησης του πλοίου μας προς το ακρωτήρι του Αγίου Όρους. Σε επόμενο προσκύνημα μας, θα δούμε τα μοναστήρια που βρίσκονται από την ανατολική πλευρά της χερσονήσου του Άθω, παίρνοντας το καράβι μας από την μύτη του δευτέρου ποδιού της Χαλκιδικής και γνωρίζοντας ένα-ένα τα μοναστήρια που βρέχονται από το Θρακικό πέλαγος, ουσιαστικό το Αιγαίο Πέλαγος, και αυτά είναι τα εξής μοναστήρια και Σκήτες με την σειρά που θα τα συναντήσουμε στο δεύτερο αυτό προσκύνημα μας από το ακρωτήριο του Αγίου Όρους μέχρι τα σύνορα του με την Ουρανούπολη:
1. Την Σκήτη των Καυσοκαλλυβίων, 2. Την Σκήτη του Τιμίου Προδρόμου, 3. Την Ιερά Μονή της Μεγίστης Λαύρας, 4. Την Ιερά Μονή Καρακάλλου, 5. Την Ιερά Μονή Ιβήρων, 6. Την Ιερά Μονή Σταυρονικήτα, 7. Την Ιερά Μονή Παντοκράτορος, 8. Την Ιερά Μονή Βατοπεδίου και τέλος, 9. Την Ιερά Μονή Εσφιγμένου, που είναι αρκετά απομακρυσμένη και δύσκολα προσπελάσιμη από θαλάσσης.
Όμως σε αυτό το προσκύνημα που θα κάνουμε το Σάββατο της 2ας Ιουλίου του 2016, πλέοντας σε απόσταση αναπνοής από τα μοναστήρια της νοτιοδυτικής πλευράς του Αγίου Όρους, από τις οποίες Μονές άλλες θα μπορέσουμε να τις δούμε αν είναι κοντά στην θάλασσα και άλλες όχι, αυτές που βρίσκονται κριμένες πίσω από τα βουνά, είναι οι εξής:
1. Την Σκήτη των Καυσοκαλλυβίων, 2. Την Σκήτη του Τιμίου Προδρόμου, 3. Την Ιερά Μονή της Μεγίστης Λαύρας, 4. Την Ιερά Μονή Καρακάλλου, 5. Την Ιερά Μονή Ιβήρων, 6. Την Ιερά Μονή Σταυρονικήτα, 7. Την Ιερά Μονή Παντοκράτορος, 8. Την Ιερά Μονή Βατοπεδίου και τέλος, 9. Την Ιερά Μονή Εσφιγμένου, που είναι αρκετά απομακρυσμένη και δύσκολα προσπελάσιμη από θαλάσσης.
Όμως σε αυτό το προσκύνημα που θα κάνουμε το Σάββατο της 2ας Ιουλίου του 2016, πλέοντας σε απόσταση αναπνοής από τα μοναστήρια της νοτιοδυτικής πλευράς του Αγίου Όρους, από τις οποίες Μονές άλλες θα μπορέσουμε να τις δούμε αν είναι κοντά στην θάλασσα και άλλες όχι, αυτές που βρίσκονται κριμένες πίσω από τα βουνά, είναι οι εξής:
*Την Ιερά Μονή Χιλανδαρίου, ή το Σέρβικο μοναστήρι:

*Την Ιερά Μονή Ζωγράφου, ή το βουλγάρικο μοναστήρι:

*Την Ιερά Μονή Κωνσταμονίτου, ή Κασταμονίτου:

*Την Ιερά Μονή Δοχειαρίου, ή το Δοχειάρι:

*Την Ιερά Μονή Ξενοφώντος:
Η Μονή είναι κτισμένη πάνω στη θάλασσα, ανάμεσα στις Μονές Δοχειαρίου και Αγίου Παντελεήμονος. Ιδρύθηκε το 998 από τον Όσιο Ξενοφώντα από όπου και πήρε το όνομα της και είναι αφιερωμένη στον Άγιο Γεώργιο. Έχει δυο Καθολικά. Το νέο Καθολικό της Μονής κτίστηκε στις αρχές του 19ου αι. και εκεί βρίσκονται δυο ψηφιδωτές εικόνες του Αγίου Δημητρίου και του Αγίου Γεωργίου. Στο παλιό Καθολικό σώζονται αξιόλογες τοιχογραφίες του Κρητικού ζωγράφου Αντωνίου (1544) καθώς και το ξυλόγλυπτο τέμπλο του 17ου αιώνα Η Μονή έχει 14 παρεκκλήσια, από τα οποία τα 8 είναι μέσα στο χώρο της Μονής. Πρώτη φορά αναφέρεται σε χειρόγραφα η Μονή το τελευταίο τέταρτο του 11ου αιώνα. Η περίοδος ακμής της διακόπτεται με την άλωση της Κωνσταντινουπόλεως και στη συνέχεια τις αλλεπάλληλες καταστροφές διαδέχονται ανακαινίσεις και δωρεές από ηγεμόνες παραδουνάβιων χωρών. Ανάμεσα στα αξιόλογα κειμήλια της Μονής συγκαταλέγονται ένα εικονίδιο από κηρομαστίχα με παράσταση της Μεταμόρφωσης, εκκλησιαστικά σκεύη καθώς και οι θαυματουργές εικόνες του Αγίου Γεωργίου και της Παναγίας της Οδηγήτριας. Στην βιβλιοθήκη της Μονής φυλάσσονται 300 περίπου χειρόγραφα, διάφορα έγγραφα και πάνω από 4.000 βιβλία.

*Την Ιερά Μονή Κουτλουμουσίου:
Η Μονή βρίσκεται σε απόσταση 500 μέτρα από τις Καρυές, την Πρωτεύουσα του Αγίου Όρους, στο κέντρο περίπου του πλάτους της χερσονήσου του Άθω, οπότε και δεν θα την δούμε κατά την πλοήγηση μας από την θάλασσα. Ιδρύθηκε τον 13ο αιώνα από τον Κωνσταντίνο, εκχριστιανισμένο γιο του Αζζεδίν Β’. της οικογένειας Κουτλουμούς. Αργότερα καταστράφηκε και ξανά αναπτύχθηκε στα χρόνια του ηγουμένου Χαρίτωνος από την Ίμβρο. Αργότερα προσαρτηθήκαν στη Μονή Κουτλουμουσίου οι Μονές Αλυπίου, Φιλαδέλφου και Καλιάγρας. Μεγάλες πυρκαγιές αλλά και κατολισθήσεις δημιούργησαν πολλές καταστροφές σε όλη την διάρκεια της ζωής της Μονής. Το καθολικό κτίστηκε τον 16ο αι. και τιμάται στην Μεταμόρφωση του Σωτήρος στις 6 Αυγούστου. Περιέχει πολλά κειμήλια (φορητές εικόνες, ιερά άμφια κ.α.) καθώς και την θαυματουργό εικόνα της Παναγίας που ονομάζεται "Φοβερά Προστασία". Η τράπεζα κτίσθηκε πρόσφατα (1995). Η βιβλιοθήκη διαθέτει 103 χειρόγραφα σε περγαμηνή, 650 χάρτινα και 3.500 έντυπα. Η Μονή κατοικείται από πολυάριθμη αδελφότητα που αγωνίζεται να αποκαταστήσει την σωστή λειτουργία, μετά την πυρκαγιά του 1981, παράλληλα με την φιλοξενία και την εξυπηρέτηση των προσκυνητών.
*Την Ιερά Μονή Αγίου Παντελεήμονος ή το ρωσικό μοναστήρι:
Είναι το δεύτερο μεγάλο μοναστήρι το οποίο θα δούμε μέσα από το καραβάκι μας αφού είναι δίπλα στην θάλασσα. Ιδρύθηκε στις αρχές του 11ου αιώνα στην θέση του σημερινού Παλαιομονάστηρου ή Σκήτη Βογορόδιτσα. Παλαιότερα ονομαζόταν Μονή Θασσαλονικέως και αργότερα Μονή Ξυλουργού. Τον 13ο αιώνα η Μονή καίγεται και την ανακατασκευή της ενισχύουν οικονομικά ο Ανδρόνικος Β' Παλαιολόγος και Σέρβοι ηγεμόνες. Περίοδοι ακμής εναλλάσσονται με περιόδους ανέχειας για τη Μονή. Οι μοναχοί είναι κυρίως Έλληνες αλλά και Ρώσοι, οι οποίοι υπερτερούν αριθμητικά μετά τα 1497. Στη σημερινή της θέση κοντά στη θάλασσα, μεταφέρθηκε το 1765 με την ονομασία Ρούσικο. Το Καθολικό που είναι αφιερωμένο στον Άγιο Παντελεήμονα, άρχισε να κτίζεται το 1812 και τελείωσε το 1821. Τον 18ο αιώνα η Μονή επανέρχεται σε ελληνικά χέρια για να επικρατήσουν ξανά οι Ρώσοι το 1875 οπότε και ορίστηκε, οι ακολουθίες να γίνονται και στην Ελληνική και στην Ρωσική γλώσσα. Τα χρόνια εκείνα η αδελφότητα έχε 1.000 μοναχούς και στις αρχές το 20ου αιώνα περίπου 2.000. Η τράπεζα κτίστηκε το 1890 και είναι χωρητικότητας 1.000 μοναχών. Στη Μονή φυλάσσονται πολλές φορητές εικόνες και ένα πλήθος κειμηλίων και αμφίων. Η βιβλιοθήκη της Μονής περιέχει 1320 ελληνικά χειρόγραφα, 600 σλάβικα και πάνω από 20.000 βιβλία ελληνικά και ρωσικά. Από τους θησαυρούς της Μονής ξεχωρίζουν οι εικόνες της "Παναγίας της Ιεροσολυμίτιδας", "Του Τιμίου Προδρόμου" και του "Αγίου Παντελεήμονος", αλλά και η ψηφιδωτή εικόνα του Αγίου Αλεξάνδρου Νιέφσκι. Εδώ υπάρχει και η δεύτερη μεγαλύτερη καμπάνα στον κόσμο, βάρους 13 τόνων. Στις μέρες το μοναστήρι εγκαταβιώνεται από πολυάριθμους Ρώσους μοναχούς, γίνεται η αναπαλαίωση της με γοργούς ρυθμούς, ενώ είναι μια από τις μεγαλύτερες, ομορφότερες και μεγαλοπρεπέστερες Μονές όλης της Αθωνικής Πολιτείας, που ξεχωρίζει για τον ρωσικό ιδιαίτερο ρυθμό κατασκευής και χρώμα των τρούλων της.
*Την Ιερά Μονή Ξηροποτάμου:
Ούτε αυτή η Μονή είναι ορατή από την θάλασσα και είναι πολύ κοντά στην Μονή Φιλοθέου και στην ευθεία περίπου με το εμπορικό λιμάνι του Αγίου Όρους, την Δάφνη. Σύμφωνα με την παράδοση ιδρύθηκε γύρω στο 450 από την αυτοκράτειρα Πουλχερία. Σύμφωνα όμως με άλλες πηγές, ιδρύθηκε από τον μοναχό Παύλο Ξηροποταμηνό. Το Καθολικό της Μονής το οποίο κτίστηκε το 1761 και τοιχογραφήθηκε το 1783 είναι αφιερωμένο στη μνήμη των 40 Μαρτύρων. Στην υστεροβυζαντινή περίοδο ενισχύεται οικονομικά από την δυναστεία των Παλαιολόγων καθώς και από Σέρβους ηγεμόνες. Μετά την πτώση του Βυζαντίου, οι τουρκικές επιδρομές καθώς και δυο μεγάλες πυρκαγιές στα 1507 και 1609, επιφέρουν βαρύτατα πλήγματα στη Μονή. Από την πλούσια συλλογή κειμηλίων ξεχωρίζουν το μεγαλύτερο στον κόσμο τεμάχιο Τίμιου Ξύλου καθώς και ο δίσκος της Πουλχερία από στεατίτη. Η βιβλιοθήκη της Μονής περιέχει γύρω στα 409 χειρόγραφα και περίπου 4.000 έντυπα βιβλία.
*Την Ιερά Μονή Φιλοθέου:
*Η Δάφνη (το εμπορικό λιμάνι του Αγίου Όρους):
Και έτσι φθάσαμε περίπου στο μέσον της διαδρομής και στο εμπορικό λιμάνι του Αγίου Όρους, αν μπορούμε να το πούμε αυτό, την Δάφνη. Από την Δάφνη ξεκινά λεωφορείο με κατεύθυνση τις Καρυές, την Πρωτεύουσα του Αγίου Όρους, από όπου παλαιότερα και προμηθεύονταν ο προσκυνητής το Διαμονητήριο του, το Διαβατήριο του δηλαδή για να περιηγηθεί στις Μονές του Αγίου Όρους. Στις μέρες μας έχουν απλοποιηθεί τα πράγματα και το διαμονητήριο εκδίδεται από την Ουρανούπολη με ένα απλό τηλεφώνημα. Από την Δάφνη ξεκινά σε συγκεκριμένες ώρες επίσης το πλοίο της γραμμής ή το ταχύπλοο που εκτελεί το δρομολόγιο Ουρανούπολη-Δάφνη και κατόπιν φθάνει μέχρι και την Αγία Άννα, ή τα Καρούλια, ή ακόμα και στα Καυσοκαλύβια αν έχει καλό καιρό. Στην Δάφνη τέλος βρίσκονται όλες οι πολιτειακές δομές
και υπηρεσίες, το Τελωνείο, το Ταχυδρομείο, η Αστυνομία, το Λιμεναρχείο, που μαζί με τα μικρά εμπορικά καταστήματα εκκλησιαστικών ειδών και λιγοστών τροφίμων συνθέτουν την εικόνα μιας υποτυπώδους, αλλά γεμάτης μυρωδιές, οργανωμένης Πολιτείας, αυτήν της ευλογημένης και μοναδικής στον κόσμο Αθωνικής Πολιτείας, που δέχεται καθημερινά πλήθος ανδρών προσκυνητών που επισκέπτονται φιλοξενούμενοι τα μοναστήρια κατά βούληση και κατόπιν προσκλήσεως και προτέρας συνεννοήσεως με τους αδελφούς της Μονής της αρεσκείας τους, ο καθένας με το πρόβλημα
του, την έννοια και την προσδοκία του. Από αυτούς, άλλοι μεν φεύγουν αναπαυμένοι έχοντας βρει την πνευματική τους ισορροπία μέσα από την απλή κουβέντα και την

"...είναι πολύ μεγάλο πράγμα".
Συνεχίζεται...
Δεν υπάρχουν σχόλια
Δημοσίευση σχολίου