"Η Αρτοκλασία"
*άρθρον Αρχιμανδρίτου Χρυσοστόμου Τελίδη...
«Πλούσιοι επτώχευσαν και επείνασαν.
οι δε εκζητούντες τον Κύριον, ουκ ελαττωθήσονται παντός αγαθού».
οι δε εκζητούντες τον Κύριον, ουκ ελαττωθήσονται παντός αγαθού».
Το θαύμα από τον Ιησού Χριστό, του πολλαπλασιασμού των πέντε άρτων στην έρημο. |
(...θυμίζουμε μέρα-μέρα στο Συναξάρι...την "εφημερίδα της Ορθοδοξίας" μας, με τις πολλές γιορτές του μηνός Δεκεμβρίου, τις κυριότερες απ' αυτές, αρχίζοντας από τις 4 Δεκεμβρίου και την εορτή της Αγίας Βαρβάρας, μετά την εορτή του Αγίου Σάββα στις 5 του Δεκέμβρη, κατόπιν στις 6 Δεκεμβρίου, την εορτή του Αγίου Νικολάου, για να φθάσουμε μετά την Πανηγυρική Αγρυπνία μας προς τιμήν του Αγίου Παταπίου την Τετάρτη 7 Δεκεμβρίου το βράδυ, στην γιορτή και Πανήγυρη μας, την Σύλληψη της Θεοτόκου από την Αγία Άννα μας και τον Άγιο Ιωακείμ, που η λαϊκή και εκκλησιαστική παράδοση μας θέλει, "...τον Δεκέμβρη στις 9 να 'χει η Άννα την γιορτή της", και εμείς την τιμήσαμε δεόντως και την εορτάσαμε με την Μικρή χειμωνιάτικη Πανήγυρη της Ενορίας μας, φέτος στις 7, 8 & 9 Δεκεμβρίου 2022...δείτε σ' αυτό το σημείο, εδώ το πρόγραμμα όλου του Δεκεμβρίου 2022, της Μικράς Πανηγύρεως μας για την εορτή της Συλλήψεως της Αγίας Άννης, που μας πέρασε & εν τέλει των Χριστουγέννων.
Ακολούθησαν μετά οι εορτές με τον Άγιο Σπυρίδωνα, στις 12 Δεκεμβρίου, σε λίγο θα εορτάσουμε τον Άγιο Ελευθέριο και την μητέρα του, την Ανθία, την 15η Δεκεμβρίου, μετά την Αγία Αναστασία την Φαρμακολύτρια, στις 22 Δεκεμβρίου, και φυσικά την μεγάλη και καθοριστική για όλη την ανθρωπότητα, εορτή των Χριστουγέννων, την Κυριακή φέτος 25η Δεκεμβρίου 2022, της πιο αγαπητής εορτής των χριστιανών...και όχι μόνο!!! οπότε και θα ξεκινήσει το "Άγιο Δωδεκαήμερο" με την μια γιορτή να διαδέχεται την άλλη, την Σύναξη της Θεοτόκου στις 26 Δεκεμβρίου και τέλος τον Άγιο Στέφανο, τον Πρωτομάρτυρα και Αρχιδιάκονο στις 27 Δεκεμβρίου 2022.
Για να παραδώσει έτσι πια, το γερασμένο, απαισιόδοξο και καταστροφικό, θανατηφόρο και πολεμοχαρές 2022...α!!! και απολύτως αρρωστημένο, μην ξεχνιόμαστε!!! --- με μόνη ίσως ευχάριστη και ελπιδοφόρα νότα μέσα σ' όλη αυτήν την κατήφεια, αρχικά από το 2021 τον εορτασμό των 200 χρόνων από την έναρξη της Ελληνικής Επανάστασης του 1821, και φέτος την μαύρη επέτειο...και πολύ παραδειγματική συνάμα, με την θύμηση των 100 χρόνων από την Μικρασιατική καταστροφή του 1922 --- την σκυτάλη στο νέο και αστραφτερό και ελπιδοφόρο 2023...ευχόμαστε λιγότερο θανατηφόρο και σίγουρα πιο προσοδοφόρο, υλικά και πνευματικά...χωρίς πολέμους, χωρίς απειλές, προσφυγιά, κρίσεις αλλεπάλληλες και ένα σωρό άλλες ασχήμιες που βιώσαμε στο πετσί μας τον χρόνο που σε λίγο φεύγει και χάνεται!!!)
...προσφέροντας τα δώρα τους στην εκκλησιά της Ενορίας τους, τα οποία και οι ιερείς τους θα τα ευλογήσουν και θα ευχηθούν στους εορταζομένους, που με την σειρά τους αυτοί θα μοιράσουν μετέπειτα όλες αυτές τις προσφορές τους στους συμμετέχοντες στην χαρά της εορτής τους, για τον λόγο αυτό και αναρτούμε σήμερα σε επανάληψη στην ιστοσελίδα της Ενορίας του Ιερού Ναού μας, των Αγίων Θεοπατόρων Ιωακείμ και Άννης, των Ανθοκήπων της Νέας Ευκαρπίας, αυτό το μικρό άρθρο σχετικά με το τυπικό της τελετής της Ακολουθίας της Αρτοκλασίας, τον συμβολισμό που έχει, αλλά και την προέλευση του, για να μπορέσουμε να κατανοήσουμε έτσι όλοι εμείς οι πιστοί χριστιανοί, τα μέλη ενός όμορφου και παντελώς ειρηνικού "στρατού", αυτού του Χριστού μας, πως στην πίστη μας τίποτε δεν γίνεται τυχαία και πως όλα όσα διαδραματίζονται στην Εκκλησία του Χριστού, αρχή και τέλος έχουν τον ίδιο τον Ιδρυτή της.
Έτσι και η Ακολουθία της Αρτοκλασίας, μόνο τυχαία δεν είναι μέσα στο τυπικό της Εκκλησίας μας, αλλά εδράζεται σε μια περικοπή του κατά Ματθαίον Ευαγγελίου (Ματθ. ιδ΄14-22), την οποία παρότι την ακούσαμε νωρίτερα μέσα στο καλοκαίρι, στον μήνα της Παναγίας μας, τον Αύγουστο, στους Ιερούς Ναούς όλης της Ορθοδοξίας και που αφορά το θαύμα του πολλαπλασιασμού των πέντε άρτων από τον Ιησού, παρά ταύτα, πάντα θα συντροφεύει τις μεταφυσικές αναζητήσεις μας μέσα στο εκκλησιαστικό έτος, οποιαδήποτε εποχή του χρόνου,
Οι νοικοκυρές βάζουν τα δυνατά τους για να φτιάξουν την πιο όμορφη Αρτοκλασία. |
Ο όρος Αρτοκλασία σημαίνει ο τεμαχισμός του άρτου και συναντάται μόνο στα λειτουργικά βιβλία της Εκκλησίας μας. Η ακολουθία της Αρτοκλασίας εσφαλμένα λέγεται από τους πιστούς και αρτοπλασία, ενώ η δυναμική των συμβολισμών της γρήγορα έγινε ευλογημένη συνήθεια των πιστών χριστιανών, αλλά έγινε με τον καιρό και παράδοσις, που από γενιά σε γενιά μεταφέρεται, ζωντανεύοντας και "στολίζοντας" έτι περισσότερο την Πίστη μας.
Έτσι στην Λειτουργική, ένα μάθημα που διδάσκονται οι φοιτητές στο Ποιμαντικό ή Θεολογικό τμήμα των Ελληνικών Πανεπιστημίων μας, Αρτοκλασία αποκαλούμαι τον τεμαχισμό των άρτων που προηγουμένως έχουν ευλογηθεί από ιερέα ή Αρχιερέα και στη συνέχεια διανέμονται στο εκκλησίασμα.
"...και τους εξ αυτών μεταλαμβάνοντες πιστούς δούλους σου αγίασον..." |
Οι ευλογούμενοι άρτοι είναι πέντε, ισάριθμοι δηλαδή μ΄ εκείνους που ευλόγησε ο Χριστός στην έρημο και στην συνέχεια διανεμήθηκαν στο πλήθος. Μαζί με τους άρτους ευλογούνται επίσης μικρές ποσότητες οίνου και ελαίου που προσφέρονται σε μικρές φιάλες.
Η τελετή της Αρτοκλασίας ή της «ευλογήσεως των άρτων» είναι παλαιότατη λειτουργική πράξη και έχει τις ρίζες της στους αποστολικούς χρόνους. Θεωρείται κατάλοιπο από τις «αγάπες», τα κοινά γεύματα των πρώτων χριστιανών, που διασώζει και το αρχαίο όνομα της Θείας Ευχαριστίας (κλάσις του άρτου), καθώς και τον τρόπο τεμαχισμού και διανομής της.
Η Αρτοκλασία στις μέρες μας γίνεται και κατά την ακολουθία του Όρθρου, λίγο πριν εκφωνήσει ο ιερέας το "Ευλογημένη η Βασιλεία...", με συνήθη πρακτική βέβαια να τελείτε στο τέλος της Θείας Λειτουργίας, ανήμερα της εορτής, αλλά κυρίως τελείτε, που είναι και το σωστότερο, κατά τον Εσπερινό της παραμονής δεσποτικής ή θεομητορικής εορτής αλλά και στις εορτές των Αγίων μας, κατά τα ονομαστήρια μας, επίσης Αρτοκλασία κάνουμε και όποτε το κρίνουμε εμείς ή ο πνευματικός μας αναγκαίο,
Αρτοκλασία κατά την ώρα των Αγρυπνίων στον Ιερό Ναό μας. |
η τέλεση δε του ιερού αυτού γεγονότος αποσκοπεί με τον συμβολισμό του πολλαπλασιασμού των άρτων από τον Ιησού στην έρημο, στην ευλόγηση του σπιτικού μας και στον πολλαπλασιασμό των υλικών αλλά και των ψυχικών αγαθών των οικείων και των φίλων μας.
Η Αρτοκλασία όμως αποσκοπούσε και αποσκοπεί ακόμα και στην θεραπεία πρακτικής μοναστικής ανάγκης. Στα μοναστήρια, δηλαδή, οι μοναχοί αφού νήστευαν ολόκληρη την ημέρα της παραμονής κάθε μεγάλης εορτής, ήταν υποχρεωμένοι να παραμείνουν στο ναό και να μην απομακρυνθούν, μετά τον εσπερινό, προκειμένου να συνεχίσουν την ολονυκτία και να τύχουν δια της αρτοκλασίας "παραμυθίας" και "στήριξης".
Αρτοκλασίες κατά την Μικρή Πανήγυρη για την εορτή της Κοιμήσεως της Αγίας Άννας, που τελείται στον Ιερό Ναό μας την 25η Ιουλίου. |
Η ευλογία των άρτων, "ανά πέντε", του οίνου "ανά στάμνον μεστήν" καθώς και του ελαίου γινόταν με σύντομη ευχή αμέσως μετά τη λεγόμενη "λιτή", (έπειτα από την μεγάλη δέηση), περί το τέλος του Εσπερινού. Ακολουθούσε ο τεμαχισμός και η διανομή από τον "κελλαρίτη" που βρίσκονταν στον νάρθηκα ή την λιτή, δηλαδή στο χώρο μεταξύ νάρθηκα και κυρίως ναού, όπου τελούνταν η δέηση της "λιτής", εξ ου και η ονομασία του χώρου. Μαζί με τον άρτο διανέμονταν, κατά το Τριώδιο και "ανά εξ ισχάδες ή φοίνικες" (ανά 6 σύκα ξερά ή χουρμάδες) και από "ενός κρασοβολίου οίνος" (ένα ποτήρι κρασί). Το έλαιο που ευλογούνταν πιθανώς χρησιμοποιούνταν στο μεγάλο κανδήλι του τιμώμενου Αγίου.
Υπαίθρια Αρτοκλασία στο παρεκκλήσι του Αγίου Παχωμίου του Ευκαρπιώτου, στο Πανηγύρι του την 7η Μαΐου. |
Ο άρτος συμβολίζει ακόμη την Εκκλησία, καθώς τα μέλη της -οι πιστοί- ήταν πριν διεσπαρμένα όπως το σιτάρι στους αγρούς, αλλά δια του Χριστού συνήχθησαν (συγκεντρώθηκαν) σε ένα σώμα.
Αλλά και εσχατολογικώς, ο άρτος θεωρήθηκε εικόνα της Βασιλείας του Θεού, καθώς οι συμμετέχοντες σ’ αυτήν θα βρίσκονται σε πλήρη κοινωνία με τον Θεό δια της βρώσεως του ουρανίου άρτου, που βρίσκεται στην τράπεζα του Κυρίου: «Μακάριος όστις φάγεται άρτον εν τη Βασιλεία του Θεού» (Λουκ. ιδ,15).
Ο άγιος Συμεών Θεσαλονίκης
γράφει πως η αρτοκλασία είναι:
«άνωθεν παραδεδομένη εκ του Σωτήρος αυτού».Αρτοκλασία και κατά την Μικρή Πανήγυρη του Παρεκκλησίου του Αγ. Χριστοφόρου, την 9η Μαϊου, στην είσοδο της Πλατείας των Αγίων Θεοπατόρων Ιωακείμ & Άννης, στους Ανθόκηπους της Ν. Ευκαρπίας. |
Συνήθως οι εορτάζοντες, οι οποίοι προσφέρουν και τα δώρα αυτά στην εκκλησία, συμπληρώνουν προαιρετικά την προσφορά τους με αγνές λαμπάδες για την Αγία Τράπεζα, θυμίαμα, καρβουνάκια και φυτιλάκια για τις καντήλες του ναού και οτιδήποτε άλλο χρησιμοποιείτε για την τέλεση της Θείας Λειτουργίας που θα ακολουθήσει και που εκείνη την ημέρα γίνεται για αυτούς ιδιαίτερα που εορτάζουν,
«Πλούσιοι επτώχευσαν και επείνασαν, οι δε εκζητούντες τον Κύριον ουκ ελαττωθήσονται παντός αγαθού» (Αρτοκλασία Μεγάλης Πανηγύρεως 2012) |
Η Πανηγυρική Ακολουθία της Αρτοκλασίας τελείται οποτεδήποτε εκτός της Μεγάλης Τεσσαρακοστής και των υπολοίπων πένθιμων ημερών του εκκλησιαστικού έτους, ενώ η θέση της κατά το εκκλησιαστικό Τυπικό είναι,
όπως αναφέραμε και παραπάνω αλλά το επαναλαμβάνουμε μιας και είναι η συχνότερη ερώτηση των πιστών, προς το τέλος του Εσπερινού, αλλά τελείται κατ' οικονομία και κατά την διάρκεια του Όρθρου λίγο πριν ξεκινήσει η Θεία Λειτουργία, όμως κατά την συνήθη πρακτική, η Αρτοκλασία τελείται στους Ιερούς Ναούς στο τέλος της Θείας Λειτουργίας, οπότε και το εκκλησίασμα είναι περισσότερο και έτσι επιτυγχάνεται η μεγαλύτερη συμμετοχή.
Αυτά ήταν τα στοιχεία και ότι ακόμα περισσότερο μπορέσαμε να συλλέξουμε από την σχετική βιβλιογραφία που υπάρχει, κυρίως από το διαδίκτυο αλλά και από άλλες πηγές, για την λαοφιλή και ευλογημένη Ακολουθία της Αρτοκλασίας, τα οποία και σας τα παραθέτουμε στην ιστοσελίδα της Ενορίας μας και στα υπόλοιπα μέσα κοινωνικής δικτύωσης που διαθέτουμε:
1) Την ιστοσελίδα της Ενορίας μας,
όπως αναφέραμε και παραπάνω αλλά το επαναλαμβάνουμε μιας και είναι η συχνότερη ερώτηση των πιστών, προς το τέλος του Εσπερινού, αλλά τελείται κατ' οικονομία και κατά την διάρκεια του Όρθρου λίγο πριν ξεκινήσει η Θεία Λειτουργία, όμως κατά την συνήθη πρακτική, η Αρτοκλασία τελείται στους Ιερούς Ναούς στο τέλος της Θείας Λειτουργίας, οπότε και το εκκλησίασμα είναι περισσότερο και έτσι επιτυγχάνεται η μεγαλύτερη συμμετοχή.
Αυτά ήταν τα στοιχεία και ότι ακόμα περισσότερο μπορέσαμε να συλλέξουμε από την σχετική βιβλιογραφία που υπάρχει, κυρίως από το διαδίκτυο αλλά και από άλλες πηγές, για την λαοφιλή και ευλογημένη Ακολουθία της Αρτοκλασίας, τα οποία και σας τα παραθέτουμε στην ιστοσελίδα της Ενορίας μας και στα υπόλοιπα μέσα κοινωνικής δικτύωσης που διαθέτουμε:
Αρτοκλασία και στον επάνω Ιερό Ναό μας, κατά την Μικρά Πανήγυρη της Συλλήψεως της Άννης, την 9η Δεκεμβρίου του 2019 |
1) Την ιστοσελίδα της Ενορίας μας,
www.intheopatoron.blogspot.gr,
2) Την ιστοσελίδα των κατηχητικών των παιδιών μας, της "Ιθάκης" μας,
3) Το κανάλι μας στο youtube, με όλα τα βιντεάκια από τις δραστηριότητες μας,
4) Τα profil μας στο facebook με όλες τις σελίδες τους,
α) της Ενορίας μας: "Ιερός Ναός Αγίων Θεοπατόρων",
β) της ποδοσφαιρικής ομάδας μας: "Θεοπάτορες",
γ) της ρομποτικής ομάδας μας: "Ρομποπάτορες",
δ) των κατηχητικών μας: "Ενοριακή Νεανική Εστία <Ιθάκη>",
5) Τον λογαριασμό της στο twitter, για όσους μας παρακολουθούν από αυτόν.
6) Τις ομάδες μας στο Viber και σε όλους τους συμμετέχοντες ενεργά σε αυτές.
Με την ευχή και την ελπίδα όλες αυτές οι πληροφορίες, Καλά & ευλογημένα Χριστούγεννα!!! |
παρέχοντας την γνώση που πρέπει να έχουμε όλοι οι χριστιανοί κατά την τήρηση των λατρευτικών και λειτουργικών "υποχρεώσεων" μας, ενώ το ίδιο αυτό άρθρο υπάρχει, για όσους ενδιαφέρονται, διαμορφωμένο κατάλληλα και σε δίπτυχα φυλλάδια στον Νάρθηκα της "ολοκαίνουργιας", υπέργειας εκκλησιάς μας, που χαιρόμαστε λειτουργώντας την και δοξάζοντας τον Χριστό μας, τον "Εγγονό" των Αγίων προστατών μας, των Θεοπατόρων Ιωακείμ και Άννης, των γονέων της Παναγίας Θεοτόκου κόρης τους, από τα Θυρανοίξια της τον Οκτώβριο του 2019 και εντεύθεν, αλλά διανέμονται και σε τακτά χρονικά διαστήματα κατά την κυριακάτικη Θεία Λειτουργία για γηραιότερους ενορίτες μας που δεν έχουν πρόσβαση ή τις απαιτούμενες γνώσεις του διαδικτύου.
Ενώ για το τέλος της ανάρτησης μας αυτής, άφησα τις πιο θερμές ευχές μας για όλους τους εορτάζοντες και τις εορτάζουσες του Δεκεμβρίου, που κατά παράδοση θα φέρουν την ημέρα της εορτής τους τους πέντε άρτους "...τον σίτον τον οίνον και το έλαιον", προσφέροντας ουσιαστικά στην Εκκλησία όλα εκείνα τα ορατά σημεία της τελέσεως της Θείας Λειτουργίας για τον Άγιο προστάτη τους, αλλά και μοιράζοντας κατόπιν τα δώρα τους αυτά, ευλογημένα πλέον, σ' όσους συμμετείχαν σ' αυτήν και ήρθαν να τους ευχηθούν για την γιορτή τους.
Αυτός είναι ο τρόπος που εορτάζει η Ορθοδοξία μας και ο λαός του Θεού, τους Αγίους προστάτες του, μια Ορθοδοξία γεμάτη λαϊκές και εκκλησιαστικές παραδόσεις αιώνων, που πηγαίνουν από γενιά σε γενιά ως μια μεγάλη και πολύτιμη κληρονομιά, και ίσως αφήνουν αναπολόγητους όλους αυτούς που...καλοπροαίρετα δεν λέω!!! την κρίνουν και την κατακρίνουν...πάντοτε όμως εξ' αποστάσεως, έτσι γιατί μπορούν και θέλουν!!! Να' ναι καλά όλοι αυτοί, εμείς θα τους αγαπούμε περισσότερο όμως εκ των έσω, όπου και θα είχε μεγαλύτερη αξία η κριτική τους...
... «Ἔρχου καί ἴδε!»
"...ευλόγησον Δέσποτα τους άρτους τούτους, τον σίτον, τον οίνον και το έλαιον και πλήθυνον αυτά εν τη Ενορία ταύτη και εις τον κόσμον σου άπαντα και τους εξ αυτών μεταλαμβάνοντας πιστούς δούλους σου αγίασον..."
Δεν υπάρχουν σχόλια
Δημοσίευση σχολίου