ΚΥΡΙΑΚΗ ΣΤ΄ ΜΑΤΘΑΙΟΥ ( Ματθ. Θ΄ 1-8 ) "Η θεραπεία του παραλυτικού"

   Σήμερα, Σάββατο 3η Αυγούστου 2013, θα φιλοξενήσουμε με πολύ αγάπη και σεβασμό στην ιστοσελίδα του ναού μας, τα λόγια ή καλύτερα την πένα του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Εδέσσης, Πέλλης και Αλμωπίας, κ.κ Ιωήλ Φραγκάκου, από ένα βιβλίο του με τίτλο "Ο επιούσιος άρτος" που κυκλοφορείται από τις εκδόσεις της Αποστολικής Διακονίας της Εκκλησίας της Ελλάδος και που δεν είναι τίποτε άλλο παρά μια νέα και ιδιαίτερα χρήσιμη συλλογή κηρυγμάτων που δημοσιεύθηκαν τα προηγούμενα χρόνια στο εβδομαδιαίο φύλλο «Φωνή Κυρίου». 
     Σε αυτό οι αναγνώστες θ' ανακαλύψουν τη χαρισματική έμπνευση και τον ερμηνευτικό δυναμισμό του συγγραφέα που ξεδιπλώνονται με αφορμή τα Αποστολικά και Ευαγγελικά Αναγνώσματα σε διάφορες στιγμές του λειτουργικού έτους. Σκοπός του παρόντος έργου είναι η παρηγοριά των σύγχρονων ανθρώπων και ο εποικοδομητικός εσωτερικός διάλογος εκάστου πιστού, που έρχεται ως συνέπεια των μεστών και πάντα επίκαιρων λόγων των ευαγγελικών και αποστολικών αναγνωσμάτων. 
     Υπό την έννοια αυτή, στο παρόν έργο καταβάλλεται προσπάθεια από τον Σεβασμιώτατο και συγγραφέα να καταστήσει κατανοητό, και στον πιο απλό αναγνώστη, το βαθύ περιεχόμενο των αναγνωσμάτων, ώστε να προσλάβει πρακτικό κυρίως χαρακτήρα ο ερμηνευτικός σχολιασμός τους.
         Ξεφυλλίζοντας λοιπόν τις σελίδες του βιβλίου αυτού θα βρούμε και το Κυριακάτικο κήρυγμα, που αναφέρεται στην ευαγγελική περικοπή της Κυριακής 4ης Αυγούστου του 2013, για την "θεραπεία του παραλυτικού" και που σύμφωνα με το τυπικό της Εκκλησίας μας θα ακουστεί από τους ιερείς μας στους ναούς όλης της Ορθοδοξίας, να σχολιάζεται από τον συγγραφέα του, Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Εδέσσης, Πέλλης και Αλμωπίας, με τα παρακάτω λόγια:

"ΕΝΑ ΣΗΜΕΙΟ ΚΙ ΕΝΑ ΘΑΥΜΑ"
             Το σημερινό ευαγγελικό ανάγνωσμα αναφέρεται στο θαύμα που έκανε ο
Χριστός στην Καπερναούμ. Πρόκειται για ένα σημείο κι ένα θαύμα. Το θαύμα είναι πως συγχώρησε τις αμαρτίες του παραλυτικού και το σημείο είναι που τον γιάτρεψε και σωματικά. Το ένα αναφέρεται στην ψυχή και το άλλο στο σώμα. Το σημείο και το θαύμα μαζί αποτελούν την ολοκληρωμένη θεραπεία του παραλυτικού. Ας δούμε μερικά σημεία της περικοπής:
             Ο παράλυτος δεν ήταν ένας νευρωτικός άνθρωπος που αμάρτησε βαριά κι η ενοχή του  προκάλεσε την παράλυση, όπως θα μας έλεγε ένας ψυχίατρος. Ο άνθρωπος δεν ήταν νευρωτικός, αλλ’ αμαρτωλός και η αρρώστια του ήταν αποτέλεσμα των συνεπειών της συγκεκριμένης αμαρτίας του. Ο Ευθύμιος Ζυγαβηνός λέγει πως « πολλά των νοσημάτων εξ αμαρτιών φύονται», δηλ. πολλά νοσήματα προκαλούνται απ’ τις αμαρτίες. Ο Κύριος στη θεραπεία του παραλυτικού θεραπεύει πρώτα την αιτία, που είναι η αμαρτία και μετά το σώμα που έπασχε από την πτώση του δυστυχισμένου αυτού ανθρώπου σε κάποιο αμάρτημα.
             Οι Φαρισαίοι πιθανώς να σκεπτόταν ως εξής: Ο Χριστός είναι ένας πλάνος. Θεραπεύει το αφανές, δηλ. την ψυχή που δεν φαίνεται και κανείς δεν μπορεί να διαπιστώσει, εάν αφέθησαν οι αμαρτίες του, ενώ αφήνει το σώμα που είναι εμφανές και πιο δύσκολο να θεραπευθεί. Άλλωστε η ψυχή του ανθρώπου πρώτα θανατώθηκε από τους βρόγχους της αμαρτίας και μετά επακολούθησαν στην ανθρώπινη φύση οι ασθένειες κι’ ο θάνατος, σύμφωνα με τη δικαιοκρισία του Θεού.
            Μια σημαντική παρατήρηση κάνει ο Θεοφάνης Κεραμεύς. Ο Χριστός άλλοτε κάνει το θαύμα βλέποντας την πίστη του αρρώστου, εφ’ όσον ο ασθενής ήταν καλά στα μυαλά του. Π. χ. στην περίπτωση των τυφλών ο Χριστός έκανε το θαύμα « κατά την πιστιν» (Μτθ. 9,29) αυτών. Άλλοτε πάλι όπως στη Χαναναία, στον Ιάειρο, στον εκατόνταρχο και σ’ αυτόν τον παραλυτικό έκανε το θαύμα όχι βλέποντας την πίστη των ασθενών, αλλά την πίστη αυτών που ζητούσαν απ’ το Χριστό να τους κάνει καλά. « και ιδών ο Ιησούς την πίστιν αυτών είπε τω παραλυτικώ…». Οι άρρωστοι αυτοί, και πιο ειδικά στο σημερινό ευαγγελικό ανάγνωσμα ο παραλυτικός, πιθανώς να μην είχαν ακέραιο το μυαλό τους στις διάφορες λειτουργίες. Ο νους είχε επισκοτισθεί.
      Οι ιεροί ευαγγελιστές Ματθαίος και Μάρκος μας λέγουν πως ο Χριστός, όταν είδε τον παραλυτικό, τον αποκάλεσε με τη λέξη « τέκνον». « θάρσει, τέκνον , αφεωνταί σοι αι αμαρτίαι» ( Μτθ. 9,2 και Μρκ. 2,5). Ο ι. ευαγ. Λουκάς γράφει πως τον προσφώνησε με τα ακόλουθα λόγια, « άνθρωπε, αφέωνται σοι αι αμαρτίαι σου» ( Λκ. 5,20). Παιδί μου, άνθρωπε μου, είναι τα πρώτα λόγια που είπε ο Χριστός στον παραλυτικό. Ο  άγιος Κύριλλος Αλεξανδρείας γράφει πως ονόμασε τον παραλυτικό, «τέκνον», επειδή όλοι είμαστε παιδιά του Θεού, που είναι Αυτός που μας δημιούργησε ή επειδή διέγνωσε ο Χριστός πως ο άρρωστος Τον παραδεχόταν ως Κύριο και Δημιουργό.

            Ο άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς με πολλή δύναμη λόγου σχολιάζει την προσφώνηση αυτή του Κυρίου. « Ω μακαρίας προσηγορίας», ω ευτυχισμένη προσφώνηση. Ο παραλυτικός ακούει τη λέξη « τέκνον» και «υιοποιείται τω ουρανίω Πατρί», υιοθετείται απ’ τον ουράνιο πατέρα και προσκολλάται στον αναμάρτητο Θεό και γίνεται κι’ ο ίδιος χωρίς αμαρτίες με την άφεση των παραπτωμάτων του. Παντού μέσα στην Καινή Διαθήκη φαίνεται το χάρισμα της υιοθεσίας. Όλοι εκείνοι που έφεραν τα σημάδια της αμαρτίας, βρήκαν το θεραπευτή τους. Ο Χριστός είναι ο μεγαλύτερος αδελφός μας, που μας έκανε παιδιά του Θεού.
            Πολλοί από τους ανθρώπους για διάφορες δυσλειτουργίες της ψυχής τους που έχουν αντίκτυπο και στο σώμα τους, καταφεύγουν μόνο στους ψυχιάτρους και ψυχολόγους. Η Εκκλησία δεν απορρίπτει την επιστημονική εργασία αυτών των γιατρών. Ίσα-ίσα τη θεωρεί δημιουργική, όταν δεν εξέρχεται των επιστημονικών ορέων της και δεν καταργεί το Θεό. Η πικρή αλήθεια είναι πως τα διάφορα αμαρτήματα μας δεν θεραπεύονται με τα ηρεμιστικά ούτε και με τις όντως θαυμάσιες παρεμβάσεις και ανακύψεις των ψυχολόγων και ψυχιάτρων.
            Ο άνθρωπος χρειάζεται τη ζωντανή παρουσία του Κυρίου και την άφεση των αμαρτιών του που θα του επέφερε μια θαυμαστή οντολογική αλλαγή στη συμπεριφορά του. Χρειάζεται να νοιώσει το Χριστό ως αδελφό του και πατέρα του. Να εμπιστευθεί τον εαυτό του στη Χάρη Του με τα μυστήρια της μετανοίας, της εξομολογήσεως και της Θ. Ευχαριστίας.
            Είναι γεγονός ότι η παρουσία του Χριστού στον άνθρωπο, που έχει αποφασίσει να αλλάξει ζωή, πολύ γρήγορα φέρνει την ειρήνη στην ψυχή του και του χαρίζει την ασφάλεια και μια μόνιμη πνευματική κατάσταση χωρίς ανασφάλειες και φοβίες. Αυτή τη θεραπεία θα πρέπει όλοι να επιδιώξουμε.

( Μητροπολίτου Εδέσσης ΙΩΗΛ, « Ο επιούσιος άρτος»)
          Με αυτά τα λόγια ο Σεβασμιώτατατος αναφέρθηκε μέσα από το βιβλίο του, στο σημερινό Ευαγγέλιο. Εμείς δεν έχουμε παρά να τον ευχαριστήσουμε για αυτά τα τόσο εύστοχα σχόλια, να ζητήσουμε την ευχή του και να κλείσουμε την Κυριακάτικη ανάρτηση μας με την ευχή να συνεχίζει να μας χαρίζει τέτοια κείμενα, που θα κοσμούν συχνά-πυκνά την ιστοσελίδα του ναού μας.  
Ευχόμαστε σε όλους τους αναγνώστες μας,
μια όμορφη και ευλογημένη Κυριακή!!! 
TAG