"Ἀναχωρησάντων τῶν μάγων, ἰδοὺ ἄγγελος Κυρίου φαίνεται κατ᾿ ὄναρ τῷ Ἰωσὴφ λέγων· ἐγερθεὶς παράλαβε τὸ παιδίον καὶ τὴν μητέρα αὐτοῦ καὶ φεῦγε εἰς Αἴγυπτον..."
Την ημέρα αυτή, την 26η Δεκεμβρίου εκάστου έτους, οι πιστοί πραγματοποιούν πανηγυρική σύναξη και τελούν θεία Λειτουργία στους ναούς προς τιμή της Υπεραγίας Θεοτόκου, ένεκα της μεγάλης εορτής των Χριστουγέννων.Η επομένη ημέρα μιας μεγάλης γιορτής είναι αφιερωμένη στο πρόσωπο που κατεξοχήν έχει συνεργαστεί για την πραγματοποίηση του εορταζόμενου γεγονότος. Η αφιέρωση, συνεπώς, αυτής της ημέρας στη Θεοτόκο αποτελεί εκδήλωση ευγνωμοσύνης των πιστών προς το πρόσωπο που δέχτηκε με ταπείνωση να διακονήσει το θέλημα του Θεού για τη σωτηρία του κόσμου.
Η αειπάρθενος Μαριάμ κυοφορεί και γεννά τον Υιό του Θεού, έργο που δεν είναι θέλημα ανθρώπων, αλλά ευδοκία Θεού. Για το λόγο αυτό, τονίζεται η παρθενία της Θεοτόκου πριν, κατά τη διάρκεια της κυοφορίας και μετά τη γέννα του Ιησού Χριστού.
Αποτελεί επιπλέον διακήρυξη της Ορθόδοξης Χριστολογίας, αφού η τιμή προς τη μητέρα του Χριστού υποδηλώνει ότι ο Υιός του Θεού έγινε και Υιός του Ανθρώπου πραγματικά και όχι κατά φαντασία, όπως δίδασκαν κάποιοι αιρετικοί, οι λεγόμενοι Δοκήτες (...παρακάτω θα δείτε πιο αναλυτικά, το τι πρεσβεύει αυτή η αιρετική τοποθέτηση τους...)Σήμερα τελείται επίσης ανάμνηση της φυγής της Αγίας Οικογένειας στην Αίγυπτο, μετά από προτροπή Αγγέλου, αφού ο βασιλιάς Ηρώδης είχε λάβει την απόφαση να φονεύσει το νεογέννητο Χριστό (...άλλωστε σε αυτό το γεγονός αναφέρεται και το Ευαγγέλιο της εορτής της Συνάξεως της Θεοτόκου)
Η Σύναξη της Υπεραγίας Θεοτόκου, θα πρέπει καταρχάς να θυμίσουμε ότι συνηθίζεται στην παράδοση της Εκκλησίας, να εορτάζεται μετά από ένα μεγάλο γεγονός του ερχομού του Θεού στον κόσμο για τη σωτηρία του ανθρώπου, το πρόσωπο που πρωταγωνίστησε σ’ αυτό.
Έτσι μετά τη Γέννηση του Κυρίου έχουμε τη Σύναξη της Θεοτόκου, εκείνης που έγινε η «γέφυρα δι’ ης κατέβη ο Θεός», όπως και μετά τη Βάπτισή Του έχουμε τη Σύναξη του Αγίου Ιωάννου του Βαπτιστού, ενώ μετά την Γέννηση της Θεοτόκου έχουμε την Σύναξη των Αγίων και Δικαίων Θεοπατόρων γονέων της, του Ιωακείμ και της Άννας, των δικών μας Αγίων, αλλά υπάρχουν και άλλα τέτοια παραδείγματα μέσα στο Συναξάρι της Ορθοδοξίας.
Είναι περιττό βεβαίως να πούμε ότι το ίδιο το γεγονός, η καθαυτό εορτή, βρίσκεται σε άμεση σχέση με το πρόσωπο που πρωταγωνιστεί, με άλλα λόγια η εκάστοτε Σύναξη αποτελεί την προέκταση της εορτής, τονίζοντας και επαναλαμβάνοντας το ίδιο νόημά της, σε μεγάλο βαθμό δε και τους ίδιους τους ύμνους της.
Η Σύναξη της Θεοτόκου λοιπόν τονίζει και πάλι τη Γέννηση του Κυρίου, με ιδιαίτερη επιμονή στην πραγματικότητα της Σάρκωσής Του. Το στοιχείο αυτό ίσως δεν γίνεται ιδιαίτερα αντιληπτό σήμερα, μετά από τόσους αιώνες εξαγγελίας και βίωσης από την Εκκλησία της θεολογικής σημασίας της.
Στους πρώτους χριστιανικούς χρόνους και αιώνες όμως ήταν ό,τι πιο καίριο και σημαντικό, δεδομένου ότι αμφισβητείτο από αιρετικούς η πραγματικότητα της ενσάρκωσης, οι οποίοι «έφριτταν» στη σκέψη ότι ο Θεός πήρε πραγματική ανθρώπινη σάρκα, προσέλαβε δηλαδή την ύλη του κόσμου τούτου.
Η Εκκλησία μας λοιπόν αντέδρασε σθεναρά, διότι τυχόν επικράτηση αυτών των αντιλήψεων (κατά δόκηση...εξού και Δοκήτες οι οπαδοί αυτής της αίρεσης, ή κατά φαντασία εμφάνιση του Υιού του Θεού) θα σήμαινε πλήρη διαστροφή της αλήθειας της και άρνηση του πραγματικού Χριστού.Με ένταση λοιπόν τόνισε ότι ο Χριστός, ο Υιός και Λόγος του Θεού, έλαβε πραγματική και όχι κατά φαντασία την ανθρώπινη φύση, το σώμα και την ψυχή, ώστε ενσωματώνοντάς τα στον Εαυτό Του να σώσει τον άνθρωπο και δι’ αυτού και όλη τη δημιουργία.
Και αιτία γι’ αυτό βεβαίως ήταν το γεγονός ότι ο κόσμος όλος, η ύλη και το σώμα του ανθρώπου, αποτελούν δημιουργήματα του ενός Θεού, του φύσει αγαθού Θεού, που είναι και ο Δημιουργός βεβαίως του κόσμου.
Ήταν τόσο σημαντική η αλήθεια αυτή, ώστε ήδη από την Καινή Διαθήκη ο άγιος Ιωάννης ο θεολόγος να τονίζει ότι από την αποδοχή ή όχι της αληθινότητας της σάρκωσης του Θεού φανερώνεται κανείς ως χριστιανός ή όχι...«Πας ος μη ομολογεί Ιησούν Χριστόν εν σαρκί εληλυθότα εκ του Θεού ουκ έστι», και «πας ος ομολογεί Ιησούν Χριστόν εν σαρκί εληλυθότα εκ του Θεού εστι».
Πάνω στην αλήθεια αυτή δηλαδή κρινόταν η αλήθεια από την αίρεση. Κι αυτό τονίζει ιδιαιτέρως σήμερα η Σύναξη της Υπεραγίας Θεοτόκου, που προεκτείνει, όπως είπαμε, τη Γέννηση του Κυρίου...
«Ο γαρ ην διέμεινε, Θεός ων αληθινός, και ο ουκ ην προσέλαβεν, άνθρωπος γενόμενος διά φιλανθρωπίαν». (Αυτό που ήταν ο Υιός και Λόγος του Θεού το κράτησε, δηλαδή ότι είναι Θεός αληθινός, και αυτό που δεν ήταν το προσέλαβε κι έγινε άνθρωπος από φιλανθρωπία).
Ο προβληματισμός της Υπεραγίας Θεοτόκου στον οίκο του κοντακίου της σημερινής εορτής το διακηρύσσει επίσης έντονα.«Την γαρ σφραγίδα της Παρθενίας μου ορώσα ακατάλυτον, κηρύττω σε άτρεπτον Λόγον, σάρκα γενόμενον» (Βλέποντας τη σφραγίδα της παρθενίας μου να μένει χωρίς να χαλάσει, σε κηρύσσω αληθινό Λόγο του Θεού, που πήρες την ανθρώπινη σάρκα).
Και βεβαίως η σημερινή εορτή της Σύναξης υπενθυμίζει πάλι ότι μπροστά στο πανθαύμαστο γεγονός του ερχομού του Θεού στον κόσμο ως ανθρώπου, όλη η δημιουργία ανταποκρίνεται με ευχαριστία, προσφέροντας τα δώρα της, το καλύτερο όμως όλων των δώρων ήταν του ίδιου του ανθρώπου.
Διότι ακριβώς πρόσφερε ό,τι ωραιότερο και ανώτερο μπορούσε ποτέ να φανεί ως κτίση, την Παναγία Παρθένο.
«Έκαστον των υπό σου γενομένων κτισμάτων την ευχαριστίαν σοι προσάγει∙ οι άγγελοι τον ύμνον∙ οι ουρανοί τον αστέρα∙ οι μάγοι τα δώρα∙ οι ποιμένες το θαύμα∙ η γη το σπήλαιον∙ η έρημος την φάτνην∙ ημείς δε Μητέρα Παρθένον» (Καθένα από τα δημιουργήματά Σου, Κύριε, σου προσφέρει την ευχαριστία του: οι άγγελοι τον ύμνον, οι ουρανοί το αστέρι, οι μάγοι τα δώρα, οι ποιμένες τον θαυμασμό τους, η γη το σπήλαιο, η έρημος τη φάτνη, εμείς όμως Μητέρα Παρθένο).
Μη ξεχνάμε πως η Παναγία είναι ο εκπρόσωπός μας στον Ουρανό, εκείνη που έδωσε το αίμα και τη σάρκα της προκειμένου να γίνει άνθρωπος ο ίδιος ο Θεός, και ότι αποτελεί πάντοτε την παρηγοριά και την ελπίδα μας. Προς χάρη της η όποια προσευχή μας γίνεται εισακουστή από τον Θεό, αφού Εκείνος θέλησε να γίνει σαν κι εμάς μέσα από εκείνην...
..."την τιμιωτέραν των Χερουβείμ και ενδοξοτέρα ασυγκρίτως των Σεραφείμ, την αδιαφθόρως Θεόν Λόγον τεκούσαν, την όντως Θεοτόκον Σε μεγαλύνομεν...''.
Δεν υπάρχουν σχόλια
Δημοσίευση σχολίου