"Η ΑΡΤΟΚΛΑΣΙΑ" (Ε) ...τώρα από την Μόρφω, τους Σωτήρηδες & τις Σωτηρίες, για την εορτή τους, της Μεταμορφώσεως !!!

*Εν Ανθοκήποις Νέας Ευκαρπίας, Δυτικής Θεσσαλονίκης, Μακεδονία, Ελλάς.
Περίοδος Δεκαπενταυγούστου 2022. "Η Μεταμόρφωσις του Σωτήρος".
 Παρασκευή 5η Αυγούστου 2022...
«Πλούσιοι επτώχευσαν και επείνασαν. 
οι δε εκζητούντες τον Κύριον, 
ουκ ελαττωθήσονται παντός αγαθού».
Το θαύμα από τον Ιησού Χριστό,
του πολλαπλασιασμού των πέντε άρτων στην έρημο.
    Μέσα στην καλοκαιρινή περίοδο που διανύουμε, αμέσως μετά από αυτήν του Πεντηκοσταρίου...
(θυμίζουμε πως η περίοδος του Πεντηκοσταρίου ξεκίνησε το Μεγάλο Σάββατο και τελείωσε με την εορτή των Αγίων Πάντων)
...πολλές ήταν οι εορτές οι οποίες και διαδέχονταν η μια την άλλη μέσα στο Συναξάρι της Ορθοδοξίας μας... 
(...Ας θυμηθούμε επί τροχάδην τις μεγαλύτερες από αυτές: Θα ξεκινήσουμε από το τέλος του Ιουνίου που μας πέρασε, αρχικά στις 28/6 όπου είχαμε ένα δίδυμο Αναργύρων ιατρών Αγίων της Ορθοδοξίας, τον Κύρο και τον Ιωάννη, των οποίων εορτάσαμε την ανακομιδή των Ιερών Λειψάνων τους, την επομένη στις 29/6, είχαμε την εορτή των Πρωτοκορυφαίων Αποστόλων Πέτρου και Παύλου, ενώ την επομένη, 30/6, ήταν η εορτή της Συνάξεως των 12 Αποστόλων. 
Για να μπούμε κατόπιν στον μήνα Ιούλιο, τον 2ο μήνα του καλοκαιριού, με τις ακόμα περισσότερες εορτές, που η μια μετά την άλλη, σκιαγραφούν και ομορφαίνουν όλο το κατακαλόκαιρο, με αυτήν της 1ης του Ιούλη, εορτή ενός άλλου δίδυμου αναργύρων ιατρών, του Κοσμά και του  Δαμιανού, και την επομένη 2/7, οπότε πανηγυρίσαμε την εορτή της Καταθέσεως της Τιμίας Εσθήτος της Παναγίας μας εν Βλαχέρναις, και λίγο αργότερα, στις 7/7, την εορτή της Αγίας Κυριακής και ακολούθησαν μετά οι εορτές της Αγίας Ευφημίας και Αγίας Όλγας στις 11/7, μετά του λαοφιλούς Αγίου Παϊσίου, του διορατικού, στις 12/7, μετά της Αγίας Μαρίνας, στις 17/7, την Αγία Μακρίνα, την αδελφή του Μεγάλου Βασιλείου στις 19/7 και του Προφήτη Ηλία, στις 20/7, όπου και πήραμε μια ανάσα για να συνεχίσουμε και να φθάσουμε στην Μικράν καλοκαιρινήν Πανήγυριν της Ενορίας μας.
Σειρά λοιπόν στο Συναξάρι του Ιουλίου, με βαρύνουσα θέση για την όμορφη γειτονιά των Ανθοκήπων της Νέας Ευκαρπίας, έχει μια μεγάλη εορτή στις 25/7,  Κοίμησις της Αγίας Άννας"  μας, οπότε και  πανηγυρίσαμε με κάθε μεγαλοπρέπεια στον Ιερό Ναό μας, των Αγίων Θεοπατόρων Ιωακείμ και Άννης, των Ανθοκήπων της Νέας Ευκαρπίας, με την 2αν Μικράν Πανήγυριν της Ενορίας μας, την καλοκαιρινή, φέτος στις 22, 23, 24 & 25/7/2022, με Αγρυπνία, Θείες Λειτουργίες, Παρακλήσεις και πολλές ακόμα Ακολουθίες, και φυσικά με...  Αρτοκλασίες από τις Άννες μας που εορτάζανε. Όμως οι γιορτές μας τελειωμό δεν έχουν. Μετά ακολούθησαν οι εορτές της Αγίας Παρασκευής, στις 26/7, του Αγίου Παντελεήμωνος, στις 27/7, της Ειρήνης της Χρυσοβαλάντου, στις 28/7, για να μπούμε μετά στην περίοδο του "Δεκαπενταυγούστου", στον μήνα της Παναγίας μας, μια ξεχωριστή περίοδο όπου εξέχουσα θέση έχει η εορτή της...  Μεταμορφώσεως, για την οποία γράφουμε και το άρθρο μας αυτό, αλλά και την μεγάλη εορτή της Κοιμήσεως της Θεοτόκου, για την οποία και αξίζει ιδιαίτερα άρθρα και αναρτήσεις να γράψουμε, που δεν θα λείψουν βέβαια από την 1η έως και την 15η Αυγούστου και φέτος στην ιστοσελίδα μας) 
...οπότε και κατά παράδοση συνηθίζετε να τελείται η όμορφη και λαοφιλής αυτή Ακολουθία της Αρτοκλασίας, μιας και αυτή εντάσσεται στις πανηγυρικές ιερές πράξεις του τυπικού της Εκκλησίας μας, που γίνονται συνήθως στις εορτές των Αγίων της και στις χαρμόσυνες περιόδους της. 
    Η τέλεση της Ακολουθίας της Αρτοκλασίας, ξεκίνησε με την αφορμή μιας περικοπής από το κατά Ματθαίον Ευαγγέλιον (Ματθ. ιδ΄14-22), φέτος την Κυριακή Η' Ματθαίου, 7/8/2022, αμέσως μετά την εορτή της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος Χριστού, που ακούγεται στον μήνα της Παναγίας μας, τον Αύγουστο, στους ναούς όλης της Ορθοδοξίας και που αφορά το θαύμα του πολλαπλασιασμού των πέντε άρτων από τον Ιησού, και πολύ γρήγορα έγινε ευλογημένη συνήθεια των χριστιανών, έγινε παράδοσις και πολύ γρήγορα εντάχθηκε στο τυπικό της Εκκλησίας μας. 
     Ταιριάζει απόλυτα λοιπόν η σημερινή ανάρτηση μας αυτή για την Ακολουθία της  Αρτοκλασίας, μέσα στα πλαίσια της κατηχητικής ανησυχίας μας,  στην ιστοσελίδα του Ιερού Ναού μας, των Αγίων Θεοπατόρων Ιωακείμ και Άννης, των Ανθοκήπων της Νέας Ευκαρπίας. Αυτό το μικρό άρθρο σχετικά με το τυπικό της τέλεσης της, τον συμβολισμό και την προέλευση της, το οποίο γράφτηκε για να γνωρίσουμε εμείς οι χριστιανοί πως στην πίστη μας τίποτε δεν είναι τυχαίο και πως όλα όσα διαδραματίζονται στην Εκκλησία του Χριστού, αρχή και τέλος έχουν τον Ίδιο τον Ιδρυτή της. 
     Ας το δούμε λοιπόν...ας το διαβάσουμε καλύτερα !!! τώρα που  γευόμαστε ήδη το πολυαναμενόμενο καλοκαίρι μετά από δυο και παραπάνω χρόνια εγκλεισμών, απαγορεύσεων και δεν ξέρω και εγώ τι άλλο, και μαζί με το καλοκαίρι αυτό γευόμαστε και τις επερχόμενες γιορτές των Αγίων μας, που όπως και παραπάνω είπαμε, διαδέχονται η μια την άλλην για να ακολουθήσει μετά και ο "Δεκαπενταύγουστος" με την εορτή της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος στις 6/8 και την Κοίμηση της Θεοτόκου στις 15/8 και οι πάμπολλες καλοκαιρινές πανηγύρεις του, απ' άκρη σ' άκρη της ελληνικής επικράτειας, οπότε και οι Αρτοκλασίες θα γίνουν συχνότερες στην Ενορία μας και στον ολοκαίνουργιο Ιερό Ναό μας, που πρόσφατα τελέσαμε τα Θυρανοίξια του, και τον λειτουργούμε κανονικά..."Δόξη και τιμή", από τον Οκτώβριο του 2019. 
     Εδώ, σε αυτό το σημείο του άρθρου μας με θέμα την Αρτοκλασία, νομίζω, πως...παρ' ότι φαίνεται άσχετο, αξίζει τον κόπο να αναφερθούμε, ξανά σε επανάληψη, στην καλοκαιρινή Μικράν Πανήγυριν της Ενορίας μας, που τελούμε κάθε χρόνο για την εορτή της Κοιμήσεως της Αγίας Άννας μας, που φέτος έγινε το τετραήμερο 22, 23, 24 & 25 Ιουλίου 2022, με αρχή την Αγρυπνία στην εορτής της Αγίας Πελαγίας της Τηνίας, αλλά και προς τιμήν της Αγίας Άννας μας,  συνεχίστηκε με Εσπερινούς προεόρτιους, πανηγυρικούς και μεθέορτους, Παρακλήσεις προς τους Αγίους μας, τον Ιωακείμ και την Άννα, αλλά και ξεχωριστά στην Αγία Άννα "δια την λύσιν εκ των δεσμών της ατεκνίας", Λιτή και Αρτοκλασίες, Αγιασμό για την γρήγορη αποπεράτωση των έργων του Ιερού Ναού μας, το Κτιτορικό Μνημόσηνο και την ευλόγηση του Κολλύβου της Αγίας Άννας. 
Στον επίλογο όλων αυτών των τετραήμερων εορταστικών εκδηλώσεων μας, στις 30 Ιουλίου 2022, κάναμε και το καθιερωμένο πια προσκύνημα μας, "Ο περίπλους του Αγίου Όρους", με δυο λεωφορεία που αναχώρησαν φέτος από το προαύλιο του Ιερού Ναού μας, με προορισμό την Ιερά Σκήτη της Αγίας Άννας στο Άγιον Όρος, με καραβάκι που ναυλώσουμε από την Ουρανούπολη, όπου επάνω του τελέσουμε Αγιασμό με το ιερό θησαύρισμα που θα μας φέρουν μεσοπέλαγα οι πατέρες της Σκήτης, το "Αριστερό Πόδι της Αγίας Άννας"...πρώτα και πάντα ο Θεός!!! 
Μια μεγάλη ευλογία ειδικά για τις γυναίκες που δεν μπορούν να δούνε από τόσο κοντά το Άγιον Όρος και ειδικότερα για τα νέα ζευγάρια μας, που δυσκολεύονται να τεκνοποιήσουν και ήρθαν μαζί μας να πάρουν..."από πρώτο χέρι", την ευχή της Αγίας Άννας μας για τον αγώνα της τεκνογονίας που κάνουν και..."δια την λύσιν των δεσμών της ατεκνίας" δια πρεσβειών των Αγίων Θεοπατόρων, μαζί με αυτές της Παναγίας κόρης τους προς τον Εγγονό τους Χριστό, δια πρεσβειών του  "παππού" και της "γιαγιάς" της Ορθοδοξίας, αλλά και μεγάλων προστατών των άτεκνων ζευγαριών, αλλά και όλων ημών των Ανθοκηπιωτών, που τους εορτάζουμε τρείς φορές τον χρόνο, στην Σύναξη και των δυο Θεοπατόρων στις 9/9, μετά στις 9/12 και την εορτή της Συλλήψεως της Θεοτόκου κόρης τους από αυτούς..."στις 9 του Δεκέμβρη που 'χεις Άννα την γιορτή σου" και φυσικά σε λίγον καιρό από σήμερα, στις 25/7,  που θα εορτάσουμε την Κοίμηση της Αγίας Άννας 
"Το θαύμα της Μεταμόρφωσεως του Σωτήρος"
(...δείτε, αν θέλετε στον σύνδεσμο  εδώ τις φωτογραφίες της Μικράς Πανηγύρεως μας στην Αγρυπνία που τελέσαμε, στον σύνδεσμο εδώ τον Πανηγυρικό Εσπερινό της παραμονής, και στον σύνδεσμο εδώ την Πανηγυρική Θεία Λειτουργία ανήμερα της εορτής για την Κοίμηση της Αγίας Άννας, ενώ σε αυτόν τον σύνδεσμο  εδώ δείτε το άρθρο και τις φωτογραφίες της εκδρομής-προσκυνήματος "Ο περίπλους του Αγίου Όρους")
     Όμως στις αρχές του "Δεκαπενταύγουστου", ξεπροβάλλει μια εορτή που "αναιρεί" για λίγο το πένθιμο του χαρακτήρα αυτής της περιόδου για να μας αποκαλύψει το Μεγαλείο του Χριστού μας και την Μεταμόρφωση Του, μπροστά στους μαθητές του, λίγο πριν την Σταύρωση και την Ανάσταση Του, την εορτή της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος, μια μεγάλη Δεσποτική εορτή για την Ορθοδοξία μας, που όμως οι Πατέρες της Εκκλησίας μας, σοφά την μετέφεραν από την περίοδο της Αγίας και Μεγάλης Τεσσαρακοστής, για να μην χάσει μέσα στην κατήφεια της Σαρακοστής, την αίγλη και το εορταστικό του χαρακτήρα της,
 τοποθετώντας την στις 6 Αυγούστου εκάστου έτους και στην μέση της περιόδου του "Δεκαπενταυγούστου". Ίσως για να μας ξεκουράσει και να μας αναψύξει,   ανακαλώντας για μια ημέρα την νηστεία της Παναγίας και προτείνοντας...σχεδόν "επιβάλλοντας", την κατάλυση ψαριού για τον εορτασμό του γεγονότος της Μεταμόρφωσης. 
     Κατά παράδοση συνηθίζεται την ημέρα αυτή, που εορτάζει η Μόρφω, γιορτάζουν οι Σωτήρηδες και οι Σωτηρίες, αλλά και αργότερα, στο μέσο του Αυγούστου και στο τέλος του "Δεκαπενταύγουστου", στην εορτή της Κοιμήσεως της Παναγίας, που εορτάζουν οι Μαρίες, οι Δέσποινες, οι Παρθένες, οι Παναγιώτηδες και οι Παναγιώτες, οι Σουλτάνες, οι πόντιες οι Σουμέλες μας, και πόσα ονόματα ξεχνώ ακόμα...η Ελλάδα ολόκληρη θα έλεγα, 
μα και όλην την περίοδο του καλοκαιριού μετά τον "Δεκαπενταύγουστο", με τα πολλά τα Πανηγύρια, συνηθίζεται να τελείται όλο και συχνότερα η όμορφη και λαοφιλής αυτή Ακολουθία της Αρτοκλασίας, μιας και αυτή εντάσσεται στις πανηγυρικές ιερές πράξεις του τυπικού της Εκκλησίας μας, που γίνονται συνήθως στις εορτές των Αγίων της και στις χαρμόσυνες περιόδους της από τους συνονόματους εορτάζοντες χριστιανούς.  
   
Οι νοικοκυρές βάζουν τα δυνατά τους 
για να φτιάξουν την πιο όμορφη Αρτοκλασία.
         Ο όρος Αρτοκλασία, για να έρθουμε στο θέμα μας, σημαίνει ο τεμαχισμός του άρτου και συναντάται μόνο στα λειτουργικά βιβλία της Εκκλησίας μας. Η ακολουθία της Αρτοκλασίας εσφαλμένα λέγεται από τους πιστούς και αρτοπλασία, ενώ η δυναμική των συμβολισμών της γρήγορα έγινε ευλογημένη συνήθεια των πιστών χριστιανών, αλλά έγινε με τον καιρό και παράδοσις, όπως παραπάνω αναφέρθηκε, που από γενιά σε γενιά μεταφέρεται τώρα, ζωντανεύοντας και "στολίζοντας" έτι περισσότερο την Πίστη μας.
     Έτσι στην Λειτουργική, Αρτοκλασία αποκαλούμαι τον τεμαχισμό των άρτων που προηγουμένως έχουν ευλογηθεί από ιερέα ή Αρχιερέα και στην συνέχεια διανέμονται στο εκκλησίασμα. 
"...και τους εξ αυτών μεταλαμβάνοντες
πιστούς δούλους σου αγίασον..."
Οι ευλογούμενοι άρτοι είναι πέντε, ισάριθμοι δηλαδή μ΄ εκείνους που ευλόγησε ο Χριστός στην έρημο και στη συνέχεια διανεμήθηκαν στο πλήθος. Μαζί με τους άρτους ευλογούνται επίσης μικρές ποσότητες οίνου και ελαίου που φέρονται σε μικρές φιάλες.
     Η τελετή της Αρτοκλασίας ή της «ευλογήσεως των άρτων» είναι παλαιότατη λειτουργική πράξη και έχει τις ρίζες της στους αποστολικούς χρόνους. Θεωρείται κατάλοιπο από τις «αγάπες», τα κοινά γεύματα των πρώτων χριστιανών, που διασώζει και το αρχαίο όνομα της Θείας Ευχαριστίας (η κλάσις        του άρτου), καθώς και τον τρόπο τεμαχισμού και διανομής της.
     Η Αρτοκλασία στις μέρες μας γίνεται και κατά την ακολουθία του Όρθρου, λίγο πριν εκφωνήσει ο ιερέας το "Ευλογημένη η Βασιλεία...", με συνήθη πρακτική βέβαια να τελείτε στο τέλος της Θείας Λειτουργίας, ανήμερα της εορτής, αλλά κυρίως τελείτε, που είναι και το σωστότερο, κατά τον Εσπερινό της παραμονής δεσποτικής ή θεομητορικής εορτής αλλά και στις εορτές των Αγίων μας, επίσης Αρτοκλασία κάνουμε και όποτε το κρίνουμε εμείς ή ο πνευματικός μας αναγκαίο,
Αρτοκλασία κατά την ώρα
των Αγρυπνίων μας παλαιά και στην κατακόμβη
του Ιερού Ναού μας.
 η τέλεση δε  του ιερού αυτού γεγονότος αποσκοπεί  με τον συμβολισμό του πολλαπλασιασμού των άρτων από τον Ιησού στην έρημο, στην ευλόγηση του σπιτικού μας και στον πολλαπλασιασμό των υλικών αλλά και των ψυχικών αγαθών των οικείων και των φίλων μας.
     Η Αρτοκλασία όμως αποσκοπούσε και αποσκοπεί ακόμα και στην θεραπεία πρακτικής μοναστικής ανάγκης. Στα  μοναστήρια, δηλαδή, οι μοναχοί αφού νήστευαν ολόκληρη την ημέρα της παραμονής κάθε μεγάλης εορτής, ήταν υποχρεωμένοι να παραμείνουν στο ναό και να μην απομακρυνθούν, μετά τον εσπερινό, προκειμένου να συνεχίσουν την  ολονυκτία και να τύχουν δια της αρτοκλασίας "παραμυθίας" και "στήριξης".
Αρτοκλασίες κατά την Μικρή  Πανήγυρη 
για την εορτή της Κοιμήσεως της Αγίας Άννας,
που τελείται στον Ιερό Ναό μας την 25η Ιουλίου.
 
Η ευλογία των άρτων, "ανά πέντε", του οίνου "ανά στάμνον μεστήν" καθώς και του ελαίου γινόταν με σύντομη ευχή αμέσως μετά τη λεγόμενη "λιτή", (έπειτα από την μεγάλη δέηση), περί το τέλος του Εσπερινού. Ακολουθούσε ο τεμαχισμός και η διανομή από τον "κελλαρίτη" που βρίσκονταν στον νάρθηκα ή την λιτή, δηλαδή στο χώρο μεταξύ νάρθηκα και κυρίως ναού, όπου τελούταν η δέηση της "λιτής", εξ ου και η ονομασία του χώρου. Μαζί με τον άρτο διανέμονταν, κατά το Τριώδιο και "ανά εξ ισχάδες ή φοίνικες" (ανά 6 σύκα ξερά ή χουρμάδες) και από "ενός κρασοβολίου οίνος" (ένα ποτήρι κρασί). Το έλαιο που ευλογούνταν πιθανώς χρησιμοποιούνταν στο μεγάλο κανδήλι του τιμώμενου Αγίου.
Πανηγυρική Αρτοκλασία στον Ιερό Ναό μας,
και για την εορτή της Συλλήψεως της 
Αγίας Άννας, την 9η Δεκεμβρίου.
     Ο άρτος, το βασικό στοιχείο τροφής του ανθρώπου, ευλογήθηκε ιδιαίτερα από τον Χριστό. Στην έρημο ο Κύριος ευλόγησε τους πέντε άρτους (και τα δύο ψάρια) και με αυτά χόρτασαν πέντε χιλιάδες άνδρες, χωρίς να υπολογίζονται οι γυναίκες και τα παιδιά. Στο Μυστικό Δείπνο χρησιμοποιεί τον άρτο για να παραδώσει το Μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας. Στους Εμμαούς, μετά την Ανάστασή Του, τα μάτια των μαθητών ανοίγουν και Τον αναγνωρίζουν κατά την ευλογία και την κλάση του άρτου. Ο Χριστός συμβολικά μίλησε για τον παραλληλισμό του άρτου με τον ίδιο τον εαυτό Του, που είναι ο «άρτος της ζωής», ο «άρτος ο ζων», ο «άρτος ο εκ του ουρανού καταβάς» (Ιωάν. στ, 35/51/41).
Υπαίθρια Αρτοκλασία
στο παρεκκλήσι του Αγίου Παχωμίου
του Ευκαρπιώτου, στο Πανηγύρι του την 7η Μαΐου.

     Ο άρτος συμβολίζει ακόμη την Εκκλησία, καθώς τα "μέλη" της, οι πιστοί...σωστότερα, ήταν πριν διεσπαρμένα όπως το σιτάρι στους αγρούς, αλλά δια του Χριστού συνήχθησαν (συγκεντρώθηκαν) σε ένα σώμα.
     Αλλά και εσχατολογικώς, ο άρτος θεωρήθηκε εικόνα της Βασιλείας του Θεού, καθώς οι συμμετέχοντες σ’ αυτήν θα βρίσκονται σε πλήρη κοινωνία με τον Θεό δια της βρώσεως του ουρανίου άρτου, που βρίσκεται στην τράπεζα του Κυρίου: «Μακάριος όστις φάγεται άρτον εν τη Βασιλεία του Θεού» (Λουκ. ιδ,15).
Ο άγιος Συμεών Θεσαλονίκης γράφει πως η αρτοκλασία είναι «άνωθεν παραδεδομένη εκ του Σωτήρος αυτού».
Αποτέλεσμα εικόνας για πανηγυρις αγιου χριστοφορου θεοπατορων
Αρτοκλασία και κατά την Μικρή Πανήγυρη
του Παρεκκλησίου του Αγ. Χριστοφόρου, την 9η Μαϊου,
στην είσοδο της Πλατείας των Αγίων Θεοπατόρων
Ιωακείμ & Άννης, στους Ανθόκηπους της Ν. Ευκαρπίας.

 Στην τελετή της Αρτοκλασίας, τους πέντε άρτους προσφέρουν οι πιστοί, μαζί με έναν ακόμα για την Αγία Πρόθεση, ο οποίος και θα χρησιμοποιηθεί από τον ιερέα για την Θεία Λειτουργία, φέρνουν επίσης λάδι και κρασί ενώ στο τραπέζι της Αρτοκλασίας ανάβουμε συμβολικά και πέντε κεριά από αγνό μελισσοκέρι. Συνήθως οι εορτάζοντες, οι οποίοι προσφέρουν και τα δώρα αυτά στην εκκλησία, συμπληρώνουν προαιρετικά την προσφορά τους με αγνές λαμπάδες για την Αγία Τράπεζα, θυμίαμα, καρβουνάκια και φυτιλάκια για τις καντήλες του ναού και οτιδήποτε άλλο χρησιμοποιείτε για την τέλεση της Θείας Λειτουργίας που θα ακολουθήσει και που εκείνη την ημέρα γίνεται για αυτούς ιδιαίτερα που εορτάζουν, ενίοτε δε οι εορτάζοντες προσφέρουν και λουλούδια που θα στολίσουν την Αγία Τράπεζα, ή χρήματα, για τις ανάγκες της εκκλησίας τους, για να ευλογηθούν αυτοί και τα σπιτικά τους, ενώ στο τέλος της τελετής παίρνουν τον έναν εκ των πέντε ευλογημένων άρτων στο σπίτι τους, ο οποίος κόβεται και μοιράζεται στο γιορτινό τραπέζι, 
Αρτοκλασία και στον επάνω Ιερό Ναό μας,
κατά την Μικρά Πανήγυρη της Συλλήψεως της Άννης,
την  9η Δεκεμβρίου του 2019
οι δε υπόλοιποι ευλογηθέντες άρτοι διανέμονται στους εκκλησιαζομένους, γεγονός που φανερώνει ακόμη περισσότερο την σχέση της αρτοκλασίας με τις παλαιές «αγάπες» των πρώτων χριστιανών.
    Η Πανηγυρική Ακολουθία της Αρτοκλασίας τελείται οποτεδήποτε εκτός της Μεγάλης Τεσσαρακοστής και των υπολοίπων πένθιμων  ημερών του εκκλησιαστικού έτους, ενώ η θέση της κατά το εκκλησιαστικό Τυπικό είναι, όπως αναφέραμε και παραπάνω αλλά το επαναλαμβάνουμε μιας και είναι η συχνότερη ερώτηση των πιστών, προς το τέλος του Εσπερινού, αλλά τελείται κατ' οικονομίαν και κατά την διάρκεια του Όρθρου λίγο πριν ξεκινήσει η Θεία Λειτουργία, 
 Η Πανηγυρική Αρτοκλασία μας, παραμονή της εορτής των 
Αγίων Θεοπατόρων, στις 8/9/2019, της τελευταίας Μεγάλης 
Πανηγύρεως στην κατακόμβη του Ιερού Ναού μας.
όμως κατά την συνήθη πρακτική, η Αρτοκλασία τελείται στους Ιερούς Ναούς στο τέλος της Θείας Λειτουργίας, οπότε και το εκκλησίασμα είναι περισσότερο και έτσι επιτυγχάνεται η μεγαλύτερη συμμετοχή.
     Αυτά ήταν τα στοιχεία και ότι ακόμα περισσότερο μπορέσαμε να συλλέξουμε από την σχετική βιβλιογραφία που υπάρχει, κυρίως από το διαδίκτυο αλλά και από άλλες πηγές, για την λαοφιλή και ευλογημένη Ακολουθία της Αρτοκλασίας, τα οποία  και σας τα παραθέτουμε στην ιστοσελίδα της Ενορίας μας και στα υπόλοιπα μέσα κοινωνικής δικτύωσης που διαθέτουμε:
1) Την ιστοσελίδα της Ενορίας μας,   www.intheopatoron.blogspot.gr, 
2) Την ιστοσελίδα των κατηχητικών των παιδιών μας,  της "Ιθάκης" μας,  www.enetheopatoron.blogspot.gr,
3) Το κανάλι μας στο youtube με όλα τα βιντεάκια από τις δραστηριότητες μας, 
4) Τα profil μας στο 
Αρτοκλασία κατά την ώρα Αγρυπνίας μας
για την εορτή της Σύλληψης της Αγίας Άννας μας,
στον καινούργιο Ιερό Ναό μας.
facebook με όλες τις σελίδες τους, 
α) της Ενορίας μας: "Ιερός Ναός Αγίων Θεοπατόρων"
β) της ποδοσφαιρικής ομάδας μας: "Θεοπάτορες"
γ) της ρομποτικής ομάδας μας: "Ρομποπάτορες"
δ) των κατηχητικών μας: "Ενοριακή Νεανική Εστία <Ιθάκη>",  
5) Τον λογαριασμό της στο twitter, για όσους μας παρακολουθούν από αυτόν.
6) Τις ομάδες μας στο Viber και σε όλους τους συμμετέχοντες ενεργά σε αυτές.
  Στοιχεία τα οποία, έστω και εν μέσω κορωνοϊού και της πανδημίας του, και πάλι ελέω μιας απευχθέας μελλοντικής καραντίνας και lockdownς, την επαναφορά των μασκών και των τέστς, παρότι θα έπρεπε ήδη να έχουν εκλείψει όλα αυτά  μιας και τα εμβόλια θα έπρεπε να καλύψουν την εξάπλωση της covid-19, 
παρά ταύτα ξεκινούν και πάλι οι θεωρίες για τα "άνοιξε-κλείσε" και την Εκκλησία μας να κοιτά αμήχανα χωρίς να έχει... "γευτεί" ακόμα τους καρπούς  των τεραστίων θυσιών που έκανε επί δυο και περισσότερα χρόνια, εμείς για εσάς θα συνεχίσουμε να ανεβάζουμε σε όλα τα παραπάνω μέσα που διαθέτουμε για να επικοινωνούμε μαζί σας, τους φίλους και αναγνώστες μας, 
τις δύσκολες και ύποπτες και πονηρές μέρες του covid-19, τον αιματοβαμμένο πόλεμο των Ρώσων στους Ουκρανούς γείτονες τους, την ακρίβεια, την ενεργειακή, οικονομική... αλίμονο αν είναι δυνατόν!!! 
και επισιτιστική κρίση και των επιπτώσεων τους στις ζωές των λαών της γης, με την ευχή οι αναρτήσεις και τα άρθρα μας να σας βοηθήσουν,
 παρέχοντας την γνώση που πρέπει να έχουμε όλοι οι χριστιανοί κατά την τήρηση των λατρευτικών και των λειτουργικών μας υποχρεώσεων, κάνοντας μας εκτός από καλούς ανθρώπους...και καλούς χριστιανούς!!! 
      Το ίδιο αυτό άρθρο υπάρχει, για όσους ενδιαφέρονται, διαμορφωμένο κατάλληλα και σε δίπτυχα φυλλάδια στον Νάρθηκα της "ολοκαίνουργιας", υπέργειας εκκλησιάς μας, 
που χαιρόμαστε δοξάζοντας τον Χριστό μας, τον "Εγγονό" των Αγίων προστατών μας, των Θεοπατόρων Ιωακείμ και Άννης, των γονέων της Παναγίας Θεοτόκου κόρης τους, από τα Θυρανοίξια της τον Οκτώβριο του 2019 και εντεύθεν, και όσο μας αφήνει ο λοιμός της covid-19 και όλες οι άλλες ασχήμιες του αιώνα μας, αλλά διανέμονται και σε τακτά χρονικά διαστήματα κατά την κυριακάτικη Θεία Λειτουργία για γηραιότερους ενορίτες μας και προσκυνητές, που δεν έχουν την πρόσβαση ή τις γνώσεις του διαδικτύου.     
 «Κύριε Ἰησοῦ Χριστὲ ὁ Θεὸς ἡμῶν, ὁ εὐλογήσας τοὺς πέντε ἄρτους ν τῇ ερήμω καί ἐξ αὐτῶν πεντακισχιλίους ἄνδρας  χορτάσας, αὐτὸς εὐλόγησον καὶ τοὺς ἄρτους τούτους, τὸν σίτον, τὸν οἶνον καὶ τὸ ἔλαιον καὶ πλήθυνον αὐτὰ ἐν τῇ πόλη καί Ενορία ταύτῃ καὶ εἰς τὸν κόσμον σου άπαντα καὶ τοὺς ἐξ αὐτῶν μεταλαμβάνοντας πιστούς δούλους σου ἁγίασον, πρεσβείαις τῆς ὑπερενδόξου δεσποίνης ἡμῶν Θεοτόκου καὶ ἀειπαρθένου Μαρίας καὶ πάντων σου τῶν ἁγίων» 
*άρθρον Αρχιμανδρίτου Χρυσοστόμου Τελίδη...
Αποτέλεσμα εικόνας για Πλούσιοι επτώχευσαν και επείνασαν οι δε εκζητούντες  τον Κύριον ουκ ελαττωθήσονται παντός αγαθού"
Και μην ξεχνιόμαστε...
Πέρασαν και μας άγγιξαν όλους τα...
...για να θυμηθούμε φέτος, το 2022 τα...
...100 ολόκληρα χρόνια 
που όσο περνούν αυτά, τόσο και περισσότερο πονούν ...
...που όσο πάει...με αυτά που ζούμε στις μέρες μας από τους Τούρκους, αποκτούν και ένα ξεχωριστό νόημα!!!
Αποτέλεσμα εικόνας για πανηγυρις αγιου χριστοφορου θεοπατορων
TAG