"Η ΑΡΤΟΚΛΑΣΙΑ" (Ε) ...τώρα από την Μαρία, τον Παναγιώτη & την Παναγιώτα, την Δέσποινα, την Σουλτάνα, την Παρθένα, την Σουμέλα...και άλλους πολλούς εορτάζοντες & εορτάζουσες!!!

   

*Εν Ανθοκήποις Νέας Ευκαρπίας, Δυτικής Θεσσαλονίκης, Μακεδονία, Ελλάς.
"Περίοδος Δεκαπενταυγούστου 2022". 
 Παρασκευή 12η Αυγούστου 2022...

«Πλούσιοι επτώχευσαν και επείνασαν. 
οι δε εκζητούντες τον Κύριον, 
ουκ ελαττωθήσονται παντός αγαθού».
Το θαύμα από τον Ιησού Χριστό,
του πολλαπλασιασμού των πέντε άρτων στην έρημο.
    Μέσα στην καλοκαιρινή περίοδο που διανύουμε τώρα, αμέσως μετά από την εκκλησιαστική, ευλογημένη περίοδο του Πεντηκοσταρίου...
(θυμίζουμε πως η περίοδος του "Πεντηκοσταρίου" ξεκίνησε το Μεγάλο Σάββατο και τελείωσε με την εορτή των Αγίων Πάντων) 
...πολλές ήταν οι εορτές του Ιουλίου οι οποίες και διαδέχονταν η μια την άλλην...  
(θυμίζουμε τις εορτές που πέρασαν μέσα στον Ιούλιο, της Αγίας Κυριακής και ακολούθησαν οι εορτές της Αγίας Ευφημίας και της Αγίας Όλγας, μετά του Αγίου Παϊσίου, η εορτή της Αγίας Μαρίνας, στις 20/7 του Προφήτη Ηλία, μετά της Αγίας Χριστίνης, και κατόπιν στις 25/7,εορτάσουμε την Κοίμηση της Αγίας Άννας μας, οπότε και τελέσαμε με κάθε μεγαλοπρέπεια την Μικράν Πανήγυριν στην Ενορία μας, των Αγίων Θεοπατόρων Ιωακείμ και Άννης, Ανθοκήπων Νέας Ευκαρπίας, στις 22, 23, 24 & 25 Ιουλίου 2022, μετά ακολούθησαν και άλλες εορτές, της Αγίας Παρασκευής, του Αγίου Παντελεήμονος, της Αγίας Ειρήνης της Χρυσοβαλάντου, όλες αυτές μόνο στον Ιούλιο...) 
...για να φθάσουμε αισίως στις μέρες μας, ήδη να διανύουμε τον "μήνα της Παναγίας" μας, τον Αύγουστο, και ιδιαίτερα τον "Δεκαπενταύγουστο", το "Πάσχα του καλοκαιριού", με την αυστηρή νηστεία του προς τιμήν της Θεοτόκου, εκτός από την εορτή της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος οπότε και έχουμε κατάλυση ιχθύος, τις καθημερινές Παρακλήσεις της, μια την Μικρή και μια την Μεγάλη, αλλά και την προετοιμασία μας για την μεγάλη Θεομητορική εορτή της Κοιμήσεως της, την 15η του Αυγούστου, που θα εορτάσουμε πανηγυρίζοντας σε όλην την Ελλάδα σε λίγες  μέρες από σήμερα, φέτος την Δευτέρα της 15ης Αυγούστου 2022. 
Η Κοίμησις και η Μετάστασις της Θεοτόκου.
     Στα μέσα λοιπόν του Αύγουστου, ξεπροβάλλει μια Μεγάλη Θεομητορική Εορτή, που παρότι δηλώνει τον "θάνατο" και έχει το πένθιμο του χαρακτήρα αυτής της περιόδου, του "Δεκαπενταύγουστου" παρά ταύτα αυτήν την λέξη το Συναξάρι μας με την εορτή αυτή την αλλοιώνει, την ωραιοποιεί, την εξωραΐζει, την αναιρεί... "Κοίμηση" τον ονομάζει η Εκκλησία μας και μαζί με τον λαό της, πανηγυρίζει την "Μετάσταση" στους Ουρανούς της Παναγίας Θεοτόκου, της μητέρας του Χριστού μας...αλλά και μητέρα όλων ημών, μιας και μόνο μέσω αυτής, της παρρησίας και των πρεσβειών της τον Υιό της,  μπορεί να γίνει εφικτή και η "γέννησις" της δικής μας Σωτηρίας.  
     Κατά παράδοση συνηθίζεται την ημέρα αυτή, στην εορτή της Κοιμήσεως της Παναγίας, που εορτάζουν οι Μαρίες, οι Δέσποινες, οι Παρθένες, οι Παναγιώτηδες και οι Παναγιώτες, οι Σουλτάνες, οι πόντιες οι Σουμέλες μας, και πόσα ονόματα ξεχνώ ακόμα...η Ελλάδα ολόκληρη θα έλεγα, μα και όλην την περίοδο του καλοκαιριού μετά τον "Δεκαπενταύγουστο", με τα πολλά τα θερινά Πανηγύρια, συνηθίζεται να τελείται όλο και συχνότερα η όμορφη και λαοφιλής αυτή Ακολουθία της Αρτοκλασίας, μιας και αυτή εντάσσεται στις πανηγυρικές ιερές πράξεις του τυπικού της Εκκλησίας μας, που γίνονται συνήθως στις εορτές των Αγίων της και στις χαρμόσυνες περιόδους της από τους συνονόματους εορτάζοντες χριστιανούς. 
    Η τέλεση της Ακολουθίας της Αρτοκλασίας, ξεκίνησε με την αφορμή μιας περικοπής από το κατά Ματθαίον Ευαγγέλιον (Ματθ. ιδ΄14-22), που θα  ακουστεί μέσα στον μήνα της Παναγίας μας, τον Αύγουστο, στους ναούς όλης της Ορθοδοξίας και που αφορά το θαύμα του πολλαπλασιασμού των πέντε άρτων από τον Ιησού, και πολύ γρήγορα έγινε ευλογημένη συνήθεια των χριστιανών όταν έχουν την ονομαστική εορτή τους, για να γίνει στην συνέχεια παράδοσις και πολύ γρήγορα να ενταχθεί από τους Θεοφόρους Πατέρες, στο επίσημο τυπικό της Εκκλησίας μας. 
     Ταιριάζει απόλυτα λοιπόν η ανάρτηση αυτή για την Ακολουθία της  Αρτοκλασίας, μέσα στα πλαίσια της κατηχητικής ανησυχίας μας, σήμερα στην ιστοσελίδα του Ιερού Ναού μας, των Αγίων Θεοπατόρων Ιωακείμ και Άννης, των Ανθοκήπων της Νέας Ευκαρπίας. 
Αυτό το μικρό άρθρο σχετικά με το τυπικό της τελετής της, τον συμβολισμό και την προέλευση του, για να γνωρίσουμε εμείς οι χριστιανοί πως στην πίστη μας τίποτε δεν είναι τυχαίο και πως όλα όσα διαδραματίζονται στην Εκκλησία του Χριστού, αρχή και τέλος έχουν τον Ίδιο τον Ιδρυτή της. Ας το δούμε...ας το διαβάσουμε λοιπόν τώρα που γευόμαστε ήδη το πολυαναμενόμενο καλοκαίρι μετά από ενάμιση και παραπάνω χρόνο εγκλεισμών, απαγορεύσεων και δεν ξέρω και εγώ τι άλλο, και μαζί με το καλοκαίρι έρχονται και οι γιορτές των Αγίων μας, που όπως και παραπάνω είπαμε, διαδέχονται η μια την άλλην, και τώρα που συνεχίζει και βαίνει προς το τέλος του ο "Δεκαπενταύγουστος", αλλά και αργότερα οι πάμπολλες καλοκαιρινές πανηγύρεις του, οπότε και οι Αρτοκλασίες θα γίνουν συχνότερες στην Ενορία μας και στον ολοκαίνουργιο Ιερό Ναό μας, που πρόσφατα τελέσαμε τα Θυρανοίξια του, και τον λειτουργούμε κανονικά, από τον Οκτώβριο του 2019. 
     Όταν μας αφήνει βέβαια ο κορωνοϊός με τα σκαμπανεβάσματα του, τα άνοιξε-κλείσε των εκκλησιών μας και την παράνοια του πιο "ανευλαβούς", του πιο "ανίερου" και του πιο "ασεβούς" ιού, ο οποίος μετά από δυο και παραπάνω  χρόνια, τώρα μας δίνει περισσότερες ελευθερίες, αλλά πάντα συνεχίζει να μας δημιουργεί, υγειονομικά, κοινωνικά και οικονομικά προβλήματα, ακόμα και ψυχολογικά τελευταία, αλλά να επηρεάζει απόλυτα και την λατρευτική και την λειτουργική ζωή μας. Μια παραπανήσια ελευθερία που μας επέτρεψε φέτος να τελέσουμε ειδικά εμείς Ανθοκηπιώτες, που είχαμε κατά τον Ιούλιο στις 25 την Μικράν μας Πανήγυριν για την εορτή της Κοιμήσεως της Αγίας Άννης, αλλά και την εκδρομή-προσκύνημα στο Άγιον Όρος, "Ο Περίπλους στο περιβόλι της Παναγιάς", και στην Σκήτη της Αγίας Άννας μας με το καραβάκι το Σάββατο της 30ης Ιουλίου 2022, αλλά και αναμένουμε με αγωνία αργότερα για τον Σεπτέμβρη στις 9, στις αρχές του φθινοπώρου, συγκεκριμένα στις 8, 9, 10 & 11 Σεπτεμβρίου του 2022, να έχουμε την ευλογία να τελέσουμε και την Μεγάλη Πανήγυρη μας και την εορτή της Σύναξις των Αγίων μας, των Αγίων Θεοπατόρων, του Ιωακείμ και της Άννας.
Οι νοικοκυρές βάζουν τα δυνατά τους 
για να φτιάξουν την πιο όμορφη Αρτοκλασία.
         Ο όρος Αρτοκλασία, για να έρθουμε στο θέμα μας, σημαίνει ο τεμαχισμός του άρτου και συναντάται μόνο στα λειτουργικά βιβλία της Εκκλησίας μας. Η ακολουθία της Αρτοκλασίας εσφαλμένα λέγεται από τους πιστούς και αρτοπλασία, ενώ η δυναμική των συμβολισμών της γρήγορα έγινε ευλογημένη συνήθεια των πιστών χριστιανών, αλλά έγινε με τον καιρό και παράδοσις, όπως παραπάνω αναφέρθηκε, που από γενιά σε γενιά μεταφέρεται τώρα, ζωντανεύοντας και "στολίζοντας" έτι περισσότερο την Πίστη μας.
     Έτσι στην Λειτουργική, Αρτοκλασία αποκαλούμαι τον τεμαχισμό των άρτων που προηγουμένως έχουν ευλογηθεί από ιερέα ή Αρχιερέα και στην συνέχεια διανέμονται στο εκκλησίασμα. 
"...και τους εξ αυτών μεταλαμβάνοντες
πιστούς δούλους σου αγίασον..."
Οι ευλογούμενοι άρτοι είναι πέντε, ισάριθμοι δηλαδή μ΄ εκείνους που ευλόγησε ο Χριστός στην έρημο και στη συνέχεια διανεμήθηκαν στο πλήθος. Μαζί με τους άρτους ευλογούνται επίσης μικρές ποσότητες οίνου και ελαίου που φέρονται σε μικρές φιάλες.
     Η τελετή της Αρτοκλασίας ή της «ευλογήσεως των άρτων» είναι παλαιότατη λειτουργική πράξη και έχει τις ρίζες της στους αποστολικούς χρόνους. Θεωρείται κατάλοιπο από τις «αγάπες», τα κοινά γεύματα των πρώτων χριστιανών, που διασώζει και το αρχαίο όνομα της Θείας Ευχαριστίας (η κλάσις  του άρτου), καθώς και τον τρόπο τεμαχισμού και διανομής της.
     Η Αρτοκλασία στις μέρες μας γίνεται και κατά την ακολουθία του Όρθρου, λίγο πριν εκφωνήσει ο ιερέας το "Ευλογημένη η Βασιλεία...", με συνήθη πρακτική βέβαια να τελείτε στο τέλος της Θείας Λειτουργίας, ανήμερα της εορτής, αλλά κυρίως τελείτε, που είναι και το σωστότερο, κατά τον Εσπερινό της παραμονής δεσποτικής ή θεομητορικής εορτής αλλά και στις εορτές των Αγίων μας, επίσης Αρτοκλασία κάνουμε και όποτε το κρίνουμε εμείς ή ο πνευματικός μας αναγκαίο,
Αρτοκλασία κατά την ώρα
των Αγρυπνίων μας παλαιά και στην κατακόμβη
του Ιερού Ναού μας.
 η τέλεση δε  του ιερού αυτού γεγονότος αποσκοπεί  με τον συμβολισμό του πολλαπλασιασμού των άρτων από τον Ιησού στην έρημο, στην ευλόγηση του σπιτικού μας και στον πολλαπλασιασμό των υλικών αλλά και των ψυχικών αγαθών των οικείων και των φίλων μας.
     Η Αρτοκλασία όμως αποσκοπούσε και αποσκοπεί ακόμα και στην θεραπεία πρακτικής μοναστικής ανάγκης. Στα  μοναστήρια, δηλαδή, οι μοναχοί αφού νήστευαν ολόκληρη την ημέρα της παραμονής κάθε μεγάλης εορτής, ήταν υποχρεωμένοι να παραμείνουν στο ναό και να μην απομακρυνθούν, μετά τον εσπερινό, προκειμένου να συνεχίσουν την  ολονυκτία και να τύχουν δια της αρτοκλασίας "παραμυθίας" και "στήριξης".
Αρτοκλασίες κατά την Μικρή  Πανήγυρη 
για την εορτή της Κοιμήσεως της Αγίας Άννας,
που τελείται στον Ιερό Ναό μας την 25η Ιουλίου.
 
Η ευλογία των άρτων, "ανά πέντε", του οίνου "ανά στάμνον μεστήν" καθώς και του ελαίου γινόταν με σύντομη ευχή αμέσως μετά τη λεγόμενη "λιτή", (έπειτα από την μεγάλη δέηση), περί το τέλος του Εσπερινού. Ακολουθούσε ο τεμαχισμός και η διανομή από τον "κελλαρίτη" που βρίσκονταν στον νάρθηκα ή την λιτή, δηλαδή στο χώρο μεταξύ νάρθηκα και κυρίως ναού, όπου τελούταν η δέηση της "λιτής", εξ ου και η ονομασία του χώρου. Μαζί με τον άρτο διανέμονταν, κατά το Τριώδιο και "ανά εξ ισχάδες ή φοίνικες" (ανά 6 σύκα ξερά ή χουρμάδες) και από "ενός κρασοβολίου οίνος" (ένα ποτήρι κρασί). Το έλαιο που ευλογούνταν πιθανώς χρησιμοποιούνταν στο μεγάλο κανδήλι του τιμώμενου Αγίου.
Πανηγυρική Αρτοκλασία στον Ιερό Ναό μας,
και για την εορτή της Συλλήψεως της 
Αγίας Άννας, την 9η Δεκεμβρίου.
     Ο άρτος, το βασικό στοιχείο τροφής του ανθρώπου, ευλογήθηκε ιδιαίτερα από τον Χριστό. Στην έρημο ο Κύριος ευλόγησε τους πέντε άρτους (και τα δύο ψάρια) και με αυτά χόρτασαν πέντε χιλιάδες άνδρες, χωρίς να υπολογίζονται οι γυναίκες και τα παιδιά. Στο Μυστικό Δείπνο χρησιμοποιεί τον άρτο για να παραδώσει το Μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας. Στους Εμμαούς, μετά την Ανάστασή Του, τα μάτια των μαθητών ανοίγουν και Τον αναγνωρίζουν κατά την ευλογία και την κλάση του άρτου. Ο Χριστός συμβολικά μίλησε για τον παραλληλισμό του άρτου με τον ίδιο τον εαυτό Του, που είναι ο «άρτος της ζωής», ο «άρτος ο ζων», ο «άρτος ο εκ του ουρανού καταβάς» (Ιωάν. στ, 35/51/41).
Υπαίθρια Αρτοκλασία
στο παρεκκλήσι του Αγίου Παχωμίου
του Ευκαρπιώτου, στο Πανηγύρι του την 7η Μαΐου.

     Ο άρτος συμβολίζει ακόμη την Εκκλησία, καθώς τα "μέλη" της, οι πιστοί...σωστότερα, ήταν πριν διεσπαρμένα όπως το σιτάρι στους αγρούς, αλλά δια του Χριστού συνήχθησαν (συγκεντρώθηκαν) σε ένα σώμα.
     Αλλά και εσχατολογικώς, ο άρτος θεωρήθηκε εικόνα της Βασιλείας του Θεού, καθώς οι συμμετέχοντες σ’ αυτήν θα βρίσκονται σε πλήρη κοινωνία με τον Θεό δια της βρώσεως του ουρανίου άρτου, που βρίσκεται στην τράπεζα του Κυρίου: «Μακάριος όστις φάγεται άρτον εν τη Βασιλεία του Θεού» (Λουκ. ιδ,15).
Ο άγιος Συμεών Θεσαλονίκης γράφει πως η αρτοκλασία είναι «άνωθεν παραδεδομένη εκ του Σωτήρος αυτού».
Αποτέλεσμα εικόνας για πανηγυρις αγιου χριστοφορου θεοπατορων
Αρτοκλασία και κατά την Μικρή Πανήγυρη
του Παρεκκλησίου του Αγ. Χριστοφόρου, την 9η Μαϊου,
στην είσοδο της Πλατείας των Αγίων Θεοπατόρων
Ιωακείμ & Άννης, στους Ανθόκηπους της Ν. Ευκαρπίας.
 Στην τελετή της Αρτοκλασίας, τους πέντε άρτους προσφέρουν οι πιστοί, μαζί με έναν ακόμα για την Αγία Πρόθεση, ο οποίος και θα χρησιμοποιηθεί από τον ιερέα για την Θεία Λειτουργία, φέρνουν επίσης λάδι και κρασί ενώ στο τραπέζι της Αρτοκλασίας ανάβουμε συμβολικά και πέντε κεριά από αγνό μελισσοκέρι. Συνήθως οι εορτάζοντες, οι οποίοι προσφέρουν και τα δώρα αυτά στην εκκλησία, συμπληρώνουν προαιρετικά την προσφορά τους με αγνές λαμπάδες για την Αγία Τράπεζα, θυμίαμα, καρβουνάκια και φυτιλάκια για τις καντήλες του ναού και οτιδήποτε άλλο χρησιμοποιείτε για την τέλεση της Θείας Λειτουργίας που θα ακολουθήσει και που εκείνη την ημέρα γίνεται για αυτούς ιδιαίτερα που εορτάζουν, ενίοτε δε οι εορτάζοντες προσφέρουν και λουλούδια που θα στολίσουν την Αγία Τράπεζα, ή χρήματα, για τις ανάγκες της εκκλησίας τους, για να ευλογηθούν αυτοί και τα σπιτικά τους, ενώ στο τέλος της τελετής παίρνουν τον έναν εκ των πέντε ευλογημένων άρτων στο σπίτι τους, ο οποίος κόβεται και μοιράζεται στο γιορτινό τραπέζι, 
Αρτοκλασία και στον επάνω Ιερό Ναό μας,
κατά την Μικρά Πανήγυρη της Συλλήψεως της Άννης,
την  9η Δεκεμβρίου του 2019
οι δε υπόλοιποι ευλογηθέντες άρτοι διανέμονται στους εκκλησιαζομένους, γεγονός που φανερώνει ακόμη περισσότερο την σχέση της αρτοκλασίας με τις παλαιές «αγάπες» των πρώτων χριστιανών.
    Η Πανηγυρική Ακολουθία της Αρτοκλασίας τελείται οποτεδήποτε εκτός της Μεγάλης Τεσσαρακοστής και των υπολοίπων πένθιμων  ημερών του εκκλησιαστικού έτους, ενώ η θέση της κατά το εκκλησιαστικό Τυπικό είναι, όπως αναφέραμε και παραπάνω αλλά το επαναλαμβάνουμε μιας και είναι η συχνότερη ερώτηση των πιστών, προς το τέλος του Εσπερινού, αλλά τελείται κατ' οικονομίαν και κατά την διάρκεια του Όρθρου λίγο πριν ξεκινήσει η Θεία Λειτουργία, 
 Η Πανηγυρική Αρτοκλασία μας, παραμονή της εορτής των 
Αγίων Θεοπατόρων, στις 8/9/2019, της τελευταίας Μεγάλης 
Πανηγύρεως στην κατακόμβη του Ιερού Ναού μας.
όμως κατά την συνήθη πρακτική, η Αρτοκλασία τελείται στους Ιερούς Ναούς στο τέλος της Θείας Λειτουργίας, οπότε και το εκκλησίασμα είναι περισσότερο και έτσι επιτυγχάνεται η μεγαλύτερη συμμετοχή.
     Αυτά ήταν τα στοιχεία και ότι ακόμα περισσότερο μπορέσαμε να συλλέξουμε από την σχετική βιβλιογραφία που υπάρχει, κυρίως από το διαδίκτυο αλλά και από άλλες πηγές, για την λαοφιλή και ευλογημένη Ακολουθία της Αρτοκλασίας, τα οποία  και σας τα παραθέτουμε στην ιστοσελίδα της Ενορίας μας και στα υπόλοιπα μέσα κοινωνικής δικτύωσης που διαθέτουμε:
 1) Την ιστοσελίδα της Ενορίας μας,    www.intheopatoron.blogspot.gr, 
2) Την ιστοσελίδα των κατηχητικών των παιδιών μας,  της "Ιθάκης" μας,  www.enetheopatoron.blogspot.gr,
3) Το κανάλι μας στο youtube με όλα τα βιντεάκια από τις δραστηριότητες μας, 
4) Τα profil μας στο facebook με όλες τις σελίδες τους, 
α) της Ενορίας μας: "Ιερός Ναός Αγίων Θεοπατόρων"
β) της ποδοσφαιρικής ομάδας μας: "Θεοπάτορες"
γ) της ρομποτικής ομάδας μας: "Ρομποπάτορες"
δ) των κατηχητικών μας: "Ενοριακή Νεανική Εστία <Ιθάκη>",  
5) Τον λογαριασμό της στο twitter, για όσους μας παρακολουθούν από αυτόν.
6) Τις ομάδες μας στο Viber και σε όλους τους συμμετέχοντες ενεργά σε αυτές.
     Στοιχεία τα οποία, έστω και εν μέσω κορωνοϊού και της πανδημίας του...ευτυχώς με περισσότερες ελευθερίες και χωρίς εντάσεις, έστω και εν μέσω καλοκαιριού, ακόμα και πολέμου στα βόρεια σύνορα μας και διαφόρων κρίσεων που διαδέχονται η μια την άλλη, εμείς για εσάς ανεβάζουμε, σε όλα τα παραπάνω μέσα που διαθέτουμε για να επικοινωνούμε μαζί σας, τους φίλους και αναγνώστες και τους ακολούθους μας, αυτές τις δύσκολες και ύποπτες και πονηρές μέρες που ζούμε και των επιπτώσεων τους, με την ευχή οι αναρτήσεις και τα άρθρα μας να σας κρατήσουν παρέα...ακόμα και τώρα στις διακοπές σας και να σας βοηθήσουν παρέχοντας την γνώση που πρέπει να έχουμε όλοι οι χριστιανοί κατά την τήρηση των λατρευτικών και λειτουργικών "υποχρεώσεων" μας. 
      Τ
Αρτοκλασία κατά την ώρα Αγρυπνίας μας
για την εορτή της Σύλληψης της Αγίας Άννας μας,
στον καινούργιο Ιερό Ναό μας.
ο ίδιο αυτό άρθρο υπάρχει, για όσους ενδιαφέρονται, διαμορφωμένο κατάλληλα και σε δίπτυχα φυλλάδια στον Νάρθηκα της "ολοκαίνουργιας", 
υπέργειας εκκλησιάς μας, που χαιρόμαστε δοξάζοντας τον Χριστό μας, τον "Εγγονό" των Αγίων προστατών μας, των Θεοπατόρων Ιωακείμ και Άννης, των γονέων της Παναγίας Θεοτόκου κόρης τους, από τα Θυρανοίξια της τον Οκτώβριο του 2019 και εντεύθεν, και όσο μας αφήνει ο λοιμός της covid-19, αλλά διανέμονται και σε τακτά χρονικά διαστήματα κατά την κυριακάτικη Θεία Λειτουργία για γηραιοτέρους ενορίτες μας, που δεν έχουν την πρόσβαση ή τις γνώσεις του διαδικτύου που απαιτούνται.
 «Κύριε Ἰησοῦ Χριστὲ ὁ Θεὸς ἡμῶν, ὁ εὐλογήσας τοὺς πέντε ἄρτους ν τῇ ερήμω καί ἐξ αὐτῶν πεντακισχιλίους ἄνδρας  χορτάσας, αὐτὸς εὐλόγησον καὶ τοὺς ἄρτους τούτους, τὸν σίτον, τὸν οἶνον καὶ τὸ ἔλαιον καὶ πλήθυνον αὐτὰ ἐν τῇ πόλη καί Ενορία ταύτῃ καὶ εἰς τὸν κόσμον σου άπαντα καὶ τοὺς ἐξ αὐτῶν μεταλαμβάνοντας πιστούς δούλους σου ἁγίασον, πρεσβείαις τῆς ὑπερενδόξου δεσποίνης ἡμῶν Θεοτόκου καὶ ἀειπαρθένου Μαρίας καὶ πάντων σου τῶν ἁγίων» 
*άρθρον Αρχιμανδρίτου Χρυσοστόμου Τελίδη...
Αποτέλεσμα εικόνας για Πλούσιοι επτώχευσαν και επείνασαν οι δε εκζητούντες  τον Κύριον ουκ ελαττωθήσονται παντός αγαθού"
TAG