* άρθρον Ενορίας Αγίων και Δικαίων Θεοπατόρων Ιωακείμ και Άννης.
Ανθόκηποι Νέας Ευκαρπίας, Θεσσαλονίκη, Μακεδονία, Ελλάς.
Περίοδος Φθινόπωρο-Χειμώνας "2022-2023"
Παρασκευή 8η Οκτωβρίου 2022.
Με αφορμή την περικοπή του Ευαγγελίου της Κυριακής που μας έρχεται, την 9η Οκτωβρίου 2022, όπου ο Ευαγγελιστής Λουκάς μας αφηγείται στην Γ' Κυριακή κατά Λουκά (λκ. ζ' 11 - 16) το περιστατικό εκείνο όπου ο Χριστός μας βρίσκεται μπροστά στην πομπή μιας κηδείας, του υιού της χήρας της Ναΐν, όπου σπλαχνιζόμενος την πονεμένη χήρα ανασταίνει τον νεκρό γιό της, κάνοντας ένα ακόμα θαύμα μπροστά στα μάτια όλων,

Διαβάστε το από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης στην google και στις δυο ιστοσελίδες μας, του Ιερού Ναού μας, www.intheopatoron.gr και της Ενοριακής Νεανικής Εστίας μας "Ιθάκη", www.enetheopatoron.gr, αλλά και στο facebook, στο twitter, στο youtube και προσφάτως και στο viber, που διαθέτει η Ενορία μας, των Αγίων Θεοπατόρων Ιωακείμ και Άννης, των Ανθοκήπων της Νέας Ευκαρπίας, ή προμηθευτείτε το από τον Ιερό Ναό μας, σε μορφή δίπτυχου φυλλαδίου, το όποιο και θα μοιραστεί αυτήν την Κυριακή, μαζί με το έντυπο "Φωνή Κυρίου", που διατίθεται κάθε Κυριακή στο εκκλησίασμα. Επίσης θα μοιραστεί και ένα ενημερωτικό της Ενοριακής Νεανικής Εστίας "Ιθάκη", σχετικό με το πρόγραμμα της γιορτής των Κατηχητικών Σχολείων μας, για την έναρξη της νέας κατηχητικής χρονιάς, "2022-2023", που θα γίνει στις 15/10/2022
Κηδεία ή Μνημόσυνο;
Πρώτα ρωτάμε τον ιερέα μας...

Κατόπιν, και αφού..."ανακαλύψαμε" το διαδίκτυο ως μέσω διάδοσης των ειδήσεων και των νέων μας, αλλά και της έντονης

* διαβάστε όλα τα άρθρα μας που αφορούν απλά θέματα λατρείας και εκκλησιαστικής συμπεριφοράς, με τίτλους όπως:
"Η προσφορά μας στην Εκκλησία" σε τρία μέρη:
αλλά και περισσότερα επίκαιρα άρθρα που αφορούν όλους μας:
"Τα Ψυχοσάββατα της Ορθοδοξίας",
"Το Ιερόν Μυστήριον της Μετανοίας (Εξομολόγησις),
"Η νηστεία στην Εκκλησία μας",
"Το Ευχέλαιο στο σπίτι ή στον Ναό μας",
"Η Αρτοκλασία στην Ενορία μας",
"Ο Ιερέας στο σπίτι μας",
"Ο Αγιασμός στην Ενορία μας",
"Ο Ύμνος της Αγάπης",
"Οι Παρακλήσεις της Παναγίας",
"Τα Ψυχοσάββατα της Ορθοδοξίας",
"Το Ιερόν Μυστήριον της Μετανοίας (Εξομολόγησις),
"Η νηστεία στην Εκκλησία μας",
"Το Ευχέλαιο στο σπίτι ή στον Ναό μας",
"Η Αρτοκλασία στην Ενορία μας",
"Ο Ιερέας στο σπίτι μας",
"Ο Αγιασμός στην Ενορία μας",
"Ο Ύμνος της Αγάπης",
"Οι Παρακλήσεις της Παναγίας",
"Οι Χαιρετισμοί της Θεοτόκου"
"Τα Επτά Μυστήρια της Εκκλησίας μας",
"Το Σχίσμα των Εκκλησιών",
"Το παλαιό και το νέο ημερολόγιο",
"Το Σύμβολο της Πίστεως, το Πιστεύω",
"Τα Απολυτίκια του Ιερού Ναού μας",
"Τα Επτά Μυστήρια της Εκκλησίας μας",
"Το Σχίσμα των Εκκλησιών",
"Το παλαιό και το νέο ημερολόγιο",
"Το Σύμβολο της Πίστεως, το Πιστεύω",
"Τα Απολυτίκια του Ιερού Ναού μας",
και τέλος, το σημερινό άρθρο μας με τίτλο:
Τα άρθρα μας αυτά εμπλουτίζονται από καιρό σε καιρό, ειδικά στην περίοδο της Μικρής Τεσσαρακοστής των Χριστουγέννων και του Αγίου Δωδεκαημέρου που ακολουθεί αλλά και της Μεγάλης Τεσσαρακοστής, του Τριωδίου, του Πεντηκοσταρίου, αλλά και τώρα που έχει ξεκινήσει το νέο εκκλησιαστικό έτος, και αργότερα το νέο ημερολογιακό έτους, με επίκαιρα θέματα που αφορούν τις Ακολουθίες της εκάστοτε εκκλησιαστικής περιόδου, αλλά και περισσότερα ακόμα σημαντικά θέματα που μας αφορούν όλους, ενώ σκοπό έχουν την κατήχηση της Ενορίας μας, και είτε δημοσιεύονται στο διαδίκτυο υπό την μορφή άρθρων, είτε εκδίδονται ως δίπτυχα φυλλάδια και μοιράζονται στο εκκλησίασμα ή και βρίσκονται στις προθήκες του Ιερού Ναού μας για όσους ενδιαφέρονται να ενημερωθούν, μαζί πάντα και με το λεπτομερές μηνιαίο λατρευτικό πρόγραμμα των Ιερών Ακολουθιών και των δραστηριοτήτων της Ενορίας μας.
Επίσης, σημαντική αφορμή για την δημοσίευση του σημερινού άρθρου μας, αυτού της Παρασκευής της 7ης Οκτωβρίου 2022...επί τη ευκαιρία να ευχηθώ. έστω και λίγο αργοπορημένα Καλή εκκλησιαστική χρονιά, στάθηκαν και οι αρκετοί θάνατοι και οι κηδείες, τα Τρισάγια και τα Μνημόσυνα μέσα στον χρόνο που μας πέρασε, αλλά και αυτόν που διανύουμε και αφορούσαν πρόσωπα δικών μας αγαπημένων συνενοριτών, οικείων και φίλων μας, που μετά από δύσκολες αρρώστιες, ή γερατειά, δυστυχώς και από την άνιση μάχη που έδωσαν μερικοί εξ' αυτών και με την πανδημία του κορωνοϊού, μια αρρώστια που έχει έντονα τα στοιχεία της μοναξιάς, αφού καλείσαι μόνος σου να την περάσεις,
συνανθρώπους μας τους οποίους η Ενορία μας με αγάπη και σεβασμό, τους συνόδευσε με τις Εξόδιες Ακολουθίες, που ετελέσθησαν στον καινούργιο Ιερό Ναό μας, την όμορφη εκκλησιά μας, την οποίαν και δεν πρόλαβαν να την χαρούν, όχι όσο θα θέλαμε όλοι μας και όσο θα έπρεπε, στην τελευταία τους κατοικία, με την ευχή, την προσευχή και την προσδοκία όλων μας, όμως, για..."Ανάσταση νεκρών και Ζωήν του μέλλοντος αιώνος."
Αμήν!!!
ÃåíéêÜ ãéá ôá ìíçìüóõíá
■Τὰ «τριήμερα» συμβολίζουν τὴν Ἀνάσταση τοῦ Κυρίου μετὰ τὴν τριήμερη παραμονή Του στὸν τάφο καὶ τελοῦνται μὲ τὴν εὐχὴ ν᾿ ἀναστηθεῖ καὶ ὁ νεκρὸς στὴν οὐράνια βασιλεία. Τα "τρίμερα" τρισάγια τελούνται στο μνήμα από τον ιερέα, ύστερα από πρόσκληση των συγγενών του κεκοιμημένου, όπου και στο τέλος ρίχνει λίγα κόλλυβα και λίγο κρασί στον τάφο.
■Τὰ «ἐννιάμερα» τελοῦνται γιὰ τὰ ἐννέα τάγματα τῶν αΰλων ἀγγέλων, μὲ τὴν εὐχὴ νὰ βρεθεῖ κοντά τους ἡ ἄϋλη ψυχὴ τοῦ νεκροῦ. Ισχύουν τα ίδια όπως ακριβώς και τα "τρίμερα".
■Τὰ «τεσσαρακονθήμερα» τελοῦνται γιὰ τὴν Ἀναλήψη τοῦ Κυρίου, ποὺ ἔγινε σαράντα μέρες μετὰ τὴν Ἀνάστασή Του, μὲ τὴν εὐχὴ νὰ «ἀναληφθεῖ» καὶ ὁ νεκρός, νὰ συναντήσει τὸν Χριστὸ στοὺς οὐρανοὺς καὶ νὰ ζήσει γιὰ πάντα μαζί Του. Τελούνται στον Ιερό Ναό που έζησε ο εκλιπών, στην Ενορία του πάντα, με απαραίτητη προϋπόθεση να τελείται εκείνη την ημέρα Θεία Λειτουργία, που γίνεται για την ανάπαυση της ψυχής του κεκοιμημένου αδελφού μας, σαράντα ημέρες μετά τον θάνατο του, συνήθως Σάββατο ή Κυριακή πάντα σε συνεννόηση με τον ιερέα.
■Τὰ «ἐτήσια», τέλος, τελοῦνται στὴν ἐπέτειο ενός χρόνου από την ἡμέρα τοῦ θανάτου, σὲ ἀνάμνηση τῶν γενεθλίων τοῦ νεκροῦ, καθώς, γιὰ τοὺς πιστοὺς χριστιανούς, ἡμέρα τῆς ἀληθινῆς γεννήσεως εἶναι ἡ ἡμέρα τοῦ σωματικοῦ θανάτου καὶ τῆς μεταστάσεως στὴν αἰώνια ζωή.
Μνημόσυνα, ἀντίστοιχα μὲ τὰ παραπάνω, χωρίς αυτά βέβαια να συμπεριλαμβάνονται στο τυπικό της Εκκλησίας μας, μα περισσότερο στην παράδοση της και στην ανάγκη εκδήλωσης της

Επίσης μέσα στην μέριμνα της, η Εκκλησία για τους οικείους μας που χάσαμε, έχει καθιερώσει τα δύο μεγάλα Ψυχοσάββατα. Αυτό της Πεντηκοστής που είναι το πιο κοντινό μας ημερολογιακά, αλλά και το σημαντικότερο Ψυχοσάββατο της Ορθοδοξίας, και κατόπιν αυτό της Απόκρεω, τα οποία και έχει αφιερώσει ιδιαίτερα για τους νεκρούς μας αδελφούς, όπως όμως άλλωστε και όλα τα Σάββατα του έτους. Αντίστοιχα Ψυχοσάββατα χωρίς αυτά να είναι ενταγμένα στο τυπικό της Εκκλησίας μας, είναι για εμάς τους Θεσσαλονικείς και το Ψυχοσάββατο πριν την εορτή του Αγίου Δημητρίου, αλλά και αντίστοιχα τα Σάββατα πριν την εορτή των πολιούχων Αγίων της κάθε πόλης και του κάθε χωριού της επικράτειας (περισσότερες πληροφορίες για τα Ψυχοσάββατα της Ορθοδοξίας, δείτε εδώ με ένα κλικ στον σύνδεσμο, από προηγούμενες αναρτήσεις της ιστοσελίδας μας)
Τὴν μεγαλύτερη βέβαια ὠφέλεια στοὺς νεκροὺς τὴν προξενεῖ ἡ τέλεση τῆς Θείας Λειτουργίας στὴ μνήμη τους, όπως και παραπάνω αναφέραμε,

Πρέπει νὰ σημειωθεῖ, ἂν καὶ είναι αὐτονόητο, ὅτι ἡ Ἐκκλησία τελεῖ μνημόσυνα γιὰ τοὺς ὀρθοδόξους χριστιανοὺς ποὺ κοιμήθηκαν μέσα στοὺς κόλπους της και όχι για αλλόδοξους, αλλόθρησκους ή αιρετικούς αδελφούς μας.
Την ημέρα της κηδείας, οι συγγενείς θα προμηθευτούν από τον ιερέα το φυλλάδιο αυτό, που εξηγεί όλα όσα θα επακολουθήσουν της κηδείας και πρέπει οι συγγενείς του κεκοιμημένου να γνωρίζουν και να φροντίσουν.
Συνεννοούνται με τον ιερέα για τα «τριήμερα» και τα «εννιάμερα» τρισάγια στα κοιμητήρια της Ενορίας, όπως και για το Τρισάγιο στο μνήμα, μια ημέρα πριν την τέλεση των Μνημοσύνων, όπου εκεί στον τάφο πρέπει να ανάβει το κανδήλι και το θυμιατό και να έχουμε προαιρετικά ένα πιατάκι κόλλυβο και λίγο κρασί για να ευλογήσει και να ρίξει στο χώμα ο ιερέας.



α. Πρόσφορο (λειτουργιά ζυμωτή ή από τον φούρνο )
β. Κρασί (νάμα για την Θεία Κοινωνία)
γ. Λάδι και φυτιλάκια (για τα καντήλια του ναού)
δ. Θυμίαμα και καρβουνάκια (για την Θεία Λειτουργία)
ε. Δύο μεγάλες λαμπάδες (από μελισσοκέρι, για την Αγία Τράπεζα)
στ. Μία μικρότερη λαμπάδα (από μελισσοκέρι, για το τραπέζι του κολλύβου)
ζ. Το κόλλυβο (για να μοιραστεί στο εκκλησίασμα και στους προσκεκλημένους στο τέλος της Θείας Λειτουργίας, ενώ πάνω στο τραπέζι του κολλύβου, εκτός από την αναμμένη λαμπάδα, μπορούν να τοποθετηθούν προαιρετικά, μια ανθοδέσμη και η φωτογραφία του εκλιπόντος συγγενή μας)
* άν γίνει η δεξίωση στον Ιερό Ναό μας, τότε η οικογένεια πρέπει εγκαίρως να φέρει τον καφέ, την ζάχαρη, το κονιάκ, τα κεράσματα για τον κόσμο και ότι άλλο θελήσει.
Αὐτά τά συγκεκριμένα εἴδη προσφέρονται κατά ἀρχαιοτάτη παράδοση ἀπό τούς πιστούς γιά τήν τέλεση τῆς Θείας Λειτουργίας καί ἐν συνέχεια τοῦ μνημοσύνου, μέ ἀγαθή προαίρεση καί ἀνυπόκριτη πίστη.
Μποροῦν νά βρίσκονται τά ἀνωτέρω εἴδη στον ναό, εἴτε ἀπό τήν προηγούμενη ἡμέρα τό ἀπόγευμα εἴτε νωρίς το πρωί τής ἡμέρας τελέσεώς τους. Επίσης κατά παράδοση, η οικογένεια για την ψυχή του εκλιπόντος, προσφέρει προαιρετικά ένα αντίτιμο για την εκκλησία, την αίθουσα δεξιώσεως, αν υπάρχει στην Ενορία, όπως και για τις δραστηριότητες του ναού (Φιλόπτωχο Ταμείο, Νεανική Εστία κ.τ.λ.), ενώ τελευταία συνηθίζεται, και είναι πολύ ψυχοφελές, αντί στεφάνων, να διατίθενται τα χρήματα στην εκκλησία που τελεί το Μυστήριο, ως φιλανθρωπία προς τους αναγκεμένους ενορίτες της.
Οι συγγενείς πρέπει να προσέρχονται από νωρίς το πρωΐ στην εκκλησία για να προσευχηθούν από κοινού για την ψυχή του ανθρώπου τους, και σίγουρα κατά την έναρξη της Θείας Λειτουργίας, ενώ συνήθως καλόν είναι να καταλαμβάνουν τις πρώτες θέσεις στα στασίδια του ναού, και όποτε αυτό είναι εφικτό, οι γυναίκες να κάθονται από την αριστερή πλευρά και οι άνδρες από την δεξιά, ως είθισται κατά την εκκλησιαστική τάξη και παράδοση.
Ç óçìáóéá ôïõ êüëëõâïõ
Ὁ δίσκος ἤ τό πιάτο μέ τό κόλλυβο θά πρέπει νά βρίσκεται στό εἰδικό τραπεζάκι τοῦ Ναοῦ στίς 7.00 π.μ. ὥρα ἐνάρξεως τῆς ἀκολουθίας τοῦ Ὄρθρου. Καλό θά εἶναι οἱ συγγενεῖς νά παρευρίσκονται στόν ἱερό ναό γιά νά συμμετέχουν μέ τήν προσευχή τους γιά τήν ἀνάπαυση τοῦ ἀνθρώπου τους ὅσο νωρίτερα μποροῦν καί ὄχι πρός τό τέλος τῆς Θείας Λειτουργίας, όπως και παραπάνω αναφέραμε, και σίγουρα όχι να παρακολουθήσουν το Μνημόσυνο από το προαύλιο.

Ο Θεός ας αναπαύσει όλους τους κεκοιμημένους αδελφούς μας!!!
Αρχιμανδρίτης Χρυσόστομος Τελίδης
Και μην ξεχνιόμαστε!!!
Πέρασαν το 2021 που έφυγε, τα...
...ενώ με τον ερχομό του 2022, και ειδικά από την 14η Σεπτεμβρίου, η οποία έχει κηρυχθεί από την Ελληνική Βουλή, ως η «ημέρα εθνικής μνήμης της γενοκτονίας των Ελλήνων της Μικράς Ασίας από το Τουρκικό Κράτος», ήδη ξύπνησαν και οι μνήμες των 100 χρόνων από την Μικρασιατική καταστροφή του '22.
Καλή δύναμη αδελφοί μου...
...και καλή φώτιση σ΄όλους...
...& ας αναπαύσει ο Θεός όλους τους κεκοιμημένους αδελφούς μας !!!
Δεν υπάρχουν σχόλια
Δημοσίευση σχολίου