"...αλλ' είς των στρατιωτών λόγχη αυτού την πλευράν ένυξε..."





Αλλ' όμως, δια την άφατον και αμέτρητόν σου φιλανθρωπίαν, ατρέπτως και αναλλοιώτως γέγονας άνθρωπος και αρχιερεύς ημών εχρημάτισας και της λειτουργικής ταύτης και αναιμάκτου θυσίας την ιερουργίαν παρέδωκας ημίν, ως Δεσπότης των απάντων.
Σε τοίνυν δυσωπώ τον μόνον αγαθόν και ευήκοον· επίβλεψον επ' εμέ τον αμαρτωλόν και αχρείον δούλόν σου, και καθάρισόν μου την ψυχήν και την καρδίαν από συνειδήσεως πονηράς· και ικάνωσόν με τη δυνάμει του Αγίου σου Πνεύματος, ενδεδυμένον την της ιερατείας χάριν, παραστήναι τη αγία σου ταύτη τραπέζη και ιερουργήσαι το άγιον και άχραντον σώμά σου και το τίμιον αίμα.
Όλες αυτές οι δυνατές λέξεις, οι εμπνευσμένες φράσεις, οι υπερκόσμιες εκφράσεις, οι ολοζώντανες προτάσεις, που θεόπνευστα μπήκαν στην σειρά για να γίνουν κείμενα, μετέπειτα έγιναν και βιβλία, που γράφηκαν από Αγίους Πατέρες της Εκκλησίας μας για να μείνουν στην ιστορία αναλλοίωτα, και συγκεκριμένα από τον Μέγα Βασίλειο και από τον Ιερό Χρυσόστομο, για να μας υποδείξουν έναν ενιαίο τρόπο στην Θεία Λατρεία,
την τέλεση της ίδιας Θείας Λειτουργίας, παντού και από το σύνολο των Ορθοδόξων Χριστιανών, που αδιατάρακτα...εκτός βέβαια από την σκοτεινή τρίμηνη περίοδο της πανδημίας του κορωνοϊού και της 1ης καραντίνας στην χώρα μας και κατόπιν για δυο και παραπάνω χρόνια τα άνοιξε-κλείσε των εκκλησιών, κατά το δοκούν, τελείται μέχρι σήμερα και εις τους αιώνας των αιώνων, δίνουν στους κληρικούς μας μια άλλη διάσταση, τους χαριτώνουν, χαράζουν άλλες προοπτικές στην βιοτή μας, τους προσφέρουν μια άλλη αξία, πάνω και πέρα από την ανθρώπινη, και όλα αυτά τα λόγια που γίνονται βιώματα πια στην καθημερινότητα τους, δικαιολογούν τον σεβασμό μας προς την ιερωσύνη τους, την δύναμη πάνω στις ψυχές μας και την ικανότητα να μαλακώνουν την καρδιά μας όταν αυτή σκληραίνει ή να συγχωρούν και να διαγράφουν τις αμαρτίες μας, όταν αυτές αρχίσουν να μας βαραίνουν.

Δεν μπορούμε βέβαια να μην σχολιάσουμε το "θαύμα" που επιτελείται σε κάθε Θεία Λειτουργία, όταν στο τέλος της όλοι οι χριστιανοί, όσο κακότροποι και δύστροποι και να είναι, "χαριτωμένοι" πια, αποχωρούν από την εκκλησιά τους πάντα με ένα πλατύ χαμόγελο, συχνά αδικαιολόγητο, σκανδαλώδες...μόνο σε όσους ποτέ δεν εκκλησιάστηκαν ουσιαστικά, ενώ ασχολίαστη δεν θα αφήσουμε ούτε την ευλογημένη κόπωση, πολλοί λένε, "ε! και τι κάνει πια ο παπάς και κουράζεται"...εσείς οι ιερείς ίσως μπορείτε καλύτερα να το καταλάβετε αυτό, όταν χαλαρώνοντας, μετά το..."Δι' ευχών...", αναλογιστεί ο ιερωμένος το..."τι και πως" ήταν αυτό που έκανε λίγο πριν, αλλά και την ευτυχία που νοιώθει επειδή έβγαλε εις πέρας την αποστολή του, ενδεικτικά όλα αυτά τα ανάμεικτα συναισθήματα, της σημασίας της Ιερωσύνης και της Χάρης του Θεού.
Δέος, χαρά, δύναμη και ευθύνη γεμίζουν την βιοτή ενός ιερέα καθ' όλην την διάρκεια της επίγειας παρουσίας του. Αυτό για κάποιους αδαείς στην Πίστη μας, ή "παραπληροφορημένους" ή "υπερπολιτισμένους" της μοντέρνας κοινωνίας μας, φαίνεται ακατάληπτο και χωρίς νόημα. Για όσους όμως γνωρίζουν την καθημερινότητα ενός ιερωμένου, συμμετέχοντας στην λατρευτική και λειτουργική ζωή της Ενορίας τους, άλλοι ενεργά, άλλοι λιγότερο, οι λεγόμενοι "χλιαροί", ακόμα και αυτοί που εκκλησιάζονται Χριστούγεννα και Πάσχα, αυτοί καταλαβαίνουν την διαφορά του λαϊκού και του κληρικού, εξ' ού και ο σεβασμός και η αγάπη στην ιερωσύνη, μα και στο πρόσωπο του.
Αυτός είναι ο ιερέας. Και δεν έχει σημασία αν είναι μορφωμένος ή αμόρφωτος, αν είναι καλλίφωνος ή όχι, αν είναι νέος ή γέρος, καλός ή κακός, ούτε καν αν είναι περισσότερο ή λιγότερο ενάρετος από τους συλλειτουργούς του, αφού είναι "...εις εκ των στρατιωτών...", που λογχίζει το πλευρό του Χριστό μας κάθε Κυριακή, γιορτή και σχόλη, σε κάθε Θεία Λειτουργία, είναι αυτός που δημιουργεί την σωτήρια για όλους εμάς "αιμορραγία" πάνω στο Σώμα Του, το οποίο και αργότερα, κατά την εξέλιξη του Μυστηρίου της Θείας Ευχαριστίας, "Μελίζεται και διαμελίζεται ο Αμνός του Θεού, ο μελιζόμενος και μη διαιρούμενος ο πάντοτε εσθιόμενος και μηδέποτε δαπανώμενος, αλλά τούς μετέχοντας αγιάζων", και πάλι από τον ίδιο.
Αλλά μην νομίζεται πως αυτή είναι μια ρουτίνα, μια καθημερινότητα που την επαναλαμβάνει αβίαστα και ατάραχα ο ιερέας εκείνος που έχει την συναίσθηση των πράξεων του. Αμείλικτα είναι τα ερωτηματικά που τον βαραίνουν καθ' όλην την διάρκεια της ζωής του, αφού ο κληρικός δεν "συνταξιοδοτείτε" ποτέ, αλλά λειτουργεί, λογχίζει, μελίζει και διαμελίζει τον Αμνό του Θεού και προσκαλεί το ποίμνιο του για να μεταλάβει το Σώμα και το Αίμα του Κυρίου μας. Ποιός είμαι εγώ που ακουμπώ το Σώμα του Κυρίου μου; Τί κάνω καθημερινά και δεν αισχύνομαι; Είμαι άξιος αυτού του αξιώματος; Με τόσες δικές μου αμαρτίες πως μπορώ εγώ να σβήνω αυτές των ενοριτών μου; Και πόσα ακόμα ερωτηματικά τον βασανίζουν, τον κάνουν διστακτικό, τον φέρνουν προ των ευθυνών του και αυτό είναι φυσιολογικό μέχρι ενός σημείου γιατί υπάρχει απάντηση και αυτήν την δίνει ευθαρσώς η ευχή του χερουβικού ύμνου που αναφέραμε παραπάνω και κρύβεται μέσα στις λέξεις "Αλλ' όμως...", για να καταλήξει στο "...ενδεδυμένον την της ιερατείας χάριν, παραστήναι τη αγία σου ταύτη τραπέζη και ιερουργήσαι το άγιον και άχραντον σώμά σου και το τίμιον αίμα.".
Με όπλο το πετραχήλι του ο ιερέας, αμέσως μετά την χειροτονία του και την εντολή που παίρνει από τον Χριστό μέσω του Επισκόπου του, ρίχνεται στην μάχη για τις ψυχές του ποιμνίου του. Άλλοτε χάνει, άλλοτε κερδίζει!!! Τις περισσότερες μάλιστα φορές χάνει. Πέφτει, πληγώνεται, ματώνει, πικραίνεται, απελπίζεται, αγωνιά, ματώνει, αγαπά, συγχωρεί και κωφεύει. Αλλά σηκώνεται, αγωνίζεται, πολεμά, αμύνεται, συνεχίζει την μάχη με το κακό γιατί ξέρει πως ο Κύριος του, που υπηρετεί πιστά, ποτέ δεν του ζήτησε να είναι ο νικητής, αλλά του ζητά καθημερινά να είναι αγωνιστής, και όσες φορές πέσει τόσες και να σηκωθεί μέσα στον στίβο των αγώνων του.
Ας βοηθήσουμε λοιπόν τους ιερείς μας στα διοικητικά και τα πνευματικά, τα λειτουργικά και τα λατρευτικά καθήκοντα τους, στον αγώνα τους, που ουσιαστικά είναι και ο δικός μας αγώνας, και αν αντιληφθούμε κάποια αδυναμία του, κάποια αστοχία του ή κάποιο παραπάτημα του, που ανθρωπίνως μπορεί να κάνει, ας το καλύψουμε με την αγάπη και την προσευχή μας που τόσο έχει ανάγκη, το ενδιαφέρον και την υπομονή μας. Ο ιερέας εύκολα μπορεί να γίνει στόχος κακόβουλων σχολίων και κατηγοριών, μιας και η ζωή του είναι διάφανη, ενώ το μαύρο ράσο και το παρουσιαστικό του πάντα θα τον κάνουν τόσο ξεχωριστό, αλλά και τόσο ευάλωτο. Και ο ιερέας από την μεριά του όμως πρέπει να είναι προσεκτικός, δοτικός, υπομονετικός, ιεροπρεπής, και να μην σκανδαλίζει με την συμπεριφορά του, γιατί αυτή επηρεάζει όλο το σώμα της Εκκλησίας, που εκπροσωπεί σε κάθε ενέργεια του.




Η Ιερωσύνη,
ένα από τα Επτά Μυστήρια της Ορθοδοξίας...
(μόνο για λίγους και εκλεκτούς)
...το απίστευτο δέος της χάριτος του Αγίου Πνεύματος...
...η χαρά της εγγύτητας με τον Χριστό, την Παναγία, τους Αγίους μας...
...η τεράστια δύναμη και η επιρροή πάνω στις ψυχές των ανθρώπων...
...αλλά και η απεριόριστη ευθύνη απέναντι στον Θεό...
μα και στους ανθρώπους!!!
μα και στους ανθρώπους!!!
π. Χρυσόστομος Τελίδης

Δεν υπάρχουν σχόλια
Δημοσίευση σχολίου