Τριπλή εορτή σήμερα!!!
Οι δύο από τις εορτές αυτές έχουν εκκλησιαστικό χαρακτήρα, και είναι:
* Η εορτή και η μνήμη του Μεγάλου Βασιλείου Αρχιεπισκόπου Καισαρείας της Καππαδοκίας της Μικράς Ασίας, του Ουρανοφάντορος.
Και κοντά σ’ αυτές τις δύο θρησκευτικές εορτές υπάρχει και η μια κοσμική, πολιτική εορτή:
*Η εορτή της ενάρξεως του νέου ημερολογιακού, πολιτικού έτους, η πρωτοχρονιά και η πρωτομηνιά, η οποία όμως κι αυτή προσλαμβάνει, μέσα στην Εκκλησία για όλους μας, πνευματικό χαρακτήρα και δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται απλώς ως μία κοσμική εορτή και να κάνουμε κι εμείς τα του κόσμου, αλλά πρωτίστως τα του Θεού.
Από τα αγιογραφικά αναγνώσματα της αυριανής ημέρας, την Τρίτη 1 Ιανουαρίου, την 1η ημέρα του 2019, ακούγονται αρχικά στο Ευαγγέλιο του Όρθρου, από το κατά Ιωάννην Άγιο Ευαγγέλιο, το οποίο και ορίστηκε στο τυπικό της Εκκλησίας μας εξ αιτίας της εορτής του Μεγάλου Βασιλείου, και για όσους θα είναι από νωρίς το πρωί στον Όρθρο, ότι ο Χριστός μας μίλησε για τον καλό ποιμένα, και ποιος είναι αυτός, "... ο ποιμήν ο καλός." · κι ότι τα πρόβατα ακούν την φωνή του καλού ποιμένος, ενώ του κακού ποιμένος την φωνήν ως ξένου, ως αλλοτρίου, δεν την ακούν. "Αλλοτρίω δε, ου μη ακολουθήσωσιν, αλλά φεύξονται απ’ αυτού, ότι ουκ οίδασι των αλλοτρίων την φωνήν." (Ιωάν., 10, 5).
Και ορίστηκε αυτή η περικοπή, διότι μπορεί καλός ποιμήν, κατ’ εξοχήν να είναι ο Κύριος μας, μα καθ’ υπερβολήν καλός και μέγας ποιμήν της Εκκλησίας είναι και ο εορταζόμενος αύριο Άγιος, ο Μέγας Βασίλειος, Αρχιεπίσκοπος Καισαρείας της Καππαδοκίας, για τον οποίον πολλές φορές αφιερώσαμε άρθρα και αναρτήσεις για την ζωή του, τα φιλανθρωπικά επιτεύγματα του, τον ενάρετο βίο του, μα περισσότερα για τα έργα του γενικότερα, την τεράστια μόρφωση του, ακαδημαϊκή και θεολογική, ακόμα και για την παρεξηγημένη εντύπωση σχεδόν του συνόλου των χριστιανών Ορθοδόξων και ιδιαιτέρως των παιδιών τους, που νομίζουν πως ο Άγιος Βασίλειος ο Μέγας, για τον οποίο δεν γνωρίζουν και πολλά λόγω των γονέων τους, ή του σχολειού τους, ή ακόμα και της Εκκλησίας που δεν ασχολήθηκε ποτέ επίσημα με το θέμα αυτό, είναι ταυτόσημος με τον Santa Claus, ή Saint Nicolas, ή σκέτο Santa, ένα δημιούργημα της εταιρείας CocaCola από την δεκαετία του '60, και τέλος την ικανότητα του Μεγάλου αυτού Πατέρα της Εκκλησίας, ενός εκ των Τριών Ιεραρχών, προστατών των Γραμμάτων, των Επιστημών και της Παιδείας, να ποιμάνει με σοφία και αγάπη την μητροπολιτική του περιφέρεια στην Καισάρεια της Καππαδοκίας στην Μικρά Ασία, και για αυτό να αποσπάσει την αμέριστη αγάπη και τον σεβασμό του λαού του.
Έτσι στο άρθρο μας αυτό, θα επικεντρωθούμε περισσότερο στο γεγονός της Περιτομής του Κυρίου και της εορτής που τελείται στην μνήμη αυτού του γεγονότος, που μάλλον για εμάς τους νεοχριστιανούς φαντάζει ξένο, διαφορετικό, μα τα χρόνια που έλαβε χώρα ήταν απαραίτητο ιουδαϊκό τελετουργικό, που τελούνταν την όγδοη ημέρα της γεννήσεως κάθε άρρενος τέκνου και την ημέρα εκείνη γινόταν και η ονοματοδοσία του βρέφους, το οποίο είναι και το μοναδικό κατάλοιπο και στοιχείο αυτής της ιουδαϊκής παράδοσης, που έμεινε όμως να τηρείται στις μέρες μας, ως "Η ευχή της ονοματοδοσίας" και η πρόσκληση από τους γονείς προς τον ιερέα στο σπίτι τους, την όγδοη ημέρα της γέννησης όλων των βρεφών, τόσο των αγοριών, όσο και των κοριτσιών, οπότε και κατά την σημερινή πρακτική διαβάζεται η ευχή της 1ης ημέρας, "Η ευχή της γεννήσεως", στην λεχώνα και εν τέλει δίδεται και το όνομα στο νεογέννητο αν το έχουν αποφασίσει οι γονείς του, ειδάλλως δίδεται κατά την τελετή του "Σαραντισμού" του βρέφους στην Εκκλησία και την εισόδευση του μετά από σαράντα ημέρες, για πρώτη φορά στον Ναό, κατά μίμηση "Της Υπαπαντής του Κυρίου" μας από τον Ιωσήφ και την Παναγία μας στον Ναό του Σολομώντος και στα χέρια του Αρχιερέα Συμεών, και λίγο πριν από το διπλό Μυστήριο του "Βαπτίσματος" και του "Χρίσματος", οπότε και γίνεται με αυτά χριστιανός και ισότιμο μέλος μαζί με τους υπολοίπους χριστιανούς, οι οποίοι αποτελούν τον ειρηνικό και "όμορφο" στρατό του Κυρίου μας, και ιδρυτού της Εκκλησίας Του .
Ας δούμε όμως και τα υπόλοιπα αγιογραφικά αναγνώσματα της πρώτης αυτής ημέρας του νέου έτους, τα οποία έχουν σχέση με την εορτή της Περιτομής του Κυρίου μας, η οποία βέβαια δεν αναπτύσσεται εκτενώς μέσα στο Ευαγγέλιο, αλλά ούτε και στο Αποστολικό Κείμενο, όπως θα δούμε παρακάτω, αλλά μπορούμε να βγάλουμε ασφαλώς τα συμπεράσματα μας και από τον Ευαγγελιστή Λουκά και από τον Απόστολο των Εθνών, Παύλο.
Ας δούμε όμως και τα υπόλοιπα αγιογραφικά αναγνώσματα της πρώτης αυτής ημέρας του νέου έτους, τα οποία έχουν σχέση με την εορτή της Περιτομής του Κυρίου μας, η οποία βέβαια δεν αναπτύσσεται εκτενώς μέσα στο Ευαγγέλιο, αλλά ούτε και στο Αποστολικό Κείμενο, όπως θα δούμε παρακάτω, αλλά μπορούμε να βγάλουμε ασφαλώς τα συμπεράσματα μας και από τον Ευαγγελιστή Λουκά και από τον Απόστολο των Εθνών, Παύλο.
Η Αποστολική περικοπή, από την προς Κολοσσαείς επιστολή, την οποία θα βρείτε στο πρωτότυπο κείμενο και σε νεοελληνική απόδοση στο τέλος του άρθρου μας, έχει κι αυτή σχέση με την περιτομή, κάνει λόγο για την περιτομή την χειροποίητο, αυτήν την οποίαν υπέστη και ο Κύριος ημών Ιησούς Χριστός, την Ιουδαϊκή περιτομή, η οποία όμως εγκαταλείφθηκε από μας τους χριστιανούς. Γνωρίζετε όλοι ότι κατά τους πρώτους χρόνους της ζωής της Εκκλησίας μας έγινε πολύ μεγάλο ζήτημα, ανάμεσα στους ιουδαΐζοντας χριστιανούς και στους μη ιουδαΐζοντας, αν θα έπρεπε και οι νεώτεροι χριστιανοί, όλοι εμείς, να περιτεμνόμαστε· κάποιο διάστημα μάλιστα και ο Απόστολος Πέτρος παρασύρθηκε και υποστήριζε και αυτός ότι πρέπει όλοι μας να περιτεμνόμαστε, όπως οι Ιουδαίοι, και τον ήλεγξε αυστηρώς ο Απόστολος Παύλος και τελικώς η Α’ Αποστολική Σύνοδος, η οποία συνεκλήθη στα Ιεροσόλυμα το 49-50 μ.Χ., αποφάσισε ότι δεν πρέπει οι χριστιανοί να τηρούν τη διάταξη αυτή του Μωσαϊκού νόμου και να περιτεμνόμαστε.
Αυτό το οποίο σήμερα εδώ επέλεξα να σας αναπτύξω εν ολίγοις, είναι κάτι που έχει σχέση με την αποστολική περικοπή, η οποία είναι από την προς Κολοσσαείς επιστολή του Αποστόλου Παύλου, αλλά έχει σχέση επίσης και με μία νοοτροπία, η οποία έχει καλλιεργηθεί στις ημέρες μας, νοοτροπία και συνήθειες, οι οποίες μοιάζουν πολύ με αυτά που ζούσαν οι χριστιανοί στις Κολοσσές και τις οποίες συνήθειες επικρίνει ο Απόστολος Παύλος. Και οι συνήθειες αυτές τις οποίες επικρίνει ο Απόστολος Παύλος είναι ότι, ενώ είχαν γίνει πολλοί χριστιανοί, εξακολουθούσαν να τηρούν διατάξεις παλαιές, να παρασύρονται από την κοσμική νοοτροπία κι από τον κοσμικό τρόπο διαβιώσεως και ζωής, κι έτσι ουσιαστικώς να μην τηρούν όσα προβλέπει το Ευαγγέλιο, όσα προβλέπουν οι εντολές του Κυρίου, κάτι που σαφώς γίνεται και στις μέρες μας από τους χριστιανούς της σημερινής εποχής, τους "μοντέρνους" νεοχριστιανούς, που εκκλησιάζονται και κοινωνούν Χριστούγεννα και Πάσχα, ενώ η συμμετοχή τους στα Μυστήρια της Εκκλησίας μας είναι μάλλον για αυτούς μια κοινωνική συνήθεια, όσο για τις μεγάλες εορτές της Ορθοδοξίας μας, είναι η ευκαιρία τους για υπέρμετρη διασκέδαση, φαγητό, γλέντι και ξεφάντωμα.


Αυτή λοιπόν εδώ η περικοπή του Αποστόλου Παύλου, συνειρμικά, μ’ έκανε να σκεφτώ ότι όντως έχει κυριαρχήσει μία νοοτροπία, η οποία εξακολουθεί, και η οποία μάλιστα επιδεινώνεται τις ημέρες αυτές των εορτών και ιδιαίτερα κατά την ημέρα της σημερινής εορτής. Το εκκλησίασμα, της δικής μου Ενορίας, των Αγίων Θεοπατόρων Ιωακείμ και Άννης στους Άνθόκηπους της νέας Ευκαρπίας, στην Δυυτική Θεσσαλονίκη για παράδειγμα, αλλά νομίζω και των περισσοτέρων εκκλησιών, θα είναι και πάλι τόσο αραιωμένο, τόσο λίγο και τόσο μικρό, όπως αραιωμένο θα είναι και πάντοτε την ημέρα αυτή, διότι οι περισσότεροι ξενυχτούν, πολλοί από το εκκλησίασμα το δικό μας αλλά και αλλού θα έχουν φύγει και θα βρίσκονται στα χωριά τους, ή σε εκδρομικούς προορισμούς, μακρινούς ή κοντινότερους, στους οποίους όμως πάντα θα υπάρχει μια εκκλησιά, πάντα θα χτυπά η καμπάνα της για να μας καλέσει κοντά της, αλλά εμείς θα ήμαστε πολύ κουρασμένοι για να ακολουθήσουμε το γλυκό κάλεσμα της, ίσως και να μας ενοχλήσει λιγάκι, προσκρούοντας στο χριστιανικό υπόβαθρο της νιότης μας, τα λόγια της γιαγιάς και του παππού για τις μέρες αυτές, αλλά και το δικό μας εκκλησιαστικό υποσυνείδητο.
Αλλά παρατηρώ κάθε χρόνο ερχόμενος το πρωί στην εκκλησία, ότι η Πρωτοχρονιά είναι η μόνη μέρα που η Θεσσαλονίκη είναι γεμάτη αυτοκίνητα,
σαν να είναι καθημερινή. Τις Κυριακές που έρχομαι συνήθως υπάρχει ησυχία, ξεκουράζονται όλοι, κοιμούνται "τον ύπνο του δικαίου" και έτσι δεν πάνε στην εκκλησία της Ενορίας τους που τους καλεί. Όμως την ημέρα αυτή κυκλοφορούν μέσα στα άγρια μεσάνυχτα, οι περισσότεροι υπό την επήρεια αλκοόλ ή και χειρότερα, κυκλοφορούν ακατάπαυστα, κυκλοφορούν λυσσαλέα, και γιατί κυκλοφορούν; Διότι την νύχτα αυτή πρέπει να ξενυχτήσουν για το καλό του χρόνου, διότι υπάρχει αυτή η εσφαλμένη αντίληψις ότι πρέπει να είμαστε χαρούμενοι αυτή την ημέρα. Κυκλοφορούμε λοιπόν ωσάν τρελοί σύμφωνα με την παράδοση των ανθρώπων, κατά τα στοιχεία του κόσμου και ου κατά Θεόν· και σύμφωνα με αυτήν την παράδοση πρέπει να γλεντήσουμε τη βραδιά αυτή της Πρωτοχρονιάς, να ξεδώσουμε, να χαρούμε, εις τρόπον ώστε αν αυτή η μέρα μας πάει καλά, όλες οι άλλες ημέρες θα πάνε και αυτές καλά. Πολλές φορές αναφερόμαστε σ’ αυτή την κακή πρόληψη, την κακή δεισιδαιμονία και λέμε ότι ο χρόνος μας και η πεπερασμένη ζωή μας, όλη η μικρή βιοτή μας "αγιάζεται" με μαγικό τρόπο λόγω της ημέρας και δεν λέμε, παρατηρώντας με εσωτερική διάθεση, "μήνας και καιρούς και ενιαυτούς" και βλέποντας την φθαρτή επίγεια ζωή μας, ότι αυτή τελικά καθαγιάζεται πραγματικά με την πίστη μας στον Θεό, με την φιλακόλουθη συμπεριφορά μας, την φιλανθρωπία μας, την αρετή και την ειλικρίνεια κάτω από το πετραχήλι του ιερέως, ή μπροστά στο κοινό Άγιο Ποτήριο και στην Θεία Ευχαριστία.
Αλλά παρατηρώ κάθε χρόνο ερχόμενος το πρωί στην εκκλησία, ότι η Πρωτοχρονιά είναι η μόνη μέρα που η Θεσσαλονίκη είναι γεμάτη αυτοκίνητα,


Και το Ευαγγέλιο μας λέει ότι αυτή την αιώνιο ζωή πρέπει πάντοτε να έχουμε στο νου μας, διότι αυτή η αιώνιος ζωή μπορεί ξανά να κερδηθεί. Την χάσαμε αυτή τη ζωή στον Παράδεισο εξαιτίας του προπατορικού αμαρτήματος, αλλά αυτή η αιώνιος ζωή είναι μπροστά μας· γιατί λοιπόν να κοιτάζουμε και να ενδιαφερόμαστε εδώ για τα «χρόνια πολλά», πόσο νομίζουμε πως θα ζήσουμε για να μην ενδιαφερόμαστε για την αιώνια ζωή, την ατελεύτητη ζωή και να ευχόμαστε, όπως πολλές φορές έχω πει, «Καλό Παράδεισο» ή την άλλη ευχή, που την ακούμε εδώ στον κόσμο μόνο το Πάσχα, "Καλή Ανάσταση", την οποία σε άσχετο χρόνο, ίσως και καθημερινά, την άκουγα από τα παιδικά μου χρόνια κατά τις επισκέψεις μου στην Σκήτη της Αγίας Άννας από τους αγιορείτες πατέρες και τότε δεν την καταλάβαινα, ίσως και να την παραξηγούσα! Πού να ευχηθείς «Καλό Παράδεισο» στις μέρες μας, θα σε περάσουν για τρελό, ή θα θεωρηθεί αυτό ότι αυτό είναι μία ευχή όπου εύχεσαι σε κάποιον να πεθάνει. Αλλά υπάρχει καλύτερη ευχή; Σαν να του λες, να κληρονομήσει την αιώνια ζωή, να κληρονομήσει τον Παράδεισο, όταν...αναμφίβολα θα πεθάνει, μια και αθάνατος κανείς μας δεν είναι, παρά μόνο ο Θεός.
Δεν υπήρχε λοιπόν στο σχέδιο του Θεού η φθορά και ο θάνατος και το γήρας. Ο Αδάμ και η Εύα δεν γεννήθηκαν βρέφη, για να μεγαλώσουν, να γεράσουν και να πεθάνουν· πλάστηκαν και δημιουργήθηκαν από το Θεό στην κατάσταση της νεότητος, για να μείνουν αιώνια νέοι και αθάνατοι και να φτάσουν στην αγήρω μακαριότητα, στην αγήραστη ευφροσύνη της αιωνίου ζωής. Η εμφάνιση όμως του κακού, της αμαρτίας, η ανυπακοή και ο εγωισμός του ανθρώπου απέναντι του Θεού, ανέτρεψαν αυτόν τον αρχικό σχεδιασμό και οδήγησαν το Θεό σε προσαρμογή του σχεδίου, στις νέες πλέον συνθήκες της αμαρτίας, τις οποίες συνθήκες δημιούργησε ο άνθρωπος.
Τώρα αν ο άνθρωπος εξακολουθούσε να είναι αθάνατος, μετά από την αμαρτία, θα διαιώνιζε το κακό στην ύπαρξή του και θα έδινε στο κακό αιώνια υπόσταση. Για να μη γίνει, λοιπόν, το κακό αθάνατο, "...ίνα μη το κακόν αθάνατον γένηται...", πολύ ωραία φράση από τους Πατέρες της Εκκλησίας, ο Θεός δρώντας ευεργετικά και θεραπευτικά, επιτρέπει την εκδήλωση της φθοράς, του γήρατος, και του θανάτου με τη διαδικασία αυτή της φθοράς των κυττάρων του οργανισμού, για να διακοπεί η συνέχιση του κακού της αμαρτίας.
Δεν υπάρχει ούτε μία ημέρα στη ζωή μας χωρίς αμαρτία. Γιατί "...ουδείς καθαρός από ρύπου, κι αν μία ημέρα ο βίος αυτού επί της γης." Γι’ αυτό η παράταση της ζωής, η μακροβιότητα, τα πολλά χρόνια, τα οποία ευχόμαστε όλοι μας και τα οποία οραματίζονται να επιτύχουν οι ιατροί με έρευνες κ.τ.λ, αν δεν τα συνοδεύουμε όλα αυτά, την μακροβιότητα, τα χρόνια πολλά, αν δεν τα συνοδεύονται και από προσπάθεια τελειοποιήσεως στην αρετή και στην αγιότητα, αν είναι απλώς χρόνια πολλά κι όχι χρόνια άγια, χρόνια ενάρετα, τότε είναι επιζήμια, γιατί παρατείνουν την διάπραξη της αμαρτίας και του κακού και οδηγούν σε συσσώρευση αμαρτιών. Όσο πιο πολλά χρόνια ζούμε, τόσο πιο πολλές αμαρτίες συγκεντρώνουμε και συσσωρεύουμε.
Αυτή η νέα, λοιπόν, θεώρηση του χρόνου της ζωής, σε σχέση με την αρετή και με την αγιότητα, άλλαξε ριζικά την αξιολόγηση όλων αυτών, της μακροβιότητος, της ευχής για τα χρόνια τα πολλά και στην Αγία Γραφή και στην εκκλησιαστική Παράδοση. Από την Αγία Γραφή να σας σημειώσω εδώ, αυτό που ο Απόστολος Ιάκωβος στην επιστολή του, λέει για την ζωή μας. Ελάτε, λέει, εσείς που προγραμματίζετε για αύριο και μεθαύριο, όπως προγραμματίζουμε όλοι μας και λέμε, τον χρόνο αυτό θα κάνουμε το ένα θα κάνουμε το άλλο, ας πάμε εδώ και ας πάμε εκεί, ας κάνουμε φέτος εκείνο και το άλλο... "Ποία γαρ η ζωή υμών;" Πώς σχεδιάζετε, λέει, εσείς για όλα αυτά, το χρόνο αυτό θα κάνουμε αυτό, το χρόνο αυτό θα κάνουμε εκείνο, να ζήσουμε χρόνια πολλά. "Ποία γαρ η ζωή υμών; ατμίς γαρ έσται η προς ολίγον φαινομένη, έπειτα δε και αφανιζομένη." Τι είναι η ζωή μας; Η ζωή μας είναι ένας ατμός, μία ατμίς, η οποία ξαφνικά εμφανίζεται όπως ο ατμός, ο οποίος και σε λίγο εξαφανίζεται. Μας λέει λοιπόν, αντί να λέμε θα κάνουμε αυτό κι αυτό κι αυτό, τα χρόνια που θα ζήσουμε, να λέμε, εάν ο Κύριος το θελήσει και ζήσουμε τότε και θα ποιήσουμε όλα αυτά που θέλουμε, αυτό που ο λαός μας λέει... "Πρώτα ο Θεός".
Και σε πολλά άλλα χωρία η Αγία Γραφή μας ομιλεί για το πόσο η ζωή μας είναι σύντομη, "...ο καιρός συνεσταλμένος εστί..." (Α’ Κορινθ., 7, 29). Πέρα όμως από αυτό, υπάρχει στην Πατερική Παράδοση, κι επειδή σήμερα γιορτάζει ο Μέγας Βασίλειος, ιδιαίτερα από τη διδασκαλία του Μεγάλου Βασιλείου, θέλω να παρουσιάσω, πάλι μέσα από το κήρυγμα του π. Θεοδώρου Ζήση, μερικές σκέψεις γύρω από το θέμα αυτό, σχετικά με το νόημα της μακροβιότητος και του γήρατος, αλλά και του θανάτου. Λέει ο Μέγας Βασίλειος ότι υπάρχουν γέροντες...όλοι ευχόμαστε να φθάσουμε στη γεροντική ηλικία και ν’ ασπρίσουν τα μαλλιά μας, όμως φτάνει αυτό;...υπάρχουν γέροντες λέει, οι οποίοι με την αμαρτωλή ζωή τους καταισχύνουν, ντροπιάζουν το γήρας και αποδεικνύονται αφρονέστεροι και των νηπίων ακόμη· ενώ αντιθέτως υπάρχουν νέοι, οι οποίοι χωρίς να έχουν λευκές τρίχες, άσπρα μαλλιά, συμπεριφέρονται σαν να ήσαν γέροντες και αξίζουν γι’ αυτό σεβασμού και τιμής αυτοί οι νέοι που συμπεριφέρονται ως γέροντες.
Και ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος, που αναξίως φέρω το όνομα του, με τον χειμαρρώδη λόγο του, λέγει σχετικά απευθυνόμενος σε γέροντες, που αξίωναν σεβασμό, απλώς λόγω μόνον του γήρατος: «Η πολιά τότε αιδέσιμος, όταν τα της πολιάς πράττη. όταν δε νεωτερίζη, των νέων καταγελαστότερος έσται…» (Εις την προς Εβραίους, Ομιλ. 7,3, PG 63, 64-65). Οι γέροντες, λέει, τότε είναι σεβαστοί, όταν συμπεριφέρονται σαν γέροντες. Όταν όμως νεωτερίζουν, τι να σεβαστούν σ’ αυτούς τους γέροντες οι οποίοι φτάνουν σε ηλικία 65 κι 70 και 80 ετών και σκέφτονται γάμους, είτε όντες εν χηρεία, είτε ακόμη από διαζύγια· τι να σεβαστείς σ’ αυτούς τους γέροντες; "Και γαρ την πολιάν τιμώμεν, ουκ επειδή το λευκόν χρώμα του μέλανος προτιμώμεν...", τιμούμε, λέει, την πολιάν, τ’ άσπρα μαλλιά, όχι γιατί προτιμούμε το λευκό χρώμα από το μαύρο, "...αλλ’ ότι τεκμήριόν εστι της εναρέτου ζωής...", το να είναι κανένας γέροντας σημαίνει πως είναι ενάρετος, "...και ορώντες από τούτου στοχαζόμεθα την ένδον πολιάν...", κι όπως βλέπουμε να είναι κανένας άσπρος απ’ έξω, σκεφτόμαστε και πως μέσα είναι κάτασπρος, είναι λευκός και στην ψυχή, "...και από τούτου στοχαζόμεθα την ένδον πολιάν·..."
Έτσι αγαπητοί αναγνώστες μας, με αυτό το μεγάλο ομολογουμένως άρθρο μου, που όμως δεν ξεκίνησε με αυτήν την πρόθεση, της τόσο μεγάλης ανάπτυξης δηλαδή και της λεπτομέρειας, αλλά προέκυψε απλά και μόνο με την ερμηνεία των αναγνωσμάτων της αυριανής γιορτινής ημέρας, για να αποδειχθεί ακόμα μια φορά, το πόσα νοήματα μπορεί να κρύβονται μέσα στα λόγια του Χριστού μας στα Ευαγγέλια Του, αλλά και στα γραφόμενα των Αποστόλων Του στις επιστολές τους, τιμώ σήμερα την εορτή της Περιτομής του Κυρίου μας, γιορτάζω τον Μέγα Βασίλειο, ο οποίος κάνει αυτές τις θαυμάσιες σκέψεις και μάλιστα μας τις αποτυπώνει για να τις έχουμε μέχρι τις μέρες μας στα απίστευτα κείμενα που μας άφησε παρακαταθήκη και κληρονομιά, και τέλος χαίρομαι για την νέα χρονιά, που από τώρα και για ένα ολόκληρο χρόνο θα μας συντροφεύσει, "Πρώτα ο Θεός", μέχρι τον επόμενο...και ούτω κάθ΄εξής, βοηθούμενος από τα λόγια του π. Θεοδώρου Ζήση, που βρήκα από την ιστοσελίδα της Ιεράς Μονής Παντοκράτορος Μελισσοχωρίου, που ήταν και η έμπνευση μου.


"Χρόνια Πολλά"...αλλά και ευλογημένα!!!
"Πάντα με υγεία"...ψυχική και σωματική!!!
"Καλή χρονιά" σε αναγνώστες και φίλους μας!!!
Και σε όσους φέρουν το όνομα του
ή θα τύχουν το φλουρί της πίτας του Αγίου Βασιλείου,
ή θα τύχουν το φλουρί της πίτας του Αγίου Βασιλείου,
αυτοί να έχουν την προστασία και την εύνοια του,
αλλά και την χάρη και την σοφία του.
αλλά και την χάρη και την σοφία του.
"Καλό Παράδεισο" & "Καλή Ανάσταση"!!!
(Αρχιμανδρίτης Χρυσόστομος Τελίδης)
"Τρίτη 1η Ιανουαρίου 2019"
---------------------
Το Ευαγγέλιον του Όρθρου
της εορτής του Αγίου & Μεγάλου Βασιλείου
Εκ του κατά Ιωάννην (ι' 1-9).
Πρωτότυπο κείμενο:
Εἶπεν ὁ Κύριος· Ἀμὴν ἀμὴν λέγω ὑμῖν, ὁ μὴ εἰσερχόμενος διὰ τῆς θύρας εἰς τὴν αὐλὴν τῶν προβάτων, ἀλλὰ ἀναβαίνων ἀλλαχόθεν, ἐκεῖνος κλέπτης ἐστὶ καὶ λῃστής· ὁ δὲ εἰσερχόμενος διὰ τῆς θύρας ποιμήν ἐστι τῶν προβάτων. Τούτῳ ὁ θυρωρὸς ἀνοίγει, καὶ τὰ πρόβατα τῆς φωνῆς αὐτοῦ ἀκούει, καὶ τὰ ἴδια πρόβατα καλεῖ κατ' ὄνομα καὶ ἐξάγει αὐτά. Καὶ ὅταν τὰ ἴδια πρόβατα ἐκβάλῃ, ἔμπροσθεν αὐτῶν πορεύεται, καὶ τὰ πρόβατα αὐτῷ ἀκολουθεῖ, ὅτι οἴδασι τὴν φωνὴν αὐτοῦ· ἀλλοτρίῳ δὲ οὐ μὴ ἀκολουθήσωσιν, ἀλλὰ φεύξονται ἀπ' αὐτοῦ, ὅτι οὐκ οἴδασι τῶν ἀλλοτρίων τὴν φωνήν.
Ταύτην τὴν παροιμίαν εἶπεν αὐτοῖς ὁ Ἰησοῦς· ἐκεῖνοι δὲ οὐκ ἔγνωσαν τίνα ἦν ἃ ἐλάλει αὐτοῖς. Εἶπεν οὖν πάλιν αὐτοῖς ὁ Ἰησοῦς· ἀμὴν ἀμὴν λέγω ὑμῖν ὅτι ἐγώ εἰμι ἡ θύρα τῶν προβάτων. Πάντες ὅσοι ἦλθον πρὸ ἐμοῦ, κλέπται εἰσὶ καὶ λῃσταί· ἀλλ' οὐκ ἤκουσαν αὐτῶν τὰ πρόβατα. Ἐγώ εἰμι ἡ θύρα· δι' ἐμοῦ ἐάν τις εἰσέλθῃ, σωθήσεται, καὶ εἰσελεύσεται καὶ ἐξελεύσεται, καὶ νομὴν εὑρήσει.
Απόδοση στη νεοελληνική:
Αὐτὴν τὴν παραβολὴν τοὺς εἶπε ὁ Ἰησοῦς, ἀλλ’ ἐκεῖνοι δὲν ἐννόησαν τί ἐσήμαιναν αὐτὰ ποὺ τοὺς ἔλεγε. Τοὺς εἶπε λοιπὸν πάλιν ὁ Ἰησοῦς, «Ἀλήθεια, ἀλήθεια σᾶς λέγω, ὅτι ἐγὼ εἶμαι ἡ πόρτα τῶν προβάτων. Ὅλοι ὅσοι ἦρθαν πρὶν ἀπὸ ἐμέ, εἶναι κλέπται καὶ λῃσταί, ἀλλὰ τὰ πρόβατα δὲν τοὺς ἄκουσαν. Ἐγὼ εἶμαι ἡ πόρτα· ὅποιος θὰ μπῇ δι’ ἐμοῦ, θὰ σωθῇ καὶ θὰ μπαίνῃ καὶ θὰ βγαίνῃ καὶ θὰ βρίσκῃ βοσκήν.
Το Ευαγγέλιο της Θείας Λειτουργίας
της εορτής της Περιτομής του Κυρίου
(Λουκ. β' 20-21 & 40-52)
Πρωτότυπο κείμενο:
Τῷ καιρῷ ἐκείνῳ, ὑπέστρεψαν οἱ ποιμένες δοξάζοντες καὶ αἰνοῦντες τὸν Θεὸν ἐπὶ πᾶσιν οἷς ἤκουσαν καὶ εἶδον καθὼς ἐλαλήθη πρὸς αὐτούς. Καὶ ὅτε ἐπλήσθησαν ἡμέραι ὀκτὼ τοῦ περιτεμεῖν αὐτόν, καὶ ἐκλήθη τὸ ὄνομα αὐτοῦ ᾽Ιησοῦς, τὸ κληθὲν ὑπὸ τοῦ ἀγγέλου πρὸ τοῦ συλληφθῆναι αὐτὸν ἐν τῇ κοιλίᾳ.

Τον καιρό εκείνο, ἐπέστρεψαν οἱ βοσκοὶ καὶ ἐδόξαζαν καὶ ὑμνοῦσαν τὸν Θεόν, δι’ ὅλα, ὅσα ἄκουσαν καὶ εἶδαν, ὅπως τοὺς εἶχε εἰπωθῆ. Καὶ ὄταν συμπληρώθησαν αἱ ὀκτὼ ἡμέραι διὰ νὰ κάμουν τὴν περιτομὴν τοῦ παιδιοῦ, τοῦ ἐδόθηκε τὸ ὄνομά του Ἰησοῦς, ὄπως ὠνομάσθηκε ἀπὸ τὸν ἄγγελον πρὶν συλληφθῇ εἰς τὴν κοιλιά.

*************
Το Αποστολικό Ανάγνωσμα
της εορτής της Περιτομής του Κυρίου
Κολ. 2,8 Βλέπετε μή τις ὑμᾶς ἔσται ὁ συλαγωγῶν διὰ τῆς φιλοσοφίας καὶ κενῆς ἀπάτης, κατὰ τὴν παράδοσιν τῶν ἀνθρώπων, κατὰ τὰ στοιχεῖα τοῦ κόσμου καὶ οὐ κατὰ Χριστόν·
Κολ. 2,8 Προσέχετε, μήπως σας εξαπατήση κανείς και λεηλατήση τον θησαυρόν της πίστεώς σας με την ψευδή φιλοσοφίαν και την κούφιαν απάτην, η οποία βασίζεται εις την ψευδή και ακατάστατον παράδοσιν των ανθρώπων, κατά την παιδαριώδη και μωράν αντίληψιν περί των στοιχείων του κόσμου, και όχι σύμφωνα με την διδασκαλίαν του Χριστού.
Κολ. 2,9 ὅτι ἐν αὐτῷ κατοικεῖ πᾶν τὸ πλήρωμα τῆς θεότητος σωματικῶς,
Κολ. 2,9 Μη λησμονείτε ποτέ ότι στον Χριστόν, μέσα στο σώμα του, μέσα εις την ανθρωπίνην του φύσιν, την οποίαν δια της σαρκώσεως προσέλαβε, κατοικεί ολόκληρος η θεότης.
Κολ. 2,10 καὶ ἐστὲ ἐν αὐτῷ πεπληρωμένοι, ὅς ἐστιν ἡ κεφαλὴ πάσης ἀρχῆς καὶ ἐξουσίας,
Κολ. 2,10 Αλλωστε και σεις είσθε δι' αυτού γεμάτοι με πλήθος από ανεκτίμητα χαρίσματα. Αυτός είναι η κεφαλή και η πηγή κάθε αρχής και εξουσίας στον ουρανόν και την γην·
Κολ. 2,11 ἐν ᾧ καὶ περιετμήθητε περιτομῇ ἀχειροποιήτῳ ἐν τῇ ἀπεκδύσει τοῦ σώματος τῶν ἁμαρτιῶν τῆς σαρκός, ἐν τῇ περιτομῇ τοῦ Χριστοῦ,
Κολ. 2,11 δι' αυτού και εν αυτώ έχετε περιτμηθή όχι με την σαρκικήν περιτομήν των Εβραίων, αλλά με την πνευματικήν, που δεν γίνεται από χέρι ανθρώπου· με περιτομήν, που ελάβατε από τον Χριστόν (όταν εβαπτίσθητε) και η οποία συνίσταται εις την αποβολήν όλου του αμαρτωλού παλαιού ανθρώπου,
Κολ. 2,12 συνταφέντες αὐτῷ ἐν τῷ βαπτίσματι, ἐν ᾧ καὶ συνηγέρθητε διὰ τῆς πίστεως τῆς ἐνεργείας τοῦ Θεοῦ τοῦ ἐγείραντος αὐτὸν ἐκ τῶν νεκρῶν.
Κολ. 2,12 όταν ετάφητε μαζή με τον Χριστόν στο βάπτισμα και κατά ένα τρόπον μυστηριώδη, αλλά πραγματικόν, αναστηθήκατε τότε μαζή του δια της πίστεως και της ενεργείας του Θεού, ο οποίος ανέστησε τον Χριστόν εκ νεκρών.
***************
Δεν υπάρχουν σχόλια
Δημοσίευση σχολίου