TΟ KAΡΝΑΒΑΛΙ
ΚΑΙ Ο ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΣ
Η Ελληνική παράδοσις περασμένη
από το "φίλτρο"
της Ορθοδοξίας.
#Τι
γνωρίζουμε για το περίεργο «πάντρεμα»
του καρναβαλιού με τον Χριστιανισμό;
Σε
συνάρτηση και με τους έντονους ρυθμούς της καθημερινότητάς μας, η σημασία των
ημερών που διανύουμε για να φτάσουμε στο Άγιον Πάσχα παραμένει για ‘μας ακατανόητη.
Πολλοί
από εμάς επαναπαυόμαστε στο να γνωρίζουμε την Τσικπνοπέμπτη, την Καθαρά Δευτέρα
και τη Μεγάλη Εβδομάδα. Πίσω όμως, από αυτή την περίοδο κρύβεται το μυστήριο
της Αγίας Γραφής και του Ευαγγελίου.
Γνωρίζουμε όμως ποια
είναι η σημασία της νηστείας; Γνωρίζουμε ότι το τριώδιο και η αποκριά είναι
λέξεις που καθορίζουν-χαρακτηρίζουν την περίοδο που διανύουμε, ως περίοδο
εξαγνισμού και προετοιμασίας για την Μεγάλη Τεσσαρακοστή που πλησιάζει;
Άραγε μπορούμε να ξεχωρίσουμε την αρχαία Ελληνική παράδοση, τα
ειδωλολατρικά έθιμα, όπως είναι το καρναβάλι, κατάλοιπο της διονυσιακής
λατρείας, από την νέα χριστιανική παράδοση, που στην διάρκεια του χρόνου
αναμείχθηκαν για να δημιουργήσουν αυτό το περίεργο «πάντρεμα» των δύο αυτών
τεραστίων αντικρουόμενων δυνάμεων, του Ελληνισμού και του Χριστιανισμού;
Χαρακτηριστικά
της περιόδου αυτής, η οποία ονομάζεται Τριώδιο, από το εκκλησιαστικό
λειτουργικό βιβλίο που χρησιμοποιείται
στην λατρεία του Θεού μας αυτήν την εποχή και που μας ετοιμάζει για την
εισαγωγή μας στην Μεγάλη Τεσσαρακοστή, είναι τα εξής:

#Η
νηστεία της Μεγάλης Τεσσαρακοστής, είναι μια προετοιμασία σωματική ή και
ψυχική;
Η προετοιμασία
αυτή είναι σε δύο επίπεδα, στο σωματικό και στο ψυχικό. Ο άνθρωπος ως
ψυχοσωματική οντότητα, οποιαδήποτε άσκηση του σώματός του κάνει, έχει θετικό
αποτέλεσμα και στην ψυχή του. Οποιοσδήποτε εξαγνισμός προέλθει και από την
νηστεία, είναι συνέπεια της καθαρότητας η οποία επιτυγχάνεται και από την προετοιμασία του ανθρώπου, προκειμένου να
φτάσει στην Ανάσταση του Κυρίου.
#Ποια
η σημασία της Καθαράς Δευτέρας
και τα λάθη που κάνουμε;
Η Καθαρά
Δευτέρα είναι η απαρχή της αυστηρής νηστείας. Τα τελευταία χρόνια, όμως, η
πραγματική έννοια της ημέρας αυτής έχει αλλοιωθεί, γιατί οι άνθρωποι
στην προσπάθεια τους να τηρήσουν τις παραδόσεις που απορρέουν από
αυτήν και να "νηστέψουν", καταφεύγουν σε γαστριμαργικές
συνήθειες, καταναλώνοντας ως εδέσματα μεγάλες ποσότητες με οστρακοειδή,
θαλασσινά και άλλες λιχουδιές, ψημένα στα κάρβουνα και συνοδευόμενα με άφθονο
κρασί.
Επίσης,
επ' ουδενί, δεν πρέπει να αφήνουμε όλα αυτά τα έθιμα του τόπου
μας, καλυμμένα περιέργως και κακώς εννοουμένως με την θρησκεία μας,
και με την ανοχή πολλές φορές της Εκκλησίας, που όλα τα χρόνια μένει
απλός θεατής της φρενίτιδας του κόσμου, να συνδυάζονται από άγνοια ή
υστεροβουλία, με την καθαρότητα της ημέρας αυτής, με παραδόσεις και έθιμα
παντελώς έξω από τον χριστιανισμό.
Καθαρά
Δευτέρα σημαίνει ημέρα πλήρους νηστείας, ενδοσκόπησης και περισυλλογής,
παλαιότερα δε ακόμα και την Καθαρά Τρίτη και την Τετάρτη οι πιστοί δεν έτρωγαν
και δεν έπιναν τίποτε. Ήταν για αυτούς τους ανθρώπους, η είσοδος και οι πρώτες
ημέρες της Μεγάλης Τεσσαρακοστής, πολύ σημαντικές και απόλυτα
συνυφασμένες με αυστηρότατη νηστεία και εσωτερική κάθαρση.
Γενικότερα
η περίοδος της μεγάλης Τεσσαρακοστής είναι περίοδος αυστηρής νηστείας. Από
Δευτέρα μέχρι Παρασκευή οι χριστιανοί, σύμφωνα με την Εκκλησία, δεν πρέπει να
καταναλώνουν λάδι και κρασί. Επιτρέπονται όμως, μόνο Σάββατο και Κυριακή καθ’
όλη την περίοδο της Τεσσαρακοστής. Αυτές είναι οι επιταγές των Πατέρων της
Εκκλησίας μας και εμείς πράττουμε"κατά το δοκούν" και ανάλογα με τις
δυνάμεις μας.
#Ποια
η σχέση του καρναβαλιού με την
Εκκλησία του Χριστού.
Το
καρναβάλι δεν έχει καμία σχέση με αυτό που πρεσβεύει και βιώνει η Εκκλησία.
Είναι παράξενο πώς σήμερα, στο χώρο το δικό μας, έχουν συνδέσει την έναρξη της
νηστείας της μεγάλης Τεσσαρακοστής, της πνευματικότερης περιόδου του
εκκλησιαστικού έτους, με τα ξεφαντώματα. Ομολογούμε έτσι ότι δεν έχουμε καμία
σχέση με το Ευαγγέλιο και με αυτό το που μας δίδαξε ο Χριστός.
Αν πάμε στα παλαιότερα χρόνια, ο Ιωάννης ο Χρυσόστομος ήταν ένας από τους μεγάλους Πατέρες και Αγίους της Εκκλησίας μας, ο οποίος μίλησε με λόγια καταπελτικά εναντίον αυτών των τάσεων των χριστιανών να μιμούνται τους ειδωλολάτρες και τις καρναβαλικές συνήθειες τους, την περίοδο αυτή.
Αν πάμε στα παλαιότερα χρόνια, ο Ιωάννης ο Χρυσόστομος ήταν ένας από τους μεγάλους Πατέρες και Αγίους της Εκκλησίας μας, ο οποίος μίλησε με λόγια καταπελτικά εναντίον αυτών των τάσεων των χριστιανών να μιμούνται τους ειδωλολάτρες και τις καρναβαλικές συνήθειες τους, την περίοδο αυτή.
Έτσι ο Ελληνισμός και η ειδωλολατρία εκχριστιανίστηκαν, όπως η
φιλοσοφία των αρχαίων Ελλήνων που πέρασε μέσα από το φίλτρο της Θεολογίας των
Πατέρων. Ουσιαστικά καταξιώθηκε με αυτό τον τρόπο η σωστή φιλοσοφία των αρχαίων
Ελλήνων. Τώρα, ως Έλληνες χριστιανοί, κουβαλούμε στη ζωή μας
και κατάλοιπα ειδωλολατρικά των προγόνων μας, όπως αυτά που έχουν σχέση με τα
νεκρώσιμα έθιμα, τις μεταμφιέσεις και τα ξέφρενα γλέντια χωρίς φραγμούς.
Μην
γελιέστε όμως, είναι άλλο πράγμα το ειδωλολατρικό κατάλοιπο, το
έθιμο και η Ελληνική παράδοση και άλλο το οργανωμένο καρναβάλι, οι ξέφρενες
εκδηλώσεις γλεντιού και οι άσεμνες και απροκάλυπτες παρελάσεις με μασκοφόρους
και τερατώδης φιγούρες, που δεν έχουν φυσικά καμία σχέση με την Ορθοδοξία μας,
παρά μόνο με το σύγχρονο εμπόριο, το κέρδος και ότι απορρέει από αυτό.
Οι
Αρχιερείς μας, οι ιερείς, οι θεολόγοι, οι κατηχητές, αλλά και όλοι μας, ο
κάθε ένας από το «βήμα» του, από τις Μητροπόλεις, τις Ενορίες, τα Πανεπιστήμια,
τα Σχολεία, από το σπίτι ή την εργασία του, με τον χριστιανικό λόγο ή ακόμα και
με το παράδειγμα του, σε μια συνολική προσπάθεια πρώτα να μάθουμε και
αργότερα να μεταδώσουμε σωστά την Χριστιανική Θρησκεία, χωρίς να μπορεί να
παρερμηνευτεί ή να αλλοιωθεί από ξένα προς αυτήν στοιχεία, όπως είναι και το
τόσο επίκαιρο αυτές τις ημέρες καρναβάλι, που με κανένα τρόπο δεν μπορεί να
συνάδει με την ζωή του Χριστιανού.
Καλό
Τριώδιο σε όλους και…Καλή Σαρακοστή!!!
Αρχιμανδρίτης Χρυσόστομος
Τελίδης
Δεν υπάρχουν σχόλια
Δημοσίευση σχολίου