"Φθάσαντες πιστοί,
το σωτήριον πάθος Χριστού του Θεού..."
το σωτήριον πάθος Χριστού του Θεού..."
Για μια ακόμα φορά, με τη χάρη του Θεού, οδεύουμε προς την Αγία και Μεγάλη Εβδομάδα, την Εβδομάδα των Παθών, στην ιερότερη εορτολογική περίοδο του εκκλησιαστικού και ημερολογιακού έτους. Φέτος όμως καταλήγοντας σε ένα διαφορετικό Πάσχα...με την καλή έννοια!!! σε ένα διαφορετικό πέρασμα μέχρι την Ανάσταση, ένα πέρασμα μέσα από την αρρώστια προς την ελευθερία, και μέσα από την νοσηρή πραγματικότητα του χθες, ενός "ασεβή", "ανίερου" και "ανευλαβούς" και υποχθόνιου ιού, ενός κορωνοϊού με το όνομα covid-19, που μας έκανε τρία και περισσότερα χρόνια, απάνθρωπους, μισάνθρωπους, εγωιστές, μα και μας τάραξε, μας τρόμαξε, μας έκλεισε στα σπίτια μας, κλείδωσε τα προηγούμενα χρόνια τις εκκλησιές μας και ακύρωσε το Πάσχα, για να φθάσουμε σε λίγο...πρώτα και πάντα ο Θεός!!! στο φετινό Πάσχα, αυτό του 2024 πια, λίγο πιο χαλαρό, σαφώς διαφορετικό... παντοιοτρόπως !!! αφήνοντας την Ανάσταση του Κυρίου μας, να την ζήσουμε όπως άλλοτε με τις όμορφες Ακολουθίες της Μεγάλης Εβδομάδος, κάθε ημέρα ξεχωριστά και με κατάνυξη μέσα στις εκκλησιές μας, για να μπορέσουμε επιτέλους να ζήσουμε το θαύμα της Θυσίας και της ανάστασης μας παράλληλα με αυτήν του Χριστού και Θεού μας.
Όμως μια γεύση πικρίας, στενοχώριας και λύπης, μας συνοδεύει και σε αυτήν την χρονιά, λόγω των πολέμων που μας περιτριγυρίζουν και των προβλημάτων που δημιούργησαν, αλλά και των κρίσεων που διαδέχονται η μια την άλλη, οικονομικές, κοινωνικές, ανθρωπιστικές και των απειλών για χειρότερες ακόμα καταστάσεις...όχι όμως απελπισίας, αλλά "χαρμολύπης" όπως την ονομάζουν οι Πατέρες της Ορθοδόξου Εκκλησίας μας, γιατί ελπίζουμε πως, πρώτα ο Θεός !!! θα εορτάσουμε...τι λέω θα πανηγυρίσουμε!!! το Πάσχα και την φετινή Ανάσταση του Κυρίου μας χωρίς άλλους περισπασμούς και πειρασμούς τόσο αυτό το Πάσχα του 2024, όσο και τα υπόλοιπα που θα ακολουθήσουν...πάντα με την βοήθεια του Θεού!!! Όμως εμείς εδώ φίλοι αναγνώστες και ενορίτες, ας δούμε με την δύναμη του διαδικτύου και της ιστοσελίδας της Ενορίας μας, που θα σας κρατήσει παρέα την περίοδο αυτή με σχετικά άρθρα και για μια ακόμη φορά θα ακολουθήσουμε τα ίχνη του Νυμφίου της Εκκλησίας μας Χριστού και ας γίνουμε συνοδοιπόροι του Θείου Πάθους Του. Σύμφωνα με τον ιερό υμνογράφο, καλούμαστε όπως
«συμπορευθώμεν αυτώ και συσταυρωθώμεν και νεκρωθώμεν δι΄αυτόν ταις του βίου ηδοναίς ίνα και συζήσωμεν αυτώ».
Με αυτή την προϋπόθεση θα γίνουμε πραγματικοί κοινωνοί της Αναστάσεώς Του. Μόνο έτσι θα νοιώσουμε πραγματικά τη χαρά της Θείας Εγέρσεως.
Η αφετηρία αυτής της τόσο σημαντικής εορτολογικής περιόδου είναι πανάρχαια και ανάγεται στους αποστολικούς χρόνους. Η νηστεία και η πνευματική προετοιμασία των πιστών της αρχαίας Εκκλησίας είναι πιθανόν να έχει καθιερωθεί από τους ίδιους τους Αποστόλους, σύμφωνα με τους λόγους του Κυρίου προς αυτούς: «Ελεύσονται δε ημέραι, όταν απαρθή απ΄αυτών ο νυμφίος και τότε νηστεύσουσιν» (Ματθ.9:15). Ο άγιος Διονύσιος Αλεξανδρείας (+264) μας δίνει πολύτιμες πληροφορίες για τον εορτασμό της Μεγάλης Εβδομάδος τον 3ο αιώνα. Ιδιαίτερα κατατοπιστική είναι η προσκυνήτρια Αιθερία (5ος αιώνας), η οποία στο περίφημο Οδοιπορικό της στους Αγίους Τόπους μας πληροφορεί πώς η Ιεροσολυμίτικη Εκκκλησία εόρταζε τη Μεγάλη Εβδομάδα και το Πάσχα στα πρωτοχριστιανικά χρόνια, ενώ και ο Ιερός Χρυσόστομος δεν έχει αφήσει ασχολίαστο αυτό το μεγάλο για την χριστιανοσύνη γεγονός, την πορεία προς το Πάθος, την Σταύρωση και την Ανάσταση.
Πρέπει να επισημάνουμε σε αυτούς που δεν γνωρίζουν την εκκλησιαστική τάξη, πως η Εκκλησία μας έχει καθιερώσει την Μεγάλη Εβδομάδα να τελείται ο Όρθρος της ημέρας το προηγούμενο βράδυ, π.χ. ο Όρθρος της Μ. Δευτέρας τελείται το βράδυ της Κυριακής των Βαΐων, ο Όρθρος της Μεγάλης Τρίτης το βράδυ της Μεγάλης Δευτέρας και ούτω κάθε εξής. Αυτό γίνεται για να μπορούν οι εργαζόμενοι πιστοί να συμμετέχουν στις ιερές ακολουθίες.
Η δομή της Μεγάλης Εβδομάδος είναι ακριβώς η αναπαράσταση της τελευταίας εβδομάδος της επί γης παρουσίας του Χριστού μας. Κάθε ημέρα «μνείαν ποιούμεθα», όπως αναφέρει το ιερό συναξάρι, κάποιου από εκείνα τα σωτήρια γεγονότα έτσι ώστε και εμείς να γίνουμε θεατές όλων αυτών των γεγονότων που χάραξαν βαθιά και αιώνια την ιστορία όλου του κόσμου, αλλά και για να συμμετάσχουμε της λύπης των Παθών του Κυρίου μας, της Σταύρωσης Του, μα και της θριαμβευτικής Ανάστασης Του.
*Την Μεγάλη Δευτέρα τιμάμε μια μεγάλη προσωπικότητα της Παλαιάς Διαθήκης, τον Ιωσήφ τον Πάγκαλο (...δείτε εδώ την ιστορία του !!!) ο οποίος είναι ο ίδιος, με τα άδικα παθήματά του, τύπος του Χριστού και επίσης ενθυμούμαστε το γεγονός της «ξηρανθείσης συκής» από τον Κύριο, ως ζωντανή προτροπή στους πιστούς για παραγωγή πνευματικών καρπών.
*Την Μεγάλη Τρίτη ενθυμούμαστε τις διδακτικότατες παραβολές των Δέκα Παρθένων και των Ταλάντων, οι οποίες έχουν υψίστη σημασία για τη σωτηρία μας, υπενθυμίζοντάς μας την φοβερή και αδέκαστη Δευτέρα Παρουσία του Κυρίου.
*Την Μεγάλη Πέμπτη εορτάζουμε τα σωτήρια γεγονότα που συνέβηκαν κατά τη διάρκεια του Μυστικού Δείπνου, τον ιερό Νιπτήρα, την παράδοση της Θείας Ευχαριστίας, την Αρχιερατική Προσευχή του Κυρίου και την σύλληψη του Κυρίου.
*Την Μεγάλη Παρασκευή προσκυνούμε τα άγια και σωτήρια και φρικτά Πάθη του Κυρίου μας Ιησού Χριστού.
*Το Μεγάλο Σάββατο τιμάμε τη θεόσωμο Ταφή του Κυρίου μας και την εις ’δου Κάθοδόν Του.
Καλή Μεγάλη Εβδομάδα &...
*...παρακάτω, θα μπορέσετε αν το θέλετε, να δείτε το Ευαγγέλιο του Όρθρου της Μεγάλης Δευτέρας, το οποίο διαβάζει ο ιερέας την Κυριακή των Βαΐων το βράδυ, αλλά θα δείτε και αυτό που διαβάζεται την Μεγάλη Δευτέρα το πρωΐ, κατά την Προηγιασμένη Θεία Λειτουργία...
ΤΗΝ ΑΓΙΑΝ & ΜΕΓΑΛΗΝ ΔΕΥΤΕΡΑΝ
Εἰς τὸν Ὄρθρον
Ἐκ τοῦ κατά Ματθαῖον.
Κεφ. 21: 18-43
πρῶτος. Λέγει αὐτοῖς ὁ ᾿Ιησοῦς· Ἀμὴν λέγω ὑμῖν, ὅτι οἱ τελῶναι καὶ αἱ πόρναι προάγουσιν ὑμᾶς εἰς τὴν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ. Ἦλθε γὰρ πρὸς ὑμᾶς ᾿Ιωάννης ἐν ὁδῷ δικαιοσύνης, καὶ οὐκ ἐπιστεύσατε αὐτῷ· οἱ δὲ τελῶναι καὶ αἱ πόρναι ἐπίστευσαν αὐτῷ· ὑμεῖς δὲ ἰδόντες, οὐ μετεμελήθητε ὕστερον, τοῦ πιστεῦσαι αὐτῷ. ῎Αλλην παραβολὴν ἀκούσατε· Ἄνθρωπός τις ἦν οἰκοδεσπότης, ὅστις ἐφύτευσεν ἀμπελῶνα καὶ φραγμὸν αὐτῷ περιέθηκε, καὶ ὤρυξεν ἐν αὐτῷ ληνὸν, καὶ ᾠκοδόμησε πύργον, καὶ ἐξέδοτο αὐτὸν γεωργοῖς, καὶ ἀπεδήμησεν. Ὅτε δὲ ἤγγισεν ὁ καιρὸς τῶν καρπῶν, ἀπέστειλε τοὺς δούλους αὐτοῦ πρὸς τοὺς γεωργοὺς, λαβεῖν τοὺς καρποὺς αὐτοῦ. Καὶ λαβόντες οἱ γεωργοὶ τοὺς δούλους αὐτοῦ, ὃν μὲν ἔδειραν, ὃν δὲ ἀπέκτειναν, ὃν δὲ ἐλιθοβόλησαν. Πάλιν ἀπέστειλεν ἄλλους δούλους πλείονας τῶν πρώτων, καὶ ἐποίησαν αὐτοῖς ὡσαύτως. Ὕστερον δὲ ἀπέστειλε πρὸς αὐτοὺς τὸν υἱὸν αὐτοῦ, λέγων· Ἐντραπήσονται τὸν υἱόν μου. Οἱ δὲ γεωργοὶ, ἰδόντες τὸν υἱὸν, εἶπον ἐν ἑαυτοῖς· Οὗτός ἐστιν ὁ κληρονόμος· δεῦτε, ἀποκτείνωμεν αὐτὸν, καὶ κατάσχωμεν τὴν κληρονομίαν αὐτοῦ. Καὶ λαβόντες αὐτὸν, ἐξέβαλον ἔξω τοῦ ἀμπελῶνος, καὶ ἀπέκτεινον. Ὅταν οὖν ἔλθῃ ὁ κύριος τοῦ ἀμπελῶνος, τί ποιήσει τοῖς γεωργοῖς ἐκείνοις; Λέγουσιν αὐτῷ· Κακοὺς κακῶς ἀπολέσει αὐτούς, καὶ τὸν ἀμπελῶνα ἐκδώσεται ἄλλοις γεωργοῖς, οἵτινες ἀποδώσουσιν αὐτῷ τοὺς καρποὺς ἐν τοῖς καιροῖς αὐτῶν. Λέγει αὐτοῖς ὁ ᾿Ιησοῦς· Οὐδέποτε ἀνέγνωτε ἐν ταῖς Γραφαῖς· «Λίθον ὃν ἀπεδοκίμασαν οἱ οἰκοδομοῦντες, οὗτος ἐγενήθη εἰς κεφαλὴν γωνίας· παρὰ Κυρίου ἐγένετο αὕτη, καὶ ἔστι θαυμαστὴ ἐν ὀφθαλμοῖς ἡμῶν;» Διὰ τοῦτο λέγω ὑμῖν, ὅτι ἀρθήσεται ἀφ᾿ ὑμῶν ἡ βασιλεία τοῦ Θεοῦ, καὶ δοθήσεται ἔθνει, ποιοῦντι τοὺς καρποὺς αὐτῆς·ΤΗΝ ΑΓΙΑΝ & ΜΕΓΑΛΗΝ ΔΕΥΤΕΡΑΝ
Εἰς τὴν Προηγιασμένην Θείαν λειτουργίαν.
(τελείται το πρωΐ της Μεγάλης Δευτέρας)
Ἐκ τοῦ κατά Ματθαῖον.
Κεφ. 24: 3-35
Τῷ καιρῷ ἐκείνῳ, καθημένου τοῦ ᾿Ιησοῦ ἐπὶ τοῦ ὄρους τῶν Ἐλαιῶν, προσῆλθον αὐτῷ οἱ Μαθηταὶ αὐτοῦ κατ᾿ ἰδίαν, λέγοντες· Εἰπὲ ἡμῖν, πότε ταῦτα ἔσται, καὶ τί τὸ σημεῖον τῆς σῆς παρουσίας, καὶ τῆς συντελείας τοῦ αἰῶνος; Καὶ ἀποκριθεὶς ὁ ᾿Ιησοῦς, εἶπεν αὐτοῖς· Βλέπετε μή τις ὑμᾶς πλανήσῃ. Πολλοὶ γὰρ ἐλεύσονται ἐπὶ τῷ ὀνόματί μου, λέγοντες· Ἐγώ εἰμι ὁ Χριστός, καὶ πολλοὺς πλανήσουσι. Μελλήσετε δὲ ἀκούειν πολέμους, καὶ ἀκοὰς πολέμων· ὁρᾶτε, μὴ θροεῖσθε· δεῖ γὰρ πάντα γενέσθαι, ἀλλ᾿ οὔπω ἐστὶ τὸ τέλος. Ἐγερθήσεται γὰρ ἔθνος ἐπὶ ἔθνος, καὶ βασιλεία ἐπὶ βασιλείαν· καὶ ἔσονται λιμοὶ, καὶ λοιμοὶ, καὶ σεισμοὶ κατὰ τόπους· πάντα δὲ ταῦτα ἀρχὴ ὠδίνων. Τότε παραδώσουσιν ὑμᾶς εἰς θλῖψιν, καὶ ἀποκτενοῦσιν ὑμᾶς, καὶ ἔσεσθε μισούμενοι ὑπὸ πάντων τῶν ἐθνῶν διὰ τὸ ὄνομά μου. Καὶ τότε σκανδαλισθήσονται πολλοὶ, καὶ ἀλλήλους παραδώσουσι καὶ μισήσουσιν ἀλλήλους. καὶ πολλοὶ ψευδοπροφῆται ἐγερθήσονται, καὶ πλανήσουσι πολλούς, καὶ διὰ τὸ πληθυνθῆναι τὴν ἀνομίαν, ψυγήσεται ἡ ἀγάπη τῶν πολλῶν. Ὁ δὲ ὑπομείνας εἰς τέλος, οὗτος σωθήσεται. Καὶ κηρυχθήσεται τοῦτο τὸ Εὐαγγέλιον τῆς βασιλείας ἐν ὅλῃ τῇ οἰκουμένῃ, εἰς μαρτύριον πᾶσι τοῖς ἔθνεσι, καὶ τότε ἥξει τὸ τέλος. ῞Οταν οὖν ἴδητε τὸ βδέλυγμα τῆς ἐρημώσεως, τὸ ῥηθὲν διὰ Δανιὴλ τοῦ προφήτου, ἑστὼς ἐν τόπῳ ἁγίῳ· - ὁ ἀναγινώσκων νοείτω - τότε οἱ ἐν τῇ ᾿Ιουδαία, φευγέτωσαν ἐπὶ τὰ ὄρη, ὁ ἐπὶ τοῦ δώματος, μὴ καταβαινέτω ἆραι τι ἐκ τῆς οἰκίας αὐτοῦ, καὶ ὁ ἐν τῷ ἀγρῷ, μὴ ἐπιστρεψάτω ὀπίσω, ἆραι τὰ ἱμάτια αὐτοῦ. Οὐαὶ δὲ ταῖς ἐν γαστρὶ ἐχούσαις, καὶ ταῖς θηλαζούσαις ἐν ἐκείναις ταῖς ἡμέραις. Προσεύχεσθε δὲ, ἵνα μὴ γένηται ἡ φυγὴ ὑμῶν χειμῶνος, μηδὲ ἐν Σαββάτῳ. Ἔσται γὰρ τότε θλῖψις μεγάλη, οἵα οὐ γέγονεν ἀπ᾿ ἀρχῆς κόσμου ἕως τοῦ νῦν, οὐδ᾿ οὐ μὴ γένηται. Καὶ εἰ μὴ ἐκολοβώθησαν αἱ ἡμέραι ἐκεῖναι, οὐκ ἂν ἐσώθη πᾶσα σάρξ· διὰ δὲ τοὺς ἐκλεκτοὺς κολοβωθήσονται αἱ ἡμέραι ἐκεῖναι. 

.jpg)










Δεν υπάρχουν σχόλια
Δημοσίευση σχολίου