«Αύτη η κλητή και αγία ημέρα, η μία των Σαββάτων, η βασιλίς και κυρία, εορτή εορτών και πανήγυρις εστί πανηγύρεων!…»
Ωστόσο οι Πασχάλιες πανηγύρεις, και εδώ πρέπει στην Κυριακή του Πάσχα να συνδέσουμε και τη Μεγάλη Πέμπτη και την Μεγάλη Παρασκευή, δίνουν στο Μυστήριο των Χριστουγέννων το πλήρωμα του περιεχομένου τους και αποτελούν το αναγκαίο προοίμιο της Πεντηκοστής. Το Πάσχα είναι λοιπόν το κέντρο, η καρδιά και ο πυρήνας του εκκλησιαστικού έτους. Από την ημερομηνία αυτή εξαρτάται όλος ο λειτουργικός κύκλος, επειδή από αυτή καθορίζονται όλες οι κινητές γιορτές του ημερολογίου.

Φέτος, με την πανδημία του κορονοϊού και τις παρενέργειες της, που έπληξε την υφήλιο για τρία και περισσότερα χρόνια, να είναι πια ένα κακό όνειρο επιστρέφοντας μας το οξυγόνο που μας πήραν, η Ανάσταση του Κυρίου μας παίρνει ακόμα μεγαλύτερες προεκτάσεις από αυτές που ήδη έχει, αφού επισφραγίζει και την δική μας ανάσταση. Όμως δεν μπορούμε, ειδικά εμείς οι χριστιανοί, να λησμονήσουμε πως ζήσαμε εκ του σύνεγγυς...την λαμπρή εορτή των εορτών και την πανήγυριν των πανηγύρεων, τα προηγούμενα χρόνια σε συνθήκες που δεν μας τιμούν ούτε ως χριστιανούς αλλά ούτε ως Έλληνες.

Περιμένοντας μάλιστα να τελειώσει αυτός ο πόλεμος, δεύτερος...και ίσως ακόμα χειρότερος ξεκίνησε στα νότια σύνορα μας αυτήν την φορά, μεταξύ των δυο αιώνιων εχθρών των Ισραηλινών με τους Παλαιστινίους, τους Εβραίους με τους Μουσουλμάνους, και μετά και 3ος στην Συρία, με απρόσμενες διαστάσεις, τόσο ανθρωπιστικές όσο και οικονομικές και κοινωνικές, με το μέλλον να διαγράφεται δυσοίωνο αφού οι μεγάλοι αρχηγοί αυτού του πλανήτη παίζοντας στα ζάρια την ζωή και την ύπαρξη και επιβίωση του πλανήτη, ένα μεγάλο ερωτηματικό, μιας και όλοι πια ανοιχτά μιλούν για τρίτο παγκόσμιο πόλεμο, και δη πυρηνικό και τις κρίσεις να ξεπηδούν η μια μετά την άλλη και να δυσκολεύουν όλο και περισσότερο την καθημερινότητα μας.
Και με αυτό το εορταστικό άρθρο της ιστοσελίδας μας δεν θα σας "κρύψουμε", δεν θα "καμουφλάρουμε", επιτρέψτε μου, την πραγματικότητα της φρίκης των ετών που πέρασαν, του πιο "ασεβή" και του πιο "ανίερου" από καταβολής κόσμου, κορονοϊού, με ένα τρομακτικό ονοματεπώνυμο παρακαλώ, covid-19, μιας αρρώστιας, μια νόσου, ενός λοιμού κατά το εκκλησιαστικότερον, που θέρισε ψυχές επί τρία χρόνια, με νέα όμως προβλήματα να μας βασανίζουν, αυτά που μας άφησε ο πόλεμος της Ρωσίας εναντίον της Ουκρανίας, ο άλλος...πιο πρόσφατος πόλεμος, αυτός που κήρυξε η Παλαιστίνη στο Ισραήλ και ακόμα πιο πρόσφατος στην Συρία, και ο φόβος της γενίκευσης τους και μάλιστα σε πυρηνικούς πολέμους με απρόσμενες διαστάσεις, τις κρίσεις να διαδέχονται η μια την άλλη και να διαγωνίζονται πια είναι η χειρότερη, ενεργειακή, πολιτισμική, ανθρωπιστική, επισιτιστική, με τον εφιάλτη της ακρίβειας και του πληθωρισμού να επανέρχεται στην ζωή μας και πόσα ακόμα προβλήματα πάνω από την ζωή του καθενός μας, υποτάσσοντας την σε μια νέα τάξη πραγμάτων, όπου θα βιώνουμε από τούδε και στο εξής φοβισμένοι...τι φοβισμένοι!!! 
...τρομοκρατημένοι, και με ένα μέλλον αβέβαιο και δυσοίωνο. Όμως Πάσχα και Ανάσταση γιορτάζουμε και οι σκέψεις μας γυρνούν σε άλλες όμορφες εποχές, χωρίς αρρώστιες και κρίσεις, εποχές όχι και τόσο μακρινές, θα σας πάμε στο Πάσχα και στην Ανάσταση του 2019, πάντα σε συνάρτηση με το φετινό του 2024, που ζήσαμε το Πάσχα που πραγματικά μας αξίζει, ενώ με πολλά παλιά βίντεο από το κανάλι μας στο YouTube, θα σας δείξουμε τι είχαμε και δεν εκτιμούσαμε, τι ζούσαμε και θεωρούσαμε αυτονόητο, ενώ τα προηγούμενα χρόνια, πάψαμε να αγγίζουμε ο ένας τον άλλον, η εμπιστοσύνη χάθηκε, φοβόμασταν τον γείτονα, τον διπλανό, τον φίλο, μασκαρευτήκαμε, φορέσαμε μάσκες και γάντια και λουστήκαμε με αντισηπτικά, ενώ αδιάκοπα καταγγέλλαμε ο ένας τον άλλο με την αστυνομία στον νέο άχαρο ρόλο, να γράφει παπάδες και πιστούς έξω από εκκλησιές και μοναστήρια. Και μετά πήραμε τα κατοικίδια μας και βγήκαμε στους δρόμους με άδεια από την κυβέρνηση και την αστυνομία να σηκώνει drone και ελικόπτερα μην τυχόν και της ξεφύγουμε...για το καλό μας, φυσικά, και μέχρι τέλους, και μέχρι τρέλας !!! Ας μην ζήσουμε ξανά τέτοιες μέρες στις εκκλησιές των γειτονιών της Ελλάδος μας !!!
...τρομοκρατημένοι, και με ένα μέλλον αβέβαιο και δυσοίωνο. Όμως Πάσχα και Ανάσταση γιορτάζουμε και οι σκέψεις μας γυρνούν σε άλλες όμορφες εποχές, χωρίς αρρώστιες και κρίσεις, εποχές όχι και τόσο μακρινές, θα σας πάμε στο Πάσχα και στην Ανάσταση του 2019, πάντα σε συνάρτηση με το φετινό του 2024, που ζήσαμε το Πάσχα που πραγματικά μας αξίζει, ενώ με πολλά παλιά βίντεο από το κανάλι μας στο YouTube, θα σας δείξουμε τι είχαμε και δεν εκτιμούσαμε, τι ζούσαμε και θεωρούσαμε αυτονόητο, ενώ τα προηγούμενα χρόνια, πάψαμε να αγγίζουμε ο ένας τον άλλον, η εμπιστοσύνη χάθηκε, φοβόμασταν τον γείτονα, τον διπλανό, τον φίλο, μασκαρευτήκαμε, φορέσαμε μάσκες και γάντια και λουστήκαμε με αντισηπτικά, ενώ αδιάκοπα καταγγέλλαμε ο ένας τον άλλο με την αστυνομία στον νέο άχαρο ρόλο, να γράφει παπάδες και πιστούς έξω από εκκλησιές και μοναστήρια. Και μετά πήραμε τα κατοικίδια μας και βγήκαμε στους δρόμους με άδεια από την κυβέρνηση και την αστυνομία να σηκώνει drone και ελικόπτερα μην τυχόν και της ξεφύγουμε...για το καλό μας, φυσικά, και μέχρι τέλους, και μέχρι τρέλας !!! Ας μην ζήσουμε ξανά τέτοιες μέρες στις εκκλησιές των γειτονιών της Ελλάδος μας !!!


Η ιστοσελίδα μας, με το πασχάλιο αυτό άρθρο της, θα σας μεταφέρει με όσο το δυνατόν πιο γλαφυρό τρόπο, στο παρελθόν και στην Κυριακή του Πάσχα παλαιοτέρων χρόνων και μετά από την βίαιη διακοπή των δυο-τριών τελευταίων χρόνων, στο φετινό ελπιδοφόρο 2025. Πρώτα ας συνδεθούμε με τις προηγούμενες ημέρες που με λεπτομέρεια αναγράφονται σε προηγούμενα άρθρα μας, ένα για κάθε μια ημέρα της Μεγάλης Εβδομάδος. Την Παρασκευή μετά την Περιφορά του στολισμένου Επιταφίου, λεβέντες, παλικάρια, νέοι και καμιά φορά νέες, τον σήκωσαν ψηλά και από κάτω πέρασαν όλοι οι συμμετέχοντες της Λιτανείας και κατόπιν οι ιερείς ήραν τον κεντημένο «Επιτάφιο», που είχε τοποθετηθεί πάνω στο ανθοστόλιστο κουβούκλιο του Επιταφίου και τον μετέφεραν στο Ιερό Βήμα και τον τοποθέτησαν στην Αγία Τράπεζα. Το πρωί του Μεγάλου Σαββάτου, πάνω στον Επιτάφιο αυτόν τέλεσαν την Πρώτη Ανάσταση που σας περιγράψαμε σε προηγούμενο άρθρο.

Η νύχτα όμως είναι αυτή, που ανάλογη δεν υπάρχει στον κόσμο όλον, παρά μόνο εδώ στην Ελλάδα της Ορθοδοξίας, και η οποία ξεκινά στις 11.00 μ.μ. με την Ακολουθία της Παννυχίδος, όπου ακούγονται οι ενδιάτακτοι ύμνοι σύμφωνα με την διατάξη του Πεντακοσταρίου πια, αρχικά σε απόλυτο σκοτάδι πίσω από την Αγία Τράπεζα του Αγίου Βήματος εκ των ιερέων και ιεροψαλτών με τους προκαθορισμένους ύμνους και κατόπιν ανοίγεται το παραπέτασμα της Ωραίας Πύλης και οι ιερείς με το Ευαγγέλιο, ενδεδυμένοι άπασαν την ιερατική τους στολή, την πιο λαμπερή, την πιο όμορφη, στολισμένοι και ζωσμένοι με τα οφίκκια του ο καθείς και με το ανέσπερο Φώς εκ του Παναγίου Τάφου στα Ιεροσόλυμα στις λαμπάδες τους, εξέρχονται με τον ύμνο που εναλλάξ ακούγεται μεταξύ ιερέων και ιεροψαλτών, το "Δεύτε λάβετε φώς...", και μεταδίδουν το Άγιον Φώς μέσα στον Ιερό Ναό στους πιστούς. "Δεύτε λάβετε φως εκ του ανεσπέρου φωτός και δοξάσατε Χριστόν τον αναστάντα εκ νεκρών".
Για άλλη μία φορά η Εκκλησία της Ανατολής μας παρουσιάζει το μυστήριο της χριστιανικής μας πίστης ως μυστήριο του Φωτός. Εκείνο το Φως, του οποίου την γέννηση υπέδειξε το άστρο της Βηθλεέμ, έλαμψε ανάμεσά μας με μια λάμψη διαρκώς αυξανόμενη· το σκότος του Γολγοθά δεν μπόρεσε να το σβήσει. Ξαναφέγγει τώρα ανάμεσα μας και όλα αυτά τα αναμμένα κεριά που κρατούν στα χέρια τους οι πιστοί μαρτυρούν τον θρίαμβό Του. Με τον τρόπο αυτό δηλώνεται η βαθιά πνευματική σημασία του Πάσχα. Η σωματική ανάσταση του Χριστού θα ήταν για μας χωρίς σημασία, αν το φως του Χριστού δεν καταύγαζε ταυτοχρόνως και το εσωτερικό μας. Δεν μπορούμε να γιορτάσουμε επάξια την Ανάσταση του Χριστού, αν μέσα στην ψυχή μας το φως που έφερε ο Σωτήρας μας δεν νικήσει εντελώς το σκοτάδι των αμαρτιών μας. Και όταν και η τελευταία λαμπάδα ανάψει με το Ιεροσολυμίτικο Φώς, όλοι μαζί συνοδεία των ιεροπαίδων, των αρχόντων, της Ιεράς Εικόνος της Αναστάσεως και του λαού, εξέρχονται στα προαύλια. στις πλατείες και στα σκαλιά των Ιερών Ναών.
Για άλλη μία φορά η Εκκλησία της Ανατολής μας παρουσιάζει το μυστήριο της χριστιανικής μας πίστης ως μυστήριο του Φωτός. Εκείνο το Φως, του οποίου την γέννηση υπέδειξε το άστρο της Βηθλεέμ, έλαμψε ανάμεσά μας με μια λάμψη διαρκώς αυξανόμενη· το σκότος του Γολγοθά δεν μπόρεσε να το σβήσει. Ξαναφέγγει τώρα ανάμεσα μας και όλα αυτά τα αναμμένα κεριά που κρατούν στα χέρια τους οι πιστοί μαρτυρούν τον θρίαμβό Του. Με τον τρόπο αυτό δηλώνεται η βαθιά πνευματική σημασία του Πάσχα. Η σωματική ανάσταση του Χριστού θα ήταν για μας χωρίς σημασία, αν το φως του Χριστού δεν καταύγαζε ταυτοχρόνως και το εσωτερικό μας. Δεν μπορούμε να γιορτάσουμε επάξια την Ανάσταση του Χριστού, αν μέσα στην ψυχή μας το φως που έφερε ο Σωτήρας μας δεν νικήσει εντελώς το σκοτάδι των αμαρτιών μας. Και όταν και η τελευταία λαμπάδα ανάψει με το Ιεροσολυμίτικο Φώς, όλοι μαζί συνοδεία των ιεροπαίδων, των αρχόντων, της Ιεράς Εικόνος της Αναστάσεως και του λαού, εξέρχονται στα προαύλια. στις πλατείες και στα σκαλιά των Ιερών Ναών.
Σε εξέδρες και σε πλατύσκαλα ανεβαίνουν ψηλά για να τους βλέπουν οι πιστοί και ακούγεται από τους ιερείς το Αναστάσιμο, το κατά Μάρκον Ιερό Ευαγγέλιο (Κεφάλαιον 16, Στίχοι 1-8) "Καί διαγενομένου τοῦ σαββάτου Μαρία ἡ Μαγδαληνή καί Μαρία ἡ τοῦ ᾿Ιακώβου καί Σαλώμη ἠγόρασαν ἀρώματα ἵνα ἐλθοῦσαι ἀλείψωσιν αὐτόν...". Και στις 12.00 τα μεσάνυχτα, όταν η μια ημέρα παραδίδεται άνευ όρων στην άλλην, τότε ακούμε και το αναστάσιμο μήνυμα...
"Χριστός ἀνέστη ἐκ νεκρῶν, θανάτῳ θάνατον πατήσας καί τοῖς ἐν τοῖς μνήμασι ζωήν χαρισάμενος... "
και όχι μια και δυο, αλλά δέκα φορές το επαναλαμβάνουν ιερείς και ιεροψάλτες μαζί με τον λαό του Θεού. Ευλογημένη φασαρία, κρότοι, λάμψεις, ενίοτε και παρανόμως φωτοβολίδες, καμπάνες, ευχές...πόσες ευχές... οι πιστοί βγάζουν τα κόκκινα αυγά τους ευλογημένα από την Μεγάλη Πέμπτη κάτω από την Αγία Τράπεζα και τα τσουγκρίζουν, και το μήνυμα της Ανάστασης, το "Χριστός Ανέστη" από στόμα σε στόμα, μεταφέρεται στα βάθη και στα πλάτη της οικουμένης για να έρθει η απάντηση, "Αληθώς Ανέστη".
Στο τέλος της Λειτουργίας διαβάζεται η ωραία ομιλία που αφιερώνει ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος, ετερόφωτος πρωταγωνιστής από το ανεξάντλητο Φώς του Αναστάντος Χριστού μας, στο Άγιο Πάσχα. Παραθέτουμε αποσπασματικά κάποιες υπέροχες φράσεις και κατόπιν τις αναλύουμε με θαυμασμό...πολύ θαυμασμό!!!
«…Ει τις από της πρώτης ώρας ειργάσατο, δεχέσθω σήμερον το δίκαιον όφλημα… ει τις μετά την έκτην έφθασε, μηδέν αμφιβαλλέτω, και γαρ ουδέν ζημιούται. Ει τις υστέρησεν εις την ενάτην προσελθέτω μηδέν ενδοιάζων. Ει τις εις μόνην έφθασε την ενδεκάτην, μη φοβηθή την βραδύτητα. Φιλότιμος γαρ ων ο Δεσπότης, δέχεται τον έσχατον καθάπερ και τον πρώτον…εισέλθετε πάντες εις την χαράν του Κυρίου ημών…εγκρατείς και ράθυμοι την ημέραν τιμήσατε, νηστεύσαντες και μη νηστεύσαντες, ευφράνθητε σήμερον… πάντες απολαύσατε του συμποσίου της πίστεως… Μηδείς οδυρέσθω πταίσματα, συγγνώμη γαρ εκ του τάφου ανέτειλε…»




Την Δευτέρα της Διακαινησίμου, του Αγίου Γεωργίου του Τροπαιοφόρου, αν βέβαια η γιορτή του πέσει μέσα στην Σαρακοστή... όπως έγινε και πέρυσι, όπου την 23η Απριλίου 2024 ήταν ακόμα η Αγία και Μεγάλη Τεσσαρακοστή εν εξελίξει, ενώ φέτος θα εορτασθεί κανονικά στην ημέρα του στις 21 Απριλίου 2025, μετά την Τρίτη της Διακαινησίμου, φέτος 22/4/2025, των Αγίων Νεοφανών Αγίων Ραφαήλ, Νικολάου και Ειρήνης, και ύστερα την Παρασκευή της Διακαινησίμου, εορτή της Ζωοδόχου Πηγής, φέτος στις 25/4/2025, και τέλος την Κυριακή του Αντίπασχα...του Θωμά !!! φέτος στις 27 Απριλίου 2025, κλείνοντας έτσι μια ολόκληρη Εβδομάδα χωρίς νηστεία, την Διακαινήσιμο Εβδομάδα, όπως αναφέρεται στην εκκλησιαστική γλώσσα.
Ο καθορισμός της ημερομηνίας του Πάσχα,
η ονομασία του, αλλά και η σημασία του.

Πάντως με βάση αυτόν τον ορισμό το Πάσχα πέφτει πάντα ανάμεσα στις 4 Απριλίου και στις 8 Μαΐου. Για την προέλευση της λέξης Πάσχα πιστεύεται ότι υπάρχουν δύο εκδοχές. Η πρώτη προέρχεται από την εβραϊκή λέξη Peshah ή Pasah που σημαίνει πέρασμα, διάβαση. Στο εβραϊκό Πάσχα γιορτάζεται η απελευθέρωση των Εβραίων από τους Αιγυπτίους και η διάβαση της Ερυθράς θάλασσας με τον Μωυσή. Η δεύτερη εκδοχή πιστεύετε ότι προέρχεται από την ελληνική λέξη Πάσχειν προς τιμήν των Παθών του Χριστού. Πιο πολύ θα μου άρεσε η δεύτερη και "ελληνικότατη", "ελληνοπρεπείς" πιο σωστά, εκδοχή!!!
Κλείνοντας σας παραθέτουμε και μερικά μόνο από τα ατελείωτα έθιμα, λαϊκά και εκκλησιαστικά, προτρέποντας σας να τα μάθετε και στα παιδιά σας, αλλά σε αυτό το μικρό δείγμα μόνο της ελληνορθόδοξης παράδοσης να προσθέσετε και εσείς αυτά που γνωρίζετε από τις περιγραφές των παππούδων και των γιαγιάδων σας, από όλα τα γεωγραφικά διαμερίσματα της Μητροπολιτικής Ελλάδος, αλλά και από τις αλησμόνητες χαμένες Πατρίδες, του Πόντου και της Μικράς Ασίας (φέτος θυμόμαστε στην θλιβερή επέτειο των 100 χρόνων από την Μικρασιατική καταστροφή) αλλά και της Βορείου Ηπείρου, και εάν θέλετε εμπλουτίστε τες και με τις παραλλαγές τους, τόσο μέσα στα ελληνικά σύνορα αλλά και στην ομογένεια, όπου χτυπά η ελληνική καρδιά και όπου σκιρτά η ελληνική ψυχή όταν ακούει το "Χριστός Ανέστη" και απαντά "Αληθώς Ανέστη".
Το Πάσχα ή Λαμπρή για τους Έλληνες είναι η κορυφαία γιορτή του χρόνου. Γιορτάζεται σε όλη την Ελλάδα μέσα και έξω από εκκλησιές, με τα παραδοσιακά τσουρέκια, με το σούβλισμα των αρνιών, το τσούγκρισμα των κόκκινων αυγών, με τραγούδια, χαρά, γλέντια, διασκέδαση, εξορμήσεις στην ύπαιθρο, τραπεζώματα, μαζώξεις οικογενειακές, δώρα στα βαφτιστήρια μας και πολλά ακόμα ξεχωριστά τοπικά παραδοσιακά, εκκλησιαστικά και λαϊκά πασχαλιάτικα και αναστάσιμα έθιμα.
Τώρα σύμφωνα με το Τυπικό της Εκκλησίας μας, κατά την Εβδομάδα που ακολουθεί, δεν νηστεύουμε ούτε την Τετάρτη και την Παρασκευή, την οποία και Διακαινήσιμο την αποκαλούμε, ονομασία που οφείλεται πιθανότατα στο γεγονός ότι κατά τη νύχτα του Μεγάλου Σαββάτου προς Κυριακή του Πάσχα βαπτιζόταν ομαδικά οι κατηχούμενοι, οπότε και άρχιζε η πνευματική ανακαίνιση τους. Σε ένδειξη αυτής της ανακαίνισης και ταυτόχρονα αναγέννησης και "πνευματικής καθαρότητας οι νεοβαπτισμένοι έφεραν καθ΄ όλην αυτή την εβδομάδα λευκά ενδύματα, εξ ου και αποκαλούμενη "λευκή εβδομάδα". Οι πιστοί, κυρίως στα παλιότερα χρόνια, στο χέρι μας είναι αυτή η παράδοσις να συνεχιστεί και από την νεότερη γενιά, για 40 μέρες μετά το Πάσχα όταν συναντιούνταν οπουδήποτε, δεν χαιρετιόντουσαν με τον συνηθισμένο τρόπο αλλά με το Χριστός Ανέστη και το Αληθώς Ανέστη. Τώρα αν κάποιος το πει μετά την Ανάσταση θα τον κοιτάξουν στραβά. Κρατείστε αδελφοί μου εν Χριστώ, σας παρακαλώ τις παραδόσεις, είναι τεράστιας σημασίας πράξη και ενέργεια με αποτελέσματα σοβαρά για την επιβίωση της πατρίδας μας!!!
Η Εκκλησία μας δε, για 40 μέρες μετά το Πάσχα έχει καθιερώσει και την λεγόμενη Αναστάσιμη Προσευχή, ενώ η εικόνα της Ανάστασης δεσπόζει στις εισόδους των Ιερών Ναών και μέσα στα στολισμένα κιβώρια, όπου μέσα σε αυτά ήταν το Σώμα του Κυρίου μας κατά την τέλεση την Μεγάλη Παρασκευή της Περιφοράς του Επιταφίου, κιβώρια τα οποία παραμένουν στολισμένο μέχρι την Απόδοση της εορτής του Πάσχα, τότε ξεστολίζονται και τα λουλούδια του Επιταφίου μοιράζονται για ευλογία στους πιστούς.
"Τα Ελληνικά έθιμα του Πάσχα"

Σε αυτά τα έθιμα προσθέστε και άλλα, και άλλα, διαπιστώνοντας ότι μπορείτε, αν θέλετε, να γεμίσετε πολύτομη εγκυκλοπαίδεια συμπεριλαμβάνοντας τα όλα, αλλά και πάλι κάτι θα ξεχάσετε. Πιστέψτε με!!! Οπότε μην το επιχειρήσετε. Διδάξετε αυτά που ξέρετε στα παιδιά σας, δείξτε τους την ελληνική παράδοση και αφήστε τα κατόπιν να προσθέσουν και αυτά την πινελιά τους διαμορφώνοντας την νέα παράδοση, βασισμένη στον "παλιό καλό καιρό" και όχι στον "κακό μας τον καιρό"....κατά το σύνηθες!!!
"Χριστός Ανέστη"...
...και η απάντηση, πεισματικά θαρρείς να παραμένει η ίδια εις τους αιώνας...
..."Αληθώς Ανέστη"!!!
Το Ευαγγελικό Ανάγνωσμα
της Κυριακής του Πάσχα
(Ιωάν. α΄ 1-17)
1 Ἐν ἀρχῇ ἦν ὁ Λόγος, καὶ ὁ Λόγος ἦν πρὸς τὸν Θεόν, καὶ Θεὸς ἦν ὁ Λόγος. (Ιωάν. α΄ 1-17)
Πρωτότυπο κείμενο:
2 Οὗτος ἦν ἐν ἀρχῇ πρὸς τὸν Θεόν.
3 πάντα δι’ αὐτοῦ ἐγένετο, καὶ χωρὶς αὐτοῦ ἐγένετο οὐδὲ ἕν ὃ γέγονεν.

5 καὶ τὸ φῶς ἐν τῇ σκοτίᾳ φαίνει, καὶ ἡ σκοτία αὐτὸ οὐ κατέλαβεν.
6 Ἐγένετο ἄνθρωπος ἀπεσταλμένος παρὰ Θεοῦ, ὄνομα αὐτῷ Ἰωάννης·
7 οὗτος ἦλθεν εἰς μαρτυρίαν, ἵνα μαρτυρήσῃ περὶ τοῦ φωτός, ἵνα πάντες πιστεύσωσιν δι’ αὐτοῦ.
8 οὐκ ἦν ἐκεῖνος τὸ φῶς, ἀλλ’ ἵνα μαρτυρήσῃ περὶ τοῦ φωτός.
9 Ἦν τὸ φῶς τὸ ἀληθινόν, ὃ φωτίζει πάντα ἄνθρωπον, ἐρχόμενον εἰς τὸν κόσμον.
10 ἐν τῷ κόσμῳ ἦν, καὶ ὁ κόσμος δι’ αὐτοῦ ἐγένετο, καὶ ὁ κόσμος αὐτὸν οὐκ ἔγνω.
11 εἰς τὰ ἴδια ἦλθεν, καὶ οἱ ἴδιοι αὐτὸν οὐ παρέλαβον.
12 ὅσοι δὲ ἔλαβον αὐτόν, ἔδωκεν αὐτοῖς ἐξουσίαν τέκνα Θεοῦ γενέσθαι, τοῖς πιστεύουσιν εἰς τὸ ὄνομα αὐτοῦ, 13 οἳ οὐκ ἐξ αἱμάτων, οὐδὲ ἐκ θελήματος σαρκὸς, οὐδὲ ἐκ θελήματος ἀνδρὸς, ἀλλ’ ἐκ Θεοῦ ἐγεννήθησαν.
14 Καὶ ὁ Λόγος σὰρξ ἐγένετο καὶ ἐσκήνωσεν ἐν ἡμῖν, καὶ ἐθεασάμεθα τὴν δόξαν αὐτοῦ, δόξαν ὡς μονογενοῦς παρὰ πατρός, πλήρης χάριτος καὶ ἀληθείας.
15 Ἰωάννης μαρτυρεῖ περὶ αὐτοῦ καὶ κέκραγεν λέγων· Οὗτος ἦν ὃν εἶπον, Ὁ ὀπίσω μου ἐρχόμενος ἔμπροσθέν μου γέγονεν, ὅτι πρῶτός μου ἦν.
16 Καὶ ἐκ τοῦ πληρώματος αὐτοῦ ἡμεῖς πάντες ἐλάβομεν, καὶ χάριν ἀντὶ χάριτος·
17 ὅτι ὁ νόμος διὰ Μωϋσέως ἐδόθη, ἡ χάρις καὶ ἡ ἀλήθεια διὰ Ἰησοῦ Χριστοῦ ἐγένετο.
Απόδοση σε νεολληνική:
1 Εις την αρχήν της πνευματικής και υλικής δημιουργίας, άναρχος και προαιώνιος, υπήρχεν ο Υιός και Λογος του Θεού. Και ο Λογος ήτο πάντοτε αχώριστος από τον Θεόν και πλησιέστατα προς αυτόν, και ο Λογος ήτο Θεός απειροτέλειος, όπως ο Πατήρ και το Αγιον Πνεύμα.
3 Ολα τα δημιουργήματα έγιναν δι’ αυτού και χωρίς αυτόν δεν έλαβε ύπαρξιν κανένα, από όσα έχουν γίνει.
4 Εις αυτόν υπήρχε ζωή και ως άπειρος πηγή ζωής εδημιούργησε και διατηρεί κάθε ζωήν. Δια δε τους ανθρώπους δεν είναι μόνον η φυσική ζωη, αλλά και το πνευματικόν φως, που φωτίζει τον νουν των εις κατανόησιν και αποδοχήν της αληθείας.
5 Και το φως λάμπει μέσα στο σκοτάδι και το σκοτάδι δεν ημπόρεσε ποτέ να το επισκιάση και το εξουδετερώση.
6 Προάγγελος αυτού του φωτός κατά τας ημέρας εκείνας έγινεν ένας άνθρωπος, σταλμένος από τον Θεόν, του οποίου το όνομα ήτο Ιωάννης.
7 Αυτός ήλθε με κύριον σκοπόν να μαρτυρήση περί του φωτός, δηλαδή περί του Ιησού Χριστού, και με το κήρυγμά του να προπαρασκευάση τους ανθρώπους, ώστε να πιστεύσουν όλοι στο φως.
8 Δεν ήτο εκείνος το φως, αλλ’ ήλθε να μαρτυρήση δια το φως.
9 Ο Υιός και Λογος του Θεού ήτο πάντοτε το αληθινόν φως, το οποίον φωτίζει κάθε άνθρωπον, που έρχεται στον κόσμον.
10 Ήτο εξ αρχής στον κόσμον, ως δημιουργός και κυβερνήτης, και ο κόσμος όλος, ορατός και αόρατος, έλαβεν ύπαρξιν δι’ αυτού. Και όμως όταν το φως, ο Υιός του Θεού έγινε άνθρωπος, ο κόσμος δεν τον ανεγνώρισε και δεν τον εδέχθη.
11 Ηλθε μεταξύ των ιδικών του, δηλαδή των Ιουδαίων, τους οποίους με ιδιαιτέραν στοργήν δια μέσου των αιώνων είχε προστατεύσει, και αυτοί οι ιδικοί του δεν τον εδέχθησαν ως Σωτήρα και Θεόν των.
12 Αλλοι όμως τον εδέχθησαν. Εις όσους δε τον εδέχθησαν με πίστιν ως Σωτήρα και Θεόν των έδωκε το δικαίωμα να γίνουν τέκνα Θεού, εις αυτούς δηλαδή που πιστεύουν στο όνομά του. 13 Αυτοί δεν εγεννήθησαν από ανθρώπινα αίματα ούτε από θέλημα σαρκός ούτε από θέλημα ανδρός, αλλά εγεννήθησαν από τον Θεόν.
14 Και ο Υιός και Λόγος του Θεού έγινε άνθρωπος κατά υπερφυσικόν τρόπον και κατεσκήνωσεν με οικειότητα εν τω μέσω ημών και ημείς είδαμεν την μεγαλειώδη δόξαν του, δόξαν όχι ανθρωπίνην, αλλά θείαν και απέραντον, την οποίαν είχεν ως φυσικήν του κατάστασιν από τον Πατέρα, σαν Υιός του Θεού μονογενής, γεμάτος χάριν και αλήθειαν.
15 Ο Ιωάννης μαρτυρεί δι’ αυτόν και κράζει με μεγάλην φωνήν, λέγων· “αυτός ήτο εκείνος, δια τον οποίον σας είπα, ότι ο ερχόμενος ύστερα από εμέ είναι ασυγκρίτως ανώτερος από εμέ, διότι ως Υιός μονογενής του Πατρός υπήρχε ήδη, πριν εγώ γεννηθώ”.
16 Και από τον άπειρον πνευματικόν πλούτον αυτού όλοι ημείς ελάβαμεν και χάριν επάνω εις την χάριν. 17 Διότι ενώ ο νόμος εδόθη δια του Μωϋσέως, δούλου του Θεού, η χάρις και η αλήθεια ήλθαν δια του Ιησού Χριστού, Υιού του Θεού.
Δεν υπάρχουν σχόλια
Δημοσίευση σχολίου