11. ΤΑ "ΟΠΛΑ" ΤΗΣ ΣΑΡΑΚΟΣΤΗΣ (Μέρος 1ον) (Ε)...εν όψει της Αγίας και Μεγάλης Τεσσαρακοστής προ των πυλών !!!

Η ΛΑΤΡΕΙΑ ΜΑΣ 
         ΜΕΣΑ ΣΤΟ ΤΡΙΩΔΙΟ & ΣΤΗΝ ΑΓΙΑ & ΜΕΓΑΛΗ ΤΕΣΣΑΡΑΚΟΣΤΗ 
11. "ΤΑ ΟΠΛΑ ΤΗΣ ΣΑΡΑΚΟΣΤΗΣ" (μέρος 1ον)
Σαν αρχή των άρθρων μας για την  ευλογημένη περίοδο που 
διανύσαμε ένα μέρος της, αυτή του Τριωδίου αρχικά, και τώρα της Αγίας και Μεγάλης Τεσσαρακοστής, αλλά και της Μεγάλης Εβδομάδος που θα ακολουθήσει μετά, σας παραθέτουμε 
την 11
η & την 12η  κατά σειράν σχετική ανάρτηση μας, που είναι τα δυο μέρη ενός μεγάλου άρθρου μας για το Τριώδιο, όπως είπαμε αρχικά, που θα μας συντροφεύει μέχρι το Μεγάλο Σάββατο κατά το τυπικό της Εκκλησίας μας, γιατί από το ομώνυμο βιβλίο της αυτό ψάλλουμε τους ύμνους όλων αυτών των ημερών, αλλά και τώρα της Αγίας και Μεγάλης Τεσσαρακοστής...που ήδη ξεκίνησε, του διπλού  και σαρακοστιανού άρθρου μας με τίτλο: 
"Τα όπλα της Σαρακοστής",
άρθρα τα οποία αφορούν όλες τις Ακολουθίες, αλλά και τα έθιμα και τις παραδόσεις, εκκλησιαστικές και λαϊκές, από την αρχή του Τριωδίου μέχρι και την Μεγάλη Εβδομάδα.
Στα άρθρα μας αυτά που ακολουθούν, θα βρούμε πολλά στοιχεία από την λατρευτική ζωή του χριστιανού και τις κατανυκτικές Ακολουθίες του εκκλησιαστικού Τυπικού της περιόδου του Τριωδίου με λεπτομέρειες για τις γιορτές που το συνοδεύουν αλλά και την περίεργη νηστεία του, 
μα και στην συνέχεια, της Μεγάλης Τεσσαρακοστής που ήδη έκανε την εμφάνιση της αλλάζοντας τα πάντα στην λατρευτική ζωή μας, με την Μεγάλη Εβδομάδα αργότερα και την Ανάσταση του Κυρίου μας ως αποκορύφωμα, και αν προσέξει κανείς θα δει ότι τα άρθρα αυτά μοιάζουν να είναι περίληψη όλων των υπολοίπων άρθρων που θα κοσμούν από τούδε και στο εξής, αυτές τις ημέρες την ιστοσελίδα μας.
Θα ακολουθήσουν σε καθημερινή βάση, και όσο με αφήνουν ως ιερέα εφημέριο τα αυξημένα λειτουργικά μου καθήκοντα λόγω της περιόδου που διανύουμε, και άλλες αναρτήσεις, συνέχεια του γενικού άρθρου μας:
"Η λατρεία μας μέσα στην Αγία και Μεγάλη Τεσσαρακοστή", 
που άλλα θα είναι καινούργια και άλλα θα είναι τροποποιημένες και επικαιροποιημένες επαναλήψεις παλαιοτέρων. 
Σε επόμενες αναρτήσεις μας θα ανεβάσουμε στην ιστοσελίδα μας άρθρα για την περίοδο του "Τριωδίου" και της "Σαρακοστής" με τίτλους ... 
1.  "Η ΚΑΘΑΡΑ ΔΕΥΤΕΡΑ"
2.  "ΤΟ ΜΕΓΑ ΑΠΟΔΕΙΠΝΟ", 
3.  "Η ΠΡΟΗΓΙΑΣΜΕΝΗ ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ", 
4.  "Ο ΑΚΑΘΙΣΤΟΣ ΥΜΝΟΣ" ή "ΟΙ ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΙ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ"
5.  "ΟΙ ΑΓΙΟΙ ΘΕΟΔΩΡΟΙ"
6.  "Η ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ"
7.  "Η ΚΥΡΙΑΚΗ  ΤΗΣ ΣΤΑΥΡΟΠΡΟΣΚΥΝΗΣΕΩΣ"
8.  "Ο ΚΑΤΑΝΥΚΤΙΚΟΣ ΕΣΠΕΡΙΝΟΣ"
9.  "Ο ΜΕΓΑΣ ΚΑΝΩΝ"
10."ΤΟ ΙΕΡΟ ΕΥΧΕΛΑΙΟ"
σήμερα όμως επιλέξαμε να σας παραθέτουμε το 1ο μέρος του μεγάλου άρθρου μας με στοιχεία και σχόλια της κατανυκτικής αυτής περιόδου, με τίτλο:
11."ΤΑ ΟΠΛΑ ΤΗΣ ΣΑΡΑΚΟΣΤΗΣ" (μέρος 1ον)
ενώ στην συνέχεια του γενικού άρθρου μας αυτού για τις Ακολουθίες του Τριωδίου και της Αγίας και Μεγάλης Τεσσαρακοστής, θα ανεβάσουμε στην ιστοσελίδα μας και το 2ο μέρος αυτού, 
12."ΤΑ ΟΠΛΑ ΤΗΣ ΣΑΡΑΚΟΣΤΗΣ" (μέρος 2ον
συνεχίζοντας έτσι με αυτά άρθρα, τις αναρτήσεις μας στην περίοδο αυτήν που διανύουμε.  
Σαφώς και ενδιάμεσα θα εμπλουτίζεται η ιστοσελίδα μας και με άλλα θέματα, αλλά και με την επικαιρότητα των ημερών, τα νέα και τις ειδήσεις  στην γειτονιά των Ανθοκήπων και στην Ενορία των Αγίων Θεοπατόρων Ιωακείμ και Άννης.
Καλή Αγία & Μεγάλη Τεσσαρακοστή αργότερα !!! 
Καλή δύναμη στους αγώνες σας!!!
Στο ‘‘οπλοστάσιο’’ του χριστιανού…
‘‘τα όπλα’’ της Σαρακοστής
     Ανακεφαλαίωση εκ των έσω και απολογισμό της ζωής του χριστιανού μέσα στην Εκκλησία κατά την περίοδο της του Τριωδίου και της Αγίας και Μεγάλης Τεσσαρακοστής, θα μπορούσα να χαρακτηρίσω την προσπάθεια μου αυτή να καταγράψω μέσα από την ιστοσελίδα του Ιερού Ναού μας (www.intheopatoron.blogspot.gr), αλλά και με δίπτυχα φυλλάδια που μοιράζονται στην εκκλησιά μας τακτικά, την λατρευτική καθημερινότητα στο Τυπικό της Εκκλησίας μας, αλλά και σύντομη απαρίθμηση, απογραφή, θα έλεγε κανείς, στην αποθήκη των όπλων, όπλα που βάζει στην φαρέτρα του ο χριστιανός, την θωράκιση του ενάντια στο κακό και την δύναμη που αντλεί  κατά την περίοδο του Τριωδίου αρχικά, και κατόπιν της Αγίας και Μεγάλης Τεσσαρακοστής μέχρι την Μεγάλη Εβδομάδα, για να αντιμετωπίσει τους πειρασμούς και τις επιθέσεις στην ψυχή του, που σίγουρα θα δεχτεί μέχρι να φτάσει στο Θείο Πάθος και στο γλυκό φώς της Ανάστασης του Κυρίου μας.
    Στην άδεια αρχικά φαρέτρα μας, που σιγά-σιγά θα γεμίσει με την δύναμη της προσπάθειας και του αγώνα  μας, και με την βοήθεια της Εκκλησίας μας φυσικά, δεσπόζουν οι τέσσερις Κυριακές του Τριωδίου, οι Κυριακές της προετοιμασίας μας για την Μεγάλη Τεσσαρακοστή, την Σαρακοστή όπως την αποκαλούμε εμείς οι χριστιανοί στην καθημερινότητα μας και...«Άρχεται το Τριώδιον».
    Πρώτη στην σειρά είναι η Κυριακή του Τελώνου και του  Φαρισαίου (...φέτος την 25η Φεβρουαρίου 2024) που μας διδάσκει παραβολικά, με την πομπώδη  μα κούφια προσευχή του Φαρισαίου και την ταπεινή αλλά μεστή νοημάτων του Τελώνου, τον τρόπο με τον οποίο πρέπει να προσευχόμαστε...
..."ὁ Θεός, ἱλάσθητί μοι τῷ ἁμαρτωλῷ." 
για να εισακουστούμε από τον Θεό και να βρεθούμε δικαιωμένοι κοντά Του, ενώ στην εβδομάδα που ακολούθησε οι Πατέρες της Ορθοδόξου Εκκλησίας και το τυπικό της, πρότεινε στους πιστούς μια ιδιότυπη νηστεία επιτρέποντας κατάλυση σε όλες τις τροφές και σε όλες τις ημέρες, ακόμα και της Τετάρτης και της Παρασκευής.      
     Κατόπιν θα ακολουθεί η δεύτερη Κυριακή, η Κυριακή του Ασώτου υιού, που μας δείχνει τον δρόμο της μετάνοιας και της αποκαταστάσεως μας στην Βασιλεία του Θεού με ένα απλό, πολύ απλό συγνώμη στον Πατέρα μας... 
...«Πάτερ, ήμαρτον εις τον ουρανόν και ενώπιον σου, και ουκέτι ειμί άξιος κληθήναι υιός σου», 
μας αφηγείται ο ευαγγελιστής Λουκάς, ενώ μέσα στην εβδομάδα που θα ακολουθήσει, η παράδοσις μας έβαλε την Τσικνοπέμπτη για να αδειάσουμε από οτιδήποτε κρεατικό τα σπιτικά μας, αλλά έβαλε και το Ψυχοσάββατο της Απόκρεω, όπου οι νοικοκυρές βράζουν κόλλυβα, τα στολίζουν όμορφα με περίτεχνα σχέδια και έναν σταυρό στο κέντρο και στις εκκλησιές τα πάνε για να τα διαβάσει ο ιερέας, τιμώντας έτσι ενθυμούμενοι τους νεκρούς τους, όλους τους κεκοιμημένους αδελφούς μας, «πάππων προς πάππων, των από περάτων έως περάτων της οικουμένης» και έτσι πάντα κοντά μας να τους κρατούμε και ποτέ να μην τους ξεχνούμε, μια παράδοσις που συνεχίζεται για όλα τα Σάββατα της Σαρακοστής, χωρίς όμως αυτά να είναι επίσημα καταγεγραμμένα στο τυπικό της Εκκλησίας μας ως Ψυχοσάββατα, τα οποία είναι μόνο δύο, αυτό της Απόκρεω και το άλλο της Πεντηκοστής,  αλλά ως απλά τρισάγια που απορρέουν από την αγάπη των ανθρώπων  για τους κεκοιμημένους οικείους τους.
     Ακολουθεί αμέσως μετά η Κυριακή της Απόκρεω και της δίκαιης κρίσης μας από τον Θεό κατά την Δευτέρα Παρουσία Του, ανάλογα με τα έργα και την αγάπη μας στον συνάνθρωπο...
...«εφ’ όσον εποιήσατε ενί τούτων των αδελφών μου των ελαχίστων, εμοί εποιήσατε.» 
οπότε και θα ακούσουμε στο κατά Ματθαίον ευαγγέλιο να λέει ο Κριτής Χριστός «επί  θρόνου δόξης αυτού», ενώ στην εβδομάδα που ακολουθεί, η εκκλησιαστική παράδοσις επιτάσσει μια νηστεία, «λευκή» όπως την ονομάζει ο λαός του Θεού,  με τυροκομικά προϊόντα, αυγά και ψάρι, αλλά «από-κρεω» δηλαδή χωρίς κρέας, εξ’ ού και η ελληνική Αποκριά, αλλά και η λατινική λέξη «carnevale» δηλαδή «αντίο κρέας», το γνωστό μας καρναβάλι, χωρίς όμως μασκαρέματα, χωρίς τρελά ξεφαντώματα και ασωτίες, μα με διαρκή προετοιμασία και το βλέμμα μας στο Θείο Πάθος που έρχεται για να ακολουθήσει η Ανάστασις.
    Στο τέλος έρχεται η Κυριακή της Τυρινής  για να μας θυμίσει την εξορία του πρωτόπλαστου Αδάμ από τον παράδεισο, να μας θυμίσει αυτό που είχε ετοιμαστεί από τον Θεό για εμάς και χάθηκε εξαιτίας μας, που είχε κλείσει, είχε χαθεί και που τώρα όμως ξανάνοιξε διάπλατα για να μας υποδεχθεί και πάλι μέσω της Θυσίας του εσταυρωμένου Χριστού και την ανάσταση μας μαζί με την δική Του Ανάσταση.

   Και έτσι δυναμωμένοι και ακαταμάχητοι πια  εισερχόμαστε στην Αγία και Μεγάλη Τεσσαρακοστή, που αρχίζει την Καθαρά Δευτέρα με μια ακόμα παράδοση, που θέλει να πηγαίνουμε στην ύπαιθρο, με τις οικογένειες και τους φίλους μας και σε μια μέρα απόλυτης νηστείας να υποδεχόμαστε την Σαρακοστή ως προοίμιο, ως προθάλαμο της αιώνιας ζωής, χωρίς υπερβολές και περίτεχνες, νηστίσιμες κατά τα άλλα, λιχουδιές, αλλά με την παραδοσιακή λαγάνα και την ξηροφαγία που επιτάσσει η Εκκλησία μας, αλλά και με έναν χαρταετό που θα πετάξουμε αν ο Θεός το επιτρέψει και δώσει ούριο άνεμο,  ένα έθιμο που μας έρχεται από την μακρινή Κίνα, που βρήκε πρόσφορο έδαφος  και μπλέχτηκε με την ελληνοχριστιανική παράδοση και την κουλτούρα μας και το γαϊτανάκι που έρχεται και αυτό από παλιά με ρίζες όχι και τόσο ελληνικές, αλλά ταιριαστές στην παράδοση μας 
και πολλά ακόμα έθιμα του λαού μας, άλλα όμορφα, που συνάδουν με τον χριστιανικό τρόπο ζωής και είναι αποδεκτά από την Εκκλησία μας και άλλα που είναι απορριπτέα, με ρίζες παγανιστικές και ανάρμοστες.
    Έρχονται μετά οι Κυριακές των Νηστειών και οι ιερείς μας τελούν τις Θείες Λειτουργίες του Αγίου Βασιλείου, με πρώτη την Α΄ Κυριακή των Νηστειών, της Ορθοδοξίας, όπου σε όλες τις εκκλησιές ο λαός του Θεού παίρνει στα χέρια τις εικόνες των Αγίων της και τις περιφέρει, τις λιτανεύει γύρω από τους ναούς, απαγγέλλοντας το Σύμβολο της Πίστης του, σε μια πράξη ανάμνησης της αναστηλώσεως των, το 843 μ.Χ. από την βασίλισσα και κατόπιν Αγία της Εκκλησίας μας, Θεοδώρα, η οποία συνέβαλε τα μέγιστα επικυρώνοντας τις αποφάσεις της Ζ΄ Οικουμενικής Συνόδου, δίνοντας τέλος στην διαμάχη μεταξύ των χριστιανών και στις εικόνες την θέση ακριβώς που τους ταιριάζει και την πραγματική αξία τους.
   Ακολουθεί η Β΄ Κυριακή των Νηστειών, όπου η Αγία Εκκλησία μας προβάλει το πρόσωπο του Αγίου Γρηγορίου, Αρχιεπισκόπου Θεσσαλονίκης, του Παλαμά, ο οποίος ήταν ένας από τους κυριοτέρους εκπροσώπους του Ησυχασμού και των Ησυχαστών μοναχών που κατάφεραν με την αδιάκοπη προσευχή τους να δουν το Άκτιστο Φώς του Θεού και να γεμίσουν από την ζεστασιά και την λάμψη του και να μας το μεταδώσουν.
     Στην Γ΄ Κυριακή των Νηστειών, της Σταυροπροσκυνήσεως, οι ιερείς μας σηκώνουν τον Τίμιο Σταυρό του Κυρίου, με ευλάβεια τον εισοδεύουν και τον τοποθετούν στο πιο κεντρικό σημείο του ναού, για να φαίνεται από παντού, ενώ από νωρίς το πρωί ο πιστός λαός του Θεού φέρνει τα «σταυρολούλουδα» και οι κυρίες τον στολίζουν με τα πιο μυρωδάτα άνθη της Ενορίας τους, που ήδη άρχισαν να ανθίζουν στους κήπους των σπιτιών τους, αφού η άνοιξη είναι μπροστά μας, όπως μπροστά μας είναι και η Ανάσταση.
    Επειδή όμως το άρθρο μας αυτό, ΤΑ "ΟΠΛΑ" ΤΗΣ ΣΑΡΑΚΟΣΤΗΣ, είναι αρκετά μεγάλο και πιθανόν να σας κουράσει, γιαυτό και θα σας το παρουσιάσουμε σε δύο μέρη. 
Αύριο θα αναρτήσουμε το 2ο μέρος του, που θα περιλαμβάνει την Δ΄ & Ε' Κυριακή των Νηστειών, αλλά και όλες τις καθημερινές  και εβδομαδιαίες Ακολουθίες της Αγίας και Μεγάλης Τεσσαρακοστής, το Μέγα Απόδειπνο, τις  Προηγιασμένες Θείες Λειτουργίες, τους Χαιρετισμούς της Παναγίας, τους Κατανυκτικούς Εσπερινούς των Κυριακών, τον Μέγα Κανόνα, και το Ιερό Ευχέλαιο της Σαρακοστής που τελούμε στις εκκλησιές και στα σπιτικά μας αυτήν την περίοδο, αλλά θα αναφέρουμε και την αναγκαιότητα του Μυστηρίου της Εξομολόγησης, ενώ ξεχωριστή μνεία θα κάνουμε για την μεγάλη διττή Εορτή του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου, μαζί με τους πανηγυρισμούς για την επέτειο της ηρωϊκής ενάρξεως της ελληνικής επαναστάσεως του 1821 κατά των επί τετρακοσίων και πλέον χρόνων  Τούρκων κατακτητών, την 25η Μαρτίου. 
Ειδικά ξεκινώντας από τα προηγούμενα χρόνια, από το 2021 αρχικά, και τα 200 χρόνια από τον ηρωϊκό αγώνα των Ελλήνων για την ανεξαρτησία του, μετά το 2022 και τα 100 χρόνια από την Μικρασιατική καταστροφή του 1922 και φέτος...τώρα περήφανα, το 2024, τα 50 χρόνια από την ίδρυση της Ιεράς Μητροπόλεως μας, Νεαπόλεως και Σταυρουπόλεως, 1974-2024, Συντονιστείτε και αύριο στην ιστοσελίδα μας για το 2
ο μέρος του άρθρου μας...
..."ΤΑ "ΟΠΛΑ" ΤΗΣ ΣΑΡΑΚΟΣΤΗΣ"

Συνεχίζεται…
Αρχιμανδρίτης Χρυσόστομος Τελίδης
Το 2021, μετά τα 200 χρόνια από το...
...φθάσαμε το 2022 και στην..."πονεμένη επέτειο" των...
...από την Μικρασιατική καταστροφή του '22, και την μνήμη μας στις αλησμόνητες πατρίδες!!!
Μετά παραλείψαμε το 2023, μιας και αυτό μόνο πολέμους, ασχήμια & κακό μας έφερε...
...και φέτος η Ιερά Μητρόπολις μας, Νεαπόλεως κα Σταυρουπόλεως, ζεί και..."υπερηφανεύεται" και πανηγυρίζει, για τα 50 χρόνια, "το χρυσό ιωβηλαίο" από την ίδρυση της.
Χρόνια μας Πολλά !!! 
TAG