* άρθρον Ενορίας Αγίων και Δικαίων Θεοπατόρων Ιωακείμ και Άννης.
Ανθόκηποι Νέας Ευκαρπίας, Θεσσαλονίκη, Μακεδονία, Ελλάς.
Περίοδος νέου εκκλησιαστικού & κατηχητικού έτους "2023-2024"
Φθινόπωρο/Χειμώνας, Παρασκευή 10/11/2023.
Με αφορμή την περίοδο αυτή που διανύουμε, του νέου εκκλησιαστικού και κατηχητικού έτους, αλλά ενθυμούμενοι και την περικοπή του Ευαγγελίου της Κυριακής 8ης Οκτωβρίου 2023, που ακούσαμε στις εκκλησιές όλης της Ορθοδοξίας, όπου ο Ευαγγελιστής Λουκάς μας αφηγείται στην Γ' Κυριακή κατά Λουκά (λκ. ζ' 11 - 16)
το περιστατικό εκείνο όπου ο Χριστός μας βρίσκεται μπροστά στην πομπή μιας κηδείας, του υιού της χήρας της Ναΐν, και σπλαχνιζόμενος την πονεμένη χήρα ανασταίνει τον νεκρό γιό της, κάνοντας ένα ακόμα θαύμα μπροστά στα μάτια όλων,
η ιστοσελίδα μας σήμερα ανεβάζει στις καθημερινές αναρτήσεις της και αυτό το άρθρο του π. Χρυσοστόμου Τελίδη, με τίτλο:
"ΟΙ ΚΗΔΕΙΕΣ, ΤΑ ΜΝΗΜΟΣΥΝΑ & ΤΑ ΤΡΙΣΑΓΙΑ ΣΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΜΑΣ",
στην προσπάθεια που κάνει η Ενορία μας να κατηχήσει και να..."εκπαιδεύσει", να μάθει και να εντρυφήσει στα νάματα της Ορθοδοξίας τους ενορίτες της, αλλά και τους προσκυνητές της ολοκαίνουργιας εκκλησιάς μας.
Διαβάστε το από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης στην google και στις δυο ιστοσελίδες μας, του Ιερού Ναού μας, www.intheopatoron.gr και της Ενοριακής Νεανικής Εστίας μας "Ιθάκη", www.enetheopatoron.gr, αλλά και στο facebook, στο twitter, στο youtube, στο viber, και προσφάτως στο instagram, που διαθέτει η Ενορία μας, των Αγίων Θεοπατόρων Ιωακείμ και Άννης, των Ανθοκήπων της Νέας Ευκαρπίας, ή μπορείτε να το προμηθευτείτε από τον Ιερό Ναό μας, σε μορφή δίπτυχου φυλλαδίου.
Πρώτα ρωτάμε τον ιερέα μας...
Από την αρχή της διακονίας μου στην Ενορία των Αγίων Θεοπατόρων Ιωακείμ και Άννης στους Ανθόκηπους της Νέας Ευκαρπίας, διαπίστωσα πως οι ενορίτες μας, παρότι άνθρωποι φιλακόλουθοι, με βαθιά πίστη και αγάπη, παρά ταύτα είχαν άγνοια, ή είχαν ελλιπείς γνώσεις για πολλές Ακολουθίες της Εκκλησίας μας...στην καλύτερη των περιπτώσεων, μα τις περισσότερες φορές είχαν λανθασμένες αντιλήψεις και πληροφορίες για σημαντικά θέματα, με αποτέλεσμα σε αρκετές των περιπτώσεων να δημιουργούνται διάφορα προβλήματα, παρερμηνείες, προστριβές, ενίοτε δε ακόμα και παρεξηγήσεις.
Έτσι επιτακτική ανάγκη θεώρησα να ενημερωθούν οι κάτοικοι στην μικρή Ενορία μας, και προχώρησα στην έκδοση, υπό μορφή δίπτυχου φυλλαδίου αρχικά, αυτών των πληροφοριών, που στην συνέχεια μοιράστηκε στο εκκλησίασμα ή και βρίσκετε πάντα στις προθήκες στον Νάρθηκα του Ιερού Ναού μας.
Κατόπιν, και αφού..."ανακαλύψαμε" στην Ενορία μας το διαδίκτυο ως μέσω διάδοσης των ειδήσεων και των νέων μας, αλλά και της έντονης
Κατόπιν, και αφού..."ανακαλύψαμε" στην Ενορία μας το διαδίκτυο ως μέσω διάδοσης των ειδήσεων και των νέων μας, αλλά και της έντονης
λειτουργικής και λατρευτικής ζωής μας, μα και της κατήχησης, φτιάξαμε δειλά-δειλά την 1η μας ιστοσελίδα, από το 2011, και αρχίσαμε να ανεβάζουμε όλα αυτά ως βασικό περιεχόμενο της, με την μορφή άρθρων και αναρτήσεων πια στις ιστοσελίδες μας αυτές και στα υπόλοιπα μέσα κοινωνικής δικτύωσης που διαθέτει η Ενορία μας, με προοπτική να γίνουν η αφετηρία της σωστής συμπεριφοράς των πιστών σε πρακτικά αλλά και θεολογικά θέματα, για όλους τους αναγνώστες και φίλους μας και σκοπό εκτός από καλοί άνθρωποι να γίνουμε και καλοί χριστιανοί.
* διαβάστε όλα τα άρθρα μας που αφορούν απλά θέματα λατρείας και εκκλησιαστικής συμπεριφοράς, με τίτλους όπως:
"Η προσφορά μας στην Εκκλησία" σε τρία μέρη:
αλλά και περισσότερα επίκαιρα άρθρα που αφορούν όλους μας:
"Τα Ψυχοσάββατα της Ορθοδοξίας",
"Το Ιερόν Μυστήριον της Μετανοίας (Εξομολόγησις),
"Η νηστεία στην Εκκλησία μας",
"Το Ευχέλαιο στο σπίτι ή στον Ναό μας",
"Η Αρτοκλασία στην Ενορία μας",
"Ο Ιερέας στο σπίτι μας",
"Ο Αγιασμός στην Ενορία μας",
"Ο Ύμνος της Αγάπης",
"Οι Παρακλήσεις της Παναγίας",
"Τα Ψυχοσάββατα της Ορθοδοξίας",
"Το Ιερόν Μυστήριον της Μετανοίας (Εξομολόγησις),
"Η νηστεία στην Εκκλησία μας",
"Το Ευχέλαιο στο σπίτι ή στον Ναό μας",
"Η Αρτοκλασία στην Ενορία μας",
"Ο Ιερέας στο σπίτι μας",
"Ο Αγιασμός στην Ενορία μας",
"Ο Ύμνος της Αγάπης",
"Οι Παρακλήσεις της Παναγίας",
"Οι Χαιρετισμοί της Θεοτόκου"
"Τα Επτά Μυστήρια της Εκκλησίας μας",
"Το Σχίσμα των Εκκλησιών",
"Το παλαιό και το νέο ημερολόγιο",
"Το Σύμβολο της Πίστεως, το Πιστεύω",
"Τα Απολυτίκια του Ιερού Ναού μας",
"Τα Επτά Μυστήρια της Εκκλησίας μας",
"Το Σχίσμα των Εκκλησιών",
"Το παλαιό και το νέο ημερολόγιο",
"Το Σύμβολο της Πίστεως, το Πιστεύω",
"Τα Απολυτίκια του Ιερού Ναού μας",
και τέλος, το σημερινό άρθρο μας με τίτλο:
Τα άρθρα μας αυτά εμπλουτίζονται από καιρό σε καιρό, ειδικά στην περίοδο της Μικρής Τεσσαρακοστής των Χριστουγέννων και του Αγίου Δωδεκαημέρου, αλλά και της Μεγάλης Τεσσαρακοστής, του Τριωδίου, του Πεντηκοσταρίου, του Δεκαπενταυγούστου, στην αρχή του νέου εκκλησιαστικού και κατηχητικού έτους, στις μεγάλες γιορτές και στις Μεγάλες και Μικρές Πανηγύρεις εδώ της Ενορίας μας, με επίκαιρα θέματα που αφορούν τις Ακολουθίες της εκάστοτε εκκλησιαστικής περιόδου, αλλά και περισσότερα ακόμα σημαντικά θέματα που μας αφορούν όλους, ενώ σκοπό έχουν την κατήχηση της Ενορίας μας, και είτε δημοσιεύονται στο διαδίκτυο υπό την μορφή άρθρων, είτε εκδίδονται ως δίπτυχα φυλλάδια και μοιράζονται στο εκκλησίασμα ή και βρίσκονται στις προθήκες του Ιερού Ναού μας για όσους ενδιαφέρονται να ενημερωθούν, μαζί πάντα και με το λεπτομερές μηνιαίο λατρευτικό πρόγραμμα των Ιερών Ακολουθιών και των δραστηριοτήτων της Ενορίας μας (...με ένα κλικ εδώ δείτε το "ολοκαίνουργιο" πρόγραμμα του Νοεμβρίου 2023 που κυκλοφορεί!!!)
ÃåíéêÜ ãéá ôá ìíçìüóõíá
■Τὰ «τριήμερα» συμβολίζουν τὴν Ἀνάσταση τοῦ Κυρίου μετὰ τὴν τριήμερη παραμονή Του στὸν τάφο καὶ τελοῦνται μὲ τὴν εὐχὴ ν᾿ ἀναστηθεῖ καὶ ὁ νεκρὸς στὴν οὐράνια βασιλεία. Τα "τρίμερα" τρισάγια τελούνται στο μνήμα από τον ιερέα, ύστερα από πρόσκληση των συγγενών του κεκοιμημένου, όπου και στο τέλος ρίχνει λίγα κόλλυβα και λίγο κρασί στον τάφο.
■Τὰ «ἐννιάμερα» τελοῦνται γιὰ τὰ ἐννέα τάγματα τῶν αΰλων ἀγγέλων, μὲ τὴν εὐχὴ νὰ βρεθεῖ κοντά τους ἡ ἄϋλη ψυχὴ τοῦ νεκροῦ. Ισχύουν τα ίδια όπως ακριβώς και τα "τρίμερα".
■Τὰ «τεσσαρακονθήμερα» τελοῦνται γιὰ τὴν Ἀναλήψη τοῦ Κυρίου, ποὺ ἔγινε σαράντα μέρες μετὰ τὴν Ἀνάστασή Του, μὲ τὴν εὐχὴ νὰ «ἀναληφθεῖ» καὶ ὁ νεκρός, νὰ συναντήσει τὸν Χριστὸ στοὺς οὐρανοὺς καὶ νὰ ζήσει γιὰ πάντα μαζί Του. Τελούνται στον Ιερό Ναό που έζησε ο εκλιπών, στην Ενορία του πάντα, με απαραίτητη προϋπόθεση να τελείται εκείνη την ημέρα Θεία Λειτουργία, που γίνεται για την ανάπαυση της ψυχής του κεκοιμημένου αδελφού μας, σαράντα ημέρες μετά τον θάνατο του, συνήθως Σάββατο ή Κυριακή πάντα σε συνεννόηση με τον ιερέα.
■Τὰ «ἐτήσια», τέλος, τελοῦνται στὴν ἐπέτειο ενός χρόνου από την ἡμέρα τοῦ θανάτου, σὲ ἀνάμνηση τῶν γενεθλίων τοῦ νεκροῦ, καθώς, γιὰ τοὺς πιστοὺς χριστιανούς, ἡμέρα τῆς ἀληθινῆς γεννήσεως εἶναι ἡ ἡμέρα τοῦ σωματικοῦ θανάτου καὶ τῆς μεταστάσεως στὴν αἰώνια ζωή.
Μνημόσυνα, ἀντίστοιχα μὲ τὰ παραπάνω, χωρίς αυτά βέβαια να συμπεριλαμβάνονται στο τυπικό της Εκκλησίας μας, μα περισσότερο στην παράδοση της και στην ανάγκη εκδήλωσης της
αγάπης των ανθρώπων για τους οικείους τους που δεν ζούν πλέον μαζί τους, τελοῦνται τὸν τρίτο, ἕκτο καὶ ἔνατο μῆνα ἀπὸ τὴν ἡμέρα τοῦ θανάτου,(«τρίμηνα», «ἑξάμηνα», «ἐννεάμηνα»), ενώ βλέπουμε πολλοί να τελούν Μνημόσυνο στην εκκλησία της γειτονίας τους ακόμα και στα δυο, ή και στα τρία χρόνια ("δίχρονα" και "τρίχρονα" μνημόσυνα) κατόπιν αδείας, "ευλογίας", του αρμοδίου ιερέως.
Επίσης μέσα στην μέριμνα της, η Εκκλησία για τους οικείους μας που χάσαμε, έχει καθιερώσει τα δύο μεγάλα Ψυχοσάββατα. Αυτό της Πεντηκοστής που είναι το πιο κοντινό μας ημερολογιακά
(...θυμίζουμε πως ο προηγούμενος μήνας, ο μήνας Οκτώβριος για εμάς τους Θεσσαλονικείς, με τον πολιούχο της πόλης μας να εορτάζει την 26η, τον Άγιο Δημήτριο, είχαμε Ψυχοσάββατο το Σάββατο πριν την ημέρα της εορτής του, όπου κόλλυβα φέραμε τότε στον ναό της γειτονιάς μας την παραμονή, φέτος την Παρασκευή 20 Οκτωβρίου 2023, τα οποία και διάβασε ο ιερέας μας στην Αγρυπνία που τελέσαμε αργά το βράδυ αλλά και το πρωΐ του Σαββάτου 21 Οκτωβρίου 2023, γύρω στις 10.00 η ώρα)
αλλά και το σημαντικότερο Ψυχοσάββατο της Ορθοδοξίας, και κατόπιν αυτό της Απόκρεω, τα οποία και έχει αφιερώσει ιδιαίτερα για τους νεκρούς μας αδελφούς, όπως όμως άλλωστε και όλα τα Σάββατα του έτους. Αντίστοιχα Ψυχοσάββατα χωρίς αυτά να είναι ενταγμένα στο τυπικό της Εκκλησίας μας, είναι για εμάς τους Θεσσαλονικείς...όπως και παραπάνω αναφέραμε, και το Ψυχοσάββατο πριν την εορτή του Αγίου Δημητρίου, αλλά και αντίστοιχα τα Σάββατα πριν την εορτή των πολιούχων Αγίων της κάθε πόλης και του κάθε χωριού της επικράτειας (περισσότερες πληροφορίες για τα Ψυχοσάββατα της Ορθοδοξίας, δείτε εδώ με ένα κλικ στον σύνδεσμο, από προηγούμενες αναρτήσεις της ιστοσελίδας μας)
Τὴν μεγαλύτερη βέβαια ὠφέλεια στοὺς νεκροὺς τὴν προξενεῖ ἡ τέλεση τῆς Θείας Λειτουργίας στὴ μνήμη τους, όπως και παραπάνω αναφέραμε,
γιατὶ τότε, μὲ τὶς μερίδες τους στὸ ἅγιο δισκάριο, «ἐνώνονται ἀόρατα μὲ τὸ Θεὸ καὶ ἐπικοινωνοῦν μαζί Του καὶ παρηγορούνται καὶ σώζονται καὶ εὐφραίνονται ἐν Χριστῷ» (ἅγιος Συμεὼν Θεσσαλονίκης).
Πρέπει νὰ σημειωθεῖ, ἂν καὶ είναι αὐτονόητο, ὅτι ἡ Ἐκκλησία τελεῖ μνημόσυνα μόνο γιὰ τοὺς ὀρθοδόξους χριστιανοὺς ποὺ κοιμήθηκαν μέσα στοὺς κόλπους της και όχι για αλλόδοξους, αλλόθρησκους ή αιρετικούς αδελφούς μας.
Την ημέρα της κηδείας, οι συγγενείς θα προμηθευτούν από τον ιερέα το φυλλάδιο αυτό, που εξηγεί όλα όσα θα επακολουθήσουν της κηδείας και πρέπει οι συγγενείς του κεκοιμημένου να γνωρίζουν και να φροντίσουν.
Συνεννοούνται με τον ιερέα για τα «τριήμερα» και τα «εννιάμερα» τρισάγια στα κοιμητήρια της Ενορίας, όπως και για το Τρισάγιο στο μνήμα, μια ημέρα πριν την τέλεση των Μνημοσύνων, όπου εκεί στον τάφο πρέπει να ανάβει το κανδήλι και το θυμιατό και να έχουμε προαιρετικά ένα πιατάκι κόλλυβο και λίγο κρασί για να ευλογήσει και να ρίξει στο χώμα ο ιερέας.
Ἡ ημέρα τέλεσης τῶν Μνημοσύνων στήν παράδοση τῆς Ἐκκλησίας μας, είναι η επέτειος των σαράντα ημερών από τον θάνατο του, ή του έτους, και γίνονται πάντοτε στό τέλος τῆς Θείας Λειτουργίας, κυρίως όμως το Σάββατο, που είναι βάση τυπικού, αφιερωμένο στους νεκρούς μας, ή την Κυριακή για πρακτικούς λόγους, αλλά και άλλες ημέρες, πάντα όμως προηγείται η Θεία Λειτουργία. Δεν τελούνται δε, από το Σάββατο του Λαζάρου μέχρι την Κυριακή του Θωμά, αλλά και κατά τις Δεσποτικές και Θεομητορικές εορτές, κατά την ημέρα που πανηγυρίζει η Ενορία και ο Ναός της και την 28η Οκτωβρίου και την 25η Μαρτίου, στις εθνικές εορτές μας. Ο ιερέας όμως είναι ο καθ' ύλην αρμόδιος να καθορίσει την ημέρα, πάντα σε συνεννόηση με τους συγγενείς.
Ἐγκαίρως πρέπει νά γίνεται ἡ συνεννόηση γιά τήν ἡμερομηνία τελέσεως τοῦ Μνημοσύνου (τεσσαρακονθήμερου ή ετησίου), των οποίων η σωστή θέση, όπως προείπαμε, είναι ακριβώς στην ημερομηνία της επετείου από την κοίμηση του οικείου μας, αλλά αυτό για πρακτικούς λόγους μπορεί να αλλάξει (συνήθως τελούνται τις Κυριακές, αλλά κατά το τυπικό της Εκκλησίας μας και τα Σάββατα, αφού είναι η κατ' εξοχήν ημέρα των νεκρών) πάντα όμως με την ευλογία του εφημερίου της Ενορίας μας, έτσι ώστε αν χρειαστεί να τελεστεί λίγες ημέρες πριν, που ίσως είναι και το σωστότερον, αλλά και λίγες ημέρες μετά...χωρίς αυτό να παίζει ιδιαίτερη σημασία. Οι συγγενείς του εκλιπόντος πρέπει επίσης να συνεννοηθούν όσο το δυνατόν νωρίτερα με τον ιερέα υπεύθυνο, ἄν θά ἐπακολουθήσει δεξίωση στον ναό και για πόσα άτομα, ὥστε νά το γνωρίζουν τά στελέχη καί οι διακονητές τοῦ ἱεροῦ ναοῦ και να είναι όλα έτοιμα και στην ώρα τους.
Τά εἴδη πού θά προσφερθοῦν γιά τήν τέλεση τοῦ ἱεροῦ μνημοσύνου και μπορείτε αν θέλετε, να τα προμηθευτείτε από την έκθεση του ναού μας:
α. Πρόσφορο (λειτουργιά ζυμωτή ή από τον φούρνο )
β. Κρασί (νάμα για την Θεία Κοινωνία)
γ. Λάδι και φυτιλάκια (για τα καντήλια του ναού)
δ. Θυμίαμα και καρβουνάκια (για την Θεία Λειτουργία)
ε. Δύο μεγάλες λαμπάδες (από μελισσοκέρι, για την Αγία Τράπεζα)
στ. Μία μικρότερη λαμπάδα (από μελισσοκέρι, για το τραπέζι του κολλύβου)
ζ. Το κόλλυβο (για να μοιραστεί στο εκκλησίασμα και στους προσκεκλημένους στο τέλος της Θείας Λειτουργίας, ενώ πάνω στο τραπέζι του κολλύβου, εκτός από την αναμμένη λαμπάδα, μπορούν να τοποθετηθούν προαιρετικά, μια ανθοδέσμη και η φωτογραφία του εκλιπόντος συγγενή μας)
* άν γίνει η δεξίωση στον Ιερό Ναό μας, τότε η οικογένεια πρέπει εγκαίρως να φέρει τον καφέ, την ζάχαρη, το κονιάκ, τα κεράσματα για τον κόσμο και ότι άλλο θελήσει.
Αὐτά τά συγκεκριμένα εἴδη προσφέρονται κατά ἀρχαιοτάτη παράδοση ἀπό τούς πιστούς γιά τήν τέλεση τῆς Θείας Λειτουργίας καί ἐν συνέχεια τοῦ μνημοσύνου, μέ ἀγαθή προαίρεση καί ἀνυπόκριτη πίστη.
Μποροῦν νά βρίσκονται τά ἀνωτέρω εἴδη στον ναό, εἴτε ἀπό τήν προηγούμενη ἡμέρα τό ἀπόγευμα εἴτε νωρίς το πρωί τής ἡμέρας τελέσεώς τους. Επίσης κατά παράδοση, η οικογένεια για την ψυχή του εκλιπόντος, προσφέρει προαιρετικά ένα αντίτιμο για την εκκλησία, την αίθουσα δεξιώσεως, αν υπάρχει στην Ενορία, όπως και για τις δραστηριότητες του ναού (Φιλόπτωχο Ταμείο, Νεανική Εστία κ.τ.λ.), ενώ τελευταία συνηθίζεται, και είναι πολύ ψυχοφελές, αντί στεφάνων, να διατίθενται τα χρήματα στην εκκλησία που τελεί το Μυστήριο, ως φιλανθρωπία προς τους αναγκεμένους ενορίτες της.
Οι συγγενείς πρέπει να προσέρχονται από νωρίς το πρωΐ στην εκκλησία για να προσευχηθούν από κοινού για την ψυχή του ανθρώπου τους, και σίγουρα κατά την έναρξη της Θείας Λειτουργίας, ενώ συνήθως καλόν είναι να καταλαμβάνουν τις πρώτες θέσεις στα στασίδια του ναού, και όποτε αυτό είναι εφικτό, οι γυναίκες να κάθονται από την αριστερή πλευρά και οι άνδρες από την δεξιά, ως είθισται κατά την εκκλησιαστική τάξη και παράδοση.
Ç óçìáóéá ôïõ êüëëõâïõ
Κατά τήν διδασκαλία τῆς Ὀρθόδοξης Πίστης μας, το κόλλυβο συμβολίζει τήν Ἀνάσταση τῶν φθαρτῶν σωμάτων μας. Ὅπως ὁ σπόρος τοῦ σταριοῦ, ἀφοῦ θαφτεῖ καί σαπίσει, ἐν συνέχεια φυτρώνει, βλασταίνει καί δίνει καρπό. Ἔτσι πιστεύουμε καί γιά τούς κεκοιμημένους ἀδελφούς μας. Ἀφοῦ ἐνταφιασθεῖ τό σῶμα, σαπίσει καί λιώσει, στή συνέχεια θά ἀναστηθεῖ κατά τήν Ἀνάσταση τῶν πάντων καί θά ζήσει αἰώνια στή Βασιλεία τοῦ Θεοῦ.
Δέν ἔχει σημασία ἄν εἶναι πιάτο ἤ δίσκος, ἁπλό ἤ ἐξεζητημένα στολισμένο τό κόλλυβο. Ἡ σημασία δίνεται στό ὑλικό καί στήν πνευματική του προέκταση.
Ὁ δίσκος ἤ τό πιάτο μέ τό κόλλυβο θά πρέπει νά βρίσκεται στό εἰδικό τραπεζάκι τοῦ Ναοῦ στίς 7.00 π.μ. ὥρα ἐνάρξεως τῆς ἀκολουθίας τοῦ Ὄρθρου. Καλό θά εἶναι οἱ συγγενεῖς νά παρευρίσκονται στόν ἱερό ναό γιά νά συμμετέχουν μέ τήν προσευχή τους γιά τήν ἀνάπαυση τοῦ ἀνθρώπου τους ὅσο νωρίτερα μποροῦν καί ὄχι πρός τό τέλος τῆς Θείας Λειτουργίας, όπως και παραπάνω αναφέραμε, και σίγουρα όχι να παρακολουθήσουν το Μνημόσυνο από το προαύλιο.
Γιά ὁποιαδήποτε προαιρετική συνεισφορά σας, πέραν του αντιτίμου της αιθούσης, ὑπέρ του Ενοριακού Φιλοπτώχου Ταμείου μας ή υπέρ της ανεγέρσεως τοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ μας, μπορεῖτε νά συνεννοηθεῖτε μέ τόν ἱερέα, καθώς καί γιά ὁποιαδήποτε ἄλλη λεπτομέρεια πού ἐνδεχομένως νά μήν ἀναφέρεται στό παρόν άρθρο, ή στο φυλλάδιο που θα πάρετε.
Επίσης τα χρήματα που δίνονται, για τους υπερβολικούς στολισμούς, τα στεφάνια, τα τραπέζια με τα εξεζητημένα εδέσματα κ.ά, που ακολουθούν συνήθως των μνημοσύνων και των κηδειών και είναι παντελώς "ανούσια" ή υπερβολικά...και ίσως ξένα με την εκκλησιαστική παράδοση, μπορούν να διατεθούν από τους συγγενείς, υπέρ της ψυχής των κεκοιμημένων στον Ιερό Ναό μας, βοηθώντας έτσι τις φιλανθρωπικές και άλλες δραστηριότητες της Ενορίας μας, ή και για την αποπεράτωση του, μιας και ενώ τα Θυρανοίξια του μπορεί να τελέστηκαν τον Οκτώβριο του 2019 που μας πέρασε, όμως πολλά είναι αυτά που πρέπει ακόμα να γίνουν για να τελειοποιηθεί το εσωτερικό αλλά και το εξωτερικό της ολοκαίνουργιας εκκλησιάς μας.
Ο Θεός ας αναπαύσει όλους τους κεκοιμημένους αδελφούς μας!!!
Αρχιμανδρίτης Χρυσόστομος Τελίδης
Επίσης ευχόμαστε σ' όλους τους φίλους και αναγνώστες της ιστοσελίδας μας, καλή εκκλησιαστική χρονιά & καλή κατηχητική χρονιά που ήδη διανύουμε & καλό χειμώνα που μας πλησιάζει... ..."απειλητικά"!!!
Δεν υπάρχουν σχόλια
Δημοσίευση σχολίου