Είμαστε άραγε ιδιοκτήτες,
ή μήπως είμαστε απλοί διαχειριστές των αγαθών του Θεού;
Δύο διαφορετικοί τύποι ανθρώπων παρουσιάζονται μέσα από την σημερινή ευαγγελική περικοπή της Ε' Κυριακής του Λουκά. Ο ένας είναι πλούσιος του οποίου το όνομα δεν αναφέρεται. Τρέφεται με πολλά και ακριβά φαγητά, ντύνεται καλά και γενικώς ζει μέσα στις ανέσεις. Έχει σκληρή καρδιά και αδιαφορεί για τους φτωχούς ,τις χήρες και τα ορφανά. Νομίζει ότι τα πλούτη είναι μόνο για τον εαυτό του και κλείνει τα μάτια του μπροστά στην ανθρώπινη δυστυχία. Δεν τον ενδιαφέρει ούτε η ύπαρξη του Θεού, αφού θεοποίησε τα υπάρχοντά του και πίστεψε ότι δεν του χρειάζεται κάτι άλλο στην ζωή του. Το άλλο πρόσωπο της περικοπής έχει όνομα. Λέγεται Λάζαρος και είναι πολύ φτωχός. Ζει κοντά στον πλούσιο και προσπαθεί να χορτάσει από τα αποφάγια του πλουσίου, παρέα με τους σκύλους που γλύφουν τις πληγές πού υπάρχουν στο άρρωστο κορμί του! Ενώ όμως βιώνει την έσχατη εξαθλίωση έχει την ελπίδα του στον Θεό. Δεν παραπονιέται για την δυστυχία του, δεν κακολογεί τον πλούσιο για την σκληρότητα που του δείχνει καθημερινά. Είναι ικανοποιημένος που μπορεί και κρατιέται στη ζωή έστω και με αυτά τα ελάχιστα.
Κάποτε όμως πέθαναν και οι δυο τους και τα πράγματα αντιστράφηκαν. Ο φτωχός Λάζαρος μεταφέρεται τιμητικά από τους Αγγέλους στον Παράδεισο, στην αγκαλιά του Αβραάμ. Ζει τώρα την αιώνια ευτυχία μαζί με τους εκλεκτούς του Θεού.
Ο πλούσιος υποφέρει πάρα πολύ. Βλέπει διαρκώς την απέραντη ευτυχία αυτού που περιφρονούσε προκλητικά στην επίγεια ζωή του και ζητάει από τον Αβραάμ να τον στείλει στο μέρος του προκειμένου να δροσίσει λίγο την γλώσσα του με το δάκτυλό του. Αυτό όμως είναι αδύνατον γιατί στην άλλη μας ζωή, στην μεταθανάτιο ζωή μας, "...μεταξὺ ἡμῶν καὶ ὑμῶν χάσμα μέγα ἐστήρικται", μεταξύ δικαίων και αμαρτωλών υπάρχει αγεφύρωτο χάσμα. Ο Αβραάμ υπενθυμίζει στον πλούσιο τις επίγειες απολαύσεις του και τις στερήσεις του Λαζάρου.
Η κατάσταση πια άλλαξε οριστικά και δεν υπάρχει τώρα καμιά δυνατότητα για να γίνουν διορθωτικές κινήσεις. Ότι κάνουμε στη ζωή αυτή που ζούμε, έχει απόλυτο αντίκτυπο στην επόμενη, όταν όμως επέλθει ο θάνατος δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτε άλλο παρά να περιμένουμε για να κριθούμε για ότι κάναμε κατά την διάρκεια της επίγειας ζωής μας, και φυσικά να λάβουμε το δίκαιο αντίτιμο από τον Κριτή μας, που παρ' ότι φιλεύσπλαχνος και οικτίρμων,
"μέλλει γάρ ὁ υἱός τοῦ ἀνθρώπου ἔρχεσθαι ἐν τῇ δόξῃ τοῦ πατρός αὐτοῦ μετά τῶν ἀγγέλων αὐτοῦ, καί τότε ἀποδώσει ἑκάστῳ κατά τήν πρᾶξιν αὐτοῦ."
Ας μη βιαστούμε όμως να οδηγηθούμε στο συμπέρασμα ότι ο κεντρικός στόχος της διηγήσεως αυτής είναι η καταδίκη του πλούτου. Ο Θεός μας χαρίζει πλουσιοπάροχα τα αγαθά Του για τις καθημερινές μας ανάγκες. Τα υλικά αγαθά που δίνει ο Θεός δεν είναι ποτέ δυνατόν να είναι κακά και επιζήμια. Ο άνθρωπος καλείται να κάνει σωστή διαχείριση. Να μην είναι πλεονέκτης και να νομίζει ότι όλα είναι γι' αυτόν. Δεν είναι δυνατόν να υποδουλωθούμε στα πλούτη και να στηρίζουμε όλες μας τις ελπίδες σ 'αυτά. Τότε θα λησμονήσουμε Αυτόν που μας τα δίνει και τους διπλανούς μας που υποφέρουν. Θα πάθουμε ότι και ο πλούσιος της παραβολής μας.
Η σκληρότητα λοιπόν καταδικάζεται. Η θεοποίηση του πλούτου και η αδιαφορία για την αιώνια ζωή. Εφόσον υπάρχει θάνατος δεν είναι δυνατόν ποτέ να γίνουμε οριστικώς κάτοχοι οποιουδήποτε περιουσιακού στοιχείου. Καλοί οικονόμοι και σωστοί διαχειριστές οφείλουμε να γίνουμε σ' όσα μας εμπιστεύθηκε η πρόνοια του Θεού.
Ο Θεός είναι γεμάτος από αγάπη και μακροθυμία απέναντί μας. Είναι ο πλάστης και ο σωτήρας μας. Μας σώζει το άπειρο έλεός Του εφόσον είμαστε και εμείς ελεήμονες και ευσπλαχνικοί σε όσους έχουν την ανάγκη μας. Μην περιμένουμε το έλεος και την ευσπλαχνία του Θεού την στιγμή που εμείς φανήκαμε σκληροί και απάνθρωποι στην επίγεια ζωή μας. Αυτό είναι απόλυτα ξεκαθαρισμένο και δεν αλλάζει με τίποτα.
Ο Θεός είναι γεμάτος από αγάπη και μακροθυμία απέναντί μας. Είναι ο πλάστης και ο σωτήρας μας. Μας σώζει το άπειρο έλεός Του εφόσον είμαστε και εμείς ελεήμονες και ευσπλαχνικοί σε όσους έχουν την ανάγκη μας. Μην περιμένουμε το έλεος και την ευσπλαχνία του Θεού την στιγμή που εμείς φανήκαμε σκληροί και απάνθρωποι στην επίγεια ζωή μας. Αυτό είναι απόλυτα ξεκαθαρισμένο και δεν αλλάζει με τίποτα.
Εφόσον δεν ελεήσαμε τον αδελφό μας που τον βλέπουμε καθημερινά πως θα έχουμε την απαίτηση να μας ελεήσει ο Θεός που δεν τον βλέπουμε;
Την καρδιά μας θα την δώσουμε εκεί που είναι ο αληθινός θησαυρός μας. Τα αγαθά που μας δίνει ο Θεός στον κόσμο αυτό είναι προσωρινά, έχουν ημερομηνία λήξης, και έχουν σκοπό να καλύψουν τις βιοτικές μας ανάγκες. Στόχος μας πάντα οι ουράνιοι θησαυροί, τα αιώνια και αναφαίρετα αγαθά της θείας Βασιλείας. Όποιος προσφέρει στον πάσχοντα συνάνθρωπο προσφέρει στην πραγματικότητα στον ίδιο τον Θεό. Είναι ο καλύτερος "έμπορος", αφού ανταλλάσσει τα φθαρτά με τα άφθαρτα. Αν το καταλαβαίναμε αυτό όλοι μας δεν θα υπήρχε στον κόσμο δυστυχία και όλοι μας θα μοιραζόμαστε δίκαια τα αγαθά του Θεού. Θα ήταν όπως τα πρώτα χριστιανικά χρόνια που οι πιστοί μοιράζονταν μεταξύ τους τα πάντα. Υπήρχε κοινοκτημοσύνη και κανένας δεν πεινούσε.
Τώρα όμως έγιναν οι καρδιές μας σκληρές και δεν αισθάνονται τον πόνο του διπλανού μας, ενίοτε δε τον προκαλούν επιδεικτικά για ίδιον όφελος.
Μέσα σε όλον αυτόν τον κουρνιαχτό της απώλειας και της αρρώστιας, η Εκκλησία μας αυτήν την 1η Κυριακή του Νοεμβρίου, το "Πρωτοκύριακο" του, όπως τόσο χαριτωμένα αναφέρει ο λαός του Θεού, μας προτάσσει ως παραδείγματα προς μίμηση, ειδικά σε εμάς που ζούμε μέσα στα όρια της Ιεράς Μητροπόλεως μας, Νεαπόλεως και Σταυρουπόλεως, τους τοπικούς Αγίους μας, τον Γεώργιο τον Νεαπολίτη και τον Θεοχάρη τον Νεαπολίτη, τον Αθανάσιο τον Κουλακιώτη και τον Ακάκιο τον Ασβεστοχωρίτη,
(....* κάντε κλικ πάνω στα ονόματα των Αγίων μας και δείτε τα σχετικά παλαιότερα άρθρα της ιστοσελίδας μας...)
για το τριήμερο της 4ης, 5ης & 6ης Νοεμβρίου 2023 με πολλές λατρευτικές Ακολουθίες που θα πραγματοποιηθούν στον Ιερό Μητροπολιτικό Ναό του Αγίου Γεωργίου του Τροπαιοφόρου, στην Νεάπολη, όπως την παραμονή, η Υποδοχή των Ιερών Λειψάνων των Αγίων και στην συνέχεια ο Αρχιερατικός Εσπερινός, την επομένη, ανήμερα της εορτής, η Πολυαρχιερατική Θεία Λειτουργία και αμέσως μετά η Λιτανεία των Ιερών Λειψάνων και της Εικόνος στους δρόμους της Νεάπολης,
μα και άλλες Πολιτιστικές-Λαογραφικές και Καλλιτεχνικές εκδηλώσεις, που θα πραγματοποιούνται παράλληλα και την επομένη Δευτέρα 6/11/2023 το απόγευμα στις 7.00 μ.μ. στο Κέντρο Πολιτισμού Δυτικής Θεσσαλονίκης, Σκηνή "Σωκράτης Καραντινός" στην Μονή Λαζαριστών, η μεγάλη εκδήλωση με τον τίτλο "Νεομάρτυρες. Από την θυσία στον ουρανό", σύμφωνα με τα προγράμματα,τα οποία έχουν εκδοθεί από τους υπευθύνους διοργανωτές του ευλογημένου αυτού τριημέρου και μπορείτε να δείτε τις σχετικές αφίσες και στο δικό μας σημερινό κυριακάτικο άρθρο της ιστοσελίδας μας.
(...εδώ δε, στην πόλη μας, την Νέα Ευκαρπία, ως απόγονοι των Μικρασιατών γονέων μας από το Ουσάκ, που ήρθαν διωγμένοι και έχτισαν την εκκλησιά τους αρχικά και μετά τα σπίτια τους σε αυτόν τον άγονο τότε τόπο και μετά τον πλούτισαν με την αγάπη, τον ιδρώτα και τον μόχθο τους, τιμούμε παράλληλα μαζί στην Σύναξη των τοπικών Αγίων της Ι.Μ.Ν. & ΣΤ και της περιοχής της Δυτικής Θεσσαλονίκης και τον δικό μας Άγιο Παχώμιο τον Αγιορείτη, ή Ουσακιώτη, τον Ευκαρπιώτη πλέον, που χρόνια τώρα τον γιορτάζουμε την 7η Μαΐου που μαρτύρησε, όπως και στο "πρωτοκύριακο" του Νοεμβρίου στην εορτή της Σύναξης των τοπικών Αγίων της Μητρόπολης μας)
Η οικονομική κρίση της τελευταίας δεκαετίας και η κρίση των θεσμών και των αξιών που την συντρόφευσαν, μετά για δυο ατελείωτα χρόνια και η υγειονομική κρίση με την πανδημία και τις επιπτώσεις της, που διέλυσαν την κοινωνική, ακόμα και την λατρευτική ζωή μας, μια κρίση που βιώσαμε στο πετσί μας, και σήμερα, μετά από τρία ολόκληρα χρόνια, ακόμα ζούμε παρέα με τα..."επικείμενα" νοσήματα που προκάλεσε,
αμέσως μετά και ο πόλεμος...μάλιστα πόλεμος!!! και όλες οι μορφές της ασχήμιας του, μεταξύ δυο αδελφών Ορθόδοξων λαών, της Ρωσίας που εισέβαλε στην Ουκρανία... έτσι γιατί μπορούσε!!! και μαζί του ήρθε και ο θάνατος, η καταστροφή, ο εξευτελισμός, η βία, ο πόνος και η προσφυγιά, όλα αυτά για τα οποία θα έπρεπε όλοι να ντρεπόμαστε ως κάτοικοι του πλανήτη αυτού, κατά τον 21ο "πολιτισμένο" κατά τα άλλα αιώνα, ένας πόλεμος που κινδυνεύει να εξελιχθεί με γ' παγκόσμιο, ίσως και πυρηνικό,
ενώ κουβαλά πίσω του την ενεργειακή κρίση, την επισιτιστική κρίση, την πείνα, δηλαδή που μας πλησιάζει απειλητικά, την ακρίβεια και την ταλαιπωρία των πιο αδυνάτων, ίσως και όλες μαζί αυτές τις "κρίσεις" που σας ανέφερα και που βιώνουμε, αλλά και αυτές που θα ακολουθήσουν...πιστέψτε με!!!
ενώ πολύ τελευταία, ίσως και τώρα που μιλάμε, τελείτε ένα ακόμα έγκλημα προς την ανθρωπότητα με ακόμα έναν πόλεμο...πόσους άραγε πολέμους μπορεί να αντέξει αυτός ο πλανήτης πριν τον καταστρέψουμε ολοσχερώς!!! αυτήν την φορά μεταξύ Παλαιστινίων και Ισραηλιτών, αλλά κυρίως μεταξύ Εβραίων και Μουσουλμάνων...και σίγουρα μεταξύ ανθρώπων, αμάχων, ανδρών, γυναικών και παιδιών!!! και όποιον πάρει ο χάρος!!!
Και ενώ η πολλά υποσχόμενη παγκοσμιοποιημένη κοινωνία των Εθνών, που σήμερα πολεμούν το ένα το άλλο για να γεμίσουν τις αποθήκες τους με αγαθά και πλούτη, και μετά τις γκρεμίζουν για να φτιάξουν ακόμα μεγαλύτερες, την ίδια στιγμή που οι λαοί τους πεθαίνουν και πεινάνε,
και όλα αυτά τα δυσοίωνα δεδομένα έχει να μας παρουσιάζει ως επίτευγμα του αποτυχημένου ιδεολογήματος της, αυτό της ευμάρειας, της ευκολίας, των μεγάλων ανακαλύψεων του... "πολιτισμένου" κατά τα άλλα 21ου αιώνα, με τους περισσότερους, όμως, πολέμους και αδικίες στην ιστορία αυτού του πλανήτη, τώρα λοιπόν, που βλέπουμε ότι αυτό δεν βγάζει πουθενά και μάλλον χειρότερο γίνεται μέρα με την μέρα, είναι μία εξαιρετική ευκαιρία να δούμε τα πράγματα διαφορετικά και να ανοίξουμε τις καρδιές μας στους διπλανούς μας, να μην αφήσουμε τον άκρατο εγωϊσμό μας και μας καταπιεί σαν τον πλούσιο του Ευαγγελίου
Τότε θα διαπιστώσετε... σημειώστε το αυτό που σας λέω!!! η χαρά μας θα είναι μεγάλη και θα χαιρόμαστε περισσότερο να δίνουμε παρά να παίρνουμε. Θα μας φύγει το άγχος του πλουτισμού και θα νοιώθουμε σαν να ζούμε από τώρα στον Παράδεισο, έναν Παράδεισο που δημιουργήθηκε ειδικά για εμάς από τον Θεό, έναν Παράδεισο, που αν το θελήσουμε, μας χωρά όλους μας.
Σαν τον Λάζαρο αδελφοί μου ας γίνουμε,
μιας και είδαμε που πραγματικά κατέληξε τελικά ο πλούσιος αυτής της κυριακάτικης διήγησης μας !!!
Καλή Κυριακή σε όλους!!!
*παρακάτω θα βρείτε την ευαγγελική περικοπή της Κυριακής 5ης Νοεμβρίου 2023.
"Η παραβολή του πλουσίου και του Λαζάρου" (Λουκ. ιστ΄ 19-31)
τόσο στο πρωτότυπο κείμενο, όσο και στην νεοελληνική απόδοση του...
Η Ευαγγελική περικοπή της Θείας Λειτουργίας
της Κυριακής 5ης Νοεμβρίου 2023
εκ του κατά Λουκάν Ευαγγέλιον,
Κεφάλαιο: ιστ΄ στοίχοι: 19 – 31
Κεφάλαιο: ιστ΄ στοίχοι: 19 – 31
Πρωτότυπο κείμενο:
Είπεν ο Κύριος: «άνθρωπος τις ήν πλούσιος, και ενεδιδύσκετο πορφύραν και βύσσον, ευφραινόμενος καθ’ ημέραν λαμπρώς. Πτωχός δέ τις ήν ονόματι Λάζαρος, ός εβέβλητο προς τον πυλώνα αυτού ηλκωμένος, και επιθυμών χορτασθήναι απο των ψιχίων των πιπτόντων απο της τραπέζης του πλουσίου, αλλά και οι κύνες ερχόμενοι απέλειχον τα έλκη αυτού. Εγένετο δέ αποθανείν τον πτωχόν, και απενεχθήναι αυτόν υπό των αγγέλων εις τον κόλπον Αβραάμ. Απέθανε δέ και ο πλούσιος και ετάφη. Και εν τω άδη, επάρας τους οφθαλμούς αυτού, υπάρχων εν βασάνοις, ορά τον Αβραάμ απο μακρόθεν και Λάζαρον εν τοις κόλποις αυτού. Και αυτός φωνήσας είπε, πάτερ Αβραάμ, ελέησόν με, και πέμψον Λάζαρον ίνα βάψη το άκρον του δακτύλου αυτού ύδατος, και καταψύξη την γλώσσάν μου, ότι οδυνώμαι εν τη φλογί ταύτη. Είπε δέ Αβραάμ: τέκνον, μνήσθητι ότι απέλαβες σύ τα αγαθά σου εν τη ζωή σου, και Λάζαρος ομοίως τα κακά.
Νύν δέ ώδε παρακαλείται, σύ δέ οδυνάσαι. Και επι πάσι τούτοις, μεταξύ ημών και υμών χάσμα μέγα εστήρικται, όπως οι θέλοντες διαβήναι ένθεν προς υμάς μή δύνωνται, μηδέ οι εκείθεν προς ημάς διαπερώσιν. Είπε δέ: ερωτώ ούν σε, πάτερ, ίνα πέμψης αυτόν εις τον οίκον του πατρός μου’ έχω γάρ πέντε αδελφούς, όπως διαμαρτύρηται αυτοίς, ίνα μή και αυτοί έλθωσιν εις τον τόπον τούτον της βασάνου. Λέγει αυτώ Αβραάμ: έχουσι Μωϋσέα και τους προφήτας, ακουσάτωσαν αυτών. Ο δέ είπεν: ουχί, πάτερ Αβραάμ, αλλ’ εάν τις απο νεκρών πορευθή προς αυτούς, μετανοήσουσιν. Είπε δέ αυτώ: ει Μωϋσέως και των προφητών ουκ ακούουσιν, ουδέ εάν τις εκ νεκρών αναστή πεισθήσονται.»
Νύν δέ ώδε παρακαλείται, σύ δέ οδυνάσαι. Και επι πάσι τούτοις, μεταξύ ημών και υμών χάσμα μέγα εστήρικται, όπως οι θέλοντες διαβήναι ένθεν προς υμάς μή δύνωνται, μηδέ οι εκείθεν προς ημάς διαπερώσιν. Είπε δέ: ερωτώ ούν σε, πάτερ, ίνα πέμψης αυτόν εις τον οίκον του πατρός μου’ έχω γάρ πέντε αδελφούς, όπως διαμαρτύρηται αυτοίς, ίνα μή και αυτοί έλθωσιν εις τον τόπον τούτον της βασάνου. Λέγει αυτώ Αβραάμ: έχουσι Μωϋσέα και τους προφήτας, ακουσάτωσαν αυτών. Ο δέ είπεν: ουχί, πάτερ Αβραάμ, αλλ’ εάν τις απο νεκρών πορευθή προς αυτούς, μετανοήσουσιν. Είπε δέ αυτώ: ει Μωϋσέως και των προφητών ουκ ακούουσιν, ουδέ εάν τις εκ νεκρών αναστή πεισθήσονται.»
Νεοελληνική απόδοση:
το τραπέζι του κάθε μέρα ήταν λαμπρό. Κάποιος φτωχός όμως, που τον έλεγαν Λάζαρο, ήταν πεσμένος κοντά στην πόρτα του σπιτιού του πλουσίου, γεμάτος πληγές, και προσπαθούσε να χορτάσει από τα ψίχουλα που έπεφταν από το τραπέζι του πλουσίου. Έρχονταν και τα σκυλιά και του έγλειφαν τις πληγές. Κάποτε πέθανε ο φτωχός, και οι άγγελοι τον πήγαν κοντά στον Αβραάμ. Πέθανε κι ο πλούσιος και τον έθαψαν. Στον άδη που ήταν και βασανιζόταν, σήκωσε τα μάτια του και είδε από μακριά τον Αβραάμ και κοντά του το Λάζαρο. Τότε φώναξε ο πλούσιος και είπε: ‘‘πατέρα μου Αβραάμ, σπλαχνίσου με και στείλε το Λάζαρο να βρέξει με νερό την άκρη του δάχτύλου του και να μου δροσίσει τη γλώσσα, γιατί υποφέρω μέσα σ’ αυτή τη φωτιά’’. Ο Αβραάμ όμως του απάντησε: ‘‘παιδί μου, θυμήσου ότι εσύ απόλαυσες την ευτυχία στη ζωή σου, όπως κι ο Λάζαρος τη δυστυχία.
Τώρα λοιπόν αυτός χαίρεται εδώ, κι εσύ υποφέρεις. Κι εκτός απ’ όλα αυτά, υπάρχει ανάμεσά μας μεγάλο χάσμα, ώστε αυτοί που θέλουν να διαβούν από ’δω σ’ εσάς να μην μπορούν• ούτε οι από ’κει μπορούν να περάσουν σ’ εμάς’’. Είπε πάλι ο πλούσιος: ‘‘τότε σε παρακαλώ, πατέρα, στείλε τον στο σπίτι του πατέρα μου, να προειδοποιήσει τους πέντε αδερφούς μου, ώστε να μην έρθουν κι εκείνοι σ’ αυτόν εδώ τον τόπο των βασάνων’’. Ο Αβραάμ του λέει: ‘‘έχουν τα λόγια του Μωυσή και των προφητών• ας υπακούσουν σ’ αυτά’’. ‘‘Όχι, πατέρα μου Αβραάμ’’, του λέει εκείνος, ‘‘δεν αρκεί• αλλά αν κάποιος από τους νεκρούς πάει σ’ αυτούς, θα μετανοήσουν’’. Του λέει τότε ο Αβραάμ: ‘‘αν δεν υπακούνε στα λόγια του Μωυσή και των προφητών, ακόμη κι αν αναστηθεί κάποιος από τους νεκρούς, δεν πρόκειται να πεισθούν’’».
Τώρα λοιπόν αυτός χαίρεται εδώ, κι εσύ υποφέρεις. Κι εκτός απ’ όλα αυτά, υπάρχει ανάμεσά μας μεγάλο χάσμα, ώστε αυτοί που θέλουν να διαβούν από ’δω σ’ εσάς να μην μπορούν• ούτε οι από ’κει μπορούν να περάσουν σ’ εμάς’’. Είπε πάλι ο πλούσιος: ‘‘τότε σε παρακαλώ, πατέρα, στείλε τον στο σπίτι του πατέρα μου, να προειδοποιήσει τους πέντε αδερφούς μου, ώστε να μην έρθουν κι εκείνοι σ’ αυτόν εδώ τον τόπο των βασάνων’’. Ο Αβραάμ του λέει: ‘‘έχουν τα λόγια του Μωυσή και των προφητών• ας υπακούσουν σ’ αυτά’’. ‘‘Όχι, πατέρα μου Αβραάμ’’, του λέει εκείνος, ‘‘δεν αρκεί• αλλά αν κάποιος από τους νεκρούς πάει σ’ αυτούς, θα μετανοήσουν’’. Του λέει τότε ο Αβραάμ: ‘‘αν δεν υπακούνε στα λόγια του Μωυσή και των προφητών, ακόμη κι αν αναστηθεί κάποιος από τους νεκρούς, δεν πρόκειται να πεισθούν’’».
Δεν υπάρχουν σχόλια
Δημοσίευση σχολίου