Έν Ανθοκήποις Νέας Ευκαρπίας Δυτικής Θεσσαλονίκης, Μακεδονία, Ελλάς.
Περίοδος νέας εκκλησιαστικής και κατηχητικής χρονιάς 2023-2024
Φθινοπώρου 2023, Τρίτη 10 Οκτωβρίου 2023.
* άρθρον Αρχιμανδρίτου Χρυσοστόμου Τελίδη...
Με την ευκαιρία της όμορφης και χαρούμενης περιόδου με καινούργιες προσδοκίες και ελπίδες για την νέα εκκλησιαστική χρονιά, που ξεκίνησε την 1ηΣεπτεμβρίου του 2023, αλλά και του νέου κατηχητικού έτους, 2023-2024, που βρίσκεται πρό των πυλών, συγκεκριμένα αρχίζει την ερχόμενη Κυριακή του Σπορέως, στις 15 του μηνός Οκτωβρίου 2023, μια Κυριακή η οποία και σηματοδοτεί την επίσημη έναρξη όλων των κατηχητικών δραστηριοτήτων πανελλαδικά με την απόφαση της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος...
(...θυμίζουμε πως εδώ στην Ενορία μας και στην "Ιθάκη" των Κατηχητικών Σχολείων της Ενοριακής Νεανικής Εστίας μας, ήδη ξεκινήσαμε ανεπίσημα, το Σάββατο 7 Οκτωβρίου με την 1η διερευνητική μας συνάντηση ενώ επίσημα θα εορταστεί η Έναρξη της νέας κατηχητικής χρονιάς 2023-2024, το ερχόμενο Σάββατο 14 Οκτωβρίου και μάλιστα πανηγυρικά, με Θεία Λειτουργία το πρωΐ ειδικά για τα παιδιά μας και Αγιασμό στον σολέα της επάνω εκκλησιά μας, αναμνηστικά δώρα από τον ιερέα και τους κατηχητές μας και μετά προβολή βίντεο στην κατακόμβη όπου στεγάζεται μόνιμα πια η "Ιθάκη" μας,
και μετά παιχνίδια, χαρά και διασκέδαση στην αυλή της εκκλησιάς μας και τέλος φαγητό με σουβλάκια και άλλες λιχουδιές ψημένες από τους μπαμπάδες στην υπαίθρια ψησταριά μας και πατάτες τηγανιτές σερβιρισμένες από τις μαμάδες μας, αλλά και αναψυκτικά !!!)
...τα άρθρα μας θα περισσεύουν στα πλαίσια της κατηχητικής προσπάθειας της Ενορίας μας, στις καθημερινές αναρτήσεις της ιστοσελίδας μας και των υπολοίπων μέσων κοινωνικής δικτύωσης που διαθέτει η Ενορία.
Σήμερα ανεβάζουμε ένα άρθρο με τίτλο:
"ΤΟ ΣΧΙΣΜΑ ΤΩΝ ΕΚΚΛΗΣΙΩΝ & ΟΙ ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΜΑΣ ΜΕ ΤΟΥΣ ΡΩΜΑΙΟΚΑΘΟΛΙΚΟΥΣ"
που σκοπό έχει να γνωρίσουμε την ιστορία του Σχίσματος, τις διαφορές μας με τους Δυτικούς και πολλά ακόμα θέματα, που ως Ορθόδοξοι χριστιανοί, δεν πρέπει και δεν μπορούμε να τα αγνοούμε.
Δείτε...
Η ιστορία του Σχίσματος
Το Σχίσμα του 1054, γνωστό επίσης ως Μεγάλο Σχίσμα, ήταν το γεγονός που διαίρεσε το Χριστιανισμό, σε Δυτικό Καθολικισμό και Ανατολική Ορθοδοξία. Αν και εντοπίζεται χρονολογικά στο έτος 1054, όταν ο Πάπας Λέων Θ΄ και ο Πατριάρχης Μιχαήλ Α΄ Κηρουλάριος αντάλλαξαν μεταξύ τους αναθέματα, το σχίσμα μεταξύ Ανατολής και Δύσης ήταν στην πραγματικότητα το αποτέλεσμα μιας εκτεταμένης περιόδου αποξένωσης μεταξύ των δύο Εκκλησιών.
(ο Πάπας απαιτούσε να έχει εξουσία ανώτερη των τεσσάρων Πατριαρχών της Ανατολής και να ασκεί δικαιοδοσία πάνω τους, ενώ οι τέσσερις Πατριάρχες υποστήριζαν ότι η πρωτοκαθεδρία του Πατριάρχη Ρώμης ήταν μόνο τιμητική, και έτσι είχε δικαιοδοσία μόνο πάνω στους Χριστιανούς της Δύσης)
και την εισαγωγή του όρου filioque στο Σύμβολο της Νικαίας. Υπήρχαν και άλλοι, λιγότερο σημαντικοί καταλύτες για το σχίσμα, συμπεριλαμβανομένης της διαφοράς στη λειτουργική πρακτική και των συγκρουόμενων αξιώσεων περί της αρμοδιότητας.
Η διάσπαση των εκκλησιών με βάση δογματικά, θεολογικά, γλωσσικά, πολιτικά και γεωγραφικά σύνορα, και το θεμελιώδες ρήγμα δεν θεραπεύτηκαν ποτέ. Αν και θεωρείται ότι οι δύο εκκλησίες επανασυνδέθηκαν το 1274
(με τη Β΄ Σύνοδο της Λυών) και το 1439 (με τη Σύνοδο της Φερράρας - Φλωρεντίας),
αυτές οι Σύνοδοι αποκηρύχθηκαν από τον Ορθόδοξο κόσμο συνολικά, δεδομένου ότι οι συμμετέχοντες Ιεράρχες είχαν υπερβεί την αρμοδιότητά τους με τη συγκατάθεση σε αυτές τις αποκαλούμενες «ενώσεις». Οι περαιτέρω προσπάθειες να συμφιλιωθούν οι δύο εκκλησίες έχουν αποτύχει.
Εντούτοις, διάφορες εκκλησιαστικές κοινότητες, που πλαισίωσαν αρχικά την Ανατολική Ορθόδοξη Εκκλησία έπειτα προσκολλήθηκαν στο Βατικανό, και καλούνται τώρα Ελληνόρυθμες Καθολικές εκκλησίες (Ουνία). Ως επί το πλείστον όμως, οι δυτικές και ανατολικές Εκκλησίες
βρίσκονται ακόμα σε πλήρη διάσταση και οι διαχριστιανικές προσπάθειες και οι διαθρησκευτικοί διάλογοι που γίνονται τελευταία,
(...πριν λίγον μόνο καιρό, ήταν Δεκέμβριος του 2021 θαρρώ, υποδεχθήκαμε τον Πάπα μετά βαΐων και κλάδων, ακούσαμε για άλλη μια φορά και από το δικό του στόμα την συγνώμη της Δύσης για τις ανείπωτες πράξεις και τα εγκλήματα της έναντι της Ανατολής και του Βυζαντίου...και φυσικά την δεχθήκαμε με ευσπλαχνία και αγάπη, όμως...)
αφού εκτός των δογματικών διαφορών τους, που είναι αδιαπραγμάτευτες, η πάροδος του χρόνου και οι αιώνων της ιστορίας που πέρασαν, αλλά και η αδιαλλαξία του εκάστοτε Πάπα έναντι της Ορθοδοξίας, έχει δημιουργήσει αγεφύρωτο χάσμα μεταξύ τους. Παρά ταύτα όμως, προσωπική μου γνώμη είναι πως, καλώς γίνονται οι διαχριστιανικοί διάλογοι αυτοί, και ας φωτίσει ο Θεός τους Αρχηγούς των δύο Εκκλησιών, ειδικά τον Οικουμενικό Πατριάρχη μας, ο οποίος βαδίζει πάνω σε τεντωμένο σχοινί και στον οποίο έχει πέσει όλο το βάρος αυτής της προσπάθειας, για το καλύτερο όλης της Χριστιανοσύνης.
Οι διαφορές μας με τους δυτικούς:
Πολύ απλοϊκά και χωρίς ιδιαίτερους σχολιασμούς και τυπικότητες, σας παραθέτουμε δέκα από τις διαφορές μας με του δυτικούς. Άν θέλουμε βέβαια εμείς να εμβαθύνουμε περισσότερο σε ότι μας ενώνει με τους Ρωμαιοκαθολικούς και σε ότι μας χωρίζει θα βρούμε πολύ περισσότερες, από ασήμαντες πρακτικές διαφορές, μέχρι και πολλές θεολογικές, άλλες δογματικές, μερικές ιστορικές αλλά και πολιτικές και γλωσσικές, ακόμα και γεωγραφικές. Ας δούμε τις σημαντικότερες:
1)Ενώ τό Ευαγγέλιο μας λέει ότι “το Πνεύμα το Άγιο εκπορεύεται μόνον εκ τού Πατρός”, οι Ρωμαιοκαθολικοί το αλλάζουν και προσθέτουν στο Σύμβολο της Πίστεως, ότι το πνεύμα το Άγιο εκπορεύεται και από τον Υιό, αλλοιώνοντας και ανατρέποντας την δομή της Αγίας Τριάδας. Είναι το γνωστό Filioque.
2)Ο εκάστοτε πάπας θεωρείται μοναδικός αντιπρόσωπος του Χριστού στη γη…(και μόνο για την αλαζονεία αυτή έρχεται σε αντίθεση με τα λόγια του Χριστού). Κάνει ότι θέλει και επιβάλει ότι θέλει. Είναι το γνωστό «πρωτείο» του πάπα.
3)Ο πάπας έχει το «αλάθητο» (! Αυτό δεν χρειάζεται κανένα σχόλιο ! για μας ισχύει-και ισχύει για όλους μας : ουδείς γαρ αναμάρτητος πλην σου Κύριε)
4)Καταργήθηκε η Θεία Κοινωνία και οι πιστοί λαμβάνουν ένα βιομηχανοποιημένο ψωμάκι την «όστια» χωρίς «αίμα Κυρίου» Πρόσφορα σταμάτησαν να χρησιμοποιούν και δεν κάνουν προσκομιδή. (Η ακολουθία που γίνεται κατά την διάρκεια του όρθρου κατά την οποία προετοιμάζονται τα τίμια Δώρα – Άρτος και Οίνος – για την τέλεση της Θείας Ευχαριστίας)
5)Κατά παράβαση της Αποστολικής Παράδοσης επέβαλαν στους κληρικούς την υποχρεωτική αγαμία στερώντας τους το δικαίωμα της οικογένειας.
"Ουδέν σχόλιον..." |
7)Πιστεύουν στήν “αξιομισθία τών Αγίων”, στο “καθαρτήριο πύρ”, στόν “απόλυτο προορισμό” των ανθρώπων.
8)Στό βάπτισμα, ραντίζουν και δέν βυθίζουν τά παιδιά μέσα στό νερό (Ταφή καί Ανάσταση), τρείς φορές στόν τύπο τής Αγίας Τριάδας. Επίσης, δεν χρίεται ο βαπτιζόμενος την ίδια στιγμή με την βάπτιση του αλλά πολύ αργότερα.
9)Το Μυστήριο της εξομολογήσεως γίνεται μέσω παραβάν μεταξύ εξομολόγου καί πιστού και όχι με θαρραλέα μετάνοια (που είναι και το κλειδί της μετάνοιας τού ανθρώπου)
10)Δημιούργησαν ένα εκκλησιαστικό σχήμα την Ουνία με Ρωμαιοκαθολικούς ιερείς ντυμένους όπως οί Ορθόδοξοι καί παρόμοιο λειτουργικό τυπικό. Η δράση τους βρίσκεται κυρίως στο εξωτερικό ενώ πολύ εύκολα μπορεί να ξεγελαστεί κάποιος που δεν γνωρίζει καλά τα πράγματα.
Μένει μόνο σε εμάς να διαπιστώσουμε και να προβληματιστούμε ξεφυλλίζοντας την ιστορία της Δύσης και της Ανατολής, μα και εμβαθύνοντας στην περισσότερο "εσωτερική" Ορθόδοξη Ανατολική και Αποστολική Εκκλησία, από την "κοσμικότητα" της Ρωμαιοκαθολικής, την ιστορική ζημιά από αυτό το Σχίσμα, ενθυμούμενοι την βάρβαρη λεηλασία της Κωνσταντινούπολης το 1204 και αργότερα την Άλωση της και πάλι το 1453 και το τέλος της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας και προεκτείνοντας τα ιστορικά αυτά γεγονότα ακόμα και την επί 500 χρόνια σκλαβιά της δικής μας χώρας από τους Τούρκους, αλλά και την ανυπολόγιστη πρακτική ζημιά και το χάος που δημιουργήθηκε από αυτές τις αποκλίσεις και τις παρερμηνείες (μεταρρύθμιση του Μαρτίνου Λούθηρου Ζβίγγλιου, και του Καλβίνου) με την δημιουργία των προτεσταντών και την περαιτέρω διάσπαση τους σε πάνω από 400 λεγόμενες «Εκκλησίες», αντιμαχόμενες μεταξύ τους.
"Εις Μίαν, Άγίαν, Καθολική και Αποστολική Εκκλησίαν..."
ομολογεί καθημερινά σε όλες τις Ακολουθίες της, όμως δεν μπορεί να υπαναχωρήσει σε δογματικά θέματα, τα οποία και είναι ο σκελετός της διδασκαλίας του Ιδρυτού της Χριστού, βάσεις ακλόνητες που διαμορφώθηκε από τους πρώτους Αποστολικούς χρόνους και μετέπειτα με Οικουμενικές και άλλες Συνόδους από Θεοφόρους Πατέρες και Αγίους της.
Ειδικά λίγα χρόνια πριν, εν έτει 2016, και στα πλαίσια αυτής της ενότητας μεταξύ της οικογενείας των Ορθοδόξων χριστιανών, επιχειρήθηκε μια συνεύρεση των Προκαθημένων όλων των Ορθοδόξων Εκκλησιών, την οποία παρακολούθησαν και οι Ρωμαιοκαθολικοί ως
παρατηρητές αλλά και από άλλα δόγματα, με..."αφανείς" παρουσίες, αλλά και... "κραυγαλέες" απουσίες κάποιων Προκαθημένων της Ορθοδοξίας, η οποία και ονομάστηκε, "Αγία και Μεγάλη Σύνοδος των Εκκλησιών",
που έλαβε χώρα στο Κολυμπάρι Χανίων της Κρήτης, και προετοιμαζόταν πολλά χρόνια πριν, ενώ οι πρωτεργάτες της ήθελαν να επιλύσουν μέσω αυτής πολλά θέματα που πραγματικά ταλανίζουν την Πίστη μας, ξεκίνησε δε με μεγάλες προσδοκίες όμως μάλλον δεν κατάφερε να πείσει καμιά εκ των πλευρών, που μπορεί να ήρθαν σε κάποιες συμφωνίες και να εξέδωσαν κάποιες αποφάσεις, άφησαν όμως τον λαό του Θεού, τον τελικό αποδέκτη δηλαδή όλης αυτής της προσπάθειας, ανεπηρέαστο και μάλλον αδιάφορο, γεγονός που αποδεικνύει και την κατά γενική ομολογία εν μέρει "αποτυχία" της Συνόδου, ή τέλος πάντων την χλιαρότητα του...πολυποθήτου τότε, αποτελέσματος.
παρατηρητές αλλά και από άλλα δόγματα, με..."αφανείς" παρουσίες, αλλά και... "κραυγαλέες" απουσίες κάποιων Προκαθημένων της Ορθοδοξίας, η οποία και ονομάστηκε, "Αγία και Μεγάλη Σύνοδος των Εκκλησιών",
που έλαβε χώρα στο Κολυμπάρι Χανίων της Κρήτης, και προετοιμαζόταν πολλά χρόνια πριν, ενώ οι πρωτεργάτες της ήθελαν να επιλύσουν μέσω αυτής πολλά θέματα που πραγματικά ταλανίζουν την Πίστη μας, ξεκίνησε δε με μεγάλες προσδοκίες όμως μάλλον δεν κατάφερε να πείσει καμιά εκ των πλευρών, που μπορεί να ήρθαν σε κάποιες συμφωνίες και να εξέδωσαν κάποιες αποφάσεις, άφησαν όμως τον λαό του Θεού, τον τελικό αποδέκτη δηλαδή όλης αυτής της προσπάθειας, ανεπηρέαστο και μάλλον αδιάφορο, γεγονός που αποδεικνύει και την κατά γενική ομολογία εν μέρει "αποτυχία" της Συνόδου, ή τέλος πάντων την χλιαρότητα του...πολυποθήτου τότε, αποτελέσματος.
Στην σημερινή εποχή βλέπουμε την Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία, με εμμονή, πονηρία και τεχνάσματα να προσπαθεί να κρατήσει τα υποτιθέμενα... "πρωτεία" της έναντι της Ορθοδοξίας, αλλά και γενικότερα, μέσα σε δογματικά τέλματα και σε ποικίλα σκάνδαλα, ενώ έχοντας χάσει παντελώς την Αποστολική Διαδοχή της, τις ρίζες της δηλαδή που την ενώνουν με την πρώτη Εκκλησία των Αποστόλων, ουσιαστικά και με τον ίδιο τον Ιδρυτή της Χριστό, να ζητά από τα εκατομμύρια ομολογουμένως των..."πιστών" της να την ακολουθήσουν σε έναν σαφώς πιο εύκολο και κοσμικό δρόμο από αυτόν της Ορθοδοξίας, που όμως ίσως να μην καταλήγει, όπως θα έπρεπε, στον Σταυροθέντα και Αναστάντα Χριστό μας και να μην στοχεύει στην σωτηρία της ψυχής μας, που πράγματι, αγαπητοί αναγνώστες, φίλοι και εν Χριστώ αδελφοί μου...
...είναι πολύ μεγάλο πράγμα!!!
...είναι πολύ μεγάλο πράγμα!!!
Αρχιμανδρίτης Χρυσόστομος Τελίδης
Δεν υπάρχουν σχόλια
Δημοσίευση σχολίου