"Η ΑΡΤΟΚΛΑΣΙΑ" (Ε)...μέσα στον μήνα Μάϊο του 2025, αλλά & στην όμορφη περίοδο του Πεντηκοσταρίου που διανύουμε !!!

 

" Η  Α ρ τ ο κ λ α σ ί α "
*άρθρον Αρχιμανδρίτου Χρυσοστόμου Τελίδη...
«Πλούσιοι επτώχευσαν και επείνασαν. 
οι δε εκζητούντες τον Κύριον, ουκ ελαττωθήσονται παντός αγαθού».
Το θαύμα από τον Ιησού Χριστό,
του πολλαπλασιασμού των πέντε άρτων στην έρημο.
     Με την αφορμή της όμορφης εορταστικής περιόδου αυτής που διανύουμε από το τέλος της Μεγάλης Τεσσαρακοστής και της Μεγάλης Εβδομάδος, συγκεκριμέναα από το βράδυ του Μεγάλου Σαββάτου... του  "Πεντηκοσταρίου"όπως την αναφέρει η Εκκλησία μας...
(...και μάλιστα λίγες ημέρες μετά από τις Μικρές Πανηγύρεις των δυο Παρεκκλησίων της Ενορίας μας, των Αγίων Θοεπατόρων Ιωακείμ και Άννης, των Ανθοήπων της Νέας Ευκαρπίας, το ένα του τοπικού μας Αγίου Παχωμίου του Ευκαρπιώτη και το άλλο του Αγίου Χριστοφόρου Του προστάτη των οδηγών, οπότε και Αρτοκλασίες θα τους προσφέρουμε στην γιορτή τους, αλλά και την άλλη μεγάλη  εορτή των Θεοστέπτων Βασιλέων Κωνσταντίνου και Ελένης, που μάλιστα εδώ στην γειτονιά μας, και συγκεκριμένα στην επάνω Νέα Ευκαρπία, εδώ στην Δυτική Θεσσαλονίκη, τελέσαμε στις 20 & 21 Μαΐου 2025 και πάλι υπαίθρια Πανήγυρη στο όμορφο Παρεκκλήσι τους και στην ομώνυμη πλατεία, όπου πλήθος Αρτοκλασιών γέμισαν τα τραπέζια κατά τον Πανηγυρικό Εσπερινό από τους εορτάζοντες και τις εορτάζουσες !!!)
Αρτοκλασία και στο νέο Παρεκκλήσιο του Τιμίου
Προδρόμου, που θα πανηγυρίζει στην εορτή της
Συλλήψεως του, στις 23/9, κατά την ώρα Αγρυπνίας.
ένα ακόμα άρθρο ανεβάζουμε στην  ιστοσελίδα μας σε επανάληψη, και χωρίς κανέναν άλλον ιδιαίτερο λόγο, αλλά με..."φρέσκα" σχόλια πάντα, μια ανάρτηση σχετική με μια ακόμα ευλογημένη συνήθεια των πιστών, μια όμορφη εορταστική Ακολουθία, την οποία κατά κόρο θα θελήσουν να τελέσουν οι χριστιανοί αυτήν την περίοδο για την ονομαστική τους εορτή, την λεγόμενη   Αρτοκλασία, τιμώντας έτσι τον Άγιο που φέρουν το όνομα του και ζητώντας με αυτόν τον τρόπο τις πρεσβείες του, αλλά παίρνοντας και την ευλογία του για τα σπιτικά και τους οικείους τους...
...εδώ ας ανοίξουμε μια παρένθεση για να δούμε το Συναξάρι του μηνός Μαΐου 2025, που διανύουμε τώρα μέσα στην περίοδο του Πεντηκοσταρίου, οπότε και Αρτοκλασίες θα φέρουν οι πιστοί στον Ιερό Ναό μας, προς τιμήν των Αγίων τους γαι να τις ευλογήσουν οι ιερείς μας. 
Είδαμε προς το τέλος του Απριλίου, αμέσως μετά το άνοιγμα του Πεντηκοσταρίου και συγκεκριμένα μέσα στην Διακαινήσιμο Εβδομάδα να ξεπροβάλουν οι εορτές των Αγίων Ραφαήλ, Νικολάου και Ειρήνης, του Αγίου Γεωργίου του Τροπαιοφόρου, μετά της Ζωοδόχου Πηγής, κατόπιν του Θωμά και ύστερα μόλις μπήκε ο Μάϊος, να γιορτάζουμε τους Θανάσηδες στις 2/5 και την Κυριακή των Μυροφόρων τις Μαγδαληνές, μετά την Πελαγία, την Αγία Ειρήνη και τον Άγιο Εφραίμ τον εκ Νέας Μάκρης, μετά τον τοπικό μας Άγιο στο Παρεκκλήσι του τον Άγιο Παχώμιο τον Ευκαρπιώτη, που μικρό υπαίθριο πανηγύρι του κάναμε και φέτος το Σάββατο στις 10 Μαΐου 2025, 
αλλά και τον Άγιο Χριστόφορο που και αυτού το Παρεκκλήσι πανηγυρίσαμε υπαίθρια με Αγιασμό για τα αυτοκίνητα, την Πέμπτη στις 8 Μαΐου 2025 και φυσικά Αρτοκλασίες τους προσφέραμε, όπως και του Αγίου Ιωάννου του Θεολόγου και την Κυριακή του Παραλύτου, τους Αγίους Κύριλλο και Μεθόδιο θα εορτάσουμε, μετά την Αγία Γλυκερία για να έρθει μετά η Μεσοπεντηκοστή και εμείς λίγο μετά, την Παρασκευή στις 16 προς Σάββατο στις 17 Μαΐου του  2025, Αγρυπνία κάναμε για έναν ακόμα νεομάρτυρα της Ορθοδοξίας μας, τον Άγιο Νικόλαο τον εκ Μετσόβου, οπότε και πάλι Αρτοκλασία του προσφέραμε μέσα στο Παρεκκλήσι μας, του Τιμίου Προδρόμου, και ύστερα γιορτάσαμε και τις Φωτεινές στην Κυριακή της Σαμαρείτιδος. Στις 19 Μαίου κατόπιν θυμηθήκαμε μια μαύρη επέτειο για την ελληνική ιστορία, την Γενοκτονία των Ποντίων και το Μνημόσυνο των 353.000  αδελφών μας θα τελέσει η Ενορία μας στις 25/5/2025 φέτος την Κυριακή του Τυφλού & μετά την Αγία Λυδία την Φιλιππησία τιμήσαμε με Αρτοκλασίες, 
ενώ στις 20 & 21/5, φέτος ημέρα Τρίτη και Τετάρτη, πανηγυρίσαμε με περισσή ευλάβεια και αγάπη, όπως και παραπάνω σας είπαμε, το Παρεκκλήσι των Αγίων Θεοστέπτων Βασιλέων & ισαποστόλων Κωνσταντίνου και Ελένης, που βρίσκεται εδώ στην Νέα Ευκαρπία, για να έρθει μετά η Κυριακή του Τυφλού που επειδή πέφτει 25 Μαΐου φέτος θα εορτάσουμε και τον Τίμιο Πρόδρομο και την εορτή της γ΄ ευρέσεως της κεφαλής του και θα έχει την τιμητική του το Παρεκκλήσι του που βρίσκεται μπαίνοντας στον πρόναο της εκκλησιάς μας, αριστερά υπερυψωμένο, μετά θα εορτάσουμε και τον Άγιο Ιωάννη τον Ρώσο, που πρόσφατα τον επισκεφθήκαμε στον Ιερό Ναό του στο Προκόπι Ευβοίας, για να αποδοθεί κατόπιν το Πάσχα και να γιορτάσουμε την επομένη, Πέμπτη 29/5 την Ανάληψη του Κυρίου μας και να τελειώσει ο μήνας Μάϊος, δίνοντας την σκυτάλη στον 1ο μήνα του θέρους και του καλοκαιριού και τον Ιούνιο και τους Αγίους του που οι γιορτές τους θα διαδέχονται ο ένας τον άλλον. Αλλά αυτές τις γιορτές μια-μια θα τις αναλύσουμε σε επόμενα άρθρα μας.
(...εδώ άλλη μια παρένθεση ας ανοίξουμε για να σας ενημερώσουμε πως Αρτοκλασία τελέσαμε μέσα στον Μάϊο και για τα παιδιά μας που θα δώσουν σε λίγες ημέρες εξετάσεις, τους μαθητές, σπουδαστές και φοιτητές της Ενορίας μας, που θα διαγωνιστούν στις προαγωγικές και πανελλήνιες εξετάσεις, όπως επίσης τους μνημονεύσαμε και στην Αγρυπνία μας και θα τους διαβάσουν οι ιερείς μας και τις Κυριακές που έρχονται, 
αλλά και κατά την Θεία Λειτουργία στην Γιορτή Λήξης της Ενοριακής Νεανικής Εστίας μας, της "Ιθάκης" των Κατηχητικών Σχολείων μας,
 την Ευχή του Ζωοδότη Χριστού, ειδική για όσους εξετάζονται και διαγωνίζονται στην μάθηση και στην περαιτέρω ανέλιξη τους σε ανώτερα και ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα !!!) 
Χρόνια Πολλά σε όλους τους εορτάζοντες και τις εορτάζουσες του μηνός Μαΐου!!! 
...προσφέροντας τα δώρα τους στην εκκλησιά της Ενορίας τους, δώρα τα οποία και οι ιερείς τους θα τα ευλογήσουν και θα ευχηθούν στους εορταζομένους και τις οικογένειες τους κατά την όμορφη αυτή τελετή, υγεία και μακροημέρευση, μοιράζοντας τα κατόπιν πίσω στο ποίμνιο τους κατά την τέλεση των Μυστηρίων. 
...ακόμα μια Αρτοκλασία στο νέο Παρεκκλήσι μας,
του Τιμίου Προδρόμου, που σε αυτό τελούνται πια
και οι περισσότερες Ακολουθίες του Νυχθημέρου!!!
    Οι εορτάζοντες πάλι, με την σειρά τους και αυτοί θα μοιράσουν μετέπειτα όλες αυτές τις ευλογημένες προσφορές τους στους συμμετέχοντες στην χαρά της εορτής τους. Για να γνωρίσουμε από κοντά το μεγαλείο της Πίστης μας λοιπόν, αναρτούμε σήμερα σε επανάληψη στην ιστοσελίδα της Ενορίας του Ιερού Ναού μας, των Αγίων Θεοπατόρων Ιωακείμ και Άννης, των Ανθοκήπων της Νέας Ευκαρπίας, αυτό το μικρό άρθρο... διανθισμένο όμως και με επίκαιρα σχόλια, σχετικά με το τυπικό της τελετής της Ακολουθίας της Αρτοκλασίας, τον συμβολισμό που έχει, αλλά και την προέλευση του, για να μπορέσουμε να κατανοήσουμε έτσι όλοι εμείς οι πιστοί χριστιανοί, τα μέλη ενός όμορφου και παντελώς ειρηνικού "στρατού", αυτού του Χριστού μας, πως στην πίστη μας τίποτε δεν γίνεται τυχαία και πως όλα όσα διαδραματίζονται στην Εκκλησία του Χριστού, αρχή και τέλος έχουν τον ίδιο τον Ιδρυτή της.  
      Έ
Οι νοικοκυρές βάζουν τα δυνατά τους 
για να φτιάξουν την πιο όμορφη Αρτοκλασία.
τσι και η Ακολουθία της Αρτοκλασίας, μόνο τυχαία δεν είναι μέσα στο τυπικό της Εκκλησίας μας, αλλά εδράζεται σε μια περικοπή του κατά Ματθαίον  
Ευαγγελίου (Ματθ. ιδ΄14-22), την οποία παρότι θα την ακούσουμε αργότερα μέσα στο καλοκαίρι, στον μήνα της Παναγίας μας, τον Αύγουστο, στους Ιερούς Ναούς όλης της Ορθοδοξίας, και που αφορά το θαύμα του πολλαπλασιασμού των πέντε άρτων από τον Ιησού, παρά ταύτα, πάντα θα συντροφεύει τις μεταφυσικές αναζητήσεις μας μέσα στο εκκλησιαστικό έτος, οποιαδήποτε εποχή του χρόνου, τοποθετώντας την μέσα στην λατρευτική και λειτουργική ζωή μας, και μιμούμενοι τον ίδιο τον Χριστό μας, θα την τελούμε σε ανάμνηση αυτού του γεγονότος και του θαύματος που έκανε κατά την τριετή διδασκαλία Του και το πέρασμα Του στον κόσμο αυτό.
  Ο όρος Αρτοκλασία σημαίνει ο τεμαχισμός του άρτου και συναντάται μόνο στα λειτουργικά βιβλία της Εκκλησίας μας. Η ακολουθία της Αρτοκλασίας εσφαλμένα λέγεται από τους πιστούς και αρτοπλασία, ενώ η δυναμική των συμβολισμών της γρήγορα έγινε ευλογημένη συνήθεια των πιστών χριστιανών, αλλά έγινε με τον καιρό και παράδοσις, που από γενιά σε γενιά μεταφέρεται,   ζωντανεύοντας και "στολίζοντας" έτι περισσότερο την Πίστη μας.
"...και τους εξ αυτών μεταλαμβάνοντες
πιστούς δούλους σου αγίασον..."
     Έτσι στην Λειτουργική, ένα μάθημα που διδάσκονται οι φοιτητές στο Ποιμαντικό ή Θεολογικό τμήμα των Ελληνικών Πανεπιστημίων μας, Αρτοκλασία αποκαλούμαι τον τεμαχισμό των άρτων που προηγουμένως έχουν ευλογηθεί από ιερέα ή Αρχιερέα και στη συνέχεια διανέμονται στο εκκλησίασμα. Οι ευλογούμενοι άρτοι είναι πέντε, ισάριθμοι δηλαδή μ΄ εκείνους που ευλόγησε ο Χριστός στην έρημο και στην συνέχεια διανεμήθηκαν στο πλήθος. Μαζί με τους άρτους ευλογούνται επίσης μικρές ποσότητες οίνου και ελαίου που προσφέρονται σε μικρές φιάλες.
     Η τελετή της Αρτοκλασίας ή της «ευλογήσεως των άρτων» είναι παλαιότατη λειτουργική πράξη και έχει τις ρίζες της στους αποστολικούς χρόνους. Θεωρείται κατάλοιπο από τις «αγάπες», τα κοινά γεύματα των πρώτων χριστιανών, που διασώζει και το αρχαίο όνομα της Θείας Ευχαριστίας (κλάσις του άρτου), καθώς και τον τρόπο τεμαχισμού και διανομής της.
     Η Αρτοκλασία στις μέρες μας γίνεται και κατά την ακολουθία του Όρθρου, λίγο πριν εκφωνήσει ο ιερέας το "Ευλογημένη η Βασιλεία...", με συνήθη πρακτική βέβαια να τελείτε στο τέλος της Θείας Λειτουργίας, ανήμερα της εορτής, 
Αρτοκλασία κατά την ώρα των Αγρυπνιών
παλαιά, στην κατακόμβη του Ιερού Ναού μας.
αλλά κυρίως τελείτε, που είναι και το σωστότερο, κατά τον Εσπερινό της παραμονής δεσποτικής ή θεομητορικής εορτής αλλά και στις εορτές των Αγίων μας, κατά τα ονομαστήρια μας, επίσης Αρτοκλασία κάνουμε και όποτε το κρίνουμε εμείς ή ο πνευματικός μας αναγκαίο, η τέλεση δε  του ιερού αυτού γεγονότος αποσκοπεί  με τον συμβολισμό του πολλαπλασιασμού των άρτων από τον Ιησού στην έρημο, στην ευλόγηση του σπιτικού μας και στον πολλαπλασιασμό των υλικών αλλά και των ψυχικών αγαθών των οικείων και των φίλων μας.
     Η Αρτοκλασία όμως αποσκοπούσε και αποσκοπεί ακόμα και στην θεραπεία πρακτικής μοναστικής ανάγκης. Στα μοναστήρια, δηλαδή, οι μοναχοί αφού νήστευαν ολόκληρη την ημέρα της παραμονής κάθε μεγάλης εορτής, ήταν υποχρεωμένοι να παραμείνουν στο ναό και να μην απομακρυνθούν, μετά τον εσπερινό, προκειμένου να συνεχίσουν την  ολονυκτία και να τύχουν δια της αρτοκλασίας "παραμυθίας" και "στήριξης".
Αρτοκλασίες κατά την Μικρή  Πανήγυρη 
για την εορτή της Κοιμήσεως της Αγίας Άννας,
που τελείται στον Ιερό Ναό μας την 25η Ιουλίου.
 
Η ευλογία των άρτων, "ανά πέντε", του οίνου "ανά στάμνον μεστήν" καθώς και του ελαίου γινόταν με σύντομη ευχή αμέσως μετά τη λεγόμενη "λιτή", (έπειτα από την μεγάλη δέηση), περί το τέλος του Εσπερινού. Ακολουθούσε ο τεμαχισμός και η διανομή από τον "κελλαρίτη" που βρίσκονταν στον νάρθηκα ή την λιτή, δηλαδή στο χώρο μεταξύ νάρθηκα και κυρίως ναού, όπου τελούνταν η δέηση της "λιτής", εξ ου και η ονομασία του χώρου. Μαζί με τον άρτο διανέμονταν, κατά το Τριώδιο και "ανά εξ ισχάδες ή φοίνικες" (ανά 6 σύκα ξερά ή χουρμάδες) και από "ενός κρασοβολίου οίνος" (ένα ποτήρι κρασί). Το έλαιο που ευλογούνταν πιθανώς χρησιμοποιούνταν στο μεγάλο κανδήλι του τιμώμενου Αγίου.
Πανηγυρική Αρτοκλασία στον Ιερό Ναό μας,
και για την εορτή της Συλλήψεως της 
Αγίας Άννας, την 9η Δεκεμβρίου.
     Ο άρτος, το βασικό στοιχείο τροφής του ανθρώπου, ευλογήθηκε ιδιαίτερα από τον Χριστό. Στην έρημο ο Κύριος ευλόγησε τους πέντε άρτους (και τα δύο ψάρια) και με αυτά χόρτασαν πέντε χιλιάδες άνδρες, χωρίς να υπολογίζονται οι γυναίκες και τα παιδιά. Στο Μυστικό Δείπνο χρησιμοποιεί τον άρτο για να παραδώσει το Μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας. Στους Εμμαούς, μετά την Ανάστασή Του, τα μάτια των μαθητών ανοίγουν και Τον αναγνωρίζουν κατά την ευλογία και την κλάση του άρτου. Ο Χριστός συμβολικά μίλησε για τον παραλληλισμό του άρτου με τον ίδιο τον εαυτό Του, που είναι ο «άρτος της ζωής», ο «άρτος ο ζων», ο «άρτος ο εκ του ουρανού καταβάς» (Ιωάν. στ, 35/51/41).
Υπαίθρια Αρτοκλασία
στο παρεκκλήσι του Αγίου Παχωμίου
του Ευκαρπιώτου, στο Πανηγύρι του την 7η Μαΐου.

     Ο άρτος συμβολίζει ακόμη την Εκκλησία, καθώς τα μέλη της -οι πιστοί- ήταν πριν διεσπαρμένα όπως το σιτάρι στους αγρούς, αλλά δια του Χριστού συνήχθησαν (συγκεντρώθηκαν) σε ένα σώμα.
     Αλλά και εσχατολογικώς, ο άρτος θεωρήθηκε εικόνα της Βασιλείας του Θεού, καθώς οι συμμετέχοντες σ’ αυτήν θα βρίσκονται σε πλήρη κοινωνία με τον Θεό δια της βρώσεως του ουρανίου άρτου, που βρίσκεται στην τράπεζα του Κυρίου: «Μακάριος όστις φάγεται άρτον εν τη Βασιλεία του Θεού» (Λουκ. ιδ,15).
Ο άγιος Συμεών Θεσαλονίκης 
γράφει πως η αρτοκλασία είναι:
«άνωθεν παραδεδομένη εκ του Σωτήρος αυτού».
Αποτέλεσμα εικόνας για πανηγυρις αγιου χριστοφορου θεοπατορων
Αρτοκλασία και κατά την Μικρή Πανήγυρη
του Παρεκκλησίου του Αγ. Χριστοφόρου, την 9η Μαϊου,
στην είσοδο της Πλατείας των Αγίων Θεοπατόρων
Ιωακείμ & Άννης, στους Ανθόκηπους της Ν. Ευκαρπίας.
    Στην τελετή της Αρτοκλασίας, τους πέντε άρτους προσφέρουν οι πιστοί, μαζί με έναν ακόμα για την Αγία Πρόθεση, ο οποίος και θα χρησιμοποιηθεί από τον ιερέα για την Θεία Λειτουργία, φέρνουν επίσης λάδι και κρασί ενώ στο τραπέζι της Αρτοκλασίας ανάβουμε συμβολικά και πέντε κεριά από αγνό μελισσοκέρι. 
Συνήθως οι εορτάζοντες, οι οποίοι προσφέρουν και τα δώρα αυτά στην εκκλησία, συμπληρώνουν προαιρετικά την προσφορά τους με αγνές λαμπάδες για την Αγία Τράπεζα, θυμίαμα, καρβουνάκια και φυτιλάκια για τις καντήλες του ναού και οτιδήποτε άλλο χρησιμοποιείτε για την τέλεση της Θείας Λειτουργίας που θα ακολουθήσει και που εκείνη την ημέρα γίνεται για αυτούς ιδιαίτερα που εορτάζουν, 
«Πλούσιοι επτώχευσαν και επείνασανοι δε εκζητούντες 
τον Κύριον ουκ ελαττωθήσονται παντός αγαθού»
(Αρτοκλασία Μεγάλης Πανηγύρεως 2012)
ενίοτε δε οι εορτάζοντες προσφέρουν και λουλούδια που θα στολίσουν την Αγία Τράπεζα, ή χρήματα, για τις ανάγκες της εκκλησίας τους,
 για να ευλογηθούν αυτοί και τα σπιτικά τους, ενώ στο τέλος της τελετής παίρνουν έναν ευλογημένο άρτο στο σπίτι τους ο οποίος κόβεται στο γιορτινό τραπέζι, οι δε υπόλοιποι ευλογηθέντες άρτοι διανέμονται στους εκκλησιαζομένους, γεγονός που φανερώνει ακόμη περισσότερο τη σχέση της αρτοκλασίας προς τις παλαιές «αγάπες» των πρώτων χριστιανών.
    Η Πανηγυρική Ακολουθία της Αρτοκλασίας τελείται οποτεδήποτε εκτός της Μεγάλης Τεσσαρακοστής και των υπολοίπων πένθιμων  ημερών του εκκλησιαστικού έτους, ενώ η θέση της κατά το εκκλησιαστικό Τυπικό είναι, 
 Η Πανηγυρική Αρτοκλασία μας, παραμονή της εορτής 
των Αγ. Θεοπατόρων Ιωακείμ & Άννης, στις 8/9/2019, 
της τελευταίας Μεγάλης Πανηγύρεως που τελέσαμε 
στην φιλόξενη κατακόμβη του Ιερού Ναού μας.
Τον Σεπτέμβριο του 2020, πρώτα ο Θεός, για 1η φορά 
θα πανηγυρίσουμε στον επάνω Ιερό Ναό μας...
όπως αναφέραμε και παραπάνω αλλά το επαναλαμβάνουμε μιας και είναι η συχνότερη ερώτηση των πιστών, προς το τέλος του Εσπερινού, αλλά τελείται κατ' οικονομία και κατά την διάρκεια του Όρθρου λίγο πριν ξεκινήσει η Θεία Λειτουργία,   όμως κατά την συνήθη πρακτική, η Αρτοκλασία τελείται στους Ιερούς Ναούς στο τέλος της Θείας Λειτουργίας, οπότε και το εκκλησίασμα είναι περισσότερο και έτσι επιτυγχάνεται η μεγαλύτερη συμμετοχή.
     Αυτά ήταν τα στοιχεία και ότι ακόμα περισσότερο μπορέσαμε να συλλέξουμε από την σχετική βιβλιογραφία που υπάρχει, κυρίως από το διαδίκτυο αλλά και από άλλες πηγές, για την λαοφιλή και ευλογημένη Ακολουθία της Αρτοκλασίας, τα οποία  και σας τα παραθέτουμε στην ιστοσελίδα της Ενορίας μας και στα υπόλοιπα μέσα κοινωνικής δικτύωσης που διαθέτουμε:
Αρτοκλασία και στον επάνω Ιερό Ναό μας, 
κατά την Μικρά Πανήγυρη της Συλλήψεως της Άννης,
την  9η Δεκεμβρίου του 2019

1) Την ιστοσελίδα της Ενορίας μας,  www.intheopatoron.blogspot.gr, 
2) Την ιστοσελίδα των κατηχητικών των παιδιών μας, της "Ιθάκης" μας,   www.enetheopatoron.blogspot.gr,
3) Το κανάλι μας στο  youtube, με όλα τα βιντεάκια από τις δραστηριότητες μας, 
4) Τα profil μας στο facebook με όλες τις σελίδες τους, 
*α) της Ενορίας μας: "Ιερός Ναός Αγίων Θεοπατόρων"
*β) της ποδοσφαιρικής ομάδας μας:    "Θεοπάτορες"
*γ) της ρομποτικής ομάδας μας: "Ρομποπάτορες"
*δ) των κατηχητικών μας: "Ενοριακή Νεανική Εστία <Ιθάκη>",  
5) Τον λογαριασμό της στο twitter, για όσους μας παρακολουθούν από αυτόν.
6) Τις ομάδες μας στο  Viber και σε όλους τους συμμετέχοντες ενεργά σε αυτές.
     Μ
Αρτοκλασία στον εκκλησιασμό των Σχολείων μας
κατά την ημέρα της εορτής των Τριών Ιεραρχών, 
για τους μαθητές και τους δασκάλους τους, 
στον Ιερό Ναό μας.
ε την ευχή και την ελπίδα όλες αυτές οι πληροφορίες, που σήμερα σας παραθέτουμε και που αποτελούν την ζωντάνια της Πίστης μας, την αλήθεια της Ορθοδοξίας μας, 
να  βοηθήσουν όλους τους αναγνώστες, ακολούθους και φίλους μας πια, παρέχοντας σας την γνώση που πρέπει να έχουμε όλοι οι χριστιανοί κατά την τήρηση των λατρευτικών και λειτουργικών..."υποχρεώσεων" μας, ενώ το ίδιο αυτό άρθρο υπάρχει, για όσους ενδιαφέρονται, διαμορφωμένο κατάλληλα και σε δίπτυχα φυλλάδια στον Νάρθηκα της "ολοκαίνουργιας", υπέργειας εκκλησιάς μας, που χαιρόμαστε λειτουργώντας  την και δοξάζοντας τον Χριστό μας, τον "Εγγονό" των Αγίων προστατών μας, των Θεοπατόρων Ιωακείμ και Άννης, των γονέων της Παναγίας Θεοτόκου κόρης τους, από τα Θυρανοίξια της τον Οκτώβριο του 2019 και εντεύθεν, αλλά διανέμονται και σε τακτά χρονικά διαστήματα κατά την κυριακάτικη Θεία Λειτουργία, για γηραιότερους ενορίτες μας που δεν έχουν πρόσβαση ή τις απαιτούμενες γνώσεις του διαδικτύου.
 "...ευλόγησον Δέσποτα τους άρτους τούτους, τον σίτον, τον οίνον και το έλαιον και πλήθυνον αυτά εν τη Ενορία ταύτη και εις τον κόσμον σου άπαντα και τους εξ αυτών μεταλαμβάνοντας πιστούς δούλους σου αγίασον..."
Αποτέλεσμα εικόνας για Πλούσιοι επτώχευσαν και επείνασαν οι δε εκζητούντες  τον Κύριον ουκ ελαττωθήσονται παντός αγαθού"
Σας στέλνουμε τις εγκάρδιες ευχές μας για την περίοδο του "Πεντηκοσταρίου" που διανύουμε, αλλά και για ένα όμορφο καλοκαίρι...που όλο και πλησιάζει!!!
TAG