Ο ΟΣΙΟΣ ΠΑΧΩΜΙΟΣ Ο ΑΓΙΟΡΕΙΤΗΣ (ο Άγιος των Ανθοκήπων της Νέας Ευκαρπίας)

Είδησις:
Στην Ενορία μας, των Αγίων Θεοπατόρων Ιωακείμ και Άννης, των Ανθοκήπων της Νέας Ευκαρπίας, που βρίσκεται στην Δυτική Θεσσαλονίκη, την πρωτεύουσα της Μακεδονίας μας, της "ΜΙΑΣ" θυμάστε!!!προς τιμήν του τοπικού Αγίου μας, του Οσίου Παχωμίου του Αγιορείτου, ή Ουσακιώτου, ή Ευκαρπιώτου, του οποίου το Ιερό Παρεκκλήσιον κάθε χρόνο πανηγυρίζουμε  (βρίσκεται στο πάρκο των Μικρασιατών και στην συμβολή των οδών Δασκάλας Αθηνάς Τσακίρη & Εγνατίας και είναι αφιερωμένο στους προγόνους μας από το Ουσάκ της Μικράς Ασίας) φέτος δεν θα τελεστούν άλλες λατρευτικές και λαογραφικές εκδηλώσεις, 
όπως ο υπαίθριος Εσπερινός που πάντοτε τελούμε και συμμετέχει με τα χορευτικά του τμήματα ο Μικρασιατικός μας Σύλλογος "Ουσάκ" της Νέας Ευκαρπίας.
Αλλά αυτό που σίγουρα θα γίνει, είναι να τελεστεί μόνο η Θεία Λειτουργία ανήμερα της εορτής του Αγίου μας, και να διαβαστεί το κόλλυβο του Οσίου Παχωμίου του Ευκαριώτη, αλλά να τελεστεί και Μνημόσυνο για τους Ουσακιώτες προγόνους μας και ιδρυτές της Νέας Ευκαρπίας, την Πέμπτη 7η Μαΐου 2020, από τις 7.30 π.μ έως τις 9.30 π.μ, δυστυχώς "κεκλεισμένων των θυρών" και "δια τον φόβον των Ιουδαίων"...για πολύ λίγο ακόμα, ας το υπομείνουμε!!! 
Ως ευχή φέτος λέμε 
όχι "και του χρόνου", αλλά...
..."του χρόνου", πρώτα ο Θεός!!!
Χριστός Ανέστη!!!
********************************************************************************
Ὁ Άγιος ὁσιομάρτυς Παχώμιος ὁ Αγιορείτης,              ή Ρώσος, ή ὁ Καυσοκαλυβίτης,       ή ὁ Ουσακιώτης ή ὁ Ευκαρπιώτης. 
             († 7 Μαΐου 1730)
Ο βίος του Αγίου μας
Ἡ καλύβη Ἁγ. Ἀκακίου βρίσκεται στή Σκήτη Ἁγ. Τριάδος Καυσοκαλυβίων 
τοῦ Ἁγίου Ὄρους. Εἶναι ἕνα ἡσυχαστήριο πού ἵδρυσε τό ἔτος 1680 ὁ ὅσιος 
Ἀκάκιος ὁ Καυσοκαλυβίτης καί εἶναι κτισμένο πάνω ἀπό τό σπήλαιο ὅπου 
ἀσκήθηκε ὁ Ὅσιος καί στό ὁποῖο εἶχε ἀσκηθεῖ τόν 14ο αἰ. ὁ ὅσιος Μάξιμος
 ὁ Καυσοκαλύβης. Ἐδῶ ἐπίσης ἀσκήθηκαν οἱ ἅγιοι νέοι ὁσιομάρτυρες
 Ρωμανός,Νικόδημος καί ο δικός μας Άγ. Παχώμιος, καθώς καί ἄλλες 
ἁγιασμένες μορφές. 
     ὁσιομάρτυς Παχώμιος, πού στάθηκε ὁ τελευταῖος ἀπό τούς τρεῖς ὑποτακτικούς τοῦ Καυσοκαλυβίτη ὁσίου Ἀκακίου, γεννήθηκε γύρω στά 1670 στήν κάτω Ρωσία ἀπό εὐσεβεῖς γονεῖς πού κατά τή βάπτισή του τοῦ ἔδωσαν τό ὄνομα Προκόπιος. 
    Σέ ἡλικία 15 περίπου ἐτῶν αἰχμαλωτίστηκε ἀπό Τατάρους ἐπιδρομεῖς, κατά τή διάρκεια τοῦ Μεγάλου Ρωσοτουρκικοῦ πολέμου, ἐπί τσάρου Πέτρου τοῦ Α΄ τοῦ Μεγάλου (1672-1725) καί πουλήθηκε σέ Τοῦρκο, ὁ ὁποῖος τόν μετέφερε στήν πατρίδα του, τό Οὐσάκι τῆς περιοχῆς τῆς Φιλαδελφείας τῆς Μικρᾶς Ἀσίας. Ἐκεῖ τό ἀφεντικό του, τοῦ ἔμαθε τήν τέχνη τῆς βυρσοδεψίας, ἐνῶ παράλληλα, χρησιμοποιώντας βασανιστήρια καί παντοειδεῖς στερήσεις, τόν πίεζε νά ἀλλαξοπιστήσει. Εἰκοσιεπτά χρόνια αἰχμαλωσίας ὑπέμεινε ὁ Προκόπιος γιά τήν ἀγάπη τοῦ Χριστοῦ, σταθερός καί ἀκλόνητος στήν εὐσέβεια, ὥσπου στό τέλος ὁ ἀφέντης του βλέποντας καί θαυμάζοντας τήν πίστη του, τοῦ χάρισε τήν ἐλευθερία του.
    μως, λίγο πρίν ἀναχωρήσει ἀσθένησε. Τότε, ἐκμεταλευόμενοι τό γεγονός αὐτό γνωστοί του Τούρκοι πού τόν ἐπισκέφθηκαν, διέδωσαν ψευδῶς ὅτι ἀρνήθηκε τόν Χριστό καί θέλησε νά γίνει Τοῦρκος καί γι’ αὐτό τοῦ φόρεσαν τούρκικα φορέματα. Μόλις ὅμως ὁ Προκόπιος συνῆλθε ἀπό τήν ἀσθένειά του, ἔβγαλε τά ροῦχα αὐτά καί ἀνεχώρησε γιά τή χώρα τῆς μετανοίας, τό Ἅγιον Ὄρος, γύρω στά 1712.
Η οδός των βαφείων
στο Ουσάκι της Μικράς Ασίας.
          Στή Νέα Σκήτη τῆς μονῆς Ἁγίου Παύλου, ὅπου ἀρχικά ἐγκαταστάθηκε, ὑποτάχθηκε στόν πνευματικό Ἰωσήφ, πού ἀσκεῖτο σέ ἡσυχαστήριο, στοῦ ὁποίου τήν τοποθεσία, ἀργότερα, τό 1802, ἱδρύθηκε ἡ Καλύβη Ζωοδόχου Πηγῆς ἀπό τόν μητροπολίτη Λακεδαιμονίας Θεοφάνη (+ 1805). Ὁ πνευματικός Ἰωσήφ τόν ἔκειρε σύντομα μοναχό δίνοντάς του τό ὄνομα Παχώμιος. Μετά ἀπό 12 χρόνια ἀσκήσεως ἀναχωρεῖ ἀπό τή Νέα Σκήτη γιά τά Καυσοκαλύβια, γύρω στά 1724, ὅπου ὑποτάχθηκε ἐπί 6 χρόνια στόν ἅγιο ἱδρυτή τῆς Σκήτης Ἁγίας Τριάδος, ὅσιο Ἀκάκιο τόν Καυσοκαλυβίτη.
    Στά Καυσοκαλύβια, μέ τίς εὐχές καί νουθεσίες τοῦ Ὁσίου καί μέ τόν ἀπερίγραπτο, σύμφωνα μέ τό βίο του, πνευματικό ἀγῶνα, ἔγινε τύπος καί παράδειγμα τῆς μοναχικῆς πολιτείας. 
Αποτέλεσμα εικόνας για ουσακ μικρας ασιασἈγωνιώντας ὅμως μήπως κατά τόν καιρό τῆς ἀσθενείας του στό Οὐσάκι εἶχε πράγματι βγεῖ ἀπό τό στόμα του ἄθελά του ἐκεῖνος ὁ λόγος τῆς ἀρνήσεως τοῦ Χριστοῦ, ἔστω κι ἄν αὐτός θά εἶχε εἰπωθεῖ ἀσυναίσθητα καί χωρίς τόν ἔλεγχο τῆς βουλήσεώς του, ἄρχισε νά ἐπιθυμεῖ σφόδρα τό μαρτύριο.
    Φανερώνοντας ὅμως τούς λογισμούς του αὐτούς ὡς καλός ὑποτακτικός στό Γέροντά του, ἄκουσε ἀπό τόν Ὅσιο πολλούς ὀνειδισμούς καί δέχτηκε αὐστηρές ἐπιπλήξεις, θέλοντας μέ τόν τρόπο αὐτό νά φανερωθεῖ τό θέλημα τοῦ Θεοῦ. Διότι ἀπό τήν μεγάλη πνευματική του πείρα ὁ ὅσιος Ἀκάκιος γνώριζε, ὅτι τέτοιοι λογισμοί πολλές φορές εἶναι καρπός διάνοιας ὑπερήφανης καί ὄχι ἔκχύλισμα θείου ἔρωτα.
     λλ’ ἐπειδή οἱ παραπάνω λογισμοί παρέμεναν στήν καρδιά του Παχωμίου αὐξανόμενοι μέρα μέ τή μέρα καί μετά ἀπό τή διαπίστωση τόσο τοῦ ὁσίου Ἀκακίου ὅσο καί ἄλλων πνευματικῶν πατέρων τοῦ Ἁγίου Ὄρους ὅτι ὁ πόθος τοῦ Παχωμίου γιά τό μαρτύριο ἦταν κατά Θεόν, ἀποφασίστηκε ἡ ἀναχώρησή του γιά τόν τόπο τῆς ὁμολογίας του. Συνοδίτης στή μαρτυρική του πορεία ἦταν ὁ πρῶτος του Γέροντας ἱερομόναχος Ἰωσήφ Νεοσκητιώτης. 
    ταν ἔφθασαν μέσω Σμύρνης στό Οὐσάκι, ὁ μέν πνευματικός κατέλυσε σ’ ἕνα κοινό πανδοχεῖο, ὁ δέ Παχώμιος, ἀφοῦ πρῶτα ἐπισκέφθηκε τήν οἰκία τοῦ πρώην ἀφέντη του, κατέληξε στό παζάρι ὅπου καί τόν ἀναγνώρισαν γνωστοί του Ἀγαρηνοί. Αὐτοί, φοβούμενοι μήπως ἦρθε γιά νά ξαναβρεῖ τήν περιουσία του, τόν ἄρπαξαν καί τόν ἔσυραν στό δικαστήριο τοῦ τόπου, δέρνοντας καί ὑβρίζοντάς τον καθ’ ὁδόν. Ἐκεῖ, ἀφοῦ κατηγορήθηκε ὅτι ἀπό Μουσουλμάνος ξανάγινε Χριστιανός, ὁμολόγησε μέ παρρησία τήν πίστη του στόν Χριστό. Ἀπ’ ἐκεῖ, ὁ δρόμος γιά τό πολυπόθητο μαρτύριο ἦταν ἤδη ἀνοικτός.   
     Οἱ παρόντες στό δικαστήριο συκοφάντες, ἀφοῦ ἔδεσαν σάν κακοῦργο τόν Παχώμιο, ἄρχισαν νά τόν σέρνουν πρός τόν τόπο τῆς καταδίκης, ἔξω ἀπό τήν πόλη, ἐκεῖ ὅπου ἔσφαζαν τά πρόβατα, κάτω ἀπό ἕνα γεφύρι καί δίπλα σέ μία βρύση, σύμφωνα μέ τό Βίο. Τή μαρτυρική πομπή συνόδευαν Τοῦρκοι καί Ἑβραῖοι ἀπό τούς ὁποίους, ἄλλοι μέν τόν ἔβριζαν καί τόν ἐνέπαιζαν, ἄλλοι τόν παρακινοῦσαν νά ἀρνηθεῖ τόν Χριστό καί ἄλλοι ἐνέπτυαν στό πρόσωπό του καί τόν ἐκολάφιζαν. Ἀρκετοί δέ ἀπό τούς Χριστιανούς, προσευχόμενοι μέσα στήν καρδιά τους, τόν παρότρυναν νά ἐγκαρτερήσει μέχρι τέλους καί νά ἀξιωθεῖ τοῦ μαρτυρικοῦ στεφάνου, τόν ὁποῖο ἔλαβε κατά τήν ἑβδόμη τοῦ μηνός Μαΐου, τήν ἡμέρα τῆς Ἀναλήψεως τοῦ Κυρίου. Ὁ δέ συνοδίτης τοῦ Ὁσιομάρτυρος, ἱερομόναχος Ἰωσήφ, μαθαίνοντας τά γενόμενα, πῆρε τό δρόμο τῆς ἐπιστροφῆς, πέρασε ἀπό τόν τόπο τοῦ μαρτυρίου καί εἶδε τό τρισόλβιο λείψανο νά κεῖται στή βαμμένη μέ τό αἷμα του γῆ.
         Μετά τρεῖς μέρες Χριστιανοί πῆραν τό ἱερό λείψανο καί τό ἐνταφίασαν στήν ἁγιοτόκο μικρασιάτιδα γῆ. Κάποια μάλιστα Χριστιανή πού βασανιζόταν ἀπό ἡμικρανία, ἀφοῦ ἐπικαλέστηκε τή βοήθεια τοῦ ἁγίου Παχωμίου καί ἔχρισε μέ τό αἷμα του τήν κεφαλή της, ἐλευθερώθηκε ἀμέσως καί γιά πάντα ἀπό ἐκεῖνους τούς δυσβάστακτους πόνους. Καί τόσο πολύ εὐλάβεια ἔτρεφε ἀπό τότε στόν Ἅγιο, ὥστε ἔγραψε πρός τούς πατέρες τοῦ Ἁγίου Ὄρους πού τόν γνώριζαν, ζητώντας νά ἱστορήσουν γιά λογαριασμό της τήν εἰκόνα του. Ὅταν δέ τήν ἔλαβε, μέ λαμπρότητα καί εὐλάβεια τελοῦσε κάθε χρόνο τήν ἑορτή τοῦ 
Ὁσιομάρτυρος.
        Τό Βίο καί τό Μαρτύριο τοῦ ἁγίου Παχωμίου συνέταξαν ὁ ἱερομόναχος Ἰωνᾶς Καυσοκαλυβίτης (+ 1765) βιογράφος τοῦ ὁσίου Ἀκακίου τοῦ Καυσοκαλυβίτου, ἀπό τόν ὁποῖο ἄκουσε τά περί τῆς ζωῆς τοῦ Ἁγίου καί ὁ ἅγιος Μακάριος ὁ Καλογερᾶς ὁ Πάτμιος, «γνώριμος» τοῦ ἁγίου Παχωμίου, ὅπως ὁ ἴδιος ἀναφέρει στό πρός αὐτόν Ἐγκώμιο ( Λειψία 1765).
   πιτομή τοῦ Βίου ἐξέδωσε ὁ ὅσιος Νικόδημος ὁ Ἁγιορείτης στό Νέο Μαρτυρολόγιο. Ἀρκετά χρόνια ἀπό τό μαρτύριο τοῦ ἁγίου Παχωμίου, ἔγινε ἡ ἀνακομιδή τῶν λειψάνων του ἀπό τόν μητροπολίτη Φιλαδελφείας Ἰωσήφ, ἐνῶ ἀργότερα, ἀπό τόν ἴδιο ἱεράρχη πού ἦταν Πάτμιος στήν καταγωγή καί ἀδελφός τῆς μονῆς Ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Θεολόγου τῆς ἱερᾶς νήσου, μεταφέρθηκαν στό καθολικό τῆς παραπάνω Μονῆς, ὅπου φυλάσσονται μέχρι σήμερα.
    Δύο Ἀκολουθίες τοῦ ὁσιομάρτυρος 
Παχωμίου, ἡ μία τῆς ἀθλήσεως καί ἡ ἄλλη τῆς ἀνακομιδῆς τμήματος τοῦ ἱεροῦ λειψάνου του ἀπό τήν Πάτμο στήν μονή Ἁγίου Παύλου στό Ἅγιον Ὄρος, ἔργα τοῦ μοναχοῦ Γερασίμου Μικραγιαννανίτου, ἐκδόθηκαν τό 1953. 
Ἑτέρα Ἀκολουθία, σύνθεση τῶν ὑμνογράφων ἱερομονάχων Σεραφείμ, καί Νικοδήμου Κάππου τῶν Πατμίων, τοῦ μοναχοῦ Γερασίμου Μικραγιαννανίτου (τοῦ ἔτους 1930) καί τοῦ ἱερομονάχου Ἀθανασίου Σιμωνοπετρίτου, ἐκδόθηκε τό 2005. Ὁ ἅγιος Παχώμιος συνυμνεῖται ἐπίσης στίς Ἀκολουθίες Ἁγιορειτῶν Πατέρων, Νεομαρτύρων, Πατμίων Ἁγίων, Λαυριωτῶν Ὁσίων, Καυσοκαλυβιτῶν Ὁσίων καθώς καί τοῦ ὁσίου Ἀκακίου τοῦ Καυσοκαλυβίτου, ἔργο τοῦ ἱερομονάχου Ἰωνᾶ Καυσοκαλυβίτου, βιογράφου τοῦ Ὁσιομάρτυρος.
     Η μνήμη του εορτάζεται από την Αγία Ορθόδοξο Εκκλησία μας την 7ην Μαΐου εκάστου έτους, 
Η Ιερά Πανήγυρις του Παρεκκλησίου του 
Αγίου Παχωμίου του Ουσακιώτου 
ή του Ευκαρπιώτου.
Αποτέλεσμα εικόνας για αγιοσ παχωμιος ουσακιώτης      Ο τοπικός μας Άγιος, ο Όσιος Παχώμιος ο Ευκαρπιώτης, μπορεί να μην τιμάται μαζί με τους υπολοίπους τοπικούς Αγίους της Ιεράς Μητροπόλεως μας την πρώτη Κυριακή του Νοεμβρίου, όμως αυτό δεν σημαίνει πως υστερεί της αγάπης και της τιμής από όλους εμάς τους Ευκαρπιώτες, ειδικά δε από τους Ανθοκηπιώτες, όπου στην Ενορία μας, των Αγίων Θεοπατόρων Ιωακείμ και Άννης, των Ανθοκήπων της Νέας Ευκαρπίας, μικρό όμορφο παρεκκλήσιο αφιερωμένο στο όνομα του, του φτιάξαμε στο κέντρο της 
πλατείας των Μικρασιατών ιδρυτών της πόλης μας, προερχομένων από το Ουσάκ, την αρχαία τοποθεσία της Ευκαρπίας, όπου και μαρτύρησε ο Άγιος προστάτης μας και προστάτης των Ουσακιωτών, ο Άγιος Παχώμιος ο Αγιορείτης, ή Ουσακιώτης, ή ο Ευκαρπιώτης, ο δικός μας, ολόδικος μας, Άγιος.      
            Τις ημέρες πριν και μετά της εορτής του, που είναι την 7η Μαΐου, πραγματοποιείται από την Ενορία μας, των Αγίων Θεοπατόρων Ιωακείμ και Άννης, Μικρά υπαίθριος Πανήγυρις στο όμορφο Παρεκκλήσι του, ενώ τα Ιερά Λείψανα του Αγίου μας μαζί με την εικόνα 
Αποτέλεσμα εικόνας για αγιοσ παχωμιος ουσακιώτης
του "κατηφορίζουν" για λίγο από τον 'Αγιο Γεώργιο της Νέας Ευκαρπίας, όπου και θησαυρίζονται, για να τεθούν σε προσκύνηση από τους πανηγυριστές. 
       Στο τέλος του Πανηγυρικού υπαίθριου Εσπερινού μας, η Ενορία μας σε συνεργασία με τον Μικρασιατικό Σύλλογο "Ουσάκ" της Νέας Ευκαρπίας, διοργανώνουν πολιτιστικές εκδηλώσεις με χορούς και τραγούδια από την Μικρά Ασία, θυμίζοντας σε όλους μας τις χαμένες, μα ποτέ ξεχασμένες, πατρίδες των προγόνων μας και υπενθυμίζοντας στην νέα γενιά το πλήθος των Αγίων που έβγαλε από τα σπλάχνα της αυτή η "καρποφόρα" γη της Μικράς Ασίας.
        Βέβαια φέτος, τίποτε από όλα αυτά δεν θα γίνει λόγω της πανδημίας, από τον πιο "ασεβή" και "ανίερο" ιό που γνώρισε η ανθρωπότητα, μα η χώρα μας τιμωρήθηκε έτη περισσότερο λόγω της Πίστης του όμορφου λαού της χώρας μας και των κλειστών εκκλησιών της, που του επιβλήθηκε χωρίς καμιά χαραμάδα στην λατρευτική ζωή της Εκκλησίας μας μέσα στην Μεγάλη Εβδομάδα, το Πάσχα και την Ανάσταση του Κυρίου.  Δεν θα γίνει λοιπόν τίποτε στο όμορφο παρεκκλήσι μας, αλλά όπως αναφέραμε και παραπάνω, στον Ιερό, υπέργειο πια, και ολοκαίνουργιο, μετά τα Θυρανοίξια του τον Οκτώβριο του 2019, Ναό μας, θα τελεστεί μόνο η Θεία Λειτουργία ανήμερα της εορτής, Πέμπτη 7η Μαΐου 2020, αλλά θα διαβαστεί και το κόλλυβο του Αγίου μας, όπως επίσης θα τελεστεί και Μνημόσυνο στην μνήμη των παππούδων και των γιαγιάδων μας, των προγόνων μας που ήρθαν στον ευλογημένο αυτό τόπο και έφτιαξαν με τα χέρια τους κυριολεκτικά, την...Νέα Ευκαρπία, στα πρότυπα όμως της παλαιάς, της πατρίδας τους το Ουσάκ της Μικράς Ασίας.
Χριστός Ανέστη αδελφοί μου!!!
TAG