![]() |
"...αλλ' είς των στρατιωτών λόγχη αυτού την πλευράν ένυξε..." |
Το σημερινό άρθρο της ιστοσελίδας μας, των Αγίων και Δικαίων Θεοπατόρων Ιωακείμ και Άννης, των Ανθοκήπων της Νέας Ευκαρπίας, στην προσφυγομάνα Δυτική Θεσσαλονίκη και στην γλυκιά και πονεμένη Μακεδονία μας, μαζί με αυτά που προηγήθηκαν και αυτά που θα ακολουθήσουν από τούδε και στο εξής, μέσα από την επίσημη σελίδα μας στο διαδίκτυο αλλά και τα υπόλοιπα μέσα κοινωνικής δικτύωσης που διαθέτει η Ενορία μας,
αναρτώνται με κύρια αφορμή την μικρή αυτή εκκλησιαστική περίοδο που διανύσαμε ήδη, αυτή των τριών εβδομάδων του Τριωδίου και των τεσσάρων Κυριακών του, αλλά σε λίγες ημέρες και την μεγάλη περίοδο της Σαρακοστής του Πάσχα, της Αγίας και Μεγάλης Τεσσαρακοστής, με πληροφορίες για τις λατρευτικές και λειτουργικές ιδιαιτερότητες του Τριωδίου, την "περίεργη" νηστεία του και πόσα ακόμα, μέχρι την Καθαρά Δευτέρα και την έναρξη της Αγίας και Μεγάλης Τεσσαρακοστής,
.png)
Επί τη ευκαιρία των άρθρων μας αυτών βέβαια, θα σας παραθέτουμε κατά καιρούς και αρκετά στοιχεία από την ιστορία της Παναγίας μας μέχρι το 3ο έτος της ηλικίας της με τους γονείς της, τον Ιωακείμ και την Άννα, που λίγοι γνωρίζουν και η οποία παραμένει άγνωστη για τους περισσοτέρους χριστιανούς, όχι όμως για όσους επισκέπτονται συχνά την ιστοσελίδα μας, ή έρχονται διαζώσης στην εκκλησιά των γονιών της και το..."πατρικό" της σπίτι, και μαθαίνουν από πρώτο χέρι για την θερμή και εν τέλει θαυματουργή προσευχή τους με σκοπό την απόκτηση ενός παιδιού,

με υπομονή και επιμονή, μέχρι την Γέννηση της Θεοτόκου από αυτούς και την τριετή παραμονή της μαζί τους, μέχρι την εκπλήρωση του τάματος τους στην διακονία του Θεού, και ακόμα πιο πίσω, στην θαυματουργική Σύλληψη της (..."στις 9 του Δεκέμβρη που 'χεις Άννα την γιορτή σου") μετά από την τόσο θερμή και ζωντανή προσευχή τους... "πνιγμένοι" μέσα στα δεσμά και το όνειδος της ατεκνίας, δεσμά που λύθηκαν όμως με την δύναμη της προσευχής τους, σε ηλικία... "προβεβηκυΐα" και οδήγησαν στο θαύμα, αυτό που τόσο γλυκά εμείς αποκαλούμε με μια λέξη...
![]() |
...στην εικόνα αυτή θα βρείτε με την σειρά, όλην την ζωή της Παναγίας μας, μέχρι τα τρία πρώτα άγουρα χρόνια της !!! |
Σήμερα ένα τέτοιο άρθρο θα σας παρουσιάσουμε ξανά σε επανάληψη, αλλά πάντα επικαιροποιημένο, ένα άρθρο που έγραψα παλαιότερα αναλογιζόμενος το βάρος του Αγγελικού Σχήματος, του μοναχισμού και της Ιερωσύνης, με τίτλο:
"ΤΟ ΔΕΟΣ, Η ΧΑΡΑ, Η ΔΥΝΑΜΗ, ΑΛΛΑ ΚΑΙ Η ΕΥΘΥΝΗ ΤΗΣ ΙΕΡΩΣΥΝΗΣ",
το οποίο και αναρτούμε σήμερα, αλλά και σε τακτά χρονικά διαστήματα στην ιστοσελίδα μας, ελπίζοντας να σας αρέσει και να βοηθήσει τους αγώνες σας.
"...αλλ' είς των στρατιωτών λόγχη αυτού την πλευράν ένυξε..."




"...και ευθύς εξήλθεν Αίμα και Ύδωρ", και γεμίζοντας το Άγιο Ποτήριο με κρασί και νερό, τα οποία αργότερα στην εξέλιξη του Θείου Δράματος, της Σταύρωσης Του, θα μετατραπούν και θα γίνουν "Τα Σα εκ των Σων...", για να έρθει η Ανάσταση Του, το... "Πρόσχωμεν. Τά Ἅγια τοῖς ἁγίοις" και επιτέλους η Θεία Πρόσκληση, το «Μετά φόβου Θεού, πίστεως και αγάπης προσέλθετε», αφού προηγηθεί η Θεϊκή εκείνη ενθάρρυνση από την εκφώνηση του ιερέως, το..."Λάβετε φάγετε..." και μετά το..."Πίετε εξ αυτού πάντες..." επιμένοντας προς το ποίμνιο του, θεωρώντας το ως δεδομένο αφού έφθασαν ως εδώ, σταυρώθηκαν και αναστήθηκαν μαζί με τον Χριστό, τώρα πρέπει και να γίνουν ένα μαζί Του.

Αλλ' όμως, δια την άφατον και αμέτρητόν σου φιλανθρωπίαν, ατρέπτως και αναλλοιώτως γέγονας άνθρωπος και αρχιερεύς ημών εχρημάτισας και της λειτουργικής ταύτης και αναιμάκτου θυσίας την ιερουργίαν παρέδωκας ημίν, ως Δεσπότης των απάντων.
Σε τοίνυν δυσωπώ τον μόνον αγαθόν και ευήκοον· επίβλεψον επ' εμέ τον αμαρτωλόν και αχρείον δούλόν σου, και καθάρισόν μου την ψυχήν και την καρδίαν από συνειδήσεως πονηράς· και ικάνωσόν με τη δυνάμει του Αγίου σου Πνεύματος, ενδεδυμένον την της ιερατείας χάριν, παραστήναι τη αγία σου ταύτη τραπέζη και ιερουργήσαι το άγιον και άχραντον σώμά σου και το τίμιον αίμα.
Σοί γαρ προσέρχομαι κλίνας τον εμαυτού αυχένα και δέομαί σου· μη αποστρέψης το πρόσωπόν σου απ εμού, μηδέ αποδοκιμάσης με εκ παίδων σου, αλλ αξίωσον προσενεχθήναί σοι υπ εμού του αμαρτωλού και αναξίου δούλου σου τα δώρα ταύτα. Συ γαρ ει ο προσφέρων και προσφερόμενος και προσδεχόμενος και διαδιδόμενος, Χριστέ ο Θεός ημών, και σοί την δόξαν αναπέμπομεν, συν τω ανάρχω σου Πατρί και τω παναγίω και αγαθώ και ζωοποιώ σου Πνεύματι, νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων. Αμήν.
Όλες αυτές οι δυνατές λέξεις, οι εμπνευσμένες φράσεις, οι υπερκόσμιες εκφράσεις, οι ολοζώντανες προτάσεις, που θεόπνευστα μπήκαν στην σειρά για να γίνουν κείμενα, μετέπειτα έγιναν και βιβλία, που γράφηκαν από Αγίους Πατέρες της Εκκλησίας μας για να μείνουν στην ιστορία αναλλοίωτα, και συγκεκριμένα από τον Μέγα Βασίλειο και από τον Ιερό Χρυσόστομο, για να μας υποδείξουν έναν ενιαίο τρόπο στην Θεία Λατρεία,
την τέλεση της ίδιας Θείας Λειτουργίας, παντού και από το σύνολο των Ορθοδόξων Χριστιανών, που αδιατάρακτα...εκτός βέβαια από την σκοτεινή τρίμηνη περίοδο της πανδημίας του κορωνοϊού και της 1ης καραντίνας στην χώρα μας και κατόπιν για δυο και παραπάνω χρόνια τα άνοιξε-κλείσε των εκκλησιών, κατά το δοκούν, τελείται μέχρι σήμερα και εις τους αιώνας των αιώνων, δίνουν στους κληρικούς μας μια άλλη διάσταση, τους χαριτώνουν, χαράζουν άλλες προοπτικές στην βιοτή μας, τους προσφέρουν μια άλλη αξία, πάνω και πέρα από την ανθρώπινη, και όλα αυτά τα λόγια που γίνονται βιώματα πια στην καθημερινότητα τους, δικαιολογούν τον σεβασμό μας προς την ιερωσύνη τους, την δύναμη πάνω στις ψυχές μας και την ικανότητα να μαλακώνουν την καρδιά μας όταν αυτή σκληραίνει ή να συγχωρούν και να διαγράφουν τις αμαρτίες μας, όταν αυτές αρχίσουν να μας βαραίνουν.

Δεν μπορούμε βέβαια να μην σχολιάσουμε το "θαύμα" που επιτελείται σε κάθε Θεία Λειτουργία, όταν στο τέλος της όλοι οι χριστιανοί, όσο κακότροποι και δύστροποι και να είναι, "χαριτωμένοι" πια, αποχωρούν από την εκκλησιά τους πάντα με ένα πλατύ χαμόγελο, συχνά αδικαιολόγητο, σκανδαλώδες...μόνο σε όσους ποτέ δεν εκκλησιάστηκαν ουσιαστικά, ενώ ασχολίαστη δεν θα αφήσουμε ούτε την ευλογημένη κόπωση, πολλοί λένε, "ε! και τι κάνει πια ο παπάς και κουράζεται"...εσείς οι ιερείς ίσως μπορείτε καλύτερα να το καταλάβετε αυτό, όταν χαλαρώνοντας, μετά το..."Δι' ευχών...", αναλογιστεί ο ιερωμένος το..."τι και πως" ήταν αυτό που έκανε λίγο πριν, αλλά και την ευτυχία που νοιώθει επειδή έβγαλε εις πέρας την αποστολή του, ενδεικτικά όλα αυτά τα ανάμεικτα συναισθήματα, της σημασίας της Ιερωσύνης και της Χάρης του Θεού.
Δέος, χαρά, δύναμη και ευθύνη γεμίζουν την βιοτή ενός ιερέα καθ' όλην την διάρκεια της επίγειας παρουσίας του. Αυτό για κάποιους αδαείς στην Πίστη μας, ή "παραπληροφορημένους" ή "υπερπολιτισμένους" της μοντέρνας κοινωνίας μας, φαίνεται ακατάληπτο και χωρίς νόημα. Για όσους όμως γνωρίζουν την καθημερινότητα ενός ιερωμένου, συμμετέχοντας στην λατρευτική και λειτουργική ζωή της Ενορίας τους, άλλοι ενεργά, άλλοι λιγότερο, οι λεγόμενοι "χλιαροί", ακόμα και αυτοί που εκκλησιάζονται Χριστούγεννα και Πάσχα, αυτοί καταλαβαίνουν την διαφορά του λαϊκού και του κληρικού, εξ' ού και ο σεβασμός και η αγάπη στην ιερωσύνη, μα και στο πρόσωπο του.
Αυτός είναι ο ιερέας. Και δεν έχει σημασία αν είναι μορφωμένος ή αμόρφωτος, αν είναι καλλίφωνος ή όχι, αν είναι νέος ή γέρος, καλός ή κακός, ούτε καν αν είναι περισσότερο ή λιγότερο ενάρετος από τους συλλειτουργούς του, αφού είναι "...εις εκ των στρατιωτών...", που λογχίζει το πλευρό του Χριστό μας κάθε Κυριακή, γιορτή και σχόλη, σε κάθε Θεία Λειτουργία, είναι αυτός που δημιουργεί την σωτήρια για όλους εμάς "αιμορραγία" πάνω στο Σώμα Του, το οποίο και αργότερα, κατά την εξέλιξη του Μυστηρίου της Θείας Ευχαριστίας, "Μελίζεται και διαμελίζεται ο Αμνός του Θεού, ο μελιζόμενος και μη διαιρούμενος ο πάντοτε εσθιόμενος και μηδέποτε δαπανώμενος, αλλά τούς μετέχοντας αγιάζων", και πάλι από τον ίδιο.
Αλλά μην νομίζεται πως αυτή είναι μια ρουτίνα, μια καθημερινότητα που την επαναλαμβάνει αβίαστα και ατάραχα ο ιερέας εκείνος που έχει την συναίσθηση των πράξεων του. Αμείλικτα είναι τα ερωτηματικά που τον βαραίνουν καθ' όλην την διάρκεια της ζωής του, αφού ο κληρικός δεν "συνταξιοδοτείτε" ποτέ, αλλά λειτουργεί, λογχίζει, μελίζει και διαμελίζει τον Αμνό του Θεού και προσκαλεί το ποίμνιο του για να μεταλάβει το Σώμα και το Αίμα του Κυρίου μας. Ποιός είμαι εγώ που ακουμπώ το Σώμα του Κυρίου μου; Τί κάνω καθημερινά και δεν αισχύνομαι; Είμαι άξιος αυτού του αξιώματος; Με τόσες δικές μου αμαρτίες πως μπορώ εγώ να σβήνω αυτές των ενοριτών μου; Και πόσα ακόμα ερωτηματικά τον βασανίζουν, τον κάνουν διστακτικό, τον φέρνουν προ των ευθυνών του και αυτό είναι φυσιολογικό μέχρι ενός σημείου γιατί υπάρχει απάντηση και αυτήν την δίνει ευθαρσώς η ευχή του χερουβικού ύμνου που αναφέραμε παραπάνω και κρύβεται μέσα στις λέξεις "Αλλ' όμως...", για να καταλήξει στο "...ενδεδυμένον την της ιερατείας χάριν, παραστήναι τη αγία σου ταύτη τραπέζη και ιερουργήσαι το άγιον και άχραντον σώμά σου και το τίμιον αίμα.".
Με όπλο το πετραχήλι του ο ιερέας, αμέσως μετά την χειροτονία του και την εντολή που παίρνει από τον Χριστό μέσω του Επισκόπου του, ρίχνεται στην μάχη για τις ψυχές του ποιμνίου του. Άλλοτε χάνει, άλλοτε κερδίζει!!! Τις περισσότερες μάλιστα φορές χάνει. Πέφτει, πληγώνεται, ματώνει, πικραίνεται, απελπίζεται, αγωνιά, ματώνει, αγαπά, συγχωρεί και κωφεύει. Αλλά σηκώνεται, αγωνίζεται, πολεμά, αμύνεται, συνεχίζει την μάχη με το κακό γιατί ξέρει πως ο Κύριος του, που υπηρετεί πιστά, ποτέ δεν του ζήτησε να είναι ο νικητής, αλλά του ζητά καθημερινά να είναι αγωνιστής, και όσες φορές πέσει τόσες και να σηκωθεί μέσα στον στίβο των αγώνων του.
Ας βοηθήσουμε λοιπόν τους ιερείς μας στα διοικητικά και τα πνευματικά, τα λειτουργικά και τα λατρευτικά καθήκοντα τους, στον αγώνα τους, που ουσιαστικά είναι και ο δικός μας αγώνας, και αν αντιληφθούμε κάποια αδυναμία του, κάποια αστοχία του ή κάποιο παραπάτημα του, που ανθρωπίνως μπορεί να κάνει, ας το καλύψουμε με την αγάπη και την προσευχή μας που τόσο έχει ανάγκη, το ενδιαφέρον και την υπομονή μας. Ο ιερέας εύκολα μπορεί να γίνει στόχος κακόβουλων σχολίων και κατηγοριών, μιας και η ζωή του είναι διάφανη, ενώ το μαύρο ράσο και το παρουσιαστικό του πάντα θα τον κάνουν τόσο ξεχωριστό, αλλά και τόσο ευάλωτο. Και ο ιερέας από την μεριά του όμως πρέπει να είναι προσεκτικός, δοτικός, υπομονετικός, ιεροπρεπής, και να μην σκανδαλίζει με την συμπεριφορά του, γιατί αυτή επηρεάζει όλο το σώμα της Εκκλησίας, που εκπροσωπεί σε κάθε ενέργεια του.




Η Ιερωσύνη,
ένα από τα Επτά Μυστήρια της Ορθοδοξίας...
(...μόνο για λίγους και εκλεκτούς !!!)
...το απίστευτο δέος της χάριτος του Αγίου Πνεύματος...
...η χαρά της εγγύτητας με τον Χριστό, την Παναγία, τους Αγίους μας...
...η τεράστια δύναμη και η επιρροή πάνω στις ψυχές των ανθρώπων...
...αλλά και η απεριόριστη ευθύνη απέναντι στον Θεό...
μα και στους ανθρώπους!!!
μα και στους ανθρώπους!!!
π. Χρυσόστομος Τελίδης

Δεν υπάρχουν σχόλια
Δημοσίευση σχολίου