Η Υπαπαντή του Κυρίου μας, ο Σαραντισμός
των βρεφών & ο καθαρισμός των λεχώνων.
«Κόλπους Πατρός τυπούσι του σου, Χριστέ μου, του Συμεών αι χείρες, αι φέρουσί σε.»
(Τους κόλπους του ουρανίου Πατέρα συμβολίζουν, Χριστέ μου,
τα χέρια του Συμεών που Σε κράτησαν στην αγκαλιά του.)
Μόλις πέρασαν σαράντα ημέρες από την γέννηση του Θεανθρώπου, προσεφέρθη ο Κύριος στο ιερό υπό Μητρός Παρθένου, και υπεδέχθη Αυτόν ο πρεσβύτης Συμεών. Κατά τη διάταξη του Μωσαϊκού νόμου «παν άρσεν πρωτότοκον έσται αφιερωμένον τω Θεώ, και την εις τούτον νενομισμένην θυσίαν προσενέγκη, ζεύγος τρυγόνων, ή δύο νεοσσούς περιστερών». Δηλαδή, κάθε πρωτότοκο αρσενικό παιδί ήταν αφιερωμένο στο Θεό, και προς τούτο γινόταν μία συγκεκριμένη τελετή στο ναό, περιλαμβάνουσα και προσφορά δύο τρυγονιών ή περιστεριών.
Λαβών δε ο πρεσβύτης Συμεών τον Κύριο της δόξης στα χέρια του είπε το: «Νυν απολύεις τον δούλον σου Δέσποτα, κατά το ρήμα σου εν ειρήνη, ότι είδον οι οφθαλμοί μου το σωτήριόν σου, ό ητοίμασας κατά πρόσωπον πάντων των λαών Φως εις αποκάλυψιν εθνών και δόξαν λαού σου Ισραήλ». Τώρα, δηλαδή, Κύριε, ας πεθάνω, αφού είδα το Σωτήρα του κόσμου. Διότι αυτό περίμενε χρόνια ο δίκαιος Συμεών˙ να δει με τους οφθαλμούς του τον Κύριο και Θεό του. Και πλέον ευτυχισμένος μπορούσε να υπάγει εις τας αγκάλας του Θεού. Και απευθυνόμενος κατόπιν ειδικά προς την Μαριάμ προφήτευε τον πόνο της καθώς θα βλέπει τον Υιό της στον Σταυρό του Μαρτυρίου του: «Καί σοῦ δέ αὐτῆς τήν ψυχήν διελεύσεται ρομφαία».
Έπειτα από αυτήν την γενική αναφορά, γίνεται κατανοητό ότι ο σαραντισμός έχει τις ρίζες του στην εποχή του Μωυσή (καθώς αυτό το στοιχείο το αντλούμε μέσα από τον Μωσαϊκό νόμο). Λέγοντας «σαραντισμό», εννοούμε ότι η μητέρα προσφέρει το νεογέννητο στον ναό και αυτό προς δόξαν του τριαδικού Θεού.


Παρατηρούμε ότι, όταν η γυναίκα έρχεται στον ναό για να λάβει υπό του ιερέως την ευχή του σαραντισμού, ο ιερεύς δεν την αφήνει να μπει στον κυρίως ναό, διότι θεωρείται ακόμα "ακάθαρτη".
Ακάθαρτη όμως και όχι αμαρτωλή, όπως το συγχέουν πολλοί άνθρωποι στις ημέρες μας. Η γυναίκα δεν διέπραξε καμία αμαρτία, αντιθέτως έφερε στον κόσμο έναν άνθρωπο. Ακαθαρσία θεωρείται ό,τι αποβάλλεται από τον ανθρώπινο οργανισμό, δια τούτο και πρέπει να παραμένει η γυναίκα έπειτα από την κύηση στον οίκο της για σαράντα ημέρες, ώσπου να καθαριστεί πλήρως και να μπορεί να συμμετάσχει και πάλι στην λατρευτική ζωή της εκκλησίας. Γι΄αυτό το λόγο και διαβάζει ο ιερεύς την ευχή στον πρόναο του ναού και έπειτα καθώς λαμβάνει στα χέρια του το βρέφος και το εισάγει στον κυρίως ναό, τότε και η γυναίκα, αφού έχει καθαρισθεί από τις ευχές, ασπάζεται μετ’ ευλαβείας τις εικόνες. Όλα αυτά γίνονται προς μίμηση του σαραντισμού του Κυρίου.
Ακάθαρτη όμως και όχι αμαρτωλή, όπως το συγχέουν πολλοί άνθρωποι στις ημέρες μας. Η γυναίκα δεν διέπραξε καμία αμαρτία, αντιθέτως έφερε στον κόσμο έναν άνθρωπο. Ακαθαρσία θεωρείται ό,τι αποβάλλεται από τον ανθρώπινο οργανισμό, δια τούτο και πρέπει να παραμένει η γυναίκα έπειτα από την κύηση στον οίκο της για σαράντα ημέρες, ώσπου να καθαριστεί πλήρως και να μπορεί να συμμετάσχει και πάλι στην λατρευτική ζωή της εκκλησίας. Γι΄αυτό το λόγο και διαβάζει ο ιερεύς την ευχή στον πρόναο του ναού και έπειτα καθώς λαμβάνει στα χέρια του το βρέφος και το εισάγει στον κυρίως ναό, τότε και η γυναίκα, αφού έχει καθαρισθεί από τις ευχές, ασπάζεται μετ’ ευλαβείας τις εικόνες. Όλα αυτά γίνονται προς μίμηση του σαραντισμού του Κυρίου.
Σήμερα, ως γνωστόν, η ακολουθία του σαραντισμού αποτελείται από τέσσερις ευχές. Θέμα και των τεσσάρων ευχών είναι η προσαγωγή του βρέφους στο ναό κατά το πρότυπο του Κυρίου (σύμφωνα με τις διατάξεις του Μωσαϊκού νόμου). Οι ευχές αποτελούν ευλογίες του βρέφους και δεήσεις υπέρ αυτού, που κατά «μίμησιν» του Κυρίου προσάγεται στο ναό και αφιερούται στο Θεό. Αυτός είναι και ο εμφανής σκοπός της ακολουθίας. Το παιδί εισέρχεται στην εκκλησία και αυτό σαραντίζει και όχι η μητέρα του. Η μητέρα συνοδεύει το βρέφος και ευλογείται μαζί με αυτό. Αναφέροντας ότι, η ευλογία περιλαμβάνει και τους δυο γονείς μαζί, και όχι μόνο την μητέρα, όπως συνήθως γίνεται.
(σύμφωνα βέβαια με τον καθηγητή κ. Ι. Φουντούλη, εισάγει ο ιερεύς το βρέφος στο Ιερό Βήμα αδιακρίτως φύλλου και εξηγεί: "ούτε οι ευχές, ούτε οι τυπικές διατάξεις της ακολουθίας κάνουν διαχωρισμό μεταξύ φύλου, αλλά εισάγονται στο ιερό βήμα και προσκομίζονται στο Θεό, καθώς ο ιερεύς τα ανυψώνει με τα χέρια του στον ουρανό, ως «δώρον» και «ανάθημα». Πού αλλού θα προσφερθεί το δώρο στο Θεό, παρά στο θυσιαστήριό του; Αυτό ακριβώς ερμηνεύει και την είσοδο όλων των βρεφών αδιακρίτου φύλου στο Άγιο βήμα. Δεν έχει καμία σχέση με την ιεροσύνη που επιφυλάσσεται στους άνδρες. Πρόκειται περί πράξεως προσφοράς του νέου ανθρώπου στο Θεό και για τον χριστιανισμό δεν υπάρχει διάκριση μεταξύ άρρενος και θηλαίου").

Άλλωστε αυτός είναι και ο λόγος που η Ορθόδοξος Ανατολική Εκκλησία θεωρεί και εορτάζει αυτήν την ημέρα της Υπαπαντής του Κυρίου, στο πρόσωπο της Παναγίας Θεοτόκου, η οποία πρόσφερε τον Υιό της στην Εκκλησία, όλες τις μητέρες ανά τον κόσμο, οι οποίες προσφέρουν τα παιδιά τους για "σαραντισμό" στους ναούς, κατά τον δικό της πρότυπο και σύμφωνα με την παράδοση μας.

*και όχι την πρώτη Κυριακή του Μαΐου, όπως έχει επικρατήσει στην παγκοσμιοποιημένη και αδηφάγα κοινωνία μας, αφού η Εκκλησία μας δεν φρόντισε όλα αυτά τα χρόνια να ενημερώνει τακτικά το ποίμνιο της για
την σημειολογία της εορτής της Υπαπαντής και για την ένταξη της μέσα στην εκκλησιαστική παράδοση της, να την συνδυάσει δηλαδή και να την κατοχυρώσει στην συνείδηση όλων των ανθρώπων με την πραγματική παγκόσμια "Ημέρα της Μητέρας", την 2α Φεβρουαρίου, κάτι βέβαια που έκαναν με πολύ μεγάλη επιτυχία και συνεχίζουν να κάνουν κάποια επιχειρηματικά και οικονομικά συμφέροντα ανά τον κόσμο, επενδύοντας τα κεφάλαια τους και προσδοκώντας κέρδη από στο γλυκύτατο πρόσωπο της κάθε μητέρας.

Ε ί δ η σ ι ς :
Η Τριπλή...τετραπλή φέτος!!! γιορτή της Ιθάκης των παιδιών μας !!!
Η Ενορία μας, με πρωτοστάτη την "Ιθάκη", την Ενοριακή Νεανική Εστία των κατηχητικών σχολείων των Αγίων Θεοπατόρων Ιωακείμ και Άννης, των Ανθοκήπων της Νέας Ευκαρπίας, θα εορτάσει σήμερα, το μεσημέρι στην 1.00 μ.μ. του Σαββάτου 1/2/2025, αρχικά τους Τρείς Ιεράρχες και προστάτες των γραμμάτων και της εκπαίδευσης, που εόρταζαν την 30η Ιανουαρίου (...και με πόση χαρά υποδεχθήκαμε όλους τους μαθητές των Σχολείων της γειτονιάς μας!!!) μαζί με την Υπαπαντή του Κυρίου μας,

Η γιορτή αυτή των παιδιών μας, πραγματοποιείται παραδοσιακά κάθε χρόνο τέτοια εποχή, λίγο μετά-λίγο πριν, την Υπαπαντή του Κυρίου μας (...θυμίζουμε όμως πως τις παλαιότερες χρονιές, το 202ο, αλλά και ειδικά το 2021, λόγω των περίεργων συνθηκών της covid-19, που όμως παρότι σε ύφεση ακόμα επηρεάζει κατά πολύ την καθημερινότητα του καθ' ενός από εμάς, έγιναν περισσότερο διαδικτυακά, όμως χωρίς να υστερήσουν σε τίποτε από την θεματολογία, την ευρηματικότητα και την προετοιμασία των προηγούμενων..."κανονικών" εορτών μας) ενώ προπέρυσι, το 2023, καταφέραμε και όσο καλύτερα μπορούσαμε, κάναμε την τετραπλή αυτή γιορτή μας, λόγω της άρσης όλων των απαγορεύσεων, αλλά και των καλών αποτελεσμάτων των δεικτών της πανδημίας, που όλο και συρρικνώνεται από τότε και στις μέρες μας,
Φέτος η Τριπλή & τετραπλή Γιορτή της Ιθάκης μας, θα γίνει, όπως και παραπάνω αναφέραμε "δόξη και τιμή" αφού πέφτει μάλιστα και ημέρα Σάββατο που κάνουμε πάντα τις συναντήσεις στα κατηχητικά της "Ιθάκης" μας και με ακόμα μεγαλύτερο ζήλο. Αρχικά...και σύμφωνα με τα σχέδια μας, θα αναδείξει η γιορτή μας αυτή, τα πρόσωπα των Τριών Ιεραρχών, αλλά και των Αγίων μητέρων τους, της Εμμελείας, μητέρας του Μεγάλου Βασιλείου, της Νόννας, μητέρας του Γρηγορίου του Θεολόγου και της Ανθούσας της μητέρας του Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου, και μέσα από την προσωπικότητα της κάθε μιας της, θα αναδείξει και την μεγάλη προσφορά της "μάνας" στην ζωή μας, ενώ με την παρουσία και την συμμετοχή του Κύκλου Νέων Γυναικών και Μητέρων της Ενορίας μας, που θα έχουμε την χαρά να φιλοξενούμε στην κατηχητική παρέα μας, αυτό θα γίνει έτι περισσότερο εφικτό,

Επιστέγασμα όλων αυτών έρχεται και η εκκλησιαστική Γιορτή της Μητέρας, που η Εκκλησία μας την εορτάζει κατά την ημέρα της Υπαπαντής, στις 2 Φεβρουαρίου, οπότε και τιμώντας το πρόσωπο της Παναγίας μητέρας του Κυρίου μας, αναδεικνύει και τιμά παράλληλα και όλες τις μητέρες του κόσμου.
Και αυτή εορτή μας, θα κλείσει με την κοπή της Βασιλόπιτας της "Ιθάκης" μας, της Ενοριακής Νεανικής Εστίας των κατηχητικών μας, ένα έθιμο βαθιά ριζωμένο μέσα στην παράδοση μας, εκκλησιαστική και λαϊκή που αφετηρία του έχει τον Άγιο Βασίλειο, γιαυτό και πήρε το όνομα του. Ένα έθιμο που πολλές φορές έχουμε πει και έχουμε ξαναπεί στα κατηχητόπουλα μας, αλλά και στους γονείς και σε όλους τους ενορίτες μας, ενώ αγώνα κάνει ο ιερέας μας, ο π. Χρυσόστομος Τελίδης, χρόνια τώρα...χωρίς ιδιαίτερη όμως επιτυχία!!! να αποκαταστήσει και να γνωρίσει τον Άγιο Βασίλειο τον Μέγα, Αρχιεπίσκοπο Καισαρείας της Καππαδοκίας στην Μικρά Ασία, στις καρδιές των ανηλίκων...ενίοτε και των ενηλίκων, για να σταματήσει αυτή η παρεξήγηση γύρω από το πρόσωπο του Αγίου μας, που κρατά πολύ καιρό τώρα για να είναι τυχαίο!!!
*...οι φωτογραφίες που διανθίζουν την είδηση αυτής της γιορτής στο τέλος του άρθρου μας, είναι από την ετήσια Τριπλή/Τετραπλή Γιορτή μας παλαιοτέρων χρόνων. Έπονται σε επόμενη ανάρτηση της ιστοσελίδας των παιδιών της "Ιθάκης" μας όμως, (www.enetheopatoron.blogspot.gr) οι καινούργιες φωτογραφίες, αλλά κυρίως το βίντεο και το άρθρο μας από την φετινή Τριπλή γιορτή μας, του 2025, η οποία όπως αναφέραμε παραπάνω, θα γίνει
![]() |
...η φωτογραφία με τον φετινό εκκλησιασμό των Σχολείων για την γιορτή των Τριών Ιεραρχών!!! (30/1/2024) |
Δεν υπάρχουν σχόλια
Δημοσίευση σχολίου