ΤΑ ΜΝΗΜΟΣΥΝΑ & ΟΙ ΚΗΔΕΙΕΣ ΣΤΙΣ ΕΝΟΡΙΕΣ.

ΤΑ  ΜΝΗΜΟΣΥΝΑ
ΟΙ ΚΗΔΕΙΕΣ  
ΣΤΗΝ ΕΝΟΡΙΑ ΜΑΣ
«…ἐὰν μ  κκκος το στου πεσν ες τν γν ποθν, ατς μνος μνει· ἐὰν δ ποθν, πολν καρπν φρει.» (ωάν. 12, 17-50)

Πρώτα ρωτάμε τον ιερέα...
    Από την αρχή της διακονίας μου στην Ενορία των Αγίων Θεοπατόρων Ιωακείμ και Άννης στους Ανθόκηπους της Νέας Ευκαρπίας, διαπίστωσα πως οι ενορίτες μας είχαν άγνοια για πολλές Ακολουθίες της Εκκλησίας μας, στην καλύτερη των περιπτώσεων, ενώ τις περισσότερες φορές είχαν λανθασμένες αντιλήψεις, επικρατούσαν δεισιδαιμονίες και προλήψεις  και είχαν πάρει από τους παλαιοτέρους, περίεργες πληροφορίες για σημαντικά θέματα, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται προβλήματα και παρεξηγήσεις.
    Έτσι επιτακτική ανάγκη θεώρησα εξ'αρχής να ενημερωθούν οι κάτοικοι στην μικρή Ενορία μας, στην αρχή με  ομιλίες τα απογεύματα, κατόπιν με κηρύγματα και λίγο αργότερα προχώρησα στην έκδοση, υπό μορφή φυλλαδίου, αυτών των πληροφοριών, που στην συνέχεια μοιράστηκαν στον ναό μας με προοπτική να γίνουν η αφετηρία της σωστής συμπεριφοράς των πιστών σε πρακτικά αλλά και θεολογικά θέματα.
   Λίγο αργότερα γίναμε περισσότερο εξωστρεφείς και όταν αρχίσαμε δειλά-δειλά να χρησιμοποιούμε το internet στην καθημερινότητα της επαφής μας με την Ενορία, με τους ενορίτες μας, με τα παιδιά των κατηχητικών μας, αλλά και τους υπόλοιπους χριστιανούς ανά την υφήλιο πολλές φορές, τότε κατασκευάσαμε με πολύ αγάπη και ενθουσιασμό την δική μας ιστοσελίδα (www.intheopatoron.blogspot.gr) με τα νέα της Ενορίας μας και άλλα θέματα, ενώ αυτήν την στιγμή που σας γράφω αυτό το άρθρο, έχουμε και δεύτερη ιστοσελίδα (www.enetheopatoron.blogspot.gr) ειδική για την νεότητα στην γειτονιά μας, τα νέα τους και θέματα που τους απασχολούν, αλλά και την πρόοδο της Ενοριακής Νεανικής Εστίας μας. 
   Το σημερινό άρθρο της ιστοσελίδας του ναού μας θα έχει ως θέμα τα μνημόσυνα και τις κηδείες στην Ενορία μας, αλλά και γενικότερα θέλω να πιστεύω, αφού νομίζω πως εκφράζουμε  όλες τις Ενορίες της Ελλαδικής επικράτειας, ενώ σε επόμενες αναρτήσεις μας θα φιλοξενήσουμε παρόμοια άρθρα και με άλλες Ακολουθίες αλλά και Ιερά Μυστήρια της Εκκλησίας μας, όπως το Ιερό Ευχέλαιο, τον Αγιασμό και άλλα.   
Γενικά για τα Μνημόσυνα.
   Σύμφωνα με τους Αποστόλους τα μνημόσυνα είναι τα εξής:
Τὰ «τριήμερα» συμβολίζουν τὴν Ἀνάσταση τοῦ Κυρίου μετὰ τὴν τριήμερη παραμονή Του στὸν τάφο καὶ τελοῦνται μὲ τὴν εὐχὴ ν᾿ ἀναστηθεῖ καὶ ὁ νεκρὸς στὴν οὐράνια βασιλεία.
Τὰ «ἐννιάμερα» τελοῦνται γιὰ τὰ ἐννέα τάγματα τῶν αΰλων ἀγγέλων, μὲ τὴν εὐχὴ νὰ βρεθεῖ κοντά τους ἡ ἄϋλη ψυχὴ τοῦ νεκροῦ.
Τὰ «τεσσαρακονθήμερα» τελοῦνται γιὰ τὴν Ἀναλήψη τοῦ Κυρίου, ποὺ ἔγινε σαράντα μέρες μετὰ τὴν Ἀνάστασή Του, μὲ τὴν εὐχὴ νὰ «ἀναληφθεῖ» καὶ ὁ νεκρός, νὰ συναντήσει τὸ Χριστὸ στοὺς οὐρανοὺς καὶ νὰ ζήσει γιὰ πάντα μαζί Του.
Τὰ «ἐτήσια», τέλος, τελοῦνται τὴν ἐπέτειο ἡμέρα τοῦ θανάτου, σὲ ἀνάμνηση τῶν γενεθλίων τοῦ νεκροῦ, καθώς, γιὰ τοὺς πιστοὺς χριστιανούς, ἡμέρα τῆς ἀληθινῆς γεννήσεως εἶναι ἡ ἡμέρα τοῦ σωματικοῦ θανάτου καὶ τῆς μεταστάσεως στὴν αἰώνια ζωή.
    Μνημόσυνα, ἀντίστοιχα μὲ τὰ παραπάνω, χωρίς αυτά βέβαια να συμπεριλαμβάνονται στο τυπικό της Εκκλησίας μας, μα περισσότερο στην παράδοση της και στην ανάγκη εκδήλωσης της αγάπης των ανθρώπων για τους οικείους τους που δεν ζούν πλέον μαζί τους, τελοῦνται τὸν τρίτο, ἕκτο καὶ ἔνατο μῆνα ἀπὸ τὴν ἡμέρα τοῦ θανάτου, («τρίμηνα», «ἑξάμηνα», «ἐννεάμηνα») πάντα κατόπιν αδείας, "ευλογίας", του αρμοδίου ιερέως.
  Επίσης μέσα στην μέριμνα της η Εκκλησία για τους οικείους μας που χάσαμε, έχει καθιερώσει τα δύο Ψυχοσάββατα, της Πεντηκοστής και της Απόκρεω, όπου τα έχει αφιερώσει ιδιαίτερα για τους νεκρούς μας αδελφούς, όπως όμως και όλα τα Σάββατα, αλλά για αυτό έχουμε  εκδώσει ιδιαίτερα φυλλάδια με εκτενέστερες αναφορές, τα οποία και έχουμε μοιράσει στον ναό μας, αλλά και έχουμε αναρτήσει στην ιστοσελίδα του ναού μας ιδιαίτερα άρθρα προς ενημέρωση των πιστών ενοριτών μας.
   Τὴν μεγαλύτερη βέβαια ὠφέλεια στοὺς νεκροὺς αδελφούς μας τὴν προξενεῖ ἡ τέλεση τῆς Θείας Λειτουργίας στὴ μνήμη τους, για.τὶ τότε, μὲ τὶς μερίδες τους στὸ ἅγιο δισκάριο, «ἐνώνονται ἀόρατα μὲ τὸ Θεὸ καὶ ἐπικοινωνοῦν μαζί Του καὶ παρηγορούνται καὶ σώζονται καὶ εὐφραίνονται ἐν Χριστῷ» (ἅγιος Συμεὼν Θεσσαλονίκης).
  Πρέπει  νὰ  σημειωθεῖ, ἂν καὶ  είναι αὐτονόητο, ὅτι  ἡ Ἐκκλησία  τελεῖ μνημόσυνα μόνο γιὰ τοὺς ὀρθοδόξους χριστιανοὺς ποὺ κοιμήθηκαν μέσα στος κόλπους της και όχι για αλλόθρησκους ή αιρετικούς αδελφούς μας.
Τι πρέπει να γνωρίζουμε για την τέλεση 
κηδείας ή μνημοσύνου.
    Την ημέρα της κηδείας, οι συγγενείς θα προμηθευτούν από τον ιερέα του ναού μας ένα δίπτυχο φυλλάδιο, που εξηγεί όλα όσα θα επακολουθήσουν της κηδείας και πρέπει οι συγγενείς του κεκοιμημένου να γνωρίζουν και να φροντίσουν.
    Συνεννοούνται με τον ιερέα για τα «τριήμερα» και τα «εννιάμερα» τρισάγια στα κοιμητήρια της Ενορίας.
    τέλεση τν μνημοσύνων στήν παράδοση τς κκλησίας μας γίνεται πάντοτε στό τέλος τς Θείας Λειτουργίας, κυρίως Σάββατο ή  Κυριακή, αλλά και άλλες ημέρες.
   γκαίρως νά γίνεται συνεννόηση γιά τήν μερομηνία τελέσεως το μνημοσύνου (τεσσαρακονθήμερου ή ετησίου), ν θά πακολουθήσει δεξίωση στον ναό και για πόσα άτομα, στε νά το γνωρίζουν τά στελέχη καί οι διακονητές το ερο ναο και να είναι όλα έτοιμα και στην ώρα τους.
    Τά εδη πού θά προσφερθον γιά τήν τέλεση το ερο μνημοσύνου και μπορείτε να τα προμηθευτείτε από την έκθεση του ναού μας:
α.Πρόσφορο  (λειτουργιά ζυμωτή ή από τον φούρνο)
β.Κρασί  (νάμα για την Θεία Κοινωνία)
γ.Λάδι και φυτιλάκια (για τα καντήλια του ναού)
δ.Θυμίαμα και καρβουνάκια (για την Θεία Λειτουργία)
ε.Δύο μεγάλες λαμπάδες (από μελισσοκέρι, για την Αγία Τράπεζα)
στ.Μία μικρή λαμπάδα (από μελισσοκέρι, για το τραπέζι του κολλύβου)
ζ.Το κόλλυβο (για να μοιραστεί στους πιστούς)
* άν γίνει η δεξίωση στον Ιερό Ναό μας, τότε η οικογένεια πρέπει εγκαίρως να φέρει τον καφέ, την ζάχαρη  το κονιάκ, τα κεράσματα για τον κόσμο και ότι άλλο κρίνει  αυτή σκόπιμο και πρέπον για την περίσταση.
    Ατά τά συγκεκριμένα εδη προσφέρονται κατά ρχαιοτάτη παράδοση πό τούς πιστούς γιά τήν τέλεση τς Θείας Λειτουργίας καί ν συνέχεια το μνημοσύνου, μέ γαθή προαίρεση καί νυπόκριτη πίστη.
   Μπορον νά βρίσκονται τά νωτέρω εδη στον ναό, ετε πό τήν προηγούμενη μέρα τό πόγευμα ετε νωρίς το πρωί τής μέρας τελέσεώς του μνημοσύνου.
     Επίσης κατά παράδοση, η οικογένεια για την ψυχή του εκλιπόντος, προσφέρει προαιρετικά ένα αντίτιμο για την αίθουσα, όπως και για τις δραστηριότητες του ναού (Φιλόπτωχο Ταμείο, Νεανική Εστία κ.τ.λ).
Η σημασία του κολλύβου.
Μ. Τετάρτη... ἐὰν ... ὁ κόκκος τοῦ σίτου πεσὼν εἰς τὴν γῆν ... ἀποθάνῃ, πολὺν καρπὸν φέρει.   Κατά τή διδασκαλία τς ρθόδοξης Πίστης μας, το κόλλυβο συμβολίζει τήν νάσταση τν φθαρτν σωμάτων μας. πως σπόρος το σταριο, φο θαφτε καί σαπίσει, ν συνέχεια φυτρώνει, βλασταίνει καί δίνει καρπό. τσι πιστεύουμε καί γιά τούς κεκοιμημένους δελφούς μας. φο νταφιασθε τό σμα, σαπίσει καί λιώσει, στή συνέχεια θά ναστηθε κατά τήν νάσταση τν πάντων καί θά ζήσει αώνια στή Βασιλεία το Θεο.
«…ἐὰν μ  κκκος το στου πεσν ες τν γν ποθν, ατς μνος μνει· ἐὰν δ ποθν, πολν καρπν φρει.» (ωάν. 12, 17-50)
  Δέν χει σημασία ν εναι πιάτο δίσκος, πλό ξεζητημένα στολισμένο τό κόλλυβο. σημασία δίνεται στό λικό καί στήν πνευματική του προέκταση.
   δίσκος τό πιάτο μέ τό κόλλυβο θά πρέπει νά βρίσκεται στό εδικό τραπεζάκι το Ναο στίς 7.30 π.μ., ρα νάρξεως τς κολουθίας το ρθρου. Καλό θά εναι ο συγγενες νά παρευρίσκονται στόν ερό ναό γιά νά συμμετέχουν μέ τήν προσευχή γιά τήν νάπαυση το νθρώπου τους σο νωρίτερα μπορον καί χι πρός τό τέλος τς Θείας Λειτουργίας.
    Γιά ποιαδήποτε προαιρετική συνεισφορά σας, πέραν του αντιτίμου της αιθούσης, πέρ του Φιλοπτώχου Ταμείου μας ή υπέρ της ανεγέρσεως το ερο Ναο μας, μπορετε νά συνεννοηθετε μέ τόν ερέα, καθώς καί γιά ποιαδήποτε λλη λεπτομέρεια πού νδεχομένως νά μήν ναφέρεται στό παρόν φυλλάδιο.
   Επίσης τα χρήματα που δίνονται, για τους υπερβολικούς στολισμούς, τα τραπέζια με τα εξεζητημένα εδέσματα κ.ά, που ακολουθούν συνήθως των μνημοσύνων  και των κηδειών και είναι παντελώς ανούσια, μπορούν να διατεθούν από τους συγγενείς, υπέρ της ψυχής των κεκοιμημένων στον Ναό μας, βοηθώντας έτσι τις φιλανθρωπικές και άλλες δραστηριότητες της Ενορίας μας.

Με αγάπη εν Χριστώ,
Αρχιμανδρίτης Χρυσόστομος Τελίδης
TAG