Οι Άγιοι Ανάργυροι Κοσμάς και Δαμιανός,
οι Ρωμαίοι.
Οι Άγιοι Κοσμάς και Δαμιανός οι Ρωμαίοι, που η Ορθόδοξη Εκκλησία τιμά τη μνήμη τους την 1η Ιουλίου, ζούσαν στην Ρώμη τον 3ο αιώνα και ήταν αδέλφια.
Γαλουχημένοι με τα νάματα της χριστιανικής πίστης, έχοντας τις ίδιες κλήσεις και ικανότητες, σπούδασαν την ιατρική επιστήμη, την οποία ασκούσαν ως διακόνημα και αγάπη «ἀνθρώποις καί κτήνεσι τάς ἰάσεις παρέχοντες» ( Συναξάρι 1ης Ιουλίου), δηλαδή θεραπεύοντας ανθρώπους και άρρωστα ζώα, δείχνοντας ιδιαίτερη ευαισθησία στους «κοπιῶντας καί πεφορτισμένους» (Ματθ. 11:28)
Οι δύο αδελφοί ιατροί δεν έπαιρναν χρήματα, εξ' ού και "ανάργυροι", ακολουθώντας την ευαγγελική εντολή «δωρεάν λάβετε, δωρεάν δότε» και ενεργώντας πάντοτε προς δόξα και έπαινο του ονόματος του Θεού, στον οποίο προσεύχονταν να οδηγεί τα βήματά τους, ώστε να πράξουν κατάλληλα για τη σωτηρία του ασθενούς.

Έτσι, οι Άγιοι Ανάργυροι Κοσμάς και Δαμιανός είχαν αποκτήσει πολύ μεγάλη φήμη και προσέτρεχαν σε αυτούς από τα πέρατα της αυτοκρατορίας δαιμονισμένοι, χωλοί, τυφλοί, λεπροί, άρρωστοι που έπασχαν από κάθε είδους νοσήματα, προκειμένου να βρουν τη θεραπεία. Κι όταν γινόντουσαν καλά και θέλανε να ανταμείψουν τους γιατρούς που τους έσωσαν και επέμεναν να τους δώσουν χρήματα, εκείνοι ως μόνη αμοιβή ζητούσαν την ομολογία των ανθρώπων που θεραπεύονταν και την πίστη στον Χριστό.

Το αποτέλεσμα ήταν να εξαφθεί ο φθόνος των άλλων ιατρών και κατεξοχήν του δασκάλου τους στην ιατρική, για τον πρόσθετο λόγο ότι εκείνος ήταν ειδωλολάτρης και αυτοί χριστιανοί. Έτσι, καθώς αναφέρεται στο Συναξάρι τους, ο άνθρωπος που τους έμαθε την ιατρική τέχνη, τους παραπλάνησε και τους παρέσυρε σε κάποιο βουνό, για να μαζέψουν δήθεν κάποια βότανα, κι εκεί τους επιτέθηκε, προφανώς μαζί με άλλους συνεργούς του, και τους σκότωσε λιθοβολώντας τους το έτος 284 μ.Χ.
Μερικοί από τους συναξαριστές γράφουν ότι πριν τους σκοτώσουν, οι άλλοι ζηλόφθονοι γιατροί τους είχαν κατηγορήσει στον αυτοκράτορα Καρίνο (257- 285 μ.Χ. ) ότι κάνουν θαύματα ασκώντας μαγεία.
Ο Μάρκος Αυρήλιος Καρίνος, 49ος αυτοκράτορας της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, ο οποίος κατά τα έτη 282 μ.Χ.-284 μ.Χ.
είχε διατελέσει καίσαρας του δυτικού τμήματος της αυτοκρατορίας, και στη συνέχεια (284 μ.Χ-285 μ.Χ.) αυτοκράτορας σε ανταγωνισμό με τον Διοκλητιανό, έχει τη φήμη ενός από τους χειρότερους αυτοκράτορες ( η δυσφήμισή του οφείλεται πιθανότατα και στον Διοκλητιανό). Λέγεται πως παντρεύτηκε εννέα φορές και ήταν περιβόητος για τις ακολασίες και τις καταχρήσεις του.
Ακούγοντας, λοιπόν, τις κατηγορίες για τους διάσημους χριστιανούς γιατρούς, κάλεσε τους Αγίους Αναργύρους Κοσμά και Δαμιανό και προσπάθησε να τους κάνει να αρνηθούν τη χριστιανική τους πίστη. Όμως, καθώς τους απειλούσε ότι θα τους τιμωρήσει πολύ αυστηρά, ξαφνικά το πρόσωπό του γύρισε, με αποτέλεσμα να κοιτάξει προς τη ράχη του! Τότε, οι Άγιοι προσευχήθηκαν στον Χριστό και τον θεράπευσαν.

Η παράδοση αναφέρει πως ο σκληρός και άκαρδος Καρίνος, όταν είδε το θαύμα, μεταστράφηκε ευθύς και πίστεψε στον Χριστό Σωτήρα, αν και αυτό όχι μόνο δεν επιβεβαιώνεται από καμιά ιστορική πηγή, αλλά μάλλον αποκλείεται, δεδομένου του χαρακτήρα του συγκεκριμένου ανθρώπου. Όπως και να 'χει, ο Καρίνος, είτε πίστεψε στον Θεό, είτε πείστηκε για την αθωότητα των Αγίων Αναργύρων, είτε δεν είχε επαρκή αποδεικτικά στοιχεία, για να τους καταδικάσει, τους άφησε ελεύθερους, και οι αφιλοκερδείς χριστιανοί γιατροί επέστρεψαν στο σπίτι τους, για να βρουν λίγο αργότερα τον θάνατο δια λιθοβολισμού από τους αντιζήλους τους.
Την Ακολουθία των Αγίων Κοσμά και Δαμιανού, των Ρωμαίων, συνέταξε ο υμνογράφος Ιωσήφ, οι δε δύο αδελφοί απεικονίζονται με τα χαρακτηριστικά του ιατρικού επαγγέλματος.
Πηγή: «Άγιοι Ανάργυροι ΟΙ ΙΑΤΡΟΙ»-xristianos.gr
Οι Άγιοι Ανάργυροι, Κοσμάς και Δαμιανός, των οποίων τρία ομώνυμα ζευγάρια αδελφών βλέπουμε στο Συναξάρι της Ορθοδοξίας μας, θεωρούνται σύμφωνα με την λαϊκή παράδοση, ως οι προστάτες Άγιοι των ιατρών και των φαρμακοποιών, ενώ η Αγία Εκκλησία μας την μνήμη των Ρωμαίων Αγίων Αναργύρων Κοσμά και Δαμιανού, την τιμά την 1η Ιουλίου εκάστου έτους.
"ΟΙ ΑΓΙΟΙ ΑΝΑΡΓΥΡΟΙ"
Με την ονομασία αυτή είναι γνωστές ομάδες αγίων, που ήταν γιατροί και, σύμφωνα με την παράδοση, παρείχαν αφιλοκερδώς και αναργύρως (δωρεάν) τις υπηρεσίες τους προς τους πάσχοντες.Κατά τη διάρκεια της Θείας Λειτουργίας, αλλά και πολλών άλλων αγιαστικών ακολουθιών, όπως είναι και ο Αγιασμός, μνημονεύονται «οι άγιοι και θαυματουργοί Ανάργυροι Κοσμάς και Δαμιανός, Κύρος και Ιωάννης, Παντελεήμων και Ερμόλαος, Σαμψών και Διομήδης και πάντες οι Άγιοι Ανάργυροι».
Οι πιο γνωστοί Ανάργυροι:
Άγιοι Ανάργυροι
Κοσμάς και Δαμιανός, εκ Μικράς Ασίας
Κοσμάς και Δαμιανός, εκ Μικράς Ασίας

(κάντε κλικ και δείτε στοιχεία του βίου τους από την ιστοσελίδα www.orthodoxwiki.org)
Άγιοι Ανάργυροι
Κοσμάς και Δαμιανός, οι Ρωμαίοι.
Κοσμάς και Δαμιανός, οι Ρωμαίοι.

(κάντε κλικ και δείτε στοιχεία του βίου τους από την ιστοσελίδα www.orthodoxwiki.org)
Άγιοι Ανάργυροι Κοσμάς και Δαμιανός,
Λεόντιος, Άνθιμος και Ευπρέπιος, οι Μάρτυρες
Οι Άγιοι Ανάργυροι Κοσμάς και Δαμιανός είχαν καταγωγή από την Αραβία. Ήταν ιατροί και πήγαιναν από πόλη σε πόλη και από χωριό σε χωριό, θεραπεύοντας τους ασθενείς χωρίς να παίρνουν χρήματα, κι έτσι και ονομάστηκαν Ανάργυροι (δηλ. χωρίς αργύρια). Αλλά δεν τους αρκούσε μόνο να θεραπεύουν τους ασθενείς στο σώμα, παρά έκαναν και κήρυγμα για να βοηθήσουν και τους άπιστους, τους ασθενείς στη ψυχή. Την εποχή που βασίλευε ο Διοκλητιανός και ο Μαξιμιανός, περί το 292 μ.Χ., οι Άγιοι Ανάργυροι πήγαν στην πόλη Αιγαίς της Λυκίας μαζί με τους τρεις αδελφούς τους, τον Λεόντιο, τον Άνθιμο και τον Ευπρέπιο. Μπροστά στον ηγεμόνα Λυσία, οι Άγιοι Ανάργυροι Κοσμάς και Δαμιανός και οι Άγιοι Μάρτυρες Λεόντιος, Άνθιμος και Ευπρέπιος, ομολόγησαν την χριστιανική τους πίστη. Βασανίστηκαν και τους βύθισαν στον πάτο της θάλασσας. Με την χάρη του Θεού όμως δεν πνίγηκαν αλλά βρέθηκαν σώοι και αβλαβείς στην στεριά. Οι άπιστοι ειδωλολάτρες τους αιχμαλώτισαν πάλι και τους έριξαν σε αναμμένη κάμινο, μα πάλι ο Θεός τους φύλαξε με θαυματουργικό τρόπο και δεν έπαθαν τίποτα. Κατόπιν τους κρεμάσαν και τους πέντε σε σταυρούς και τελικά τους αποκεφάλισαν. Έτσι οι Άγιοι Ανάργυροι Κοσμάς και Δαμιανός, Λεόντιος, Άνθιμος και Ευπρέπιος οι Μάρτυρες έλαβαν τον στέφανο του μαρτυρίου.
Η μνήμη των Αγίων Αναργύρων Κοσμά και Δαμιανού, Λεοντίου, Ανθίμου και Ευπρεπίου των Μαρτύρων τιμάται στις 17 Οκτωβρίου. (κάντε κλικ και δείτε στοιχεία του βίου τους από την ιστοσελίδα www.orthodoxwiki.org)
Καταγωγή του πρώτου η Αλεξάνδρεια, του δευτέρου η Έδεσσα Μεσοποταμίας. Συνμοναστές μαρτύρησαν με αποκεφαλισμό το 292 μ. Χ. Η μνήμη τους τελείται στις 31 Ιανουαρίου, ενώ την εύρεση των Τιμίων Λειψάνων των Αγίων Αναργύρων Κύρου και Ιωάννου την εορτάζουμε στις 28 Ιουνίου.
(κάντε κλικ και δείτε στοιχεία του βίου τους από την ιστοσελίδα www.orthodoxwiki.org)
(κάντε κλικ και δείτε στοιχεία του βίου τους από την ιστοσελίδα www.orthodoxwiki.org)
Από την Νικομήδεια, αποκεφαλίστηκε το 305. Η Εκκλησία μας τον τιμά στις 28 Ιουλίου.
(κάντε κλικ και δείτε στοιχεία του βίου του από την ιστοσελίδα www.orthodoxwiki.org).
(κάντε κλικ και δείτε στοιχεία του βίου του από την ιστοσελίδα www.orthodoxwiki.org).
Και αυτός από την Νικομήδεια, ιερέας και γιατρός, αποκεφαλισθείς το 306 μ. Χ. Ή μνήμη του είναι στις 26 Ιουλίου.
(κάντε κλικ και δείτε στοιχεία του βίου του από την ιστοσελίδα www.orthodoxwiki.org)
(κάντε κλικ και δείτε στοιχεία του βίου του από την ιστοσελίδα www.orthodoxwiki.org)

(κάντε κλικ και δείτε στοιχεία του βίου του από την ιστοσελίδα www.orthodoxwiki.org)
Από την Ταρσό της Κιλικίας έζησε και έδρασε στην Νίκαια της Βιθυνίας, στην οποία άφησε και την τελευταία του πνοή, τον 3ο αι. μ. Χ. Τιμάται δε στις 16 Αυγούστου.
(κάντε κλικ και δείτε στοιχεία του βίου του από την ιστοσελίδα www.orthodoxwiki.org)
(κάντε κλικ και δείτε στοιχεία του βίου του από την ιστοσελίδα www.orthodoxwiki.org)
Από την Ρώμη και αυτός ιερέας και γιατρός, αποκεφαλισθείς επί Διοκλητιανού τον 3ο αι. μ. Χ. Τιμάται στις 11 Μαΐου.
(κάντε κλικ και δείτε στοιχεία του βίου του από την ιστοσελίδα www.orthodoxwiki.org)
(κάντε κλικ και δείτε στοιχεία του βίου του από την ιστοσελίδα www.orthodoxwiki.org)
Ο Άγιος Φώτιος και ο Άγιος Ανίκητος
Μαρτύρησαν μαζί, ανιψιός και θείος, στην Νικομήδεια το 288 μ. Χ. και η μνήμη τους είναι στις 12 Αυγούστου.
(κάντε κλικ και δείτε στοιχεία του βίου τους από την ιστοσελίδα www.orthodoxwiki.org)
(κάντε κλικ και δείτε στοιχεία του βίου τους από την ιστοσελίδα www.orthodoxwiki.org)
Από τον Λίβανο της Φοινίκης, τον συνέλαβαν και μετά από βασανιστήρια πολλά αποκεφαλίσθηκε το 284. Τον τιμάμε στις 20 Μαΐου.
(κάντε κλικ και δείτε στοιχεία του βίου του από την ιστοσελίδα www.orthodoxwiki.org)
(κάντε κλικ και δείτε στοιχεία του βίου του από την ιστοσελίδα www.orthodoxwiki.org)
Βοσκός χηνών στην αρχή, στην Λάμψακο της Φρυγίας, βασανίσθηκε και αποκεφαλίσθηκε το 250 επί Δεκίου αυτοκράτορα. Η μνήμη του τελείται την 1η Φεβρουαρίου.
(κάντε κλικ και δείτε στοιχεία του βίου του από την ιστοσελίδα www.orthodoxwiki.org)
(κάντε κλικ και δείτε στοιχεία του βίου του από την ιστοσελίδα www.orthodoxwiki.org)
Από την Έμεσα της Συρίας. Μαρτύρησε το 284. Η Εκκλησία μας τον τιμά στις 6 Φεβρουαρίου.
(κάντε κλικ και δείτε στοιχεία του βίου του από την ιστοσελίδα www.orthodoxwiki.org)
(κάντε κλικ και δείτε στοιχεία του βίου του από την ιστοσελίδα www.orthodoxwiki.org)

Η Σύναξις των Αγίων είκοσι Αναργύρων.
Εορτάζεται από την Εκκλησία μας την 17η Οκτωβρίου εκάστου έτους. Η Ιερά Μητρόπολις μας, Νεαπόλεως και Σταυρουπόλεως, διατηρεί Ιερό Ναΐδριο στο κέντρο του Νοσοκομείου "Παπαγεωργίου" στην περιοχή μας, της Νέας Ευκαρπίας, και πανηγυρίζει την ημέρα αυτή τους Αγίους Προστάτες των αρρώστων και του ιατρικού και νοσηλευτικού προσωπικού του νοσοκομείου της γειτονιάς μας, με κάθε λαμπρότητα και κάθε επισημότητα.
Δεν υπάρχουν σχόλια
Δημοσίευση σχολίου